کد خبر: 1361
1398/08/20 - 23:33


مدیرکل نهاد عمومی کتابخانه‌های استان در نشست خبری گفت:

افزایش کتابخوان‌های استان

امیرعلی نیک‌بخش: 8 درصد جمعیت استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی - امیرعلی نیک‌بخش، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اینکه شعار بیست و هفتمین دوره هفته کتاب «حال خوش خواندن» است که این هفته از ۲۳ آبان تا ۳۰ همه‌ ساله برگزار می‌شود، گفت: وقتی کتابی مطالعه می‌شود اثرگذاری خود را در ذهن افراد دارد و باید اذعان داشت که آنچه خوانده می‌شود در ذهن می‌ماند.

وی ادامه داد: هر چند که فضاهای مجازی در لحظه فعال هستند اما همان طور که به صورت آنی به مسائل می‌پردازد، به صورت آنی نیز اثرگذار هستند و قطعا اثرات آنها پس از مدت کوتاهی از یاد می‌روند ولی کتاب‌ها ماندگار هستند و برای نسل‌های متمادی باقی می‌ماند.

 این مسئول با اشاره به اینکه سلامت کتاب از فضاهای دیگر بالاتراست، افزود: ضریب خطر در فضاهای دیگر بالا است چرا که نظارتی بر آن وجود ندارد و کتاب این گونه نیست و همواره مورد نظارت و ویرایش قرار می‌گیرد.

نیک‌بخش با اشاره به اینکه کتاب همواره یار مهربان افراد بوده است، افزود: بیش از هشت درصد از جمعیت استان عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند و در حال حاضر ۱.۲۸ جلد کتاب به ازای هر فرد در استان وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اینکه 9 دهم درصد فضای کتابخانه‌ای به ازای هر 10 هزار نفر در استان وجود دارد، اظهار کرد: موجودی کتاب در کتابخانه‌های استان یک میلیون و ۳۵۱ هزار و ۵۸۹ جلد است، یعنی امسال بیش از ۶ درصد افزایش منابع کتابخانه‌ای روی داده است.همچنین تعداد اعضای فعال در کتابخانه‌ها در حدود 82 هزار نفر هستند که 3.56 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و میزان امانت کتاب طی 6 ماهه اول سال که 5.77 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

نیکبخش با اشاره به اینکه به دنبال رونق فعالیت‌ها در کتابخانه‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: به دنبال افزایش 10 درصدی در شاخص‌ها نسبت به سال 97 هستیم که با توجه به اینکه بالغ بر 6 ماه از ابتدای سال گذشته است امید است این امر تا پایان امسال محقق شود.

وی در ادامه از وجود ۱۱ پروژه در دست احداث متعلق به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و گفت: چهار مورد از این پروژه‌ها شامل کتابخانه مرکزی قیدار با زیربنای ۹۰۰ متر مربع، کتابخانه خیرساز دیزج‌آباد با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی، کتابخانه محله ابهر و ساختمان اداره کل کتابخانه‌های عمومی است که طبق پیش‌بینی تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اینکه کتابخانه زیتون شهرستان طارم، کتابخانه مرکزی ابهر با ۲ هزار و ۲۰۰ متر زیربنا، کتابخانه خیرساز شهرستان خرم‌دره، کتابخانه شهرک بهارستان زنجان با ۲ هزار و ۲۰۰ متر زیربنا و دو کتابخانه خانه محله نیز امسال با بهره‌برداری خواهد رسید، تصریح کرد: در ارتباط با کتابخانه مرکزی نیز به دستور استاندار کارگروهی تشکیل و چند جلسه برگزار و شهرداری اعلام کرده است که با یک سری شرایط، آن را احداث می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی زنجان ۱۸ هزار و ۵۰۰ متر زیربنا دارد و در واقع یک ابرپروژه محسوب می‌شود، افزود: امیدواریم با تمهیدات لازم این پروژه که نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است به زودی ساخته شود.

این مسئول با اشاره به طرح اهدای کتاب افزود: طی این طرح مردم می‌توانند کتاب‌های اضافی خود را به کتابخانه‌های نزدیک محل زندگی خود اهدا کنند که سال گذشته بالغ بر 120 هزار جلد کتاب از سوی مردم به کتابخانه‌ها اهدا شد.

وی در این خصوص ادامه داد: جذب کتاب از مردم به نوعی به رونق کتابخانه ها می‌انجامد، چرا که مردم با  اهدای کتابی که خود چند بار آن خوانده‍اند موجب می شود تا سایرین نیز از این کتاب بهره ببرند.

نیک‌بخش همچنین در ارتباط با اهدای کتاب از سوی مردم و کیفیت استفاده آنها نیز گفت: هر چند اغلب کتاب‌های اهدایی قابل استفاده است اما بازهم نسبت به تفکیک آنها اقدام می‌شود، که طبق آمار حدود 70 درصد کتاب‌ها در کتابخانه‌های عمومی استفاده می‌شود و 30 درصد خمیر شده و باز هم در حوزه نشر و چاپ قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در کل کشور بالغ بر 18هزار برنامه به مناسبت این روز برگزار خواهد شد که سهم زنجان از این تعداد برنامه 625برنامه است، خاطرنشان کرد: همچنین همزمان با 23آبان سالروز شهادت علامه طباطبابی تقدیر از کتابداران و نویسندگان نمونه با حضور وزیر در یزد انجام می گیرد که ده نفر از استان دراین مراسم شرکت می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های شاخص نهاد کتابخانه‌های عمومی «مسابقه بزرگ رضوی» است که سال گذشته قریب بر 30 هزار نفر شرکت کننده داشت و در آن نیز مسابقه کتابخوانی «هدهد سفید» ویژه جوانان و نوجوانان برگزار شد.

 وی افزود: کتابخانه‌ها به عنوان مراکز فرهنگی وظیفه دارند تا آسیب‌های اجتماعی‌ را کاهش دهند و امروز این مراکز تنها کتابخانه نیستند و انواع برنامه‌های فرهنگی از قبیل نهضت‌های سواد‌آموزی و آموزشی، جلسات عقیدتی، سیاسی و نقد کتاب را در دل خود گنجانده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: این ارگان سال گذشته توانست رتبه اول را در زمینه غنی سازی اوقات فراغت داشته باشد و امید است با جذب مخاطبین بیشتر در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز گامی برداریم چرا که هر چه میزان اطلاعات و علم افراد بالاتر باشد به همان نسبت آسیب‌های اجتمای نیز در جامعه کاهش می یابد.

وی با اشاره به سهم نیم درصد از شهرداری‌ها برای اداره کتابخانه‌ها، گفت: خوشبختانه امسال در این زمینه 30 درصد افزایش دریافتی داشتیم که بنا به قانون هزینه اخذ شده از شهرداری هر شهرستان باید در همان شهرستان هزینه شود که این امر نیز در کلیه شهرستان‌های استان اجرا شد.

این مسئول با اشاره به اینکه به دنبال افزایش کتابخانه‌های سیار در سطح استان هستیم، افزود: هم اکنون سه کتابخانه سیار در سطح استان وجود دارد که به دنبال افزایش این تعداد کتابخانه هستیم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکتابخانه های زنجانامیرعلی نیک‌بخشحال خوش خواندن
sedayezanjannews.ir/nx1361


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»