کد خبر: 1378
1398/09/03 - 9:27


مدیرعامل انجمن بانوان کارآفرین استان در گفت‌وگو با صدای زنجان:

خودمان انزوا را انتخاب کردیم

زهرا فتحی: بسیاری از زنان اذعان می‌کنند بزرگ‌ترین مانع پیشرفت آنان، خودشان هستند نه مردان

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- مدیرعامل انجمن بانوان کارآفرین استان با اشاره به تجارب کاری خود در حوزه تسهیل‌گری و ترغیب زنان و دختران برای حضور در اجتماع عنوان کرد: بسیاری از زنان اذعان دارند بزگترین مانع پیشرفت آنان خودشان هستند نه همسران، پدران و برادران آن‌ها. انجمن بانوان کارآفرین استان در تلاش است با ایجاد روحیه نشاط و شادی، خودباوری، اعتمادبه‌نفس و ایجاد انگیزه در تربیت مادران آینده به وظیفه خود عمل کند.

زهرا فتحی با اشاره به نقش زنان در خانواده اظهار کرد: معتقدم توسعه واقعی زمانی شکل می‌گیرد که زنان به عنوان 50 درصد از افراد جامعه، پای کار بیایند.

فتحی با اشاره به دیدگاه‌های موجود در جامعه که مرد را نقش تامین‌کننده منافع اقتصادی تلقی می‌کند، تصریح کرد: این دیدگاه سبب شده که به تدریج کارآفرینی سمت آقایان سوق یابد، در حالی که در فرهنگ سنتی ما بانوان از قدیم‌الایام نقش بی‌بدیلی داشته‌اند.

فعالیت در سایه 

این مدرس با اشاره به نقش تاثیرگذار زنان در تولیدات روستایی از جمله تولید شیر و انواع مواد لبنی و فرشبافی اضافه کرد: تولیدکننده این محصولات خانم‌ها بوده و مسئولیت فروش نیز با آقایان است اما متاسفانه بدون توجه به فعالیت زنان، همیشه این تولیدات را منتسب به مردان دانسته‌ایم.

فتحی افزود: در جامعه خانم‌ها به نقش خود واقف نیستند و از سویی جامعه هم نقش این قشر را قبول ندارد، این مشکل سبب شده تا زنانی که در فضاهای کارآفرینی فعالیت می‌کنند شرایط دشواری را تجربه کنند.

وی با اشاره به تشکیل انجمن زنان کارآفرین با همراهی استانداری زنجان تصریح کرد: این تشکل را با هدف گردآوری خانم‌های اقصی نقاط استان و ایجاد روحیه انگیزشی در میان آنان در استان بنا نهادیم و در نخستین اقدام ورود به جوامع محلی برای تربیت زنان روستایی کارآفرین و الگوسازی در میان آنان را در دستور کار قرار دادیم.

مدیرعامل انجمن بانوان کارآفرین استان با اشاره به برگزاری همایش‌ها و جلسات با رویکرد ترغیبی ویژه جامعه هدف این تشکل، ابراز کرد: معتقدیم حضور افراد موفق و تاثیرگذار می‌تواند بانوان را برای بودن در جامعه ترغیب کند به همین دلیل تلاش می‌کنیم با برگزاری جلسات و دورهمی‌ها، زنان کارآفرین را کنار یکدیگر جمع کنیم تا با ایجاد ارتباطات دوسویه، اعتماد به نفس بانوان را ارتقا دهیم.

فتحی شکل‌دهی به تولیدات بانوان کارآفرین و توجه به بازارپسندی با حرکت در مسیر نوآوری و خلاقیت در تولید را از رسالت‌های انجمن بانوان کارآفرین اعلام کرد و از ارائه خدمات مشاوره به بانوان و هدایت آنان به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی برای نیل به اهداف خبر داد.

وی با بیان اینکه از سال قبل تاکنون چهار نمایشگاه با رویکرد معرفی توانمندی‌های زنان و دختران با مشارکت انجمن‌های خیریه، مراکز علمی و اجتماعی در زنجان برپا شده است، عنوان کرد: خوشبختانه با همکاری ارگان‌های دولتی و خصوصی و علمی در برگزاری نمایشگاه‌ها توانستیم خانم‌های کارآفرین را از خانه‌ها بیرون کشیده و آنان را برای حضوری موفق و تاثیرگذار در جامعه ترغیب کنیم.

ثبت 140 بانوی کارآفرین در بانک اطلاعاتی

مدیرعامل انجمن بانوان کارآفرین استان با اشاره به اینکه آمار مربوط به تعداد زنان کارآفرین عضو این تشکل دائما در حال به روزرسانی است، خاطرنشان کرد: تاکنون 140 خانم که در عرصه تولید فعالیت مستمر دارند در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

فتحی با اشاره به برپایی نمایشگاه بانوی ایرانی- فرهنگ ایرانی در دی ماه سال جاری تصریح کرد: برای فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای حضور موفق بانوان کارآفرین در عرصه‌های مختلف تولیدی به دنبال شناسایی این افراد هستیم چرا که معتقدیم خانم‌ها هر چه قوی‌تر باشند، جامعه قوی‌تر می‌شود.

مدیرعامل انجمن بانوان کارآفرین استان این تشکل را صدای واحد زنان اعلام کرد و گفت: انجمن بانوان کارآفرین استان صرفا به دنبال کارآفرینی نیست ما می‌خواهیم  بانوی فعال هر جا که هست موفق باشد.

شناسایی زنان آسیب‌دیده و بهبود روحیه آنان

مدیرعامل انجمن بانوان کارآفرین استان شناسایی زنان آسیب‌دیده و بهبود روحیه آنان را یکی از اهداف این تشکل عنوان کرد و افزود: روحیه این گروه از زنان قبل از ورود به عرصه کارآفرینی باید بهبود یابد در نتیجه نقش تسهیل‌گران برای ایجاد ارتباط بسیار مؤثر است ، در این باره باید از تکنیک‌های مختلف اعتمادسازی استفاده شود به طور مثال از افراد تاثیرگذار در راس سران محلی برای ورود به جوامع محلی استفاده می‌کنیم.

فتحی کودک همسری را یکی از مسائل اجتماعی اعلام کرد و افزود: این پدیده از جایی شکل می‌گیرد که در آن جامعه، نقش زن را صرفا مادر و همسر می‌داند. ما با ورود به این جوامع می‌گوییم که زن به عنوان مادر و همسر وقتی قوی است که سطح افکارش ارتقا یابد، آن موقع است که می‌تواند با اعتماد به نفس بالا خانه مرد را بسازد و آن را آباد کند.

مدیرعامل انجمن بانوان کارآفرین استان با بیان اینکه دختری که سطح تحصیلاتش بالا رود قطعا در جامعه موفق می‌شود، اضافه کرد: تلاش می‌کنیم با کارفرین کردن خانوارها سطح معیشت آنان را ارتقا دهیم تا والدین تن به ازدواج دخترانشان در سنین پایین ندهند.

فتحی با اشاره به حضور ارگان‌های دولتی و به ویژه بخش خصوصی در ترکیب تیم واحد انجمن بانوان کارآفرین استان خاطرنشان کرد: بسیاری از زنان اذعان دارند بزگترین مانع پیشرفت آنان خودشان هستند نه همسران، پدران و برادران آن‌ها. انجمن بانوان کارآفرین استان در تلاش است با ایجاد روحیه نشاط و شادی، خودباوری، اعتمادبه‌نفس و ایجاد انگیزه در تربیت مادران آینده به وظیفه خود عمل کند.

آموزش 10 هزار نفری در حوزه آسیب‌های اجتماعی

مدیرعامل انجمن بانوان کارآفرین استان با بیان اینکه سال قبل نزدیک به 10 هزار زن و دختر در حوزه آسیب‌های اجتماعی از آموزش‌های این تشکل بهره‌مند شده‌اند در مورد نقش این تشکل در جلوگیری و کاهش خشونت علیه زنان و دختران گفت: طبق قرارداد منعقد شده با استانداری با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی، انجمن زنان کارآفرین استان در حوزه کاهش خشونت که یکی از مهم‌ترین موارد کاهش آسیب‌های اجتماعی بود.

فتحی با تاکید بر اینکه انجمن به هیچ عنوان به صورت مستقیم وارد اعتیاد و مسائل اجتماعی نمی‌شود، عنوان کرد: ما با هدف آسیب‌شناسی، مسائل را ریشه‌یابی می‌کنیم. در این زمینه نیز افراد را پس از شناسایی و ارائه خدمات مشاوره‌ای به ارگان‌های مربوطه معرفی می‌کنیم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانزهرا فتحیزنان کار آفریندغدغه زنان
sedayezanjannews.ir/nx1378


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»