کد خبر: 1354
1398/08/17 - 14:42


صدای زنجان موضوع اتصال کارتخوان مطب‌ها و کلینیک‌های پزشکی استان به سامانه فروشگاهی امور مالیاتی را بررسی می‌کند

تجویز مالیات

مدیرکل امور مالیاتی: کارتخوان 31 درصد پزشکان استان به سامانه فروشگاهی امور مالیاتی متصل شده است/ رئیس سازمان نظام پزشکی: بالای 90 درصد پزشکان کارتخوان دارند

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- مدیرکل امور مالیاتی استان از اتصال 31 درصد مطب‌ها و مراکز پزشکی استان به سامانه فروشگاهی امور مالیاتی خبر داد و از سایر پزشکان خواست تا به منظور حرکت در مسیر خدمات‌رسانی شفاف به آحاد مردم نسبت به ثبت درخواست جهت نصب کارتخوان و اتصال آن به سامانه این سازمان اقدام کنند.

هم مردم و هم مسؤلان امور مالیاتی می‌گویند دلیل اینکه برخی پزشکان با پرداخت مالیات و نصب سامانه فروشگاهی در مطب‌هایشان مخالف هستند را متوجه نمی‌شوند. به اعتقاد انان برخی پزشکان متاسفانه با استفاده از راه‌های گوناگون سعی می‌کند تا درآمد خود را پنهان کنند. مردم انتظار دارند پزشکان هم مانند سایر اقشار جامعه و بر اساس درآمدشان، مالیات بپردازند و هیچ‌کس هم با درآمد و حتی افزایش درآمدهای آنها کاری ندارد ولی باید به ازای درآمد خود و به تناسب آن، مالیات‌های خود را که ادای وظیفه به کشور است پرداخت کنند.

مسئله وابستگی به درآمدهای نفتی از آن دست اتفاق‌هایی است که به گفته بسیاری از مسئولان تنها راه علاجش، روی آوردن به درآمدهای دیگر از جمله درآمدهای مالیاتی است اما گره کار زمانی عیان می‌شود که مشکل احیای درآمدهای مالیاتی به میان می‌آید، مسئله‌ای که از حوزه درمان و پزشکی تا بسیاری از حوزه‌ها را شامل می‌شود.

با پایان مهلت تعیین شده برای نصب پایانه‌های فروش در شهریورماه، مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی مهرماه سال جاری از جریمه قطعی دو درصد از کل درآمد ( نه کل سود) پزشکان متخلف خبر داد و گفت که در سال 98 دیگر فقط به اظهارات مؤدی مالیاتی تکیه نمی‌شود، بلکه از دیگر منابع اطلاعاتی مانند حساب‌های بانکی و سازمان ثبت اسناد نیز برای تشخیص مالیات واقعی استفاده می‌شود.

از این پس زمانی که مؤدیان مالیاتی اعم از پزشکان اظهارنامه خود را ارسال کردند سازمان امور مالیاتی این اظهارنامه‌ها را بر اساس دیگر اطلاعات موجود در این زمینه شامل درآمد و هزینه و سود اظهار شده را بر اساس اطلاعاتی که در پایگاه اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی جمع‌آوری شده است بررسی می کند.

با اصلاح قانون در سال 94 و بعد از گذشت سه سال سازمان امور مالیاتی موظف است در سال 98  روش مالیاتی خود را تغییر دهد و بر اساس اظهارنامه مالیاتی مودی اخذ مالیات کند و دیگر از شیوه‌های علی الراس استفاده نکند. در روش قبلی برای پزشکان از ۱۵ درصد تا ۴۰ درصد ضریب مالیاتی تعیین می‌شد به این معنا که اگر برای یک پزشک یک میلیارد تومان درآمد تعریف می‌شد ضریب فعالیت این پزشک(عمومی) اگر ۱۵ درصد بود، ۱۵۰ میلیون تومان آن سود مالیاتی بود که حالا ممکن است آن پزشک بیشتر از این مبلغ هم سود کرده باشد، از این مبلغ معافیت‌ها کم می‌شد و مابقی در ماده ۱۳۱ مشخص می‌شد و به صورت تصاعدی تا ۵۰ میلیون تومان ۱۵ درصد، مازاد ۵۰ میلیون تومان ۲۰ درصد و مازاد بر 100 میلیون تومان هم ۲۵ درصد مالیات گرفته می‌شد.

اما از سال ۱۳۹۸ با اتصال کارتخوان مطب‌ها و مراکز پزشکی به سامانه فروش یا صندوق مکانیزه فروش امور مالیاتی، این قاعده تغییر می‌کند به این صورت که یک پزشکی می‌گوید یک میلیارد تومان درآمد داشته است که از این مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان آن سود بوده است، در این شرایط اگر سازمان امور مالیاتی با استفاده از اطلاعات خود به این نتیجه برسد که آن فرد دو میلیارد تومان درآمد داشته است، آن یک میلیارد تومان دیگر به عنوان سود خالص شناخته می‌شود و این مبلغ مشمول ماده ۱۳۱ و نرخ مالیات ۳۰ درصد می‌شود.

پایگاه اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی شامل اطلاعات درآمدی، پولی، بانکی و معاملاتی است، نوع حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی حسابرسی رعایت است، به این معنی که آیا قوانین و مقررات رعایت شده است یا نه و بعد هم اطلاعاتی که سازمان امورمالیاتی از مؤدیان دارد با آن چیزی که او گفته است مغایرت دارد یا نه، بر این اساس اگر اطلاعات دریافتی مغایرتی با اطلاعات سازمان امور مالیاتی داشته باشد مالیات حقه دولت مطالبه می‌شود.

*اتصال 31 درصد مطب‌ها و کلینیک‌های پزشکی استان به سامانه فروشگاهی امور مالیاتی

بنا به اظهارات مدیرکل امور مالیاتی استان تاکنون کارتخوان 31 درصد از مطلب‌ها و مراکز پزشکی استان به سامانه ثبت فروشگاهی امور مالیاتی متصل شده‌اند.

میرحیدر رضوی در گفت‌وگو با صدای زنجان با یادآوری اتمام زمان ثبت‌نام برای اخذ کارتخوان گفت: پزشکان تا 15 شهریور ماه فرصت داشتند تا نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند، همانطور که اعلام شد از میان 950 پزشک واجد شرایط برای نصب کارتخوان حدود 300 نفر ثبت‌نام کرده‌اند. بر اساس ماده 192 ق.م.م 30درصد از درآمد تعیین شده توسط واحد مالیاتی به عنوان درآمد کتمان شده منظور می‌شود که غیر قابل بخشودگی است.

رضوی در مورد جریمه پزشکانی که تا کنون نسبت به نصب کارتخوان و اتصال به سامانه ثبت فروشگاهی امور مالیاتی نیز گفت: بعد از محاسبه کامل مالیات، شخص باید علاوه بر پرداخت مالیات محاسبه شده دو درصد آن هم در قالب جریمه بپردازد.

سامانه 1526 مربوط به ثبت شکایات تخلفات پزشکی

مدیرکل امور مالیاتی استان با اشاره به دریافت شکایت‌های مردمی از تخلفات در مطب‌ها و مراکز پزشکی از مردم خواست تا برای اعلام هر گونه نارضایتی آن را با سامانه ثبت شکایت امور مالیاتی به شماره 1526 در میان بگذارند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد میزان فرار مالیاتی پزشکان استان به صدای زنجان گفت: ما امیدواریم با پیوستن تمامی اقشار جامعه از جمله پزشکان آمار دقیق از میزان فرار مالیاتی افراد داشته باشیم که احتمال قوی از اسفند ماه سال جاری می‌توانیم به این مهم دست یابیم. در حال حاضر 20 درصد از کل اصناف و فعالان استان فرار مالیاتی دارند.

بر اساس بند "ی" تبصره 6 قانون بودجه سال 1398 و تبصره 2 ماده 169ق.م.م کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می شود مکلفند در چهارچوب آئین نامه تبصره 2 ماده 169 از ابتدای سال 98 از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

طبق ماده 14، 10 درصد از مالیات ابرازی عملکرد اشخاص مشمول که ملزم به ثبت سامانه فروش شده اند، مشروط به رعایت مفاد آیین نامه اجرایی برای مدت 2 سال اول بخشوده می‌شود.

بر اساس ماده 15، عدم نصب یا عدم استفاده از سامانه صندوق فروش و یا عدم ثبت صورتحساب خرید و فروش مشمول جریمه دو درصد فروش است.

جو رسانه‌ها و برخی مدیران

با این حال رئیس نظام پزشکی استان می‌گوید: پزشکان در مطب‌هایشان کارتخوان دارند اما به دلیل جوی که رسانه‌ها و برخی مدیران ایجاد کرده‌اند آن را به سامانه فروشگاهی امور مالیاتی متصل نکرده‌اند

حسین بابایی آمارهای مربوط به نصب کارتخوان در 31 درصد از مطب‌ها و مؤسسات پزشکی را قبول ندارد و معتقد است: بالای 90 درصد پزشکان کارتخوان دارند. در استان شما نمی‌توانید پزشکی را پیدا کنید که در مطبش کارتخوان نداشته باشد. فروشندگان دوره‌گرد هم کارتخوان دارند چه برسد به پزشکان! در حال حاضر مشکل در عدم تمایل پزشکان به اتصال کارتخوان مطب‌ها و مراکز پزشکی به سامانه فروشگاهی امور مالیاتی است که این عدم استقبال به نشر آمار نادرست مربوط به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مورد فرار مالیاتی پزشکان بوده است.

بابایی با بیان اینکه پزشکان استان از سال گذشته تاکنون حتی یک مورد فرار مالیاتی نداشته‌اند و تمامی اسناد و آمارهای مربوطه نزد امور مالیاتی است، تاکید کرد: اگر مسؤلان امور مالیاتی موردی مبنی بر فرار مالیاتی پزشکان استان دارند به نظام پزشکی گزارش کنند تا اقدامات لازم انجام شود.

رئیس نظام پزشکی استان پزشکان را خوش حساب‌ترین گروه در استان به لحاظ پرداخت مالیات اعلام کرد و گفت: نباید طوری القا شود که پزشکان مرفه‌های بدون درد هستند که از قانون اطاعت نمی‌کنند، ما معتقدیم کشور با مالیات اداره می‌شود به همین دلیل موافق پرداخت آن در چارچوب قانون هستیم.

وی با اشاره به تاکید سازمان امور مالیاتی طبق قانون بودجه سال 98 مبنی بر لزوم نصب کارتخوان‌ها عنوان کرد: پیش از این اعلام تقریبا تمامی پزشکان در مطب‌ها و مراکز پزشکی نسبت به نصب کارتخوان اقدام کرده بودند. رسانه‌ها نباید القا کنند که پزشکان کارتخوان ندارند و در قبال اجرای قانون مقاومت می‌کنند. اگر هم تاکنون در اتصال کارتخوان‌ها به سامانه فروشگاهی امور مالیاتی همکاری لازم را نداشته‌اند به دلیل جوی بوده که رسانه‌ها و برخی مدیران ایجاد کرده‌اند!

با این وجود مدیرکل امور مالیاتی استان در پاسخ به ادعاهای رئیس نظام پزشکی استان مبنی بر نصب کارتخوان در بیش از 90 درصد مطب‌های پزشکان و تکمیل اظهارنامه مالیاتی از سوی این قشر تاکید کرد: جامعه پزشکی استان به امور فنی اشرافیت کامل دارند و به موقع اظهارنامه را تکمیل و جرائم را در زمان مقرر می‌پردازند اما میزان فرار مالیاتی با همکاری دستگاه‌های ذیربط نظیر ثبت اسناد و املاک و بانک‌ها از امسال مشخص می‌شود که هر قشر چه میزان فرار مالیاتی دارد. با اتصال کارتخوان‌ها و از طریق بررسی تراکنش‌های بدون اظهارنامه میزان درآمد پزشکان محاسبه و بررسی می‌شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکارتخوان پزشکانامور مالیاتی زنجاننظام پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1354


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»