کد خبر: 12949
1403/07/10 - 8:54


مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان مطرح کرد؛

فعالیت 14 سردخانه با ظرفیت 46 هزار تن در زنجان

روح‌اله حسنی: نبود صنایع بسته‌بندی، مباحث برندسازی و بازاریابی از مشکلات کشاورزی استان زنجان است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان تعداد سردخانه‌های فعال استان را 14 مورد با ظرفیت 46 هزار تن اعلام کرد و گفت: سالانه به طور متوسط ۳۰۶ هزار و ۵۸۹ تن محصول در استان زنجان تولید می‌شود که علاوه‌بر مصرف داخل به سایر استان‌ها نیز صادر می‌شود، برای نگهداری این حجم از محصولات طبیعتا ضروری است تا تعداد سردخانه‌های استان زنجان افزایش یابد.

بنا بر اعلام مقامات وزارت جهاد کشاورزی به دلیل نبود سردخانه و صنایع فرآوری کافی محصولات کشاورزی در کشور ما، سالانه میلیون‌ها تن محصولات باغی و زراعی که حاصل دسترنج کشاورزان و باغداران این مرز و بوم است از بین رفته و با پدیده دورریزی مواجه هستند.

در استان زنجان نیز سالانه بیش از ۳ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که بیش از یک میلیون تن آن تبدیل به ضایعات می‌شود از این رو دست‌اندرکاران امر باید طوری مدیریت و برنامه‌ریزی کنند تا حاصل دسترنج کشاورزان و باغداران که تنها از این راه امرار معاش می‌کنند توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب از بین نرود و کشاورز مجبور نشود برای اینکه از عهده پرداخت هزینه‌های برداشت محصول، آبیاری برنمی‌آید، مبادرت به برداشت محصول نکرده و میوه‌ها بر روی درخت بمانند.

روح‌اله حسنی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان اعلام کرد: بیش از ۸۴۵ هزار هکتار اراضی خوب برای کشت، پنج درصد زمین‌های کشاورزی کشور را دارد که پنج درصد زمین‌های کشاورزی کشور را شامل می‌شود

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در نقاط مختلف استان مشغول فعالیت هستند، به مشکلات آن‌ها در حوزه نگهداری محصولات اشاره کرد و گفت: باغداران مجبورند محصولات تولیدی خود را بدلیل نبود سردخانه، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب با قیمت پایین به افراد سودجو و دلالان بفروشند.

حسنی تعداد سردخانه‌های فعال استان را 14 مورد با ظرفیت 46 هزار تن اعلام کرد و افزود: سالانه ۳۰۶ هزار و ۵۸۹ تن محصول در استان زنجان تولید می‌شود که علاوه‌بر مصرف داخل به سایر استان‌ها نیز صادر می‌شود، برای نگهداری این حجم از محصولات طبیعتا ضروری است تا تعداد سردخانه‌های استان زنجان افزایش یابد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اهمیت سردخانه در رونق کشاورزی استان عنوان کرد: سردخانه‌ها در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی نقش کلیدی دارند و به عنوان حلقه واسط تولید و بازار می‌توانند در حفظ کیفیت محصول، نقش اساسی ایفا کنند. سردخانه‌ها دارای قابلیت حفظ و نگهداری از محصولات زراعی و باغی، مواد غذایی، پروتئینی، صیفی، گل و گیاه هستند و این امر نشانگر اهمیت احداث سردخانه‌ها در راستای ایجاد صرفه اقتصادی بیشتر برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و باغی است.

حسنی مشکل بخش کشاورزی استان زنجان را نبود صنایع بسته بندی، مباحث برندسازی و بازاریابی دانست و با اشاره به سهم خرمدره، ابهر و سلطانیه در تولید حبوبات استان، استقرار صنایعی همچون صنایع غذایی بهروز که از صنایع معتبر کشور محسوب می‌شود را عامل مهمی برای رونق بخش کشاورزی دانست و با اشاره به مشکلات مالی سرمایه‌گذار مربوطه ابراز امیدواری کرد تا موانع پیش روی بخش خصوصی رفع شود ضمن اینکه جهاد کشاورزی برای تسهیل گری آمادگی خود را اعلام کرده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به میزان پرورش و تولیدات بخش شیلات استان زنجان به نحوی که دومین استان کشور در این حوزه به شمار می‌رویم، اضافه کرد: کیفیت ماهی قزل آلای پرورشی ماهنشان در مقایسه با کردستان و استان‌های شمالی قابلیت رقابت را دارد با این حال در حوزه صنایع تبدیلی و کنسروسازی با مشکل مواجهیم.

حسنی طارم را قطب تولید محصولات کشاورزی استان و حتی کشور دانست و گفت: در این شهرستان هیچ سردخانه‌ای وجود ندارد، البته 2 سردخانه در طارم در حال ساخت است. دولت وظیفه‌ای در ساخت و احداث سردخانه ندارد اما اعطای مشوق و همراهی و تسهیل‌گری از وظایف اصلی دولت‌هاست. مثلا سال قبل و امسال اعلام شد که احداث سردخانه از اولویت‌های اصلی جهاد کشاورزی است، در تمامی حوزه‌های کشاورزی نیز هر گونه حمایت دولتی را اولویت‌بندی کردیم، به طور مثال در بخش شیلات، پرورش بچه ماهی و فرآوری و همچنین در بخش تولیدات گیاهی، احداث گلخانه را اولویت نخست اعلام کردیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه احداث سردخانه‌ محصولات کشاورزی ارتباط مستقیمی با رونق کشاورزی دارد، تاکید کرد: هم‌اکنون به دلیل نبود سردخانه و صنایع تبدیلی در شهرستان بسیاری از محصولات تولیدی این منطقه با بسته‌بندی و نشان تجاری سایر نقاط کشور به بازار عرضه می‌شود در حالی که می‌توان با احداث چنین مراکزی از خدشه‌دار کردن برند این شهرستان جلوگیری و محصولات تولیدی این منطقه را با نشان تجاری زنجان به داخل و خارج از کشور صادر کرد، همانطورکه گفته شد تحقق این امر با همراهی 100 درصدی بخش خصوصی امکان پذیر است ضمن اینکه دولت وظیفه دارد برای تحقق اهداف به نقش تسهیل‌گری خود ایفا کند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانسردخانهجهاد کشاورزیبرندسازی
sedayezanjannews.ir/nx12949


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»