کد خبر: 1374
1398/09/02 - 2:48


در آیین بزرگداشت کتاب و کتابخوانی و کتابدار در مطرح شد:

کتابخانه‌ها به پایگاه اجتماعی تبدیل شوند

امیر علی نیک‌بخش، مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گفت: حال خوش خواندن موقعی دست می‌دهد که انسان بالواقع کتاب بخواند و امروز با وجود فضای مجازی به نظر می‌بایست از این فضا بهتر استفاده کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میر‌عیسی‌خانی- امیر علی نیک‌بخش، مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در آیین بزرگداشت کتاب و کتابخوانی و کتابدار با اشاره به اینکه از 23 تا 30 آبان با نام هفته کتاب و با شعار «حال خوش کتاب» برگزار می‌شود، گفت: حال خوش خواندن موقعی دست می‌دهد که انسان بالواقع کتاب بخواند و امروز با وجود فضای مجازی به نظر می‌بایست از این فضا بهتر استفاده کرد.

وی ادامه داد: استان زنجان در حال حاضر 96 باب کتابخانه دارد که از این تعداد 35 موردش در روستاها فعالیت دارند و سه باب هم به صورت کتابخانه‌های سیار در روستاهای دور دست رفت و آمد می‌کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: 17مورد کتابخانه از این تعداد یه صورت مشارکتی است و بالغ بر 8.5 درصد جامعه شهری و روستایی عضو کتابخانه‌ها هستند این در حالی است که نرم جهانی 25 درصد است و باید برای رسیدن به این نقطه تلاش بسیار کنیم.

مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان افزود: چهار کتابخانه دیگر تا ایام دهه فجر به افتتاح می‌رسد و خوشبختانه برنامه‌های مختلفی در هفته کتاب داشتیم که یکی از برنامه‌ها تکریم از کتابداران پیشکسوت است.

وی با اشاره به اینکه 6 دقیقه مطالعه 63 درصد استرس انسان را کاهش می‌دهد، گفت: این خاصیت فضای مجازی است که استرس‌زاست و چه خوب است که با خواندن کتاب این استرس را در جامعه کاهش دهیم.

 مطالعه عمیق کتاب مورد توجه قرار گیرد

در ادامه فتح الله حقیقی، استاندار زنجان با اشاره به اینکه زنجانی‌ها در زمینه حمایت از دولت و مخالفت با آشوبگران در گستره جمهوری اسلامی پیشتاز شدند و دیگر استان‌ها پس از زنجان به حمایت از جمهوری اسلامی برخواستند، افزود:  افزایش قیمت بنزین اقدام سه قوا بود و فرمایش مقام معظم رهبری هم این مساله را تایید و تاکید کرد و ما همگی ما مکلفیم که این اقدام را به شایستگی به سر انجام برسانیم.

وی ادامه داد: دولت در اولین قدم، عواید این موضوع را به افراد واجد شرایط واریز کرد و هفته گذشته دومین گروه واجد شرایط هم از این عواید بهره می‌شوند و سومین گروه از عواید این موضوع روز یکشنبه ساعت 12 شب بهره‌مند خواهند شد و طبیعتا عده‌ای هم ممکن است که بالاخره احساس کنند که به این امتیاز دارند که اداره کار در این زمینه سامانه‌ای را فراهم کرده که افراد می‌توانند به این سامانه وارد شوند و مشخصات خود را اعلام کنند تا پس از بررسی بتوانند از این عواید بهره ببرند.

این مسئول افزود: نکته دوم این است که هم در سطح کشور و هم در سطح استان ما جلساتی در این زمینه تشکیل شد و برنامه‌ریزی‌ها در این جهت بود که هیچ کسی حق ندارد بابت افزایش قیمت بنزین، افزایش قیمتی را داشته باشد و بنزین در اختیار سواری‌ها و وسایل نقلیه قرار دادیم، بنابراین اجناس نباید به واسطه این امر افزایش پیدا کند و ستاد تنظیم بازار در همه شهرستان‌ها پیگیری این موضوع هستند که مشکلی رخ ندهد و اگر هم مشکلی هم باشد. همچنین شماره تلفنی سه رقمی در اختیار مردم قرار داده شده است که با تماس با این شماره تلفن  می‌توانند نسبت به پیگیری تخلفات موجود اقدام کنند.

استاندار خاطرنشان کرد: برای مدیریت بهتر این اوضاع در کشور ستادی هم به این منظور تشکیل شده است و پیشنهادات در این زمینه به این ستاد منتقل و مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین در جلسه ستاد تنظیم بازار هم سری پیشنهاداتی ارائه شد که بنا است این پیشنهادات بررسی و در مورد آن تصمیم گیری شود.

وی با اشاره به اینکه ما در استان مشکل قابل توجه و قابل ذکری نداریم، افزود: در این زمینه در روز اول مردم که دغدغه افزایش قیمت بنزین را داشتند توجیه شدند و هچنین در روز دوم، مردم با برگزاری راهپیمایی که داشتند؛ پیشتاز در حمایت از دولت بودند که مایه مباهات ما شدند.

حقیقی در ارتباط با موضوع کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: مهم ترین نکته این است که مطالعات باید عمیق داشته باشد و هیچ چیزی جای کتاب را نمی‌تواند بگیرد و دلیل این است که عمق کتاب را هیچ چیزی ندارد و اگر فضای مجازی امروز در دسترس تر است مسلما نمی تواند جایگزین کتاب شود .

وی با اشاره به اینکه در دنیا تکینگی دنیای مجازی هم نمیتواند جای کتاب را بگیرد و این فضا باید درست استفاده کرد، خاطر نشان کرد: کتاب دید سالمی به افراد می‌دهد و اولین گام زندگی یک جوان است که گامهای درست را بردارد و سنگهای بزرگ را جابه جا کند .

این مسئول خاطرنشان کرد: مهم این نیست که سرانه مطالعه خود را افزایش بدهیم اجرای این مساله که باید عمیق مطالعه کنیم نیز اهمیت دا رد .

کتابخانه‌ها به پایگاه‌های اجتماعی تبدیل شوند

 در ادامه زرافشان، مدیرکل امور حقوقی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به نقشی که کتابخانه های عمومی در کاهش جرم دارند، گفت: مطالعات علمی و تجربی روی ویژگی‌های زیستی افراد نشان می‌دهد برخی از افراد از جهات زیستی به گونه‌ای هستند که به سمت جرم کشیده می‌شوند و در سالیان اخیر دونوع نظریه در این زمینه وجود دارد که اولی پیشگیری وضعی است که بر روی عواقب بیرونی برای پیشگیری از جرم اشاره می‌کند و عوامل محیطی که وجود دارد را بررسی می‍‌کند و دسته دیگری از نظریات پیشگیری رشد مدار است که بر ویژگی اجتماعی و فرهنگی اشاره دارد.

این مسئول افزود: یکی از بحث‌هایی که کتابخانه‌های عمومی و نقشی که در این زمینه می‌تواند داشته باشد. در دو سال گذشته به دلیل ناهنجاری اجتماعی که رشد پیدا کرد نظام به این سمت رفتذکه تلاش مجدانه ای در جهت کاهش این آسیبها داشته باشد  آنجا روی این شاخص‌ها کار کردند و در دوره جدید مدیریتی رویکردی که اعلام شد و در نظر گرفته شد کاهش آسیب‌های اجتماعی پیشقدم باشیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین الزامات که وجود دارد کتابخانه‌ها از یک بعدی بودن خارج شود و به باشگاه های چند کاربری تبدیل شود. همچنین کتابخانه باید به پایگاه‌های اجتماعی تبدیل شوند که در 8ماه اول سال ده‌ها هزار برنامه در این جهت اجرایی شدن این امر محقق شدند.

زرافشان افزود: آموزش اعضای کتابخانه مبتنی بر کسب و کار یکی از برنامه‌هایی بود که در جهت تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه‌های اجتماعی، ارتقای فناوری برای کتابخانه‌ها ، ارتقای دانش کاریردی کتابداران که آن مهارت فنی در ارتباط گیری با مخاطب از دیگر موضوعات مورد توجه در این زمینه بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: توسعه کمی کتابخانه‌ها به ویژه کتابخانه‌های روستاها و کتابخانه سیار و توجه به بحث کتابخوانی عشایر و توجه ویژه به بخش کودک از دیگر موضوعات مورد اهمیت در این زمینه است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکتابخانهامیر علی نیک‌بخشمدیرکل امور حقوقی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
sedayezanjannews.ir/nx1374


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»