کد خبر: 1351
1398/08/13 - 9:24


صدای زنجان وضعیت شرکت کالسیمین را بعد از واگذاری بررسی می‌کند

«کالسیمین» در مه

رئیس شورای اسلامی کار شرکت کالسیمین: نگرانیم کالسیمین به سرنوشت هپکو و المهدی دچار شود/ مدیر فنی شرکت کالسیمین: می‌خواهند کارگر را خسته کنند تا بی‌خیال گرفتن حقش شود/ مدیرعامل پیشین کالسیمین: علت استعفایم جور نبودن با سلیقه سهام‌دار فعلی بود/ عضو شورای اسلامی شهر دندی: ضرورت طرح موضوع در کمیسیون کارگری و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان/ معاون اقتصادی استاندار زنجان: عده‌ای به دلیل محدود شدن منافع نامشروع‌شان جوسازی می‌کنند/ نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس: ورود نهاد نظارتی بر موضوع/ فرماندار ماهنشان: وضعیت فعلی کارخانه خوب است

پایگاه خبری صدای زنجان

گزارش ویژه


الهام احمدی- شرکت کالسیمین در سال ۱۳۴۳ به‌ دلیل مجاورت در ۲۰ کیلومتری معدن سرب و روی انگوران توسط شخصی به نام مرحوم رستگار در اراضی شهر دندی راه‌اندازی شد و همان ابتدا در زمینه تغلیظ روی فعالیت خود را شروع کرد. کالسیمین  پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ملی اعلام شد تا این‌که در سال ۱۳۷۶ دوباره به بخش خصوصی به صورت سهامی عام واگذار و از همان ابتدای واگذاری همواره با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده اما به گفته کارشناسان و با توجه به تکنولوژی پیشرفته‌ای که در زمان راه‌اندازی آن استفاده شده، توانسته بر این فراز و فرودها فائق آید.

از آنجایی که در سال ۱۳۹۷سهامدار عمده این شرکت «مهر اقتصاد ایرانیان» تصمیم گرفت سهام خود را به صورت بلوکی واگذار کند و در اثر فعل و انفعالاتی، سرانجام سهام توسعه معادن روی ایران به شخصی به نام« محمد علی‌محمدی»، خریدار شرکت آلومینیوم المهدی هرمزگان رسید که بنا به نظر کارشناسان فعال این صنعت، نحوه ارزیابی سهام و واگذاری آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و از طرفی بنا بر اخبار منتشره در رسانه‌های کشور درباره

شرکت قبلی خریداری شده توسط  این شخص یعنی همان (آلومینیوم المهدی در هرمزگان) که با رکود تولید و اعتراض‌های کارگری همراه بوده  و به مرز تعطیلی رسید و در نهایت نیز از شرکت فوق خلع ید شد، همین بحث‌ها سبب شد تا کارگران و حتی برخی مدیران شرکت کالسیمین با اتفاقات پیش آمده در آلومینیوم هرمزگان، بیش از پیش به جهت نوع و نحوه واگذاری احساس خطر کنند.

کارخانه اسفند ماه سال 96 به سهامداران جدید واگذار شده و آغاز مدیریت مستقیم این افراد بر کالسیمین از دی ماه 97 بوده است. 

سلمان داداشی، رئیس شورای اسلامی کار شرکت کالسیمین معتقد است سهامداران این شرکت همان سهام‌داران کارخانه آلومینیوم المهدی هرمزگان هستند که کارگرانشان را به روز سیاه نشاندند و با پیگیری‌هایی که داشتم به این نتیجه رسیدم که این‌ها می‌خواهند همان بلا را بر سر کارگران کالسیمین بیاورند چون همان برنامه‌هایی که در المهدی هرمزگان اجرا کرده و منجر به تعطیلی واحد شدند در کالسیمین عملیاتی می‌کنند.

وی در بیان اقداماتی که سهامداران کالسیمین در آلومینیوم المهدی انجام داده و منجر به تعطیلی واحد و بیکاری کارگران شده است، گفت: تعطیلی یک به یک واحدهای کارخانه از جمله این موارد است که در حال حاضر در کالسیمین نیز در حال انجام است هر چند این موضوع به دلیل فشارهای اعمال شده از سوی دستگاه‌های امنیتی و پیگیری شورای کار تعدادی از واحدهای تعطیل شده از 10 روز پیش موقتاً راه‌اندازی شده‌اند.

کاهش تولید از 100 تن به 20 تن به محض واگذاری سهام

به گفته رئیس شورای اسلامی کار شرکت کالسیمین، تولید کارخانه از دی ماه سال 97 همان زمان که سهام شرکت واگذار شد و مدیریت جدید به صورت مستقیم آغاز به کار کرد، از 100 تن به 20 تن کاهش یافته است که این بیانگر تعطیلی 80 درصدی تولید در کارخانه است.

وی با اشاره به این‌که تولید کارخانه تا 15 روز گذشته همان 20 تن بود که در حال حاضر به 60 تن افزایش دادند، بیان کرد: این مدیران شرکت معتقدند در حال حاضر تولید به 90 تن رسیده است در حالی که این عدد واقعیت ندارد.

داداشی بر این باور است که برای تولید 60 تن نیز از ورق‌هایی که در انبار بوده و قبلاً تبدیل به شمش نشده بودند استفاده شده است، و به نوعی این تولید حساب نمی‌شود چون از تولید سال‌های قبل است که وارد چرخه کرده و روزانه 20 تن به تولید اضافه می‌کنند.

تولید روزانه 90 تن صحت ندارد

وی با اشاره به این‌که علاوه بر 45 تا 50 تن تولید در روز 20 تن نیز با استفاده از ورق‌هایی است که قبلاً تبدیل به شمش نشده‌اندکه مجموعاً حدود 70 تن می‌شود، یادآور شد: این‌که می‌گویند روزانه 90 تن تولید دارند صحت ندارد.

داداشی تعدیل نیروها را از دیگر چالش‌ها و دغدغه‌های کارگران شرکت کالسیمین نام برد و افزود: مدیریت جدید شرکت روز نخست ورود خود یعنی دی ماه سال 97، 16 نفر از کارگران را بیکار کردند.

به گفته داداشی تا قبل از دی ماه سال 97 کالسیمین در مجموع یک هزار و 250 نفر نیرو داشت که در حال حاضر به حدود 860 نفر کاهش یافته است چرا که برخی از کارگران اخراج و عده‌ای نیز بازنشست شده‌اند و هیچ نیرویی جایگزین آن‌ها نشده است.

وی به تعدیل 24 نفر از کارگران شرکت البرز که زیرمجموعه کالسیمین بوده و سهام‌داران آن را کارگران تشکیل می‌دهند، اشاره کرد و گفت: تعدیل این نیروها نیز به دلیل عدم تأمین خاک شرکت مذکور بود.

احتمال برکناری 10 تا 20 کارگر دیگر

این مسئول به تعدیل 12 نفر از کارگران از بخش تقلیل اشاره کرد و افزود: طبق خبرهای دریافتی تعدیل 10 تا 20 نفر از کارگران نیز در دستور کار مدیریت شرکت قرار دارد.

وی با تأکید بر این مطلب که همه این کارگران اخراجی بدون بررسی در کمیته انضباطی و اخذ نظرات آن‌ها کنار گذاشته شده‌اند، خاطرنشان کرد: طبق آئین نامه شورای اسلامی کار هر کارگری تخلف کند باید موضوع در کمیته انضباطی بررسی شده و بعد از دو تا سه بار اخطار می‌توانیم کارگر را به دلیل بی‌نظمی اخراج کنیم.

رئیس شورای اسلامی کار شرکت کالسیمین به برگزاری حدود 20 جلسه با مدیرعامل شرکت برای بررسی مشکلات مطرح شده اشاره کرد و یادآور شد: در آخرین جلسه‌ای که به منظور اخراج برخی از کارگران با مدیرعامل شرکت داشتیم عنوان کردند این افراد دزد و معتاد هستند که در پاسخ از آنان خواستیم که این موارد را اثبات کرده و مدرک ارائه کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: در صورتی که این اتهامات مدیرعامل بر کارگران درست باشد باید ابتدا این افراد به کمیته انضباطی معرفی شده و طبق قوانین با آن‌ها برخورد شود نه این‌که به صرف کارفرما بودن هر طور که خوشش آمد رفتار کند. 

داداشی در ادامه به موضوع نحوه واگذاری و خرید شرکت از سوی سهامداران فعلی اشاره کرد و افزود:  قبل از اینکه سهامداران جدید، مدیریت شرکت را تحویل بگیرند نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ نفر نیرو داشت که از همان زمان نزدیک ۳۰۰ نفر تعدیل نیرو انجام شده است بصورتی که عده‌ای بازنشسته و یا اخراج شده و تعدادی از نیروهای تخصصی نیز به دلیل کاهش تولید و قطع حقوق مزایا حاضر به ادامه همکاری نشدند.

مدیرعامل قبلی به دلیل تعدیل نکردن 300 کارگر ترجیح داد استعفا بدهد

داداشی با اشاره به این‌که شرکت در حال حاضر نزدیک ۹۰۰ نفر نیرو دارد، گفت: در زمان واگذاری سهام به آقای حیدرزاده ( مدیرعامل قبلی) گفته بودند قرارداد ۳۰۰ نفر دیگر از کارگران تمدید نکند ولی به دلیل حساسیت موضوع حیدرزاده ترجیح داد کنار بکشد‌ از سوی دیگر از زمانی که شرکت به سهام‌دار فعلی واگذار شده حتی یک نیرو هم اضافه نشده است.

وی ضمن بیان این مطلب که مهم‌ترین دغدغه کارگران کالسیمین موضوع تولید است دلیل کاهش تولید را این‌گونه عنوان کرد: سهام‌داران جدید، شرکت را مفت خریده‌اند چرا که شرکت توسعه معادن روی ایران روزی که 50.3 درصد آن را به مبلغ 760 میلیارد تومان به شخصی به نام علی محمدی که با اسم‌های مستعار به نام‌های ( اسماعیل صالحی و مدرسی‌زاده) فروخته شد در حالی که شخصی به اسم صالحی و مدرسی اصلاً وجود خارجی ندارند و امضاها توسط علیمحمدی انجام می‌شود.

شرکت 6 هزار میلیارد تومانی را فقط با پرداخت 75 میلیارد تومان پول نقد خریدند

وی ادامه داد: قرار بود پیش پرداخت 175 میلیارد تومانی آن هم در پنج سال قسط پرداخت شود که برای این منظور نیز 100 میلیارد تومان با سند شرکت کالسیمین وام گرفتند و در واقع این خریدار صرفاً 75 میلیارد تومان برای خرید شرکت توسعه معادن روی ایران پول داد.

داداشی با تأکید بر این‌که در حالی شرکت مذکور به میزان 760 میلیارد تومان فروخته شد که 40 هزار تن شمش موجود بود که هر تن به مبلغ 30 میلیون تومان ارزش ریالی دارد و مجموعاً یک هزار و 200 میلیارد تومان می‌شود، بیان کرد: این مبلغ بدون احتساب املاک و مستقلات این شرکت است.

وی با بیان این‌که شرکت خریداری شده در قالب 17 شرکت هدلینگ بوده که یکی از آن‌ها کالسیمین است که خود هفت شرکت زیرمجموعه دارد، تصریح کرد: با در نظر گرفتن این دارایی‌ها، ارزش واقعی سهم فروخته شده 6 هزار میلیارد تومان بود که به قیمت ناچیز 70 میلیارد تومان فروخته شده و در این بین فرد خریدار به محض تحویل شرکت و بدون انجام کاری یک هزار و 200 میلیارد تومان سود کرده است.

رئیس شورای اسلامی کار کالسیمین با اشاره به این‌که  در حال حاضر 25 هزار تن شمش روی در ترکیه و 15 هزار تن در چین دپو شده و هنوز به فروش نرسیده، گفت: در شرکت نزدیک به هشت میلیون تن خاک کیک 12 درصد وجود دارد که با فروش همین خاک دو هزار و 600 میلیارد تومان پول عاید شرکت می‌شود علاوه براین، دو دفتر نیز در تهران هر کدام به ارزش 100 میلیارد تومان وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که مسئولان شرکت در جلسات مشترک دلیل کاهش دادن تولید را چه مباحثی عنوان می‌کنند، گفت: این‌ها در جلسات طوری صحبت می‌کنند که انگار کارگر مقصر کاهش تولید است در حالی که ما می‌گوییم کمبود قطعات داریم و یا خاک برای تولید نیست در پاسخ می‌گویند تأمین می‌کنیم ولی هیچ گاه به گفته خود عمل نمی‌کنند.

نگرانیم کالسیمین به سرنوشت هپکو و المهدی دچار شود

وی با تأکید بر این مطلب که در حال حاضر هیچ دلیلی برای کاهش تولید وجود ندارد، خاطرنشان کرد: شرکت از سهمیه خاک معدن سال 98 حتی یک کیلو نیز خریداری نکرده است از همین رو نگرانیم کالسیمین را به سرنوشت کارخانه‌های هپکو، المهدی، کنتورسازی و غیره دچار کنند چرا که آثار زیانبار اقدامات انجام شده در آینده خود را نشان می‌دهد.

داداشی با اشاره به این‌که در حال حاضر به طور میانگین حقوق کارگران در ماه یک و نیم میلیون تومان کاهش یافته است، بیان کرد: پیش از این کارخانه با یک هزار و 260 نفر نیرو 120 ساعت اضافه‌کاری می‌داد ولی الان با 850 نفر نیرو اضافه‌کاری را حذف کرده‌اند چون تولید ندارند.

وی به قطع اضافه‌کاری و مزایای کارگران اشاره کرد و گفت: هر ساله 10 تا 15 روز عید و مناسبت داشتیم و 40 سال این رویه متداول بود ولی از وقتی مدیریت جدید روی کار آمده همه این موارد قطع شده است.

کارگران اخراجی رأی بازگشت به کار گرفتند ولی شرکت زیر بار نمی‌رود

رئیس شورای اسلامی کار کالسیمین با تأکید بر این‌که در حال حاضر رآی قطعی بازگشت به کار برای همه نیروهای اخراج شده که به این اداره شکایت کرده‌اند صادر شده ولی شرکت زیر بار نمی‌رود، گفت: یکی از اعضای شورای کار شرکت نیز اخراج شد و اداره کار رای بازگشت به کار داده ولی به دستور مدیرعامل شرکت این فرد حق ورود کارخانه را ندارد برای بنده نیز محدوده تعیین کردند که تا شعاع 30 کیلومتری نزدیک کالسیمین نشوم از سوی دیگر اداره کار نیز در اجرایی شدن آرای صادره خود با ضعف قانونی مواجه است.

وی با بیان این‌که کالسیمین بیشترین آلایندگی زیست محیطی  و بروز سرطان را در منطقه دارد، افزود: اهالی منطقه انگوران همه این سختی‌ها و مشکلات سلامتی را به جان خریده‌اند که بیکار نباشند و هزینه زندگی‌شان را با کار در این شرکت تأمین کنند.

داداشی با بیان این مطلب که همه کارگران کالسیمین بومی منطقه بوده و اکثراً بالای 12 سال سابقه کار در این شرکت را دارند، اظهار کرد: همه کارگران شرکت قراردادی هستند.

مشکلی جز عدم تأمین مواد اولیه برای افزایش تولید نداریم

سیدعلی موسوی، مدیر فنی شرکت کالسیمین و عضو شورای اسلامی کار اما بر این موضوع تأکید دارد که شرکت هیچ مشکلی برای افزایش تولید نداشته و با خرید مواد اولیه می‌توانست همانند گذشته تولید را به بیش از 90 تن برساند از سوی دیگر مواد اولیه نیز مانند پرمنگنات و پودر روی در زنجان موجود بوده و نیاز نیست حتی از کشورهای دیگر وارد کنیم.

وی با اشاره به این‌که کالسیمین با تولید 92 تنی به سهامداران فعلی واگذار شد ولی در حال حاضر این میزان به زیر 20 تن رسیده است، بیان کرد: به دلایل واهی از قبیل تعمیرات و نخریدن مواد اولیه تولید را کاهش دادند در حالی که در زمان واگذاری شرکت به سهامداران فعلی قرار بود 180 هزار تن خاک از ترکیه بیاورند ولی این کار انجام نشد در حالی که در قبال این کار 40 هزار تن شمش به صورت امانی به ترکیه ارسال کرده بودند.

مدیر فنی شرکت کالسیمین به استفاده از کیک ضایعاتی در خط تولید اشاره کرد و گفت: این ضایعات زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با خاک خریداری شده مخلوط شود.

وی با تأکید بر این مطلب که سهامداران فعلی پیش از این هپکو و المهدی در هرمزگان را خریداری کرده و به مرور با کاهش تولید منجر به تعطیلی آن‌ها شده‌اند، بیان کرد: نمی‌دانم این افراد مشکلشان چیست که به طور مقطعی واحدهایی را خریداری کرده و پس از مدتی آن‌ها را تعطیل می‌کنند؟

فقط برای یک ماه خاک برای تولید داریم

به گفته موسوی در حال حاضر صرفاً برای تولید یک ماه آینده خاک ذخیره داریم و برای بعد از آن نمی‌دانم با کدام خاک می‌خواهند تولید را ادامه دهند و عملاً تولید کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به این‌که حکم اخراج بنده نیز صادر شده بود ولی بازگشت به کار زدند، افزود: «بنده با حضور هشت دوره‌ای به عنوان نماینده کارگری و شورای کارگری در کالسیمین بر این باورم که مدیریت جدید شرکت در تلاش است تا با انداختن کارگران به جان هم و ایجاد تفرقه اهداف خود را به پیش ببرند و تنش وجود داشته باشد، نمی‌دانم از تنش چه سودی می‌برند؟»

می‌خواهند کارگر را خسته کنند تا بیخیال گرفتن حقش شود

مدیر فنی شرکت کالسیمین با تأکید بر این‌که هر کدام از کارگران اخراج شده به دلایل واهی از کار برکنار شده و دلایلی که برای اخراج هشت نفر در روزهای گذشته آوردند فعلاً به اثبات نرسیده است، بیان کرد: بنده با 31 سال سابقه و مسئولیتم در شرکت و پیگیری مداوم توانستم بازگشت به کار بگیرم کارگران دیگر چطور می‌خواهند روزانه این پیگیری و رفت وآمدها را برای گرفتن حقشان داشته باشند؟ بسیاری از آن‌ها در میانه راه منصرف می‌شوند و دقیقاً خواسته مدیران شرکت هم خسته کردن کارگران و بی‌خیال شدن آن‌ها از گرفتن حقشان است.

وی بر این باور است که در آخرین جلسه شورای کار مشکلات کارگران آزاد کردن اضافه‌کاری و افزایش تولید عنوان شد که نظر مدیران شرکت بر این بود که بروید و جلوی استانداری تجمع کنید و نگذارید به شرکت‌های دیگر خاک ببرند ولی ما این کار را نکردیم.

موسوی با اشاره به این‌که در حال حاضر مدیران شرکت مدعی تولید 90 تن را دارند در حالی که این موضوع کاملاً کذب است، تصریح کرد: «استفاده از ورق‌های فلزی که از سال‌های گذشته جمع شده را نمی‌توان تولید نامید چرا که در تولید واقعی باید خاک با انجام عملیات مختلف به شمش تبدیل شود وگرنه به ذوب ورق‌های باطله که تولید نمی‌گویند.»

وی در ادامه به مشکلات محیط زیستی کارخانه و عدم اقدام جدی از سوی شرکت برای طرف شدن مشکلات این حوزه اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر دود ریخته‌گری مستقیماً وارد سالن غذاخوری شده و در هنگام ظهر با مراجعه به این مکان دود به وضوح قابل مشاهده است از همین رو سرب اکثر کارگران بالا بوده و به 36 نیز می‌رسد.

مدیران کنونی شرکت رفتار ایده‌آلی برای برطرف کردن مشکلات کارگران نداشتند

در ادامه حسین فرامرزلو، عضو شورای اسلامی شهر دندی و شوراهای فرادست شهرستان ماهنشان نیز  در بیان انتظارات مردم منطقه از مسئولان در زمینه برطرف کردن مشکلات مطرح شرکت مذکور با اشاره به این‌که روزانه شاهد مراجعات مکرر اقشار کارگری و نیز مهندسان شرکت به شورای شهر و ابراز گله‌مندی از عدم پیگیری امورات فعلی شرکت کالسیمین هستیم، گفت: در شرایط فعلی بنا بر اظهارات افکار عمومی و شاغلان این شرکت، مدیران کنونی کالسیمین نتوانسته‌اند در زمینه تولید و برطرف کردن دغدغه اقشار کارگری بصورت ایده‌ال رفتار کنند.

به گفته این عضو شورای شهر دندی کارگران کالسیمین معتقدند مدیران شرکت در آینده تعدیل نیروی انسانی را بیش از پیش در دستور کار قرار داده‌اند چرا که فعال نبودن بخشی از واحدهای کارخانه و عدم خرید مواد اولیه و قطعات لازم برای تولید  و از دیگر سو اخبار و اتفاقات بوجود آمده در سایر شرکت‌های تولیدی کشور و مباحث اخراج برخی کارگران و شورای کار در شرکت نمایانگر این موضوع است.

وی با بیان این‌که با توجه به اهمیت فعالیت این کارخانه در منطقه ضروری است تمامی مسئولان استان و نماینده حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از این کارخانه و برطرف کردن موانع تولیدی پیش روی آن نشستی با مدیران اصلی کارخانه و نمایندگان کارگران و مسئولان محلی برگزار کنند تا اقدام بموقع نسبت به رفع دغدغه اقشار کارگری و خانواده آنان و نیز تولید اقدام عاجلی صورت پذیرد.

ضرورت طرح موضوع در کمیسیون کارگری و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان

این مسئول به ضرورت طرح موضوع در کمیسیون کارگری و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان اشاره کرد و افزود: علاوه بر این‌که خاک مورد نیاز کالسیمین باید از معدن سرب و روی انگوران که در مجاورت این شرکت قرار دارد تخصیص داده شود، باید نظارت مستمر بر این واحد تولیدی نیز صورت پذیرد چرا که اکثر شهروندان شهر دندی و روستاهای مجاور آن در این شرکت مشغول به کار بوده و بصورت غیرمستقیم اقتصاد منطقه و امرار و معاش آنان به مدار تولید این شرکت بستگی دارد.

این عضو شوراهای فرادست شهرستان ماهنشان با تأکید بر این‌که مردم این شهرستان کمترین بهره‌مندی را از عواید حاصله از معادن و واحد‌های تولیدی منطقه داشتند، تصریح کرد: این مردم با وجود علم و آگاهی از خطرات پسماند و آلایندگی زیست محیطی واحدهای تولیدی روی با واگذاری رایگان زمین برای این منظور، همکاری و همیاری بسیار مطلوبی تاکنون در راستای تحقق منویات رهبری و شعار سال با مدیران شرکت کالسیمین و معادن داشته و دارند.

وی با اشاره به این‌که مدیران شرکت‌ها و معادن در قبال این همکاری باید در چارچوب وظایف قانونی خود به جبران آسیب‌های وارده به منطقه اقداماتی انجام دهند، تصریح کرد: از آنجایی که انگوران و شهر دندی از شهرستان‌های کم برخودار استان محسوب می‌شود شرکت کالسیمین باید با احداث استخر سرپوشیده برای استفاده پرسنل خود و عموم مردم و یا سایر امکانات رفاهی و تفریحی در شهر دندی قدردان حمایت‌های مردم منطقه باشد.

فعلاً نتایج بررسی‌ها مشخص نشده تا اعلام کنیم

مرتضی خاتمی، نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه با صدای زنجان تأکید کرد: در جریان مشکلات شرکت کالسیمین هستم و به کارگران این شرکت که اکثراً هم بومی منطقه هستند قول می‌دهم پیگیری‌های لازم برای برطرف شدن مشکلات این مجموعه داشته و کارگران نگرانی از بابت امنیت شغلی خود نداشته باشند.

وی با تأکید بر این‌که خود در جریان مشکلات عنوان شده در کالسیمین بوده و به مراجع ذی‌صلاح عنوان کردیم تا بررسی‌های لازم صورت گیرد، یادآور شد: این موضوعات در شورای تأمین استان نیز مطرح شده و استاندار نیز اخیراً تیمی را برای بررسی صحت و سقم مسائل عنوان شده به محل اعزام کردند.

این نماینده مجلس با بیان این‌که مسائل و مشکلات مطرح شده در مورد شرکت کالسیمین در حال پیگیری است، بیان کرد: فعلاً نتیجه بررسی‌ها مشخص نشده تا اعلام کنیم.

تشکیل تیم‌هایی برای بررسی وضعیت فعلی کالسیمین

وی با اشاره به این‌که در مورد درست و غلط بودن واگذاری شرکت و این‌که به اهلش واگذار شده یا نه؛ مسائل مطرح شده در این بخش به مراجع نظارتی بالاتر گفته شده تا بررسی و بازنگری لازم صورت گیرد، خاطرنشان کرد: در مورد وضعیت فعلی شرکت و فعالیت آن‌ها نیز تیم‌هایی مشخص و در حال بررسی هستند.

خاتمی با تأکید بر این مطلب که به کارگیری بومیان منطقه باید در اولویت برنامه‌های شرکت بوده و شرایط کاری و برنامه‌های رفاهی آنان نیز تأمین شود، بیان کرد: بخشی از کارگران تعدیل شده برگشت به کار گرفتند و تعداد کمی از آن‌ها ماندند که رایزنی‌های لازم برای فعالیت مجدد آن‌ها در شرکت در حال انجام است.

وی با بیان این‌که دلایل مختلفی برای برکناری کارگران عنوان کردند که ما در تلاشیم تا آن دسته از کارگرانی که به اشتباه برکنار شدند و مشکلات عنوان شده را ندارند مجدد به سرکارشان برگردند، گفت: هر دلیلی که برای برکناری کارگران عنوان شده باید به اثبات برسد در غیر این صورت بیکار شدن حتی یک کارگر برای ما قابل قبول نیست.

دلیل استعفایم عدم تفاهم با سلیقه سهامدار فعلی بود

محمد حیدرزاده، مدیرعامل پیشین کالسیمین نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان دلیل استعفایش از سمت مدیرعاملی شرکت کالسیمین را کنار نیامدن با سلیقه سهامدار فعلی یاد کرد و در توضیح این‌که گفته می‌شود به دلیل عدم تبعیت از این موضوع که از او خواسته شده بود تا ۳۰۰ نفر از نیروهای شرکت را برکنار کند، افزود: خیر، در آن زمان تعدیل نیرو مطرح نبوده و بحث بر سر اضافه کاری‌ها و تعطیل‌‌های کاری بود که بنده معتقدم مزایایی که در چندین سال گذشته بوده و به عرف تبدیل شده است به یکباره نمی‌توان کنار گذاشت.

وی در این مصاحبه مشکل اصلی شرکت را عدم تعیین تکلیف مدیرعامل شرکت و نبود شیوه مدیریتی و ساختار سازمانی درست در مجموعه کالسیمین و حذف افراد خبره یاد کرد و گفت: در حال حاضر این شرکت بزرگ فاقد پست‌های مهم مدیرعاملی، مدیر مالی، مدیر بازرگانی، رئیس تدارکات و مدیر مجتمع بوده و ساختار شرکت به لحاظ نیروی انسانی ضعیف است.

مدیرعامل پیشین شرکت کالسیمین با اشاره به این‌که سیاست درستی در مدیریت شرکت وجود ندارد، افزود: بنده با وجود چهار ماه کناره‌گیری از شرکت اسمم به عنوان مدیرعامل کالسیمین است و این موضوع در فعالیت‌های کاری من مشکل ایجاد کرده است چرا که در شرکتی مسئولیت گرفتم ولی نمی‌توانم کار آن را انجام دهم.

وی با تأکید بر این‌که در پیگیری حذف نام بنده از سمت مدیرعاملی شرکت ‌کسی پاسخگو نیست، تصریح کرد: شرکت ساختار مدیریتی به هم ریخته‌ای دارد و آقای علیمحمدی در واقع هیچ سمت قانونی ندارد  و سرپرستی شرکت به آقای صبری واگذار شده از همین رو در پیگیری مشکلم کسی جوابگو نیست.

فکر نمی‌کنم مدیریت فعلی قصد تعطیلی کالسیمین را داشته باشد

حیدرزاده بیان کرد: هر چند کالسیمین تیم مدیریتی خوب و افراد با تجربه کار در بخش روی را نداشته و سابقه کاری درخشانی نیز ندارند ولی با این حال گمان نمی‌کنم قصد تعطیلی شرکت را داشته باشند.

به گفته مدیرعامل سابق کالسیمین تهیه مواد اولیه خیلی سخت نیست چرا که می‌توان از کشور ترکیه و یا داخل کشور تأمین کرد.

وی با بیان این‌که این شرکت خاک سهمیه را دریافت کرده و از خاک‌های باطله نیز برای تولید استفاده می‌کنند، تأکید کرد: این‌که می‌گویند شرکت اقدام به خرید مواد اولیه نمی‌کند درست نیست.

ورود استانداری به مشکلات مطرح شرکت کالسیمین

حدود یک هفته پیش بلاخره استانداری دست به کار شد و گروهی را برای بررسی بیشتر موضوع به کالسیمین راهی کرد که در همین زمینه جلسه بررسی مسائل و مشکلات شرکت کالسیمین با ریاست نیک‌سرشت، معاون امور اقتصادی استانداری زنجان و با حضور نوری فرماندار ماه نشان، فغفوری مدیر کل صمت، یوسفی مدیرکل اداره کار و آبی‌پور مدیرکل امور اقتصادی در محل شرکت برگزار شد.

هر چند برخی مدعی‌اند جلسه بصورت خودمانی برگزار شده و از اعضای شورای کارگری صرفاً موافقان حضور داشتند و قشر کارگری مخالف نیز خواستار دیدار با اعضای جلسه یا حتی مدیرعامل بودند که اجازه به آن‌ها داده نشده است.

برای اطلاع از نتایج این جلسه و بررسی‌های صورت گرفته و راهکارهای اتخاذ شده با فرامرز نیک‌سرشت، معاون اقتصادی استاندار زنجان تماس حاصل کردیم.

عدم تمدید قرارداد کارگر حق مدیرعامل است

این مسئول در پاسخ به تعدیل‌های صورت گرفته در کالسیمین از زمان ورود مدیریت فعلی تأکید کرد: این کارخانه حتی یک نفر هم تعدیل نیرو نداشته و فقط هشت نفر متخلف بودند که عذرشان خواسته شده است و قراردادشان نیز تمام شده و شرکت تمدید قراردادی صورت نداده است، این حق یک مدیر است.

وی در پاسخ به رآی بازگشت به کاری که اداره کار برای چند نفر از کارگران داده است، بیان کرد: اداره کار از مدیرعامل خواهش کرده تا این هشت نفر را مجدد جذب کند نه این‌که وی را ملزم به این کار کرده باشد، هر چند ما در جلسه برگزار شده از مدیرعامل شرکت خواهش کردیم تا در مورد این هشت نفر تجدید نظر کرده و بازگشت به کار آن‌ها را قبول کند.

نیک‌سرشت در واکنش به ادعاهای مطرح شده در زمینه کاهش تولید رخ داده این‌گونه عنوان کرد: « چه کسی می‌گوید تولید کالسیمین کاهش یافته است؟ اعداد و ارقامی که به صورت مستند در جلسه به ما ارائه شد نیمه نخست سال 430 میلیارد تومان سود تولید داشته است از همین رو کاهش تولید به هیچ عنوان صحت ندارد.»

عدم خرید سهمیه خاک چه ربطی به کارگر دارد

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر شرکت از فرآوری باطله‌ها اقدام به تولید شمش روی می‌کند در واکنش به عدم خرید سهمیه خاک از سوی شرکت تصریح کرد:« این موضوع چه ربطی به کارگر دارد؟ باید پرسید آقای کارگر سود تو از بیان این مسائل چیست؟ مگر یک روز خط تولید تعطیل شده و یا تو بیکار ماندی؟ حقوق‌ها عقب افتاده یا ایاب و ذهاب انجام نشده؟ کارگر چه دغدغه‌ای دارد؟

این مسئول ادامه داد: اولاً تولید کارخانه کم نشده است در صورت کاهش تولید نیز چه ربطی به کارگر دارد؟

معاون اقتصادی استاندار زنجان در واکنش به این موضوع که کارگران احساس خطر کرده و ترس از بیکار شدنشان دارند، گفت: «جای تعجب است که کارفرما احساس خطر نمی‌کند ولی کارگر می‌ترسد! یعنی کارفرما واحدی را خریداری کرده و در پی ورشکسته کردن آن است؟ این گفته‌ها به هیچ عنوان منطقی نیست.»

وی با تأکید بر این‌که پیش از این مزایایی برای کارگران در نظر گرفته شده و سوء‌استفاده‌هایی نیز از این محل انجام شده که مدیرعامل فعلی مانع آن‌ها شده است، خاطرنشان کرد: به گفته مدیرعامل فعلی پیش از این روزانه دو هزار پرس غذا به بیرون از کارخانه می‌رفته، حال سوال اینجاست که این تعداد غذا به کجا تحویل داده می‌شده؟

نیک سرشت به نقل از مدیرعامل فعلی کالسیمین بیان کرد: از کلینیک تخصصی که برای کارکنان شرکت در نظر گرفته شده بود مردم عادی نیز به آنجا مراجعه کرده و خدمات دریافت می‌کردند و یا این‌که در مورد اضافه‌کاری‌ها نیز کارگری کارت می‌زده  و می‌رفته و بعد از هشت ساعت بدون انجام هیچ کاری برگشته و کارت خروج می‌زده است و یا جمعه کاری را بدون حضور در شرکت دریافت می‌کردند که مدیریت فعلی مانع این سوء‌استفاده‌ها شده است.

وی با اشاره به این‌که مدیریت فعلی در راستای نظم‌دهی به فعالیت‌های شرکت این اقدامات را انجام داده است، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت افزایش تولید داشته چرا که سال گذشته در مجموع 24 هزار تن تولید به ثبت رسیده در حالی که در هفت ماهه امسال نزدیک به 16 هزار تن تولید انجام شده و بر روی 28 هزار تن نیز هدفگذاری کرده که به گفته خودشان در صورت تأمین خاک تا 38 هزار تن نیز می‌توانند تولید داشته باشد.

عده‌ای به دلیل محدود شدن منافع نامشروعشان جوسازی می‌کنند

معاون اقتصادی استاندار زنجان تصریح کرد: آقایان بر طبق کدام مستندات ادعا دارند که تولید شرکت کاهش یافته است؟ در پاسخ به افرادی که می‌گویند از باطله‌های موجود استفاده می‌شود باید گفت وقتی حجم باطله‌ها به چند میلیون تن رسیده است و فرآوری آن‌ها در حال انجام است این ایراد محسوب می‌شود یا این‌که باید تشویق شوند؟

وی با تأکید بر این‌که مدیریت فعلی 14 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی خط so  که چندین سال تعطیل بوده انجام داده است، گفت: چرا کارگران از مدیریت قبلی نخواستند که خط تعطیل شده را راه‌اندازی کند؟ این‌که مدیریت جدید خط تعطیل شده را راه‌اندازی می‌کند باید زیر سوال برود؟

نیک‌سرشت با بیان این‌که با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که تعداد محدودی منافع نامشروع داشتند که در حال حاضر قطع شده و از همین رو اقدام به جوسازی و فضاسازی می‌کنند وگرنه در واحد یک هزار و 300 نفر در حال فعالیت هستند و مثل ساعت رو به جلو با وجود تمام مشکلات فعالیت می‌کند.

سهمیه خاک شرکت کالسیمین محدود است

وی به محدود بودن سهمیه خاک شرکت کالسیمین اشاره داشته و خاطرنشان کرد: مدیریت جدید به دنبال واردات خاک از مکزیک و زامبیاست و تمام تلاش خود را انجام می‌دهد.

  معاون اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به این‌که «می‌گویند مدیریت فعلی کارخانه شمش روی را به فروش رسانده و سوال اینجاست که این موضوعات چه ربطی به کارگر دارد؟»، گفت: « زمانی هست که محصولی تولید می‌کنیم که خریدار ندارد ولی مدیریت کالسیمین در شرایط فعلی محصول خود را به چین می‌فروشد بعد می‌گوییم چرا می‌فروشد؟ این نشان از مسموم کردن فضای جامعه بوده تا منافع نامشروع پیشین خود را احیاء کنند.»

این مسئول در پاسخ به این سوال که کارگران با توجه به سابقه ناموفق این سهام‌دار در واحدهایی همانند المهدی ترس از دچار شدن به حال و روز کارگران آن واحدها و از دست دادن شغلشان هستند از سوی دیگر فروش سهام این شرکت به قیمت ناچیز نیز سبب ایجاد شبهه شده است، افزود: موضوع فروش شرکت به دولت ربطی ندارد چرا که موضوع مرتبط با سازمان خصوصی‌سازی نیست و سهام شرکت از بانک مهر اقتصاد خریداری شده است و آن‌ها باید مدعی باشد نه کارگر.

وی در واکنش به این موضوع که کارگران بر این باورند که سهام‌دار فعلی در تلاش برای تعطیل کردن شرکت بوده چرا که تمامی اقدامات انجام شده دقیقاً مطابق با همان فرایندهایی است که برای تعطیلی کارخانه المهدی صورت گرفته که در نهایت منجر به بیکاری چند صد کارگر شد، تأکید کرد: «ما به این نتیجه نرسیدیم چون تمامی قرائن و شواهد رو به جلو بودن و حرکت در مسیر پیشرفت شرکت است و اخبار و شایعات منتشر شده منطبق با واقعیات نیست.»

فرماندار ماهنشان: وضعیت فعلی کارخانه خوب است

مجتبی نوری، فرماندار ماهنشان نیز در مصاحبه با صدای زنجان بر موضوع نبود مشکل در کالسیمین تأکید داشته و بر این باور است کارخانه به تولید خود ادامه می‌دهد و مشکلات مطرح شده در مورد کارگران با امنیت کارگری مرتبط بوده و امکان رسانه‌ای کردن موضوع وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که با بازدیدهای انجام شده وضعیت کارخانه به لحاظ تولید و امنیت شغلی و تعدیل‌های صورت گرفته را چطور ارزیابی می‌کنند، گفت: وضعیت فعلی کارخانه خوب است، از سوی دیگر فعلاً کارگری تعدیل نشده است.

فرماندار ماهنشان در واکنش به سوال صدای زنجان در زمینه اخراج برخی از کارگران شرکت مذکور تصریح کرد: خیر این‌گونه نبوده و تعدیلی صورت نگرفته است و صرفاً برخی از کارگران که مدت قراردادشان به اتمام رسیده بوده انعقاد قرارداد مجدد با آن‌ها انجام نشده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که روزهای آینده به جمع‌بندی کاملی در مورد مسائل مطرح کالسیمین رسیدیم به طور قطع رسانه‌ای می‌کنیم.

گفتنی است برای دریافت نظرات سهامدار فعلی شرکت، آقای علیمحمدی چندین بار تماس گرفتیم ولی موفق به گفت‌وگو نشدیم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکالسیمینمحمد علی‌محمدیفرامرز نیک سرشت
sedayezanjannews.ir/nx1351


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»