کد خبر: 1365
1398/08/21 - 22:37


گله‌مندی فعالان اقتصادی از تک‌روی برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در تعطیلی واحدهای تولیدی

تصمیم‌های پشت درهای بسته

استاندار زنجان: هرگونه تعطیلی واحدها منوط به هماهنگی با استانداری است

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- گله‌مندی فعالان اقتصادی از برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در رابطه با تعطیلی واحدهای تولیدی سبب شد تا استاندار زنجان با انتقاد از تصمیمات انفرادی اتخاذ شده از سوی این مسؤلان، هرگونه تعطیلی واحدها را منوط به هماهنگی با استانداری اعلام کند.

فتح‌اله حقیقی دیروز در چهل‌وهفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با اشاره به نشست‌های برگزار شده جهت بررسی و پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی اظهار کرد: این جلسات به دلیل حساسیت دولت و برنامه‌ریزان با جدیت در استان برپا می‌شود تا گره‌ای از مشکلات اقتصادی استان گشوده شود. مدیران نباید در مورد آینده فعالیت واحدهای اقتصادی به صورت انفرادی تصمیم بگیرند اگر موردی هست باید در جلسات مربوطه موضوعات را مطرح کنند تا راهکار نهایی نیز ارائه شود. البته در این زمینه قرار نیست از افراد فرصت‌طلب و سوء استفاده‌گر حمایت کنیم ما می‌گوئیم وقتی راه هست چرا واحد را تعطیل کنیم؟

حقیقی در واکنش به گله‌مندی فعالان اقتصادی از برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در رابطه با تعطیلی واحدهای تولیدی از تصمیمات انفرادی اتخاذ شده در این رابطه انتقاد کرد و گفت: هیچ یک از مدیران بدون هماهنگی با استانداری، حق تعطیلی هیچ سیستمی را ندارند.

استاندار زنجان با بیان اینکه هیچ مدیری نباید واحدهای تولیدی را به هر بهانه‌ای به تعطیلی بکشاند، از مدیران خواست تا پشت درهای بسته برای بخش خصوصی تصمیم نگیرند.

وی با بیان اینکه هر مدیری که بدون هماهنگی قبلی سبب تعطیلی واحد تولیدی شده است باید پاسخگو باشد، تصریح کرد: مدیران باید پیگیر باشند که مسائل را در استان بررسی و رفع کنند و اگر قابلیت حل آن در داخل وجود نداشته باشد با ارائه راهکار موضوع را به مسئولان ملی ارجاع دهند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به ظرفیت‌های معدنی موجود در استان بر لزوم بررسی و رفع مشکلات معدن‌کاران و مسائل مربوط به حوزه معدن تاکید کرد.

حقیقی به عضویت ایران در پیمان اوراسیا نیز اشاره کرد و افزود: قبل از انعقاد این پیمان، اقدامات خوبی از سوی استان در این کشورها انجام و مقدمات حضور تا حدودی فراهم شده است.

این مسؤل پیشنهاد کرد تا در رابطه با این تفاهم‌نامه جلسه‌ای تشکیل شود و نحوه عملکرد و حضور زنجان در پنج کشور هدف جهت بهره‌مندی از پتانسیل‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

حقیقی با اشاره به دیدارهای انجام شده با وزیر اقتصاد عنوان کرد: وزیر اقتصاد در حوزه کاری خود از اقدامات زنجان ابراز خرسندی کرد. یکی از موضوعات مطرح شده در این دیدار  ایجاد شهرک صنعتی ترک‌ها در زنجان بود که موارد در حضور مسئولان وزارتخانه بررسی شد. ما معتقدیم برای قطعیت این موضوع نباید مسیر را شخصا و به تنهایی برویم. بهتر است از طریق وزارتخانه متبوع و به صورت اصولی اقدام کنیم تا سود آن شامل حال کشور و استان شود.

تقویت نفوذ اقتصادی زنجان در منطقه با عضویت ایران در پیمان اوراسیا

رئیس اتاق بازرگانی استان نیز در این نشست ابتدا به وضعیت صادرات و واردات استان پرداخت و با اشاره به پیوستن ایران به پیمان اوراسیا شامل پنج کشور روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان عنوان کرد: امیدواریم استان زنجان بتواند از این فرصت پیش آمده نهایت بهره را ببرد.

علی یگانه‌فرد با بیان اینکه با امضای یادداشت تفاهم‌نامه بین ایران و اوراسیا کشور ما به مدت سه سال به عنوان شریک تجاری با این کشورها انتخاب شده است، اضافه کرد: از پنجم آبان ماه سال 99 به سمت امضای موافقتنامه تجارت آزاد با کشورهای عضو اوراسیا می‌رویم که در صورت توافق با این کشورها مراودات نزدیک تجاری خواهیم داشت.

یگانه‌فرد با تشریح پتانسیل‌های میزان واردات و صادرات ایران به کشورهای عضو این پیمان ادامه داد: زنجان قبلا تفاهم‌هایی با دو منطقه اوراسیا داشته که ضروری است از سوی دستگاه‌های مربوطه استان پیگیری شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان با بیان اینکه سال قبل عمده صادرات زنجان به کشورهای روسیه و ارمنستان بوده است، تصریح کرد: طبق آمارهای ارائه شده به جز دو کشور عضو پیمان اوراسیا با سه کشور دیگر مراودات آنچنانی نداشتیم که باید تقویت شود.

یگانه‌فرد با بیان اینکه سال 97 از این پنج کشور، روسیه و قزاقستان نسبت به واردات انواع محصول به استان اقدام کرده‌اند، گفت: ارزش واردات محصولات از کشور روسیه و قزاقستان به ترتیب 312 هزار دلار و 48 هزار دلار بوده است. در مدت زمان یاد شده با سه کشور بلاروس، قرقیزستان و بلاروس هیچ گونه مراودات تجاری در حوزه واردات نداشته‌ایم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های روسیه و امضای سه تفاهم‌نامه  صنعتی، کشاورزی، علمی و فرهنگی بین چلیابینسک و زنجان و ارتباط نزدیک تجاری استان با ارمنستان عنوان کرد: فعالان تجاری استان باید در نظر داشته باشند که قبل از هر گونه ایجاد ارتباط با کشورهای عضو پیمان اوراسیا مراکز هدف جهت صادرات و واردات محصول را در نظر داشته باشند.

برپایی نخستین نمایشگاه «نیازمندیهای وارداتی و فرصت‌های ساخت داخل»

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم در این جلسه با اشاره به اعزام هیئت‌های تجاری به خارج از کشور اظهار کرد: اکثر هیئت‌ها و گروه‌هایی که برای ایجاد ارتباط و مراوده با شرکای تجاری خود راهی کشورهای مقصد می‌شوند صرفا به دنبال رفع نیازمندی‌های خود و شناسایی بازار برای محصول مدنظر هستند، به نظر می‌رسد با تغییر این رویکرد در بین تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی می‌توانیم در تحقق اهداف تجاری موفق باشیم.

ناصر فغفوری با اشاره به نقاط ضعف تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد: در بسیاری از موارد بدون در نظر گرفتن اصول بازاریابی و شناسایی نیاز بازار هدف اقدام به تولید محصول مدنظر می‌کنیم که این مهم قطعا در بازار شرایط مشتری‌پسندی را ندارد.

فغفوری ضمن تاکید بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و تجارب ارزشمند فعالان اتاق بازرگانی استان ابراز کرد: اتاق بازرگانی استان می‌تواند به عنوان مرجعی برای دریافت نقطه نظرات هیئت‌ها و گروه‌های تجاری اعزامی به کشورهای هدف در تمامی زمینه‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگی و غیره، در ایجاد مراودات تجاری با کشورهای جهان نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همچنین پیشنهاداتی برای رفع مشکلات واردکنندگان در حوزه مسائل بانکی و مبادی گمرکی ارائه کرد.

وی با اشاره به تاکیدات مسؤلان ارشد کشوری به مقوله تولید داخل و حمایت از آن تصریح کرد: نخستین نمایشگاه «نیازمندیهای وارداتی و فرصت‌های ساخت داخل» با دستور استاندار و پیگیری امور اقتصادی استانداری، سازمان صمت، اتاق بازرگانی،  خانه صنعت و معدن، سازمان جهاد کشاورزی استان از 27 آبان تا یکم آذرماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین برگزار می‌شود.

فغفوری از فعالان اقتصادی به ویژه آنانی که توانایی تولید (از قطعات گرفته تا مواد اولیه) را دارند خواست تا در این نمایشگاه حضوری فعال داشته باشند.

سجاد نباتچیان، رئیس خانه صنعت و معدن استان نیز در این نشست با بیان اینکه فعالان اقتصادی به هنگام حضور در بازار جهانی نباید صرفا به محصول خود و شناسایی مشتری اقدام کنند از تجار و بازرگانان خواست تا در کشورهای هدف تمامی ظرفیت‌های موردنیاز برای تجارت را در تمامی بخش‌ها شناسایی و مراتب را به اتاق بازرگانی استان اعلام کنند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشورای گفتگوی دولت و بخش خصوصیعلی یگانه فردتعطیلی واحدهای تولیدی
sedayezanjannews.ir/nx1365


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»