مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: توانمندیهای تولیدی و صادراتی استان جهت معرفی در بازارهای هدف صادراتی و تعیین پتانسیلهای صادراتی محصولات استان احصا شد
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / مجید گلشنی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در دومین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اظهار
داشت: احصا توانمندیهای تولیدی و صادراتی استان با تفکیک بازارهای هدف و با توجه
به نیازمندیهای وارداتی بازارهای بینالمللی صورت گرفته که در راستای سیاستهای
کلان محیطی و بخشی و با شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصتها و تهدیدهای محیطی،
استراتژیهای مناسب در جهت توسعه صادرات استان، گسترش بازارهای هدف صادراتی و
توسعه سبد محصولات صادراتی استان متناسب با توانمندیها محقق گردیده است.
وی
افزود: از مهر ماه سال ۱۴۰۲ تدوین توانمندیهای تولیدی و صادراتی استان با هدف
شناسایی و معرفی توانمندیهای دارای مزیت تولیدی صادراتی استان در بازارهای بینالمللی
در راستای توسعه صادرات غیرنفتی، متنوع سازی سبد محصولات صادراتی و گسترش کشورهای
هدف صادراتی استان در اداره کل صمت استان آغاز گردید.
گلشنی
یادآور شد: با بررسی واحدهای دارای پروانه بهره برداری و طرحهای توسعه استان و
پتانسیلهای صادراتی توانمندیهای تولیدی صادراتی استان در ۱۱ گروه کالایی تحت
عنوان صنایع معدنی، صنایع فلزی، صنایع نساجی و سلولزی، برق و الکترونیک، صنایع
غذایی و کشاورزی، صنایع شیمیایی، تجهیزات پزشکی، صنایع دستی و فرش و گروه خدمات
فنی و مهندسی و دانش بنیان احصا گردید.
مدیرکل
صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: طی این فرایند ضمن بررسی نیازمندیهای
وارداتی کشورهای هدف به ویژه کشورهای همسایه با استفاده از اطلاعات مرکز تجارت بینالملل
و سازمان تجارت جهانی و متناظر سازی این نیازمندیها با توانمندیهای تولیدی
صادراتی و پتانسیلهای صادراتی استان، کشورهای هدف برای هر ردیف کالایی به تفکیک
ارزش واردات هر کشور، ارزش هر تن کالای وارداتی و تعرفههای گمرکی هر کشور به
منظور بررسی و گسترش کشورهای هدف صادراتی محصولات تولیدی استان تدوین شد.
وی
افزود: در این راستا به منظور مقایسه بازارهای هدف، کشورهای هدف صادراتی حال حاضر
کالاهای صادراتی استان بررسی و ارزش صادرات به هر کشور و میانگین ارزش هر تن
صادرات در هر گروه کالایی تهیه گردید.
مدیرکل
صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اهداف اصلی احصا توانمندیهای تولیدی و صادراتی
استان را دستیابی به اهداف صادراتی، گسترش و متنوع سازی اقلام صادراتی، توسعه
بازارهای هدف صادراتی و حفظ بازارهای موجود، ارتقا سطح کیفی تولیدات استان جهت
رقابتی تر شدن کالاهای تولیدی و حرکت به سمت تولید صادرات محور و معرفی و بازار
سازی برای محصولات تولیدی دارای توانمندی صادراتی استان عنوان کرد.
گلشنی
با اشاره به ضرورت ارائه این توانمندیها به تجار و بازرگانان خاطر نشان ساخت: در
این جهت واحدهای استارتاپی میتوانند با طراحی وب سایت توانمندیهای تولیدی
صادراتی با قابلیت معرفی محصولات و توانمندیهای تولیدی صادراتی استان و امکان
فروش اینترنتی در بازارهای داخلی و خارجی در راستای معرفی این توانمندیها به داخل
و خارج از کشور اقدام نمایند.
منبع/ مهر