کد خبر: 1397
1398/09/12 - 13:17


دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب زنجان دیروز آغاز به کار کرد

دهمین ضیافت یار مهربان

چهارصدمین نمایشگاه کتاب استانی کشور و دهمین نمایشگاه کتاب زنجان با حضور ۲۸۰ ناشر و نمایندگی و ۱۵ ناشر در حوزه نشر الکترونیک با عرضه بیش از ۶۵ هزار عنوان کتاب و لوح فشرده از سراسر کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین زنجان آغاز به کار کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی - چهارصدمین نمایشگاه کتاب استانی کشور و دهمین نمایشگاه کتاب زنجان با حضور ۲۸۰ ناشر و نمایندگی و ۱۵ ناشر در حوزه نشر الکترونیک با عرضه بیش از ۶۵ هزار عنوان کتاب و لوح فشرده از سراسر کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین زنجان آغاز به کار کرد.

فاطمه کرباسی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان با اشاره به اینکه این نمایشگاه از یازدهم تا شانزدهم در محل نمایشگاه دائمی کاسپین در دو شیفت صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شود؛ اظهار کرد: خداوند تبارک اولین پیامش را باتوصیه به خواندن شروع می‌کند و آخرین معجزه‌اش را در قالب نوشتن و کتاب الهی به بندگانش ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در کل دنیا نمایشگاه کتاب یکی از بزرگترین رویدادهای هرکشوری محسوب می‌شود، گقت: نمایشگاه بین‌المللی تهران یکی از مهمترین رویدادهایی است که همه اهالی فرهنگ و هنر در تمام کشور منتظرند تا هر ساله اتفاق بیفتد با این وجود برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی نیز به لطف و همت وزارت فرهنگ و ارشاد هر ساله اتفاق می‌افتد که خود فرصتی برای دوستداران فرهنگ و هنر و اهالی کتاب ایجاد می‌کند تا از همین رهگذر گرد هم آیند.

این مسئول با اشاره به روند برگزاری نمایشگاه کتاب استان گفت: امروز نمایشگاه کتاب در کنار دو نمایشگاه دیگر برگزار می‌شود و خوشبختانه در این دور از نمایشگاه کتاب ۲۸۰ ناشر در ۲۲۰ غرفه و نمایشگاه مطبوعات در ۲۰ غرفه گرد هم خواهند آمد.

وی ادامه داد: از مهر ماه منتظر برگزاری نمایشگاه کتاب بودیم که با توجه به شرایط جوی استان ترجیح می دادیم قبل از آذر ماه این نمایشگاه برگزار شود.

کرباسی با اشاره به برنامه‌های جانبی این نمایشگاه، افزود: به جهت تقارن برگزاری این نمایشگاه همراه با ثبت نام نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشست‌هایی با احزاب تدارک دیده شده است و از طرفی به جهت نزدیکی روز دانشجو نیز در این زمینه ویژه برنامه‌هایی در این جهت در نظر گرفته شده است.

کرباسی از تهیه بن کتاب و ارائه تخفیف در نمایشگاه خبر داد و افزود: امیدواریم امسال نیز شاهد رونق این نمایشگاه باشیم.

40 میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه‌های استانی خریداری شد

در ادامه این مراسم، قادر آشنا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی نیز با اشاره به تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این موسسه افزود: از ابتدای مهر ماه بالغ بر 10نمایشگاه کتاب درسطح کشور برگزار شده است که در این نمایشگاه ها بالغ بر یک میلیون کتاب فروخته شده است و مبلغ ۴۰ میلیارد تومان کتاب به فروش رفته است.

وی با اشاره به اینکه حرکت اخیر مردم زنجان بعد از اغتشاشات روزهای گذشته ستودنی بود، گفت: این امر نشان از بصیرت بالای مردم زنجان دارد و حرکت مردم زنجان نه تنها برای حمایت از انقلاب اسلامی نیست. این حرکت، اقدامی برای مقابله با توطئه‌های دشمن بود.

قلم، نقطه عبور انسان از دوران جهالت است

در ادامه خدابخش مرادی نافچی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با اشاره به اینکه امروز یک حرکت فرهنگی بزرگ به معنای عام شکل گرفته است، گفت: برگزاری این نمایشگاه اهمیت بسیاری دارد چرا که با اندیشه و تفکر پیوند خورده است و همواره توانسته است قشر بزرگی از علاقه‌مندان فرهنگ و هنر و کتاب را گرد هم بیاورد.

وی با اشاره به اینکه رتبه زنجان در حوزه مطالعه و کتابخوانی، اظهار کرد: استان زنجان دارای دومین رتبه استان در بخش مطالعه و کتابخوانی در سطح کشور است و برگزاری نمایشگاه کتاب در واقع باب جدیدی در زمینه مطالعه ایجاد و موجب افزایش سرانه مطالعه در استان‌ها خواهد شد.

این مسئول با اشاره به لزوم توجه مسئولین به امر مطالعه، افزود: امروز وظیفه مسولان این است که مردم را به مطالعه تشویق کنند و باید توجه داشت که اقدام فرهنگی فقط مخصوص دستگاه‌های برگزارکننده نمایشگاه‌ها نیست و اگر معتقدیم که نمایشگاه کتاب به ارتقای مطالعه کمک می‌کنند از دستگاه‌ها انتظار همکاری بیشتر را داریم.

وی با اشاره به اینکه همین بهره‌گیری از فضای ایجاد شده و نمایشگاه کتاب به توسعه یافتگی استان کمک خواهد کرد، گفت: زنجان دیار علما، شعرا و فرهیختگان بسیاری است و یقینا با این پیشینه نسل جدید نیز باید به عرصه فرهنگ توجه بیشتری کنند.

2 هزار و 253 کتاب توسط ناشران استان زنجان تالیف و منتشر شده است

در ادامه نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب ایران گفت: استان زنجان با پیشینه تاریخی می‌تواند در حوزه توسعه صنعت نشر و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اثر گذار باشد. راه اندازی جایزه کتاب سال استان می‌تواند به پویایی صنعت نشر و ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک شایانی کند.

این مسئول با اشاره به برگزاری نخستین جایزه کتاب سال استان زنجان، افزود: در مجموع 46 عنوان کتاب مورد ارزیابی قرار گرفت که در مرحله اول 7 کتاب و در مرحله دوم 5 عنوان کتاب برگزیده شد. داوری و ارزیابی آثار ارسالی از سوی 20 نفر از اساتید همکار با دبیرخانه کتاب کشور انجام شد.

مدیرعامل خانه کتاب ایران با اشاره به اینکه استان زنجان زادگاه پدر غزل معاصر ایران است و امیدواریم در سال های آینده در حوزه ادبیات برگزیده داشته باشیم، ادامه داد: بر اساس آمارهای بانک خانه کتاب، از سال 57 تا 98، 2 هزار و 253 کتاب توسط ناشران استان زنجان منتشر شده است.

حسینی پور گفت: در طرح های فصلی خانه کتاب، در دو سال گذشته 420 میلیون تومان کتاب توسط شهروندان زنجانی خریداری شده است.

پنج کتاب برتر سال استان معرفی شد

در این مراسم کتاب «نسبیت خاص و عام» از یوسف ثبوتی، «شرح زیارت جامعه کبیره» از هوشنگ خسروی، «ترجمه صدا در سینما» از فتاح محمدی و در بخش کودک و نوجوان« مهناز خان‌ احمدی »در بخش تاریخ نیز «پژوهشی بر عهدنامه‌های قاجار استان» از پرستو قاسمی به عنوان کتاب برتر معرفی شدند. همچنین از ذبیح‌الله شاه‌محمدی به عنوان پیشکسوت عرصه کتاب تقدیر شد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننمایشگاه کتاب زنجانکاسپین زنجانکتاب
sedayezanjannews.ir/nx1397


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»