کد خبر: 1376
1398/09/02 - 2:52


امام جمعه زنجان در نشست مشترک شورای استان با مجمع نمایندگان استان در مجلس:

شورا را خرج سیاسی‌بازی نکنید

آیت‌الله خاتمی: برخی اعضای شورا حتی از قوانین شوراها بی‌خبرند

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- سومین نشست مشترک شورای استان با مجمع نمایندگان در مجلس شورای اسلامی پنج‌شنبه گذشته با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، دو تن از نمایندگان استان در مجلس، رئیس شورای شهر زنجان، رئیس شورای اسلامی استان و مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان و برخی از روسای شورای شهرستان‌های زنجان به منظور بیان مشکلات پیش روی شوراها و چالش‌های مطرح در شهرستان‌های زنجان و موانع قانونی در مسیر فعالیت این قشر برگزار شد.

در ابتدای این جلسه آیت‌الله شیخ علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با اشاره به پیش ‌رو بودن انتخابات نمایندگان مجلس خطاب به شوراییان عنوان کرد: شوراها را خرج این مباحث جناح‌بندی و طائفه‌بازی نکنید هر چند در راستای زمینه‌سازی برای مشارکت بیش‌تر باید تلاش شود.

وی با اشاره به این‌که هر چند شوراهای اسلامی از جمله قوانین مترقی قانون اساسی کشور است ولی متأسفانه اقدام عملی برای شوراها دیرهنگام بود از همین رو نتوانست همانند سایر اعضای نظام رشد پیدا کند، افزود: برخی از اعضای شورا متأسفانه به جزئیات قانون شوراها واقف نیستند و صرفاً با توصیه و غیره در عرصه شورا حاضر شده‌اند.

امام جمعه زنجان به دو نشست پیشین شورای استان با مجمع نمایندگان اشاره کرد و یادآور شد: برداشت من از دو جلسه قبلی این بود که سخنان بسیاری از اعضای شورا صرفاً در حد نطق بود و گونه‌ای که می‌خواهند دنیا را اصلاح کنند، این از آفات شوراها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در حوزه شوراها برخی مقررات و نواقص نیاز به تدوین قانون دارد که راهکار آن شناسایی اشکالات و ارائه پیشنهادات بوده و با مجمع نمایندگان نیز به اتفاق نظر برسید، گفت: «اگر استان‌های دیگر هم با این مشکلات مواجه بودند نمایندگانشان ببرند در مجلس اصلاح کنند، این قوانین وحی منزل نیستند و امکان اصلاح دارند چون در آن شرایط این مدل تصمیم خوب بوده ولی الان نیاز به اصلاح است، هر چند در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در راستای اصلاح قوانین دست و پاگیر در مجلس انجام شده است.»

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر این‌که شوراها منتخب مردم‌اند یعنی مردم در بین خود بهترین و خدمت‌گذارترین‌ها را انتخاب کردند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اقتضای جامعه ما خاص بوده از همین رو توسعه هر شهری بنا به ظرفیت‌های همان شهر باید باشد.

وی خطاب به اعضای شوراها اینگونه عنوان کرد: در این شرایط سخت اقتصادی کشور، چند دسته‌گی را در مناطق خود تقویت نکنید، چرا که مشکلات جامعه ما در سایه امنیت و آرامش حل می‌شود.

شوراها نسبت به انتخابات مجلس نمی‌توانند بی‌تفاوت باشد

در ادامه سجاد خدایی، رئیس شورای شهر زنجان در واکنش به سخنان امام جمعه در این زمینه که شورا را خرج سیاست‌های انتخابات مجلس نکنند، گفت: جامعه شورایی یک سری قوانین نوشته شده و قوانین نانوشته دارند از همین رو نمی‌توانیم به موضوع انتخابات بی‌تفاوت باشیم ولی می‌توانیم به صورت غیر مستقیم وارد موضوع شده و مردم را به مشارکت بیشتر دعوت کنیم.

 این مسئول با اشاره به مشکلات موجود در ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری به ویژه در مرکز استان تصریح کرد: اتوبوس‌های درون شهری از ۱۰ سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده است و در حال حاضر پس از گذشت این مدت برخی قرارداد رانندگان فسخ شده است از سوی دیگر به شهرداری مجوز وارد کردن اتوبوس جدید به ناوگان داده نمی‌شود، این خلأ بزرگ اگر چاره نشود تبدیل به نارضایتی عمومی می‌شود.

وی به در دستور کار بودن بررسی قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در صورتی که این موضوع به درستی چکش‌کاری نشود با مشکل مواجه می‌شویم.

شوراها و شهرداری‌ها به سمت دولتی شدن می‌روند

این عضو شورا با تأکید بر این‌که به سمت دولتی شدن شوراها و شهرداری‌ها می‌رویم، خاطرنشان کرد: متأسفانه شهرداری‌ها باید درآمدهای خود را دو دستی تقدیم دولت کنند و برای گذران امورات خود و دریافت حقشان به دولت گردن کج کنند تا منابع درآمدی خود را به خودشان بدهند در حالی که مردم عوارض می‌دهند تا صرف آبادانی شهرخودشان شود.

وی با اشاره به این‌که در عمل شوراها تضعیف شده و به حاشیه رانده می‌شوند، گفت: از آنجایی که ۶۰ درصد درآمد شهرداری‌ها مرتبط به ارزش افزوده و عوارض است از همین رو باید این ارزش افزوده به شهرداری‌ها اختصاص داده شود.

وی در ادامه به موضوع گرانی بنزین اشاره داشت و افزود: سیاست‌های سران قوا این بود که بنزین گران شود، هر چند شوک‌ برانگیز اما به صلاح کشور بود.

رئیس شورای اسلامی استان با اشاره به این‌که مردم زنجان با یک گفتمان منطقی با این موضوع برخورد کردند که نشان از فرهنگ مترقی آن‌ها داشته و گواه هوش بالای اجتماعی مردم زنجان است، تصریح کرد: خوشبختانه مردم به این نتیجه رسیدند که تخریب اموال عمومی درست نیست و باید مطالبات خود را از مسیر درست بیان کنند.

مردم منتظر صدور سند برای املاک وقفی هستند

وی افزود: مردم منتظر صدور سند برای املاک وقفی هستند که در این رابطه رئیس کل دادگستری در ابهر بحث صدور سند برای املاک قولنامه‌ای را در صورت احراز مالکیت صادر کرده است.

خدایی با بیان این‌که در حوزه اصلاح سهمیه سوخت نیز تأکید می‌کنیم که نحوه توزیع باید عادلانه بوده و دولت در سیاست‌های خود در این باره تجدیدنظر کند، بیان کرد: باید بودجه ایجاد شده از محل صرفه‌جویی بنزین در مسیر درستی هزینه شود.

این عضو شورا با اشاره به این‌که حمل و نقل عمومی یک زیرساخت است که باید توجه ویژه به آن داشته باشیم، افزود: سیاست‌ها نباید به گونه‌ای باشد که مردم صرفاً مصرف‌کننده باشند بلکه اقدامات باید در راستای اشتغالزایی بیشتری باشد از همین رو توزیع یارانه‌ها به شکل کنونی سبب کرختی می‌شود.

رئیس شورای اسلامی استان زنجان با اشاره به این‌که ظرفیت‌های شهر و روستاها با هم متفاوت است و باید از ظرفیت هر شهر به نسبت توانایی آن استفاده کرد، گفت: به طور یقین پیچیدن یک نسخه مشابه برای همه شهرها و روستاها محکوم به شکست است.

وی با اشاره به این‌که مردم می‌دانند که عوارض امروز صرف شهر و روستای آن‌ها می‌شود که اگر نباشد مردم نیز بی‌اعتماد می‌شوند، ادامه داد: به عقیده بنده نحوه اخذ عوارض به این شکل یعنی گرفتن عوارض و واریز آن به حساب دولت منطقی نبوده و باید ساز و کار درستی برای آن اندیشیده شود، چون در این صورت قطعاً شهرداری‌های کوچک از گردونه خارج می‌شوند.

نبود قوانین پشتیبان در حوزه اجرایی شدن قوانین شوراها

در ادامه حمیدرضا حمیدی، رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به این‌که نمایندگان مجلس در دو بخش وظایف را پیگیری می‌کنند که در سطح ملی و محلی است، گفت: یکی از وظایف آن‌ها رساندن شوراها به جایگاه مطلوب در سطح کشوری است که این اقدام با تدوین قوانین صورت می‌گیرد، متأسفانه قوانین پشتیبان در حوزه اجرایی شدن قوانین مربوط به شوراها وجود نداشته و لازم‌الاجرا بودن قوانین شوراها نیازمند قوانین پشتوانه‌ای است.

وی با تأکید بر این‌که متأسفانه با هر بار اصلاح قانون شوراها شاهد کاهش قوانین و تضعیف جایگاه آن هستیم، افزود: این تضعیف جایگاه به حدی بود که می‌خواستند انتخاب شهردار را که از اختیارات شوراست حذف کنند.

این عضو شورا در ادامه به موضوع افزایش قیمت بنزین در کشور اشاره کرد و گفت: این افزایش قیمت بنزین منطقی بود هر چند باید بیشتر از این‌ها افزایش می‌یافت چون قیمت یک بطری آب معدنی گران‌تر از یک لیتر بنزین بود از همین مشکل اصلی اینجاست که دولت تبعات بعدی این افزایش قیمت و تأثیرگذاری آن بر افزایش سایر اقلام را کنترل نمی کند از سوی دیگر این افزایش قیمت به یکباره رخ داد و موجب نگرانی عده‌ای از مردم شد.

وی با اشاره به ضعف‌های موجود در سیستم شوراها خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از اعضای شوراها به وظایف شورا واقف نیستند و با مصامحه با شهرداری و شهردار از بسیاری تخلفات آنان چشم‌پوشی می‌کنیم.

عملکرد شوراهای فرادست بسیار ضعیف است

حمیدی با تأکید بر این‌که مکانیزم مشخصی برای نظارت بر شهرداری‌ها از سوی شورا وجود ندارد، بیان کرد: عملکرد شوراهای فرادست بسیار ضعیف بوده و عملاً وجود ندارند به ‌ویژه شورای عالی استان‌ها، چرا که هیچ یک از مشکلات ما در شوراهای عالی به نتیجه نرسیده است.

در پایان این نشست روسای برخی از شهرستان‌های زنجان به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات و مشکلات منطقه خود اشاره کردند.

در ابتدا غلامرضا خدابنده‌لو از شورای شهر زرین‌رود با اشاره به این‌که توسعه نامتوازن یکی از مشکلات موجود در استان است، گفت: گاهی اوقات برخی از شهرها با داشتن ظرفیت بالا مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند که مصداق بارز آن شهرستان خدابنده است که در زمینه راه‌های ارتباطی مشکل دارد.

وی با بیان این‌که از نمایندگان درخواست داریم که به فکر توسعه متوازن باشند، تصریح کرد: امروز شاهد این هستیم که در برخی از شهرها که در مسیر اتوبان هستند چند بیمارستان وجود دارد اما در برخی شهرستان‌ها مردم برای گرفتن چند قرص نان معطل هستند و این مشکلات هیچ‌گاه حل نمی‌شود.

خدابنده‌لو با تأکید بر این‌که درخواست ما از نمایندگان مجلس پیگیری مشکلات مردم در مناطق محروم است، تصریح کرد:به طور یقین این موضوع به پیشرفت بهتر استان کمک می‌کند.

مسئولان چوب لای چرخ مردم نگذارند

بهزاد واعظی از شورای شهر صایین قلعه هم در این نشست با اشاره به این‌که چوب لای چرخ مردم گذاشتن یک روال شده و مردم معطل برخی فرایندهای اداری هستند، تصریح کرد: باید فکری برای اصلاح این رویه شود.

وی با اشاره به این‌که برخی مواقع مردم برای اخذ یک مجوز ساختمانی ماه‌ها معطل می‌مانند، بیان کرد: باید این روال حل و فصل شود، چون مردم از این موضوع به زحمت می‌افتند.

نبود راه‌های ارتباطی مناسب معضل اصلی صنعت گردشگری در استان

رئیس شورای شهر ابهر نیز به موضوع تعیین شهرهای خلاق اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنیم طرحی به صورت کامل در زمینه گردشگری تهیه و در اختیار مجمع نمایندگان استان قرار داده شود.

وی به معضلات مطرح در حوزه گردشگری شهرستان‌های زنجان اشاره کرد و یادآور شد: با نگاهی به زیرساخت‌های گردشگری با معضل نبود راه‌های ارتباطی مناسب در استان مواجه می‌شوید چرا که در مقایسه با سایر استان‌ها در بخش با عقب ماندگی‌هایی مواجهیم.

این عضو شورا نبود اماکن اقامتی مناسب، نبود متولی و موسس مشخص در حوزه گردشگری و راهنمای مسافران اشاره کرد و افزود: هیچ آژانس توریستی که در قالب گردشگری در استان فعالیت کند نه در شهرستان‌ها بلکه در کل استان وجود ندارد.

وی در بیان راهکار خود به شفاف‌سازی اهداف توریسم در منطقه اشاره کرد و گفت: در صورتی که نمایندگان مجلس و شورای استان طرحی جامع و مصوب در حوزه گردشگری و شهر خلاق ارائه کنند بزرگترین اشتغال منطقه کلید می‌خورد.

شهرداری‌ها به جای مدیریت منابع مدیریت بحران می‌کنند

سهرابی از شورای زرین آباد نیز در واکنش به اظهارنظر برخی از اعضای شورا در زمینه افزایش قیمت بنزین خاطرنشان کرد: شورا وظیفه قیمت‌گذاری بنزین را ندارد، مجلس نتوانست در این موضوع دخالت کند چه رسد به شورا.

 وی با تأکید بر این‌که در هر جلسه مسئولان می‌گویند شهرداری‌ها باید به فکر ایجاد درآمد پایدار باشند مگر شهرداری و شورا دنبال دلالی است که بتواند درآمد ایجاد کند، عنوان کرد: شهرداری‌ها یک واحد خدمات‌رسان هستند اگر مسئولان بر خصوصی بودن آن تأکید دارند باید بگویم هیچ بخش خصوصی با این شرایط کار نمی‌کند.

این عضو شورا با بیان این‌که در حال حاضر در شهرداری‌ها به جای مدیریت منابع مدیریت بحران انجام می‌دهیم از همین رو شهرهای زرین‌آباد و حلب وضعیت بسیار بدی در حوزه منابع درآمدی دارند؛ بیان کرد: عدم تخصیص تسهیلات دولتی به شهرهای کوچک که نه روستا محسوب می‌شوند نه شهر آنان را با مشکل مواجه کرده است از همین رو دولت و مجلس باید از شهرهای زیر ۵ هزار نفر حمایت کنند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآیت‌الله شیخ علی خاتمیشورای اسلامی استان زنجانسجاد خدایی
sedayezanjannews.ir/nx1376


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»