کد خبر: 1413
1398/09/18 - 13:21


گفت‌وگو با رتبه دوم بازیگری سی و یکمین جشنواره تئاتر استان

بازیگری؛ تمرین تکرار

«پریا دوستی» با اشاره به اینکه در زنجان بازیگری ندیده‌ام که خیلی بخواهد تکنیکی کار کند و بگوید بر اساس فلان روش و یا متد کار می‌کنم و همه بیشتر بازیگر تجربی هستند، گفت: استعداد جزئی لاینفک در بازیگری است و بدون استعداد ذاتی کسی در واقع بازیگر نمی‌شود ولی تمرین‌ و مطالعه در رابطه با بازیگری بسیار کمک‌کننده بازیگری هستند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- پریا دوستی بازیگر زن نمایش نقطه صفر مغزی همراه با نسرین محمدی بازیگر نمایش نتهای خاکستری در سی و یکمین جشنواره تئاتر استان رتبه دوم بازیگری زن را کسب کردند. او بازیگر جوان و خوش آتیه‌ای است که علاوه بر بازیگری و کارگردانی دستی هم در داستان‌نویسی دارد.

«پریا دوستی» با اشاره به اینکه در زنجان بازیگری ندیده‌ام که خیلی بخواهد تکنیکی کار کند و بگوید بر اساس فلان روش و یا متد کار می‌کنم و همه بیشتر بازیگر تجربی هستند، گفت: استعداد جزئی لاینفک در بازیگری است و بدون استعداد ذاتی کسی در واقع بازیگر نمی‌شود ولی تمرین‌ و مطالعه در رابطه با بازیگری بسیار کمک‌کننده بازیگری هستند و استعداد به تنهایی به معنای این نیست که فرد می‌تواند بازیگر خوبی باشد و در واقع تمرین و تکرار و مطالعه است که باعث می‌شود بازیگری قابل قبولی ساخته شود.

وی ادامه داد: در استان تعداد بازیگران حقیقی بسیار کم هستند و در واقع شاید نزدیک صفر. هستند کسانی که برای یادگیری بازیگری به تهران می‌روند؛ ولی به نظر من اینکه افراد تهران بروند و پنج جلسه کلاس ببینند و برگردند و ادعا بازیگری داشته باشند درست نیست. قبول دارم که فرد در جریان این کلاسها اطلاعاتی به دست اورده است و مسائلی را آموخته است اما در واقع بازیگری نیاز به تمرین مکرر دارد و اینکه افراد بخواهند تنها در قالب کلاسهای بازیگری به بازیگر تبدیل شوند ممکن نیست.

این بازیگر با اشاره به اینکه در دوره‌های قبل کلاس‌های آموزشی بازیگری توسط انجمن هنرهای نمایشی استان آموزش داده می‌شد، گفت: در حال حاضر هم آموزشگاه‌هایی نظیر آموزشگاه «پوپک»، «عرفان» و آموزشگاه «بهاران» بازیگری آموزش می‌دهند و علاقه‌مندان برای تمرین بازیگری به این سه آموزشگاه مراجعه می‌کنند اما چیزی که وجود دارد این است که اساتیدی که سواد آکادمیک داشته باشند در سطح استان بسیار کم هستند و اساتید موجود در این آموزشگاه‌ها غالبا به صورت تجربی تئاتر را آموخته‌اند و بسیاری از آنها تحصیلات آکادمیک نامربوط دارند.

وی افزود: به نظر می‌رسد زنجان به اساتیدی نیازمند است که بازیگری را به صورت اکادمیک دنبال کرده باشند. ضمن اینکه مطمئنا کسی که تنها تحصیلات آکادمیک داشته باشد نمی‌تواند بازیگر خوبی باشد و باید در این زمینه تجربه کسب کرده باشد و باید اذعان داشت همان قدر که تجربه مهم است در واقع تحصیلات آکادمیک هم اهمیت پیدا می‌کند و این دو در واقع مکمل هم هستند.

دوستی با اشاره به اینکه چهره و فیزیک جزو انکار ناپذیر بازیگری است؛ افزود: فردی که به این سمت بازیگری گرایش دارد باید در واقع چهره و فیزیک خاصی داشته باشد همان طور که در کشورهای اروپایی و غربی برای اینکه کسی در آزمون کارشناسی بازیگری شرکت کند شرایط فیزکی برای او لحاظ می‌شود به طوری که فرد نمی‌تواند دارای مشکلی فیزیکی باشد و واد این رشته شود. البته باید اذعان داشت موضوع چهره به مراتب در تئاتر کمتر مطرح است ولی در سینما این موضوع با شدت بیشتری دنبال می‌شود.

این بازیگر افزود: حرفه و هنر بازیگری را نمی‌توان محدود به سن و سال کرد چرا که ممکن است فردی در 60 سالگی و هنرپیشه‌ای در کودکی دیده شود و هیچ تضمینی برای این موضوع وجود ندارد که فردی که در کودکی بازیگر خوبی بوده در بزرگسالی بازی خوبی باشد همان‌طور که بسیاری از کودکانی که در کودکی خود بازیگر بوده‌اند؛ در بزرگسالی از یادها رفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در بازیگری شانس بسیار اهمیت دارد، افزود: ممکن است در بازیگری نقش‌هایی به بازیگر پیشنهاد شود که فرد به عنوان یک بازیگر در آن بسیار پر رنگ ظهور پیدا کند و همین موضوع می تواند آینده یک بازیگر را تحت تاثیر قرار بدهد. اینکه چه کسی به تو چه نقشی را پیشنهاد می‌دهد موضوعی است که در بازیگری بسیار اهمیت پیدا می‌کند ولی یک بازیگر نیز به واسطه تمرین می‌تواند رشد کند و به طور کلی دیده شود ولی بازیگری تمرین زندگی کردن است و هر بازیگری در زندگی شخصی؛ بایستی خود را به جای آدم‌های دیگر بگذارد و با آن‌ها هم‌ذات‌پنداری کند و این بسیار اهمیت دارد تا از افراد یک بازیگر خوب بسازد و در بازیگر خوب شدن تجربه زیستی بسیار اهمیت دارد.

دوستی با اشاره به اینکه ما در استان زنجان از بازیگران خوبی بهره می‌بریم و می‌شود گفت در حال حاضر بازیگری در استان زنجان متوسط رو به رشد است، افزود: دیدی که گاهی اوقات در رشته بازیگری به ویژه بازیگری زنان وجود دارد تنها محدود به این رشته نیست و این مشکل در تمام حرفه‌ها و پیشه‌ها  نسبت به زنان وجود دارد اما چون بازیگری حرفه‌ای است که بایستی در آن بسیار راحت بود تا بتوان نقش را به بهترین شکل بازی کرد از همین جهت حساسیت‌ها بر روی این رشته بیشتر است. به نظر می‌رسد ما به عنوان زن در هر فضایی ممکن است دچار این چالش‌ها باشیم اما بستگی به شخصیت و جدیت وانعطاف پذیری افراد  این مساله متفاوت است به طور کلی نمی‌توان به دلیل وجود برخی از مشکلات این چنینی که غالبا در شهرستانها بسیار کمتر است به سمت بازیگری نرفت و یا سوار هواپیما نشد به دلیل اینکه ممکن است سقوط کند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپریا دوستیتئاتر زنجانتئاتر فجر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1413


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»