کد خبر: 12797
1403/06/24 - 8:28


صدای زنجان از چالش هزینه آب رها شده در قزل‌اوزن از سد «آیدوغموش» آذربایجان شرقی برای کشاورزی طارم گزارش می‌دهد؛

14 میلیارد تومان بدهی آبی

کشاورزان طارمی: آب رهاسازی شده از سد آیدوغموش به قزل‌اوزن نصیب زمین‌های پائین دست طارم نمی‌شود/مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان: کشاورزان طارمی حدود 14 میلیارد تومان به شرکت آب منطقه‌ای زنجان بدهکار هستند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: چند سالی است که شرکت آب منطقه‌ای زنجان در قالب تفاهم‌نامه‌ای دوجانبه با شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی؛ برای جلوگیری از تشنگی اراضی کشاورزی طارم؛ از محل سد «آیدوغموش» میانه استان آذربایجان شرقی؛ آب خریداری می‌کند اما برخی از کشاورزان و فعالان این بخش می‌گویند که آب خریداری شده به اراضی پایین دست نمی‌رسد در نتیجه چه لزومی دارد که آب منطقه‌ای زنجان صورتحساب برای آن‌ها صادر کند!

البته مسئولان شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به مستندات خود اعلام می‌کند که اگر آب به اراضی پایین دست نمی‌رسید در این چند سال اثری از سرسبزی باغات و اراضی پایین دست طارم نبود در نتیجه ضروری است تا کشاورزان طارمی قانون‌مدار بوده و بدهی 14 میلیارد تومانی خود به این شرکت که دغدغه‌اش از انعقاد قرارداد با شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی سرسبزی طارم به عنوان قطب کشاورزی استان و کشور بوده است، را در اسرع وقت پرداخت کنند.

 آب رها شده از سد آیدوغموش به اراضی پائین دست طارم

 از جمله «گیلوان» نمی‌رسد

چند سالی است با تعامل بین شرکت آب منطقه‌ای زنجان و آذربایجان شرقی و راهبری و مدیریت شرکت آب منطقه‌ای زنجان نسبت به رهاسازی آب از سدهای بالادست برای جبران کمبود آب کشاورزی طارم در فصول گرم سال اقدام می‌شود.

۳۰ تیرماه امسال نیز در راستای مدیریت به هم پیوسته حوضه سفید رود بزرگ با پیگیری‌های بعمل آمده و رایزنی‌های متعدد با حوضه آبریز سفید رود در شرکت مدیریت منابع آب ایران و تعامل با شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، با خرید آب از محل سدهای بالادست، این مهم عملیاتی گردید.

اما تعدادی از کشاورزان طارمی که صورتحساب برای‌شان صادر شده است، مدعی‌اند: وقتی آب رهاسازی شده از محل سد میانه به اراضی پایین دست طارم از جمله گیلوان نرسیده است چرا باید صورتحساب صادره شرکت آب منطقه‌ای زنجان را بپردازند؟

 چرا باید از آب رهاسازی شده؛ بخشی از آن در حدود ۴ میلیون مترمکعب 

به طارم و بقیه آن به سایر استان‌ها برسد و کل پولش را طارمی‌ها بپردازند؟

رئیس انجمن زیتون کشور هم در این خصوص بارها اعلام کرده که؛ در حوزه آب با مشکل سو‌مدیریت مواجهیم و هر ساله باید دست به دامن نمایندگان مجلس و استاندار شویم تا به صورت اسمی ۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد مدنظر آزاد کنند و در حدود ۴ میلیون مترمکعب آب به طارم برسد و بقیه آن به سایر استان‌ها برسد و پولش را ما پرداخت کنیم!

عباسی که نسبت به پیگیری مسئولان وزارت نیرو برای تامین آب پایدار موردنیاز طارمی‌ها گلایه‌ دارد، عنوان کرده که توسعه کشاورزی بر عهده وزارت کشاورزی است و تامین آب بر عهده وزارت نیرو، در برخی از مواقع مسئولان ذیربط علی رغم پیگیری‌ها؛ نمی‌توانند موانع را از سر راه بردارند و ما باید دست به دامن نماینده‌های مجلس شویم. در برخی مواقع نیز کاری از دست نمایندگان مجلس برنمی‌آید و باید بخش خصوصی وارد عمل شود. سؤال من این است چرا در « گیلوان» در مسیر قزل‌اوزن کشاورزان همچنان در تامین آب با مشکل مواجه‌اند؟

وی با اشاره به استقرار ۲۲ هزار هکتار باغ زیتون در استان زنجان (مشخصا شهرستان طارم) و نیاز آبی آن‌ها پیشنهاد هم کرده که نزدیک به ۷ الی ۸ هزار هکتار باغ زیتون در آستانه خشکسالی است، به نظرم مسئولان ذیربط باید دست از اجاره اراضی به بهره‌برداران جهت کشت برنج، برداند. در قالب ‌طرح‌های مشارکتی برنج در ۵ هزار هکتار کشت می‌شود. از سویی معیشت و زندگی ۴ هزار نفر وابسته به زیتون است. نیاز آبی زیتون یک‌ششم برابر برنج است. با این اوصاف به نظر می‌رسد حدود ۴ هزار هکتار از اراضی شیبدار طارم به کشت برنج دیم اختصاص یابد و در بستر رودخانه با تعهد کشاورزان، صنوبرکاری در دستور کار قرار گیرد.

 طلب 14 میلیارد تومانی شرکت آب منطقه‌ای زنجان از کشاورزان طارمی

اما اظهارات مسئولان شرکت آب منطقه‌ای زنجان به گونه‌ای است که گویا به دنبال ثواب و خیر رساندن به بخش کشاورزی طارم بوده‌اند و برای همین نیز چند سالی است موضوع خرید آب از سد آیدوغموش شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی را پیگیری می‌کنند اما عدم پرداخت قیمت پول طبق صورتحساب صادره برای کشاورزان طارمی تبدیل به چالش هم شده است.

اکبر باقری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در خصوص نیاز طارم به آب برای بخش کشاورزی عنوان کرد: طارم در حال حاضر نیازمند حق‌آبه 50 میلیون مترمکعبی است که بخشی از نیاز را از این محل می‌توان تامین کرد، برای بخش دیگر نیاز هم در نظر داریم تا از محل سد «کلوچ» تامین شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در خصوص حق‌آبه طارم از محل سد شهریار استان آذربایجان شرقی که البته سال‌هاست هنوز به مرحله آبگیری هم نرسیده است، عنوان کرد: به شخصه در انتظار به نتیجه رسیدن تمامی مباحث مربوط به این سد هستم تا مشکلات طارمی‌ها حل شود اما به نظرم تا آن موقع، کشاورزان برای تامین آب موردنیاز اراضی کشاورزی خود بهتر باشد با شرکت آب منطقه‌ای نهایت همکاری را داشته باشند.

باقری با اشاره به خرید و رهاسازی آب برای شهرستان طارم به قیمت حدود 6 میلیارد تومان (با احتساب مالیات، قیمت آب به نرخ قانونی و غیره) که از سوی این شرکت به حساب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی واریز شد، افزود: متاسفانه تعدادی از کشاورزان تمایلی به پرداخت بدهی خود طبق صورتحساب صادره نداشته و ندارند. از سال‌های گذشته تاکنون کشاورزان طارمی حدود 14 میلیارد تومان بدهکار شرکت آب منطقه‌ای زنجان هستند و متاسفانه ما در وصول مطالبات خود در طارم با مشکل مواجهیم و ضروری است کشاورزان حق و حقوق دولت را پرداخت کنند.

 ادعای نرسیدن آب از محل سد «آیدوغموش» به اراضی

 پایین دست طارم را نمی‌پذیرم

باقری در پاسخ به سؤالی مبنی بر «از آنجایی که کشاورزان معتقدند که آب رهاسازی شده به اراضی کشاورزی طارم از محل سد آیدوغموش به اراضی پایین دست نرسیده در نتیجه چرا باید پولی به دولت بپردازند؟ ابراز کرد: این مورد را نمی‌توانم بپذیرم اگر برای فردی، صورتحساب صادر شده قطعا مستندات آن که فرد برای پرورش محصول از آب رهاسازی‌شده استفاده کرده است هم وجود دارد، از طرفی اگر در این سال‌ها آبی برای استفاده نبود طبیعتا باید باغات و اراضی خشک می‌شدند در حالی که چنین اتفاقی نیفتاده است.

باقری ادعایی مبنی بر اینکه «مسئولان اعلام می‌کنند که 10 میلیون مترمکعب آب از محل سد آیدوغموش میانه به سمت طارم رهاسازی شده و پولش هم پرداخت گردیده اما با توجه به اینکه این آب به اراضی پایین دست نرسیده است، به نظر می‌رسد حجم اعلامی درست نباشد»، عنوان کرد: در پایین دست سد آیدوغموش شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی شبکه جانمایی شده است که نیاز 300 هکتار اراضی را تامین می‌کند، برای بررسی آب ورودی به شهرستان طارم، موارد در ایستگاه «کلوچ» ثبت می‌شود و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانسدآیدوغموشطارم
sedayezanjannews.ir/nx12797


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»