کد خبر: 1347
1398/08/11 - 9:23


وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به نگرانی مردم بابت خصوصی‌سازی ایران‌ترانسفو و آلودگی کارخانه راشاکاسپین:

نگران «ایران‌ترانسفو» نباشید

رضا رحمانی: به بنده گفته‌اند تا چند ماه آینده تصفیه‌خانه دوم شرکت «راشاکاسپین» راه‌اندازی می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از کارخانه راشاکاسپین و طرح توسعه این شرکت و افتتاح طرح افزایش ظرفیت شرکت پوشاک نانو مهیار و خط جدید تولید نخ اسپندکس واقع در شهرک صنعتی اشراق زنجان در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد پسآب کارخانه راشاکاسپین و مشکلات زیست‌محیطی ناشی از آن و اعتراض شهروندان گفت: فاز دوم تصفیه‌خانه این واحد تولیدی در دست احداث است و تاکید من هم تکمیل این تصفیه‌خانه بود.

رضا رحمانی که پنج‌شنبه گذشته سفر یک‌روزه‌ای به استان داشت، افزود: آنچه که به بنده گفته‌اند این بود که تا چند ماه آینده تصفیه‌خانه دوم شرکت راشا کاسپین راه‌اندازی می‌شود، در حال حاضر تاسیسات و تجهیزات هم در محل مستقر شده است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر افتتاح چندین باره واحدهای تولیدی و اعتراضات به این گونه اقدامات هم گفت: هر کس افتتاح کرده از خودش بپرسید.

وی در مورد اقدامات این وزارتخانه در حوزه بازگشت رونق تولید به واحدها اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده ۲ هزار واحد تولیدی تعطیل که مشکل بازار فروش ندارند، به چرخه تولید باز می‌گردد. 

رحمانی از افزایش شیفت کاری در کارخانجات خبر داد و گفت: این امر در واقع یک پیروزی در جنگ اقتصادی محسوب می‌شود، در حالی که دشمن به دنبال بیکاری کارگران و ایجاد ناامیدی در کشور بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه نهضت استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی همچنان ادامه دارد، اضافه کرد: برای مثال در همین بحث خودرو نیاز به ورود این شرکت‌ها داریم و یکی از صنایعی که نیاز به اصلاحات و توجه دارد خودروسازی است از همین رو در طول زمان به مشکلاتی برخورده کرده است که باید اصلاح شود و ما برنامه اصلاحی برای آن داریم که در این راستا ۱۰ محور برای خودروساز و قطعه‌ساز تدوین شده است.

وی تصریح کرد: شاه بیت این محورهای اصلاحی نیز این است که قطعه‌ساز ما باید به قطعه ساز جهانی وصل شود و امروز در این حوزه شرکت‌هایی داریم که در بحث تولید وارد شده‌اند و فعالیت خوبی نیز دارند و در این راستا اقدامات جدیدی آغاز شده است.

وزیر در پاسخ به سوال دیگری درباره مشکلات به وجود آمده برای شرکت ایران ترانسفو پس از خصوصی‌سازی هم گفت: امروز شرکت ایران ترانسفو در اوج موفقیت قرار دارد و مسیر خودش را پیدا کرده است و با این وضعیت نباید نگران باشیم. برای مراقبت از این شرکت همه مسئولان باید تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ساخت داخل برنامه‌های اجرایی تدوین شده داریم، تصریح کرد: در این راستا در تلاش هستیم اقلام وارداتی را در داخل تولید کنیم که در همین راستا سال قبل میزان واردات کالاهای مصرفی کاهش یافت.

رحمانی با بیان اینکه امسال نیز این بحث به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است، افزود: از همین رو بنا داریم که ۱۰ میلیارد دلار واردات تبدیل به ساخت داخل شود.

هر شغل؛ یک پروژه

رحمانی در مراسم 200 نیروی جدیدالورود به گروه صنعتی ایران ترانسفو نیز حضور یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از وضعیت بخش تولید در استان اظهار کرد: از زنجان خیالمان راحت است، طی یک سال گذشته کمترین مشکل را در زنجان داشته‌ایم که از برنامه‌ریزی دقیق مسؤلان و فعالان اقتصادی و اهمیت تولید و رونق اقتصاد برای آنان حکایت دارد.

وی با اشاره به مشکلات ایران ترانسفو در سال‌های اخیر، جذب 200 نیروی جدید به این مجموعه را امیدبخش توصیف کرد و گفت: اشتغال جوانان آن‌قدر برای ما مهم است که هر شغل را مثابه یک پروژه می‌دانیم.

رحمانی جذب نیرو در گروه صنعتی ایران ترانسفو از طریق برگزاری آزمون و تاکید مسؤلان برای جذب نیروهای بومی را مصداق واقعی عدالت دانست و از مدیران این مجموعه قدردانی کرد.

این مسؤل با بیان اینکه مشاهده جوانان بیکار که عموما تحصیل‌کرده هستند برای ما سخت است، اضافه کرد: آنان به دنبال پول گرفتن از دولت نیستند و فقط از مسؤلان کار می‌خواهند. امروز از صمیم قلب برای بکارگیری 200 نیروی جوان در گروه صنعتی ایران ترانسفو خوشحالم.

تکیه بر توان داخلی؛ گامی برای برونرفت از تنگناهای تحریم

وی با اشاره به هفت محور تنظیم شده برای رونق تولید توسط دولت و مسؤلان وزارت صنعت ابراز کرد: پنج مورد از این محورهای هفت‌گانه مدنظر رهبری در ایران ترانسفوی زنجان عملیاتی شده است.

رحمانی اضافه کرد: نهضت ساخت داخل، هدف اصلی ما در سال جاری است، این مهم راهکار ما برای حل مسائل پیش رو است. معتقدیم توان لازم برای تحقق این هدف را داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه انواع مواد معدنی در کشور وجود دارد که برای بهره‌مندی از آن‌ها باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم، عنوان کرد: ما باید باور ملی را در خود تقویت کنیم. اعتقاد داریم که می‌توانیم با تخصیص بهینه منابع زمینه را برای توسعه و آبادانی فراهم کنیم.

رحمانی با بیان اینکه در حوزه صنعت و معدن کشور بالای 10 میلیون نفر شاغل داریم، اضافه کرد: صنعت، معدن و کشاورزی بخش مولد جامعه هستند و همه جای دنیا اگر این سه بخش فعال باشند، سایر بخش‌ها نیز فعال می‌شوند وگرنه به سمت دلالی می‌روند.

رحمانی تامین نقدینگی را بزرگترین مشکل واحدها دانست و با اشاره به مشکلات در ساختار نظام بانکی تصریح کرد: معتقدیم با تکیه بر توان داخلی می‌توانیم از سد مشکلات بگذریم.

توزیع عادلانه فقر هنر نیست

امام جمعه زنجان نیز در این مراسم با بیان اینکه توزیع عادلانه فقر هنر نیست، عنوان کرد: هنر اصلی این است که اول تولید ثروت شود و پس از آن تولید عادلانه اتفاق بیفتد.

آیت‌اله علی خاتمی با اشاره به وضع تحریم‌های سنگین علیه کشور از سوی دشمنان تصریح کرد: شرایط ما جنگ به تمام معناست. ما در جنگ اقتصادی با دشمن قرار داریم. دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و صنعت، معدن و تجارت (صمت) در خاکریز نخست قرار دارند.

آیت‌اله خاتمی با اشاره به جمعیت 5 هزار نفری گروه صنعتی ایران ترانسفو گفت: این موفقیت‌ها و تبدیل تهدید به فرصت به یک چشم بر هم زن به دست نیامده و حاصل تلاش یکایک نیروهای فعال در این مجموعه بوده است.

وی به نیروهای جوان فعال در گروه صنعتی ایران ترانسفو و سایر واحدها توصیه کرد: جوانان در نظر داشته باشند که در شرایط تحریم هوشمندانه آمریکا باید نهایت دقت و تلاش را به کار گیرند. شما آرمان مقدس اقتصاد مقاومتی را عملی کرده‌اید.

اشتغال نیروهای جوانان در واحدهای تولیدی را جشن می‌گیریم

استاندار زنجان نیز در این مراسم ایجاد آرامش در استان را بزرگترین تکلیف خود دانست و گفت: برای تحقق این امر ابتدا باید نقشه راه را تدوین کرده و تصمیمات درست را اتخاذ کنم. لازمه این کار بکارگیری مدیران خوب و شایسته بوده که برای عملی شدن برنامه‌ها این مدیران در بدنه دستگاه‌های اجرایی استان در حال فعالیت هستند.

فتح‌اله حقیقی با اشاره به دسته‌بندی واحدهای تولیدی جهت بررسی میدانی مشکلات آن‌ها افزود: در این راستا 49 جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برگزار شده است. همه جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در واحدهای تولیدی تشکیل شده و در صورت حل نشدن مشکلات از طریق پایتخت و مرکز پیگیر حل آن هستیم. معتقدم این اقدام ما اثبات پیگیری مشکلات واحدها توسط دولت به جامعه و صاحبان مشاغل است.

حقیقی ادامه داد: امسال  دو واحد تولیدی در استان افتتاح می‌شود که یکی از این واحدها تاکنون ۵۰۰ میلیارد و دیگری نزدیک به 150 میلیارد سرمایه‌گذاری کرده است، این واحدها از حدود 15 سال پیش تعطیل بوده‌اند. 

این مسؤل یادآورشد: با تلاش‌های انجام شده، امسال و سال گذشته هیچ واحد تولیدی در استان تعطیل نشده است. 

استاندار زنجان با اشاره به حضور معاون اول رئیس جمهور و بخشی از کابینه دولت و افتتاح واحدهای تولیدی با بیش از یک هزار میلیارد ارزش ابراز کرد: امیدواریم امسال با حضور رئیس جمهور در استان هفت واحد تولیدی با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد افتتاح کنیم. 

وی تاکید کرد: از واحدها قول گرفته‌ایم نیروهای بکارگیری شده 100 درصد بومی استان باشند مگر اینکه تخصص موردنیاز در استان وجود نداشته باشد.

استاندار زنجان با اشاره به تشکیل کمیته رصد اشتغال ابراز کرد: تلاشمان این بوده که زنجانی‌ها با عدالت بر سر کار بیایند.

حقیقی بکارگیری 200 نیروی جدید در گروه صنعتی ایران ترانسفو را نتیجه تشکیل این کمیته دانست و گفت: بکارگیری نیروهای جوان و متخصص در واحدها را جشن می‌گیریم تا مردم اشتغال را هم احساس کنند و هم ببینند.

گام‌های شرکت ایران تراسفو در مسیر اقتصاد مقاومتی

مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مجموعه در امر تولید و بخش صنعت به اقدامات مسؤلان در حوزه منابع انسانی اشاره کرد و گفت: ترمیم حقوق و مزایای پرسنل در چندین مرحله، جذب نیروی انسانی جدید از طریق برگزاری آزمون در سطح استان به تعداد 200 نفر غیر از موارد جذب موردی و تخصصی طراحی و مهندسی و سایر شرکت‌های تابعه که حدود 50 نفر بوده است، اعطای ارتقاهای مانده ار سال‌های قبل به حدود 600 نفر از همکاران از جمله فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه منابع انسانی شرکت بوده است.

بهزاد ظهیری با اشاره به اصلاح ساختار مالی شرکت‌های تابعه که به ساماندهی وضعیت تسهیلات بانکی و حساب‌های فی‌مابین و وصول مطالبات منجر شده است هم گفت: این مهم در راستای حفظ منابع جهت تولید، ایجاد اشتغال، توسعه و بهره‌وری انجام شده است.

ظهیری در مورد افزایش سرمایه شرکت‌ها نیز گفت: در حوزه بازرگانی 100 درصد از محل سود انباشته، توزیع رایگان به میزان 100 درصد از محل سود انباشته، ترانسفوری به میزان 400 درصد از محل تجدید ارزیابی زمین، کوشکن به میزان 100 درصد از محل سود انباشته، عایق‌های الکتریکی پارس به میزان 28 درصد از محل سود انباشته و ترانس پست پارس نیز به میزان یک هزار و 300 درصد از مطالبات و آورده نقدی افزایش داشته‌ایم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو با بیان اینکه این شرکت نسبت به سال قبل در حوزه صادرات افزایش حدود 300 درصدی را شاهد بوده است، از فروش 9 ماهه ترانسفورماتورهای توزیع معادل 10 میلیون و 530 هزار و 905 دلار، انعقاد قرارداد صادراتی شرکت ترانس پست به میزان حدود 13 میلیون و 370 هزار دلار و شرکت در مناقصات جدید در کشورهای عراق و سوریه خبر داد.

ظهیری از احیای کارگروه‌های تخصصی در حوزه توسعه محصولات جدید، الکتریکال، مکانیکال، عایقی، شیمیایی و جوش، تجهیز آزمایشگاه و راه‌اندازی ژنراتور جدید همپل آلمان برای تست ترانسفورماتورهای هدف در گروه صنعتی ایران ترانسفو خبر داد و گفت: خودکفایی در تولید روغن ترانسفورماتورهای توزیع و قطعات ترانسفورماتورهای قدرت، فوق توزیع و توزیع با صرفه‌جویی ارزی حدود 15 میلیون یورو و صرفه‌جویی ریالی حدود 45 میلیارد تومان نسبت به خرید خارجی به عنوان شاخص‌ترین فعالیت در جهت اقتصاد مقاومتی بوده است که توسط شرکت ایران ترانسفو مورد توجه قرار گرفته است.

استخدام در شرکت ایران ترانسفو از طریق آزمون

مدیرعامل شرکت ایران‌ترانسفو در پایان از جذب نیروی جدید در شرکت ایران ترانسفوی زنجان خبر داد و افزود: اسفندماه پیش رو و یا فروردین‌ سال آینده زمینه برای جذب و استخدام ۴۵۰ نفر نیروی کار جدید از طریق برگزاری آزمون فراهم می‌شود.

شرکت در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان از دیگر برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک‌روزه به استان بود.

وزیر در این جلسه که با حضور امام جمعه، نمایندگان مردم استان در مجلس و سایر مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، عنوان کرد: جنگ اقتصادی دشمن به همراه جنگ روانی است، در نتیجه شرایط ایجاب می کند در شرایط کنونی کنار هم باشیم.

در شرایط تحریم هیچ واحدی در زنجان تعطیل نشده است

رضا رحمانی ادامه داد: اینکه در استان در شرایط تحریم واحدی تعطیل نشده است یعنی پیروزیم و این دستاورد نتیجه مقاومت مسؤلان و مردم است.

وی با بیان اینکه در هفت ماهه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل صدور جواز تاسیس در کشور ۱۶.۷ درصد  افزایش داشته است، بیان کرد: این آمار در زنجان ۴۴ درصد بوده که بالاتر از میانگین کشور بوده و نشان از علاقه‌مندی مردم به سرمایه‌گذاری است.

رحمانی با بیان اینکه جواز تاسیس یعنی علاقه‌مندی مردم به سرمایه‌گذاری ادامه داد: این آمار در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ در کشور 8 درصد افزایش داشته که در زنجان ۲۳ درصد بوده است.

وجود 315 طرح بالای 60 درصد پیشرفت در زنجان

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در استان ۳۱۵ طرح بالای ۶۰ درصد وجود دارد، گفت: این امر نشان از روند مطلوب اوضاع اقتصادی استان است.

استاندار زنجان هم در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های استان برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد: در حال حاضر حجم سرمایه‌گذاری قابل بهره‌برداری استان 2 هزار و ۵۰۰ میلیارد است و زنجان در این زمینه کفایت لازم خود را به اثبات رسانده است.

فتح‌اله حقیقی زنجان را مبدّع پنجره واحد سرمایه‌گذاری دانست و افزود: مقرر شده که پنجره واحد در سراسر کشور راه‌اندازی شود که این مهم بسیاری از مشکلات موجود برای سرمایه‌گذاری را حل می‌کند ولی شرط اجرای آن مصوب شدن اجرای پنجره واحد در سراسر کشور است.

نمره قابل قبول زنجان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی

وی در رابطه با شهرک تخصصی سرمایه‌گذاری خارجی‌ها خاطرنشان کرد: ترک‌ها قبول کرده‌اند که در استان سرمایه‌گذاری کنند، ولی ما معتقدیم مذاکرات در این زمینه باید از سوی وزارت صمت انجام شود.

حقیقی با اشاره به موارد مطرح‌شده در رابطه با توسعه استان، خاطرنشان کرد: دوخطه کردن راه‌آهن و فعال بودن فرودگاه ارتباط مستقیمی با توسعه دارد که هر دو موضوع در حال پیگیری است.

وضعیت اسفناک زنجانرود برای مردم قابل تحمل نیست

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس نیز در این جلسه با بیان اینکه در برخی از مناطق استان از جمله زنجانرود و قره‌پشتلو  برنامه‌ای برای توسعه صنعتی تعریف نشده است از مسؤلان خواست تا اقدامی برای ارتقا وضعیت ساکنان این نقاط انجام دهند.

علی وقف‌چی به کمرنگ بودن استقرار صنایع تبدیلی در استان اشاره کرد و با تاکید بر لزوم توسعه صنعت کشاورزی گفت: در این حوزه باید به تهدیدات زیست محیطی توجه شود، چرا که مردم از آلودگی زیست محیطی شاکی هستند.

وقف‌چی با اشاره به آلودگی رودخانه زنجانرود تاکید کرد: مردم همانطور که به اشتغالزایی اهمیت می‌دهند، محیط زیست هم برایشان مهم است، وضعیت اسفناک زنجانرود برای هیچ یک از شهروندان قابل تحمل نیست.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به دپوی پسماندهای روی بر لزوم تعیین تکلیف آن‌ها تاکید کرد و گفت: ارزش این پسماندها بیش از 2 هزار میلیارد تومان برآورده شده است که باید تعیین تکلیف ان مورد توجه مسؤلان باشد.

درخواست برای بازگشایی دائمی فرودگاه زنجان

وقف‌چی با بیان اینکه زیرساخت‌های تولید در استان باید فراهم باشد به بازگشایی و تعطیلی چندین باره فرودگاه زنجان اشاره کرد و خواستار اقدام جدی مسؤلان برای از سرگیری فعالیت آن شد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس همچنین به کاهش نرخ سرمایه‌گذاری در استان نسبت به چهار ماهه گذشته اشاره کرد و گفت: باید برای این موضوع فکری اندیشیده شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانوزیر صنعت، معدن و تجارتایران ترانسفوراشاکاسپین
sedayezanjannews.ir/nx1347


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»