کد خبر: 1304
1398/07/10 - 0:17


معاون وزیر صنعت در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان:

توسعه صنعت زنجان، مطلوب است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با بیان اینکه جمعیت زنجان حدود 1.33 درصد کل کشور را شامل می‌شود، عنوان کرد: از بین بیش از 813 شهرک و ناحیه صنعتی موجود در کشور، حدود 16 شهرک و ناحیه صنعتی یعنی 2.1 درصد در زنجان مستقر شده است.

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با بیان اینکه جمعیت زنجان حدود 1.33 درصد کل کشور را شامل می‌شود، عنوان کرد: از بین بیش از 813 شهرک و ناحیه صنعتی موجود در کشور، حدود 16 شهرک و ناحیه صنعتی یعنی 2.1 درصد در زنجان مستقر شده است.

محسن صالحی‌نیا با عنوان اینکه حدود 34 هزار واحد در حال انجام عملیات ساخت و ساز در کل کشور به ثبت رسیده که از این میزان 734 مورد (حدود 2.1 درصد) در استان زنجان اتفاق می‌افتد.

این مسئول وضعیت شاخص‌های صنعتی استان را 2 تا 2.5 درصد اعلام کرد و گفت: این آمارها حاکی از آن است که وضعیت زنجان در حوزه اقدامات توسعه‌ای در بخش صنعت نسبت به جمعیت و مساحت مطلوب بوده و ایجاد واحدهای صنعتی که در حال احداث است و یا در آینده پروژه آن اجرایی می‌شود قطعا زنجان را در مسیر توسعه قرار خواهد داد.

رسیدن به مزیت نسبی با تمرکز بر روی ظرفیت‌ها و حمایت بخش خصوصی امکان‌پذیر است

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، توسعه شهرک صنعتی را از مهم‌ترین سیاست‌های مسئولان مربوطه عنوان کرد و با اشاره به ظرفیت‌ها و استعدادهای زنجان در صنعت چاقو، کفش و فرش گفت: به نظر می‌رسد در حوزه فرش، چاقو و کفش در مقایسه با فولاد و پتروشیمی مطالعات منسجمی وجود نداشته باشد، برای توسعه مناطق و حرکت در مسیر رسیدن به مزیت نسبی باید مطالعات جامع و مدونی در این عرصه انجام شود. البته توجه به افزایش و توسعه صنعت هایتک و تکمیل و تامین زنجیره آن هم گام مهمی در نیل به مزیت نسبی می‌تواند باشد.

صالحی‌نیا با بیان اینکه 840 شهرک و ناحیه صنعتی در حال بهره‌برداری در سطح کشور وجود دارد، به درخواست‌های ثبت شده برای توسعه شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: معتقدیم توسعه شهرک‌های صنعتی باید بر اساس امکانات سخت‌افزازی و نرم‌افزاری یعنی فراهم بودن زیرساخت‌ها و میزان نیاز برای تکمیل زنجیره‌های تولید در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: حدود ۱۰ هزار واحد تولیدی در کشور راکد است که طبق برنامه‌ریزی انجام شده، تا پایان امسال یک هزار و ۳۰۰ واحد به چرخه تولید باز می‌گردد.

این مسئول عنوان کرد: زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی در بسیاری از نقاط به لحاظ قدمت، نوع پیاده‌سازی شهرک و تجهیزات بکار برده شده ایراداتی را دارد. با توجه به منابع محدود دولتی به نظر می‌رسد اگر بخشی از منابع ارزش افزوده به این مقوله اختصاص یابد، می‌تواند گامی مهم در بهبود و توسعه شهرک‌های صنعتی و اهداف اقتصادی کشور باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، آب و برق را از چالش‌های نخست و دوم مسئولان اعلام کرد و افزود: اقدامات اولیه از جمله آسفالت، جدول‌گذاری در شهرک‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، ما قبول داریم نسبت به سال قبل میزان هزینه‌ها چهار برابر شده است اما ضروری است در راستای تحقق اهداف کاستی‌های یاد شده در شهرک‌های صنعتی مورد توجه مسئولان استان هم باشد.

پایش 54 قلم تولید صنعتی کشور

این مسئول با بیان اینکه حدود 54 قلم تولید صنعتی در سطح وزارت‌خانه مورد بررسی و پایش قرار گرفته تا مشکلات واحدهای ذیربط احصا شود، نتایج به دست آمده در 5 ماهه نخست سال در صنایع مبتنی بر فرآوری مواد معدنی اعم از فولاد، مس، آلومینیوم و صنایع کاشی، سرامیک، شیشه، صنعت نساجی را تشریح کرد و گفت: معتقدیم در زمینه تولید محصولات یاد شده، تولیدی که خوب باشد و بازار نداشته باشد وجود ندارد.

صالحی‌نیا حمایت از صنایع کوچک را به منزله حمایت از کل صنایع کشور دانست و گفت: از 44 هزار واحد تولیدی موجود در 840 شهرک صنعتی، 93 درصد (بیش از 33 هزار واحد) مربوط به صنایع خرد و کوچک، 4 تا 4.5 درصد صنایع متوسط و مابقی متعلق به صنایع بزرگ هستند.

وی با بیان اینکه تامین زیر ساخت‌های لازم برای صنایع کوچک منجر به تقویت صنایع بزرگ می‌شود، تصریح کرد: حمایت از این صنایع در بخش تامین زیر ساخت‌ها و نقدینگی وظیفه ماست که به جد پیگیر آن هستیم و حضور بسیاری از نیروهای جوان، خبره و کارآمد و با انگیزه در مجموعه‌های فناوری و بخش خصوصی بسیار امیدوار کننده است که سبب توسعه و آبادانی کشور می‌شود.

راه‌اندازی کلینیک صنعتی جهت پایش، عارضه‌یابی و احیای واحدهای تولیدی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ایجاد و راه‌اندازی کلینیک‌ صنعتی با هدف پایش، عارضه‌یابی و احیای واحدهای تولیدی در سطح کشور خبر داد و گفت: واحدهای تولیدی می‌توانند با ثبت نام در این سامانه درخواست خود را در زمينه‌هاي مختلف براي استفاده از خدمات اين كلينيك ارائه کنند.

این مسئول همچنین با بیان اینکه برنامه مربوط به توسعه 300 خوشه صنعتی را در کشور تدوین کرده‌ایم، از پایان کار اقدامات مربوط به توسعه صدمین خوشه صنعتی کشور تا آخر مهر ماه خبر داد.

استاندار زنجان نیز در این نشست ضمن تاکید بر لزوم پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی از سوی مسئولان ارگان‌های ذیربط عنوان کرد: نباید با این تصور که مشکل واحدها تنها تسهیلات بانکی است وارد میدان شویم، ما موظفیم در بسیاری از موارد میزان اعتماد در تولیدکننده را افزایش داده و سبب ایجاد انگیزه در او برای تولید شویم.

فتح‌اله حقیقی با اشاره به اهمیت نشست‌های مربوط به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تصریح کرد: نتایج این نشست‌ها بهبود وضعیت واحدهای تولیدی استان بوده است.

حقیقی با اشاره به رتبه دوم زنجان در حوزه امنیت سرمایه‌گذاری تاکید کرد: این امار از شایستگی زنجان در حوزه سرمایه‌گذاری حکایت دارد. از نظر ما زنجان بهترین استان در زمینه ساماندهی شهرک‌های صنعتی است. ما با هر گونه اشتغالزایی و توسعه و سرمایه‌گذاری از خانه‌ها گرفته تا بنگاه‌های خرد، متوسط و بزرگ حمایت می‌کنیم.

استاندار زنجان به تیم اقتصادی خود متشکل از بخش دولتی و خصوصی ماموریت داد تا ظرف یک هفته تمامی مشکلات، موانع، پیشنهادات واحدهای تولیدی را احصاء کنند تا این موارد پس از دسته‌بندی در حضور مسئولان وزارت‌خانه مورد بررسی قرار گیرد.

ثروتی به نام پسماند

این مسئول در مورد تعیین تکلیف پسماندهای روی نیز گفت: مسئولان وقت باید پاسخگو باشند که چرا طی این 15 سال اقدامی برای انتقال آن در محل مناسب نشده است.

حقیقی با تاکید بر لزوم پیگیری موضوع تعیین تکلیف پسماندهای روی از سوی استانداری تصریح کرد: طبق قانون،
پسماند متعلق به دولت است، دولت یعنی همان مردم، یک ریال از این پسماند جایی هزینه نمی‌شود الا برای مردم. با کمک نمایندگان مجلس، اعضای شورای تامین و مدیران اجراییموضوع تعیین تکلیف پسماندهای روی به نفع مردم حل می‌شود.

مشکلات گوجه‌فرنگی‌کاران

حقیقی در بخش دیگری از اظهارات خود به وضعیت نابسامان گوجه‌فرنگی‌کاران استان نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه با وجود هشدارهای مکرر مبنی بر اینکه گوجه‌فرنگی جزو 24 قلم حمایتی دولتی محسوب نمی‌شود، کشاورزان نسبت به کشت این محصول اقدام کردند. استاندارد تولید در اراضی کشاروزی 220 تا 250 تن از سوی مسئولان امر اعلام شده بود اما کشاورزان این میزان را با بی‌توجهی به هشدارها و توصیه‌های کارشناسان به بیش از 450 هزار تن رساندند.

این مسئول با اشاره به خرید روزانه یک هزار و 100 تن محصول گوجه‌فرنگی در استان از پیگیری‌های مسئولان برای آزادسازی صادرات این محصول از طریق وزارت صمت خبر داد.

نماینده خانه کشاورز استان زنجان نیز در این نشست با اشاره به اینکه به هیچ عنوان منکر استقرار صنایع و نقش آن در توسعه نیستیم، گفت: استقرار صنایع آسیب‌های زیادی را به محیط زیست وارد می‌کند.

رسول بیات با بیان اینکه 7 هزار هکتار گوجه‌فرنگی بدون رعایت الگوی زیر کشت رفته است، اضافه کرد: خرید مقطعی و در شرایط نامناسب در حال انجام است و مشکلات زیادی برای کشاورزان ایجاد می‌کند.

بیات عنوان کرد: کشت سیر و پیاز نیز بدون مدیریت انجام شده است و برای کشاورزان مشکل‌ساز شده است.

نماینده خانه کشاورز استان زنجان با بیان اینکه شهرک روی به هر دلیلی مستقر شده و بین 5 تا 7 میلیون تن پسماند دپو شده است، گفت: اعتقاد داریم هزینه فروش این دپو باید برای خود مردم هزینه شود.

توجیه اقتصادی برای صدور مجوز ایجاد واحد جدید تولید رب‌گوجه‌فرنگی در استان وجود ندارد

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این نشست  با تشریح اقدامات انجام گرفته در مسیر رفع مشکلات واحدهای تولیدی از جمله نساجی از سوی وزارتخانه متبوع به وضعیت بازار گوجه‌فرنگی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها یک کارخانه رب گوجه‌فرنگی با ظرفیت بالا در استان فعالیت می‌کند. در این زمینه 6 کارخانه به دلیل عدم توجیه اقتصادی تعطیل هستند و نیازی برای ظرفیت‌سازی جدید برای تولید رب در استان دیده نمی‌شود.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان با بیان اینکه از سال 1392 به بعد هیچ مجوزی برای احداث و راه‌اندازی واحد روی در شهرک تخصصی روی زنجان صادر نشده است، افزود: مجوزها صرفا به واحدهای فرآیند روی و در راستای کاهش آلودگی‌ها داده شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه صنایع کوچک و متوسط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، عنوان کرد: باید به جایگاه این صنایع در استان زنجان هم توجه شود.

غلامحسین جمیلی تصریح کرد: استقرار صنایع کوچک رشد بیشتری در زمینه شاخص‌های وضعیت اقتصادی دارد.

وی تاکید کرد: توجه به صنایع کوچک در جوامع اگر بیشتر از صنایع مادر نباشد، کمتر نیست.

داستان وام‌هایی که با نام اشتغالزایی حیف و میل شده است

رئیس اتاق اصناف استان نیز در این نشست با اشاره به اینکه آموزش‌های اصناف بدون گرفتن هزینه‌ای از دولت به علاقه‌مندان ارائه می‌شود، تصریح کرد: بیشتر این آموزش‌ها که با رویکرد استاد و شاگری است به مراتب بیشتر از آموزش‌های آکادمی به نتیجه می‌رسد.

سیدمحمود موسوی با بیان اینکه رابطه استاد-شاگردی بیشتر منتج به اشتغالزایی می‌شود، گفت: متاسفانه با این وجود حمایتی از اصناف نمی‌شود.

موسوی با اشاره به پرداخت وام‌های اشتغالزایی عنوان کرد: این کار موجب حیف و میل منابع و اخلال در نظم بازار شده است.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان تصریح کرد: اصناف و راه‌های آموزشی از طریق استاد و شاگردی در حال فراموشی است.

نماینده مردم ابهر در مجلس هم در چهل‌وششمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: در عرصه بین‌المللی با هدف جذب سرمایه و ایجاد رونق اقتصادی برای کشور و بهبود وضعیت، اقدامات و رایزنی‌های فراوانی کردیم اما متاسفانه با تبلیغات منفی علیه خودمان مواجه شدیم، نمونه آن استقرار شرکت پارس حیات و افتتاح بخش شوینده آن مجموعه بود که در سفر دو روزه به ترکیه به سرانجام رسید اما در مقابل حیثیت‌مان در دنیا به تاراج رفت.

محمد عزیزی در این نشست که روز سه‌شنبه در سالن جلسات اتاق بازرگانی استان برگزار شد، ضمن تاکید بر لزوم عزت دادن به سرمایه‌گذاران ادامه داد: معتقد بودیم و هستیم که باید فرش قرمز برای سرمایه گذار پهن کنیم و دستش را ببوسیم، ما این کار را کردیم و مورد اتهام قرار گرفتیم، از موضوعات اخیر رنجیده خاطریم، اما اشکالی ندارد. به مسئولان نیز می‌گوییم بدون هیچ نگرانی برای جذب سرمایه‌گذار تلاش کنید.

وی افزود: دولت نمی‌تواند کاری در خصوص اشتغال و سرمایه گذاری انجام دهد، چراکه پولی ندارد و اگر بتواند شکم مردم را سیر کند کار بزرگی کرده است، به همین دلیل باید با سرمایه‌گذار مدارا کرد و برای او فرش قرمز انداخت.

عزیزی با اشاره به ایرادات شهرک صنعتی افق، شهرک صنعتی صائین‌قلعه را به استخوان در گلو تشبیه کرد و گفت: امیدواریم به زودی در کنار هم مشکلات واحدهای تولیدی استان را برطرف کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین از راه‌اندازی شرکت ابهر بافت پس از تعطیلی ۲۵ ساله تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: اقدامات لازم برای راه‌اندازی مجدد یک شرکت چینی پس از تعطیلی طولانی‌مدت در دست بررسی است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتاق بازرگانی زنجانمحسن صالحی‌نیامعاون وزیر صنعت، معدن و تجارت
sedayezanjannews.ir/nx1304


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»