کد خبر: 1312
1398/07/16 - 14:26


صدای زنجان داستان نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی شهری را بررسی می‌کند

یک داستان فرسوده

عضو شورای شهر زنجان: خبر ندارم/ راننده تاکسی: هزینه تاکسی فرسوده بیش‌تر از درآمد آن است

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- تعداد تاکسی‌های فرسوده در کشور هر روز بیشتر می‌شوند و به دنبال آن آلودگی‌های زیست محیطی هم افزایش پیدا می‌کنند و این درحالی‌ است که روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده به دلیل شرایط پیچیده اقتصادی و افزایش  قیمت خودروها، عملاً متوقف شده است چرا که بسیاری از خودروهای فرسوده در جبران واردات خودروهای نو از رده خارج می‌شدند و نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی مبتنی بر روندی پر پیچ و خم و وام‌های بانکی بود.

«براساس ماده ۸ قانون هوای پاک تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند» و به طور یقین در این بین خودروهایی که در سیستم حمل و نقل عمومی فعالیت دارند از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند.

اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور طی چند روز گذشته برای نوسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده، سهمیه ۱۰ هزار خودرو سمند و پژو را به صورت نقدی از شرکت ایران خودرو دریافت کرده است، حال سوال اینجاست که سهم زنجان با وجود تاکسی‌های فرسوده که سال‌ها از سن فرسودگی آن‌ها می‌گذرد از این 10 هزار خودرو چه میزان است؟ در حالی که در جذب هر تسهیلات و خدماتی برای استان، موضوع قدرت چانه‌زنی حرف اول را می‌زند مسئولان مرتبط در شهرداری و شورای شهر چندان اطلاعی از طرح مذکور نداشته و نمی‌دانند که کلاً قضیه از چه قرار است.

افشارچی: از اتفاقات حوزه تاکسی‌های درون شهری بی‌اطلاع هستم

در پیگیری موضوع از سوی صدای زنجان کاظم افشارچی، رئیس کمیسیون حمل و نقل عمومی، ترافیک و خدمات شهری اظهار بی‌اطلاعی کرده و افزود: «از آنجایی که تمام تمرکز خود را بر ساماندهی خطوط اتوبوس‌های درون شهری گذاشتیم از اتفاقات حوزه  تاکسی‌های درون شهری بی‌اطلاع هستم از همین رو موضوع را از سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری زنجان پیگیر باشید.»

برای دریافت اطلاعات بیشتر و تصمیمات اتخاذ شده برای تاکسی‌رانانی که خودروهای فرسوده داشته و چندین سال از زمان ثبت نام آن‌ها برای نوسازی تاکسی‌‌ها می‌گذرد  با مسئولان مرتبط این سازمان تماس گرفته شد که با وجود تماس‌های مکرر پاسخی حاصل نشد.

فعلاً جزئیات طرح مشخص نیست

حمیدرضا حمیدی، رئیس شورای شهر زنجان تنها پاسخی که در این زمینه ارائه داد این بود که بنا به گفته مسئولان مرتبط در شهرداری فعلاٌ جزئیات طرح مشخص نبوده و در جلسه‌ای که 17 مهرماه در وزارت کشور برگزار می‌شود طرح تشریح می‌شود از همین رو باید منتظر ماند و دید که خروجی جلسه چه می‌شود.

بیات یکی از تاکسی‌رانان زنجانی است که بیش از 15 سال سابقه فعالیت در این عرصه دارد از فرسوده بودن خودروی پیکان خود و بی‌توجهی مسئولان بر نوسازی خودروهایشان گله داشته و عنوان کرد: سه سال پیش تاکسی‌رانی اعلام کرد رانندگانی که تمایل به نوسازی خودروی فرسوده خود دارند در سایت مربوطه ثبت نام کنند تا در کمترین زمان تاکسی نو در اختیارمان قرار دهند ولی الان که سه سال از زمان ثبت نام می‌گذرد فعلاً هیچ خبری از تاکسی نو نیست.

این راننده تاکسی که چندين سال در اين عرصه فعاليت داشته و مويی سپيد کرده معتقد است تاکسی‌رانی از جمله صنوفی بوده که از چند سال گذشته با وجود سازمان تاکسی‌رانی هميشه بدون صاحب و به حال خود رها شده بود الان هم که سازمان‌ تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی را ادغام کردند دیگر تکلیف تاکسی‌رانان مشخص است و امیدی به حمایت و ساماندهی این عرصه ندارند چرا که شهرداری تمام تمرکز خود را بر اتوبوس‌ها و ساماندهی وضعیت آن‌ها گذاشته و کلاً اعتقادی به حمل و نقل عمومی به اسم تاکسی ندارد.

هزینه تاکسی فرسوده بیشتر از درآمد آن است

بیات معتقد است رويکرد مسئولان در مديريت صنف تاکسيرانان به گونه‌ای است که معتقدند رانندگان تاکسی بايد خودشان مسائل و مشکلات صنف خود را برطرف کرده و چندان رغبتی به دخالت و ورود در اين حوزه ندارند در حالی که نمی‌دانند کار کردن با تاکسی اوراقی که چندین سال از سن فرسودگی آن می‌گذرد جز هزینه برای راننده هیچ درآمدی ندارد و هر آنچه درمی‌آوریم خرج هزینه‌های ماشین می‌کنیم.

افزایش مسافربرهای شخصی و تاکسی‌های اینترنتی و نبود نظارت در این بخش، عدم ارائه لوازم یدکی و نبود هیچ حمایتی از قشر تاکسی‌ران رانندگان این صنف را به ستوه آورده و معتقدند ارزش کار ما زمانی مشخص می‌شود که فقط یک روز هیچ تاکسی در شهر فعالیت نکند آن زمان اهمیت وجود تاکسی در حمل‌و نقل درون شهری بر مسئولان آشکار می‌شود.

رانندگان تاکسی معتقدند شهرداری از هر راننده تاکسی برای دريافت کارت تردد حدود 400 هزار تومان و برای انجام هر معامله تاکسی که شهرداری مسئوليت صدور يک فيش را برعهده دارد مبلغی حدود يک ميليون و 500 هزار تومان اخذ می‌کند حال سوال اينجاست که شهرداری در قبال هزينه‌ای که برای نظارت از تاکسی‌ران دريافت می‌کند چه خدماتی در طول 25 سال گذشته ارائه کرده است؟

وجود 700 تاکسی فرسوده در زنجان

با توجه به آمارهای ارائه شده  از 2 هزار و ۳۶۹ دستگاه تاکسی فعال شامل همه خودروهای گردشی، ۱۳۳، بانوان، ویژه و وَن در زنجان 700 مورد آن را تاکسی فرسوده در سیستم حمل و نقل شهر زنجان فعالیت دارند

موضوع فرسودگی ناوگان تاکسی زنجان بر کسی پوشیده نیست چرا که علی‌اصغر شیرمحمدی، رئیس پلیس راهور زنجان نیز بر آن تأکید داشته و یادآور شد: متأسفانه جریمه‌های اعمال شده بر دودزا بودن و نبود معاینه فنی به هیچ عنوان بازدارنده نبوده و عدم نوسازی ناوگان تاکسی در چند سال گذشته مشکلات این حوزه را دو چندان کرده است.

به گفته این مسئول برای خارج کردن خودروهای فرسوده سن فرسودگی برای آن‌ها تعیین شده است که برای خودروهای مختلف متفاوت است که در این بین برای تاکسی‌ها و اتوبوس‌های درون شهری 10 سال، اتوبوس‌های برون شهری 15 سال، کامیون 25 سال و سواری 20 سال و وانت 15 سال در نظر گرفته شده است .

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر میزان جریمه تعیین شده برای خودروهای فاقد معاینه فنی 30 هزار تومان است که این میزان به طور یقین بازدارنده نبوده و بخش قابل توجهی از این خودروها به دلیل فرسودگی نمی‌توانند معاینه فنی دریافت کنند.

رئیس پلیس راهور زنجان با تأکید بر این‌که متأسفانه خدمات در این بخش ضعیف بوده و دولت نتوانسته تاکنون آن طور که باید خودروهای فرسوده را از رده خارج کرده و تاکسی نو جایگزین کند، افزود: پلیس در این بین نقشی ندارد و نمی‌تواند همه خودروهای فرسوده را متوقف کند صرفاً در صورت نداشتن معاینه فنی از سوی رانندگان جریمه اعمال می‌کنیم و برطرف شدن این مشکل نیازمند تصمیمات کلان کشوری است.

جزئیات طرح نوسازی 10 هزار تاکسی فرسوده

اوایل امسال بود که مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور عنوان کرد در سال ۹۸، ۱۰ هزار تاکسی فرسوده با همکاری بانک‌ها و شرکت خودروسازی نوسازی می‌شود و اگر اقدامی در این زمینه صورت نگیرد، تا پایان سال تاکسی‌های فرسوده به ۱۹۲ هزار مورد می‌رسد.

به گفته این مسئول طرح نوسازی تاکسی‌ها از بهمن سال ۹۵ به عنوان یک طرح ملی و با مشارکت تمامی سازمان‌های ذیربط آغاز و در ابتدای سال ۹۷ تعداد ۶۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شد  موضوعی که این مسئول از آن به عنوان یک رکورد در نوسازی ناوگان تاکسیرانی یاد کرد.

وجود 150 هزار تاکسی فرسوده در کشور

با توجه به آمارهای موجود در حال حاضر 150 هزار تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان امسال این تعداد به 192 هزار دستگاه برسد، همچنین براساس پیش‌بینی‌ها تا سال 1400 تعداد تاکسی‌های فرسوده به 240 هزار تاکسی افزایش می‌یابد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در بیان جزئیات طرح نوسازی 10 هزار تاکسی این‌گونه عنوان کرده بود که پیشنهاد کردیم خودروهایی که تا سه سال سن دارند تبدیل به تاکسی شوند و تاکسی‌های فرسوده را به تدریج اسقاط کنیم. حتی اگر 10 هزار تاکسی نو را هم تا پایان سال 98 تحویل دهند، به دلیل وجود 150 هزار تاکسی فرسوده مشکل حل نمی‌شود. بنابراین سعی داریم که مصوبه واردات خودرو و استفاده از ناوگان داخلی را پیگیری کنیم. در صورت حل شدن مشکل مربوط به تسهیلات بانکی می‌توانیم تعداد مناسبی از تاکسی‌های فرسوده را از رده خارج کنیم.

به گفته این مسئول قرار بوده تا پایان سال 98، 10 هزار تاکسی نو تحویل داده شود اما تاکنون تنها 132 تاکسی نو تحویل داده شده است از سوی دیگر نبود تسهیلات بانکی با سود 18 درصد سبب بروز مشکلاتی در این بخش شد.

نقد بر طرح نوسازی 10 هزار تاکسی فرسوده

این طرح در حالی در کشور اجرایی می‌شود که برخی منتقدان بر آن نقد داشته و معتقدند شرایط جدید در نظر گرفته شده برای اجرای طرح ملی نوسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده در کشور به هیچ عنوان برای متقاضیان مطلوب نیست.

چرا که طبق ابلاغیه اتحادیه تاکسی‌رانی شهری کشور به سازمان‌های تاکسیرانی سراسر کشور، در طرح مذکور قیمت پایه نقدی برای خودروهای سمند ۷۸۰ میلیون ریال و برای پژو نیز ۶۶۰ میلیون ریال به صورت نقدی در نظر گرفته شده که دریافت این میزان وجه با توجه به شرایط اقتصادی موجود جامعه، اتفاقات حوزه حمل و نقل و این‌که تاکسیرانان از اقشار متوسط و حتی آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند، به هیچ وجه عادلانه نیست.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد خودروسازان کشور تمایلی به ارائه خدمات خود در حوزه حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی نداشته و بیشتر تمایل دارند تا خودروهای خود را به افراد شخصی نه به مراکز حمل و نقل عمومی بفروشند از طرفی هنوز سهمیه استان‌های کشور از محل دریافت ۱۰ هزار خودرو اعلام نشده است.

بحران خودروهای فرسوده تا 1400

میلاد بیگی،  استاد دانشگاه نیز با انتقاد از سیاست‌های فعلی در بخش خودرهای فرسوده این‌گونه عنوان کرد که مسئله مهم آن است اگر با همین روند فعلی پیش برویم، تا سال ۱۴۰۰ با بحران خودروهای فرسوده مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به رشد فزاینده در تیراژ خودروهای تولیدی از سال ۷۶ تا ۸۴ و پس از آن تا سال ۹۰ گفت: در سال ۷۶ حدود ۱۲۰ هزار و در سال 84 یک میلیون دستگاه خودرو در اختیار داشتیم و بعد از آن به حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال ۹۰ رسید و این یعنی تا سال ۱۴۰۴ با رشد فزاینده خودروهای فرسوده روبرو هستیم که اگر نتوانیم خودروهای فرسوده را اسقاط و از رده خارج کنیم، قطعاً با یک مشکل شدید در حوزه آلایندگی و مصرف سوخت و همچنین اشباع بازار خودرو در کشور روبرو می‌شویم.

به گفته این استاد دانشگاه  یکی از ضرورت‌هایی که اسقاط خودروهای فرسوده علاوه بر موضوع آلایندگی دارد، کنترل مصرف سوخت است یعنی اگر فقط خودروهای سواری را در نظر بگیریم، خروج هر صد هزار خودرو فرسوده حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌کند.

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتاکسی های فرسودهکاظم افشارچیشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1312


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»