کد خبر: 12997
1403/07/15 - 15:0


نشست خبری جشنواره آش زنجان برگزار شد؛

بوی آش در زنجان می‌پیچد

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان: آشپزان از سه کشور پاکستان، افغانستان و لبنان در جشنواره آش شرکت دارند/معاون توسعه و مدیریت منابع استاندار زنجان: برای رسیدن به اهداف جشنواره آش باید بلندمدت فکر کرد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: هجدهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی که هم‌زمان با هفدهمین جشنواره ملی آش ایرانی از 16 تا 20 مهرماه سال‌جاری برگزار خواهد شد.

 داریوش نادری، سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در نشست خبری با خبرنگاران با موضوع برگزاری جشنواره ملی آش و برپایی هجدهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره ملی آش ایرانی ۶۰ نوع آش طبخ می‌شود، اظهار کرد: در جشنواره ملی آش ایرانی شرکت‌کنندگانی از استان‌های لرستان، کردستان، خراسان شمالی، کرمانشاه، چهارمحال بختیاری، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، ایلام، فارس، مازندران و زنجان حضور می‌یابند.

وی اضافه کرد: همچنین شرکت‌کنندگانی از سه کشور پاکستان، افغانستان و لبنان نیز در این جشنواره، آش‌های خود را عرضه می‌کنند درحالی‌که در دوره قبل جشنواره تنها شرکت‌کنندگانی از کشور روسیه در جشنواره حضور داشتند و این نشان از توسعه و معرفی این جشنواره در بین کشورهای حکایت دارد.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان به حضور انجمن راهنمایان گردشگری استان با برگزاری میز گردشگری کودک به مناسبت هفته کودک در این جشنواره اشاره کرد و گفت: دوره‌های مختلف آموزشی برای راهنمایان طبیعت‌گردی و مدیران دفاتر خدمات مسافرتی در این جشنواره برگزار می‌شود.

نادری با بیان اینکه در هجدهمین دوره نمایشگاه صنایع‌دستی نیز ۳۱ استان کشور حضور خواهند داشت، ادامه داد: این نمایشگاه با حضور ۲۰۰ هنرمند برگزار می‌شود.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: علاوه‌برآن شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی نیز در این نمایشگاه حضور دارند که می‌تواند به غنای بیشتر جشنواره کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری پیش رویداد جشنواره آش طی روزهای چهارم و پنجم مهر امسال برگزار شده است، افزود: پس از برگزاری رقابت‌های مرحله مقدماتی بین ۱۰۰ متقاضی و داوری آش‌های پخته شده به ۱۰ شرکت‌کننده برتر، غرفه رایگان برای طبخ آش‌های سنتی اختصاص یافت.

نادری همچنین به برگزاری دوره آموزشی عکاسی ویژه نوجوانان و جوانان در این جشنواره اشاره کرد و افزود: معرفی روستای درسجین به‌عنوان روستای هدف گردشگری به‌عنوان یک رویداد ملی انجام خواهد شد.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه ایجاد زمینه آشنایی با فرهنگ و آشنایی با آداب ‌و رسوم استان‌های شرکت‌کننده، توسعه جاذبه‌های گردشگری فرهنگی از طریق برگزاری رویدادهای گردشگری، برندسازی در حوزه گردشگری، معرفی صنایع‌دستی استان‌های کشور و غیره از جمله اهداف این جشنواره است، بیان کرد: در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین استان برگزار می‌شود.

وی از پیش‌بینی تمهیدات لازم برای تامین آب و بهداشت در ایام برگزاری جشنواره آش خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده که این برنامه در فضای بهداشتی و سالم برگزار شود.

رویداد ملی آش ایرانی یک برند جهانی است

مرتضی شهامی، معاون توسعه و مدیریت منابع استاندار زنجان  نیز در این نشست با اشاره به اینکه مقدمات هر دو رویداد ملی فراهم شده است، اظهار کرد: رویداد ملی آش ایرانی یک برند جهانی است و همواره تأکید ما این بوده که برند آن ثبت شود.

معاون توسعه و مدیریت منابع استاندار زنجان با بیان اینکه از سال‌های گذشته تلاش شده است که این رویداد آورده‌ای داشته باشد و صرف یک دورهمی ساده نباشد، افزود: برای این جشنواره باید اهداف بزرگ‌تری تعریف شود که شاید یکی از آنها جذب گردشگر و تبدیل زنجان به عنوان مقصد به جای معبر گردشگری است.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به اهداف این جشنواره باید بلندمدت فکر کرد و هر سال باید گام‌های مؤثری برای رسیدن این مهم برداشت، ادامه داد: متولیان امر در صدد هستند که تورهای گردشگری در ایام برگزاری جشنواره راه‌اندازی کنند.

شهامی با بیان اینکه باید تلاش شود که این دو رویداد آورده‌ای برای استان داشته باشد، افزود: داشتن آورده برای بازدیدکنندگان در بخش نمایشگاهی یکی از حوزه‌هایی که به آن تأکید شده است.

وی گفت: تقریباً از امسال این نمایشگاه خودکفا می‌شود و نمایشگاهی که برند باشد خود می‌تواند هزینه‌های خودش را تأمین کند.

معاون استاندار زنجان با اشاره به ظرفیت بالای استان در حوزه گردشگری، گفت: اطلاع‌رسانی با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها می‌تواند به جذب و ماندگاری بیشتر گردشگران در استان منتهی شود.

شهامی با بیان اینکه از سال‌های آینده با توجه به ثبت ملی جشنواره ملی آش باید زیرساخت‌های استان برای اسکان گردشگران و مسافران تقویت شود، افزود: هدف اصلی برگزاری این رخدادهای فرهنگی جذب گردشگر و درآمدزایی برای استان است.

وی با بیان اینکه در بحث پارکینگ خودروها همواره معضلات و مشکلاتی وجود داشته است، خاطرنشان کرد: معمولا در برگزاری این جشنواره ترافیک شدیدی در محل برگزاری برنامه ایجاد می شود که افزایش محدوده پارکینگ و تقویت زیرساخت‌های آن می‌تواند معضلات را کاهش دهد.

سیداسماعیل موسوی معاون خدمات شهری شهردار زنجان نیز در این برنامه از همکاری و همراهی شهرداری زنجان در برگزاری هفدهمین دوره از جشنواره ملی آش به همراه هجدهمین نمایشگاه صنایع دستی خبر داد و گفت: از چند روز قبل هماهنگی برای تأمین پارکینگ و مسائل بهداشتی جشنواره انجام شده است.

وی گفت: با همراهی پلیس راهور و شورای شهر تلاش کردیم تا بیشترین میزان فضا برای پارکینگ در این منطقه فراهم شود.

شهردار زنجان با اشاره به اینکه تأمین پارکینگ یکی از موضوعات مهم در حضور شهروندان است، اضافه کرد: شهرداری در سال‌جاری نیز نسبت به تسطیح فضای اطراف نمایشگاه برای پارک خودرو اقدام کرده است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانجشنواره آشمیراث فرهنگیصنایع دستی
sedayezanjannews.ir/nx12997


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»