کد خبر: 1422
1398/09/21 - 14:39


صدای زنجان از بازار سیاه دوگانه‌سوز کردن خودروها پس از سهمیه‌بندی بنزین گزارش می‌دهد

بازارِ سیاهِ خطر

مدیرکل استاندارد استان: فعالیت کارگاه‌های نصب مخزن CNG در زنجان غیرقانونی است/ رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت استان: ثبت‌نام نصب مخزن اینترنتی است/ معاون سازمان صمت استان: شهروندان مراقب نصابان زیرزمینی مخزن CNG باشند

پایگاه خبری صدای زنجان

سوژه مردمی



لیلا محمدی- در شرایطی که تقاضا برای گازسوز کردن خودرو در استان پس از افزایش قیمت بنزین بالا رفته است، تعدادی از رانندگان طی تماس با صدای زنجان اعلام کردند برخی افراد در نقاطی از سطح شهر زنجان به صورت متفرقه نسبت به ثبت‌نام رانندگان جهت نصب مخزن CNG دست به کار شده‌اند! معاون سازمان صمت این موضوع را رد نکرد اما گفت: در سال‌های اخیر با همکاری اتحادیه مکانیسین‌های اتومبیل حداقل 4 مورد از این مراکز پلمپ و تعطیل شدند و در حال حاضر کسی به صورت آشکار این کار را نمی‌کند، البته ممکن است برخی‌ها با هماهنگی‌های زیرزمینی در پارکینگ‌ها و منازل و به دور از چشم دستگاه‌های نظارتی نسبت به نصب مخازن CNG اقدام کنند.

ساعت صفر ۲۴ آبان ۹۸، دولت طرح سهمیهبندی بنزین را اجرا کرد که به واسطه آن قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای یک هزار و 500 تومان و نرخ آزاد هر لیتر بنزین نیز 3 هزار تومان اعلام شد. از این رو بسیاری از مردم تصمیم گرفتند برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خانوار نسبت به دوگانه‌سوز کردن خودروهای خود اقدام کنند.

بنا به اظهارات مصطفی برجی، مدیر روابط عمومی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان هیچ آماری از میزان درخواست‌های به ثبت رسیده رانندگان استان برای نصب مخزن CNG به دلیل اجرای طرح ملی ثبت‌نام متقاضیان گازسوز کردن خودرو در دست نیست. از سویی دیگر نصب غیر ایمن مخزن CNG در پارکینگ‌ها و کارگاه‌های زیرزمینی وضعیت بازار این کالا را متلاطم کرده است.

تعدادی از رانندگان طی تماس با صدای زنجان اعلام کردند در شرایطی که تقاضا برای گازسوز کردن خودرو در استان پس از افزایش قیمت بنزین بالا رفته است، برخی افراد در نقاطی از سطح شهر زنجان به صورت متفرقه نسبت به ثبت‌نام رانندگان جهت نصب مخزن CNG دست به کار شده‌اند.

یکی از کارشناسان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان نیز که نخواست نامی از آن در گزارش آورده شود با اشاره به دست‌ساز بودن برخی از مخازن CNG و احتمال انفجار آن از رانندگان خواست تا از طریق مبادی قانونی نسبت به نصب اقدام کنند.

مراحل گازسوز کردن خودروها

هزینه گازسوز کردن ماشین به نوع وسیله نقلیه و نوع مخزن سوخت و کیفیت آن بستگی دارد، اما به صورت کلی می‌توان برای این فرایند هزینه ۳ میلیون تومانی را در نظر داشت. تعمیرکاران به مردم هشدار می‌دهند که خودرو‌های دوگانه سوز خریداری نکنند چه برسد برای گازسوز کردن آن پیش‌قدم نیز باشند! اما فعالان صنعت خودرو برعکس تعمیرکاران معتقدند اگر فرایند گازسوز شدن خودرو بر اساس استاندارد‌های ضروری صورت بگیرد، این خودرو از نظر ایمنی با مشکل مواجه نمی‌شود.

ابتدای آذرماه سال جاری علی محمودیان، رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین در نشست با خبرنگاران اعلام کرد: متقاضیان برای گازسوز کردن خودرو‌ها می‌توانند به سامانه جامع اطلاعات خودرو‌های دوگانه‌سوز (Irngv.ir) مراجعه کنند و از طریق این درگاه برای ثبت‌نام تبدیل خودروی خود اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در مدت یک هفته از طرف این اتحادیه پیامکی برای متقاضیان ارسال می‌شود و این افراد می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه، نزدیک‌ترین مرکز مجاز به محل سکونت خود را برای تبدیل انتخاب و مراجعه کنند.

رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین با اشاره به زمان فرآیند تبدیل خودرو‌های تک سوز به دوگانه گفت: زمانی که افراد به سایت تبدیل خودرو‌های دوگانه مراجعه می‌کنند با در نظر گرفتن ساعات مورد نظر می‌توانند ظرف یک روز کاری، خودروی خود را به دوگانه تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت کافی برای پاسخگویی به مردم وجود دارد و مشکلی در تبدیل خودرو‌ها نداریم افزود: در سالیان گذشته تعداد جایگاه‌ها حدود ۲ هزار و ۵۰۰ بود و با ظرفیت ۵۰ درصد فعالیت می‌کردند. اکنون در تلاش هستیم این میزان را افزایش دهیم.

به گفته رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین، روزانه ۳۰ هزار تقاضا برای گازسوز کردن خودرو‌ها هم‌زمان با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین دریافت می‌شود.

محمودیان با اشاره به افزایش گسترده حجم تقاضا برای گازسوز کردن خودرو‌ها هم‌زمان با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین افزود: اولویت تبدیل خودرو‌ها با افرادی است که زودتر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین اضافه کرد: طی هفته‌های گذشته مردم به دلیل نداشتن اطلاعات کافی به واحد‌های غیرمجاز مراجعه کردند و این عامل یکی از دلایل افزایش قیمت بوده است.

کارگاه نصب مخزن CNG در زنجان وجود ندارد

اژدر رستمی، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه هیچ مرکز نصب مخزن CNG در زنجان مجاز به فعالیت نیست به افزایش تقاضا برای گازسوز کردن خودرو‌ها پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین اشاره کرد.

رستمی از رانندگانی که پس از گرانی بنزین نسبت به گازسوز کردن خودروی خود اقدام کرده‌اند خواست تا سرویس‌های اولیه وسیله نقلیه دوگانه سوز را جدی بگیرند.

وی با اشاره به لزوم گازسوز کردن خودرو‌ها از طریق سامانه جامع اطلاعات خودرو‌های دوگانه‌سوز به آدرس www.irngv.ir و مراکز مجاز تبدیل تاکید کرد و افزود: مردم به‌منظور دریافت خدمات و محصولات با کیفیت و قیمت مناسب و نیز تامین ایمنی خود و خانواده از مراجعه به مراکز و کارگاه‌های غیرمجاز نصب مخازن CNG خودداری کنند.

رستمی همچنین از دستگاه‌های نظارتی از جمله استاندارد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خواست تا اقدامات مربوط به کنترل کیفی مخازن  CNG را با توجه به شرایط کنونی جدی‌تر از قبل پیگیری کنند.

رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت استان ضمن تاکید بر لزوم حفظ ایمنی رانندگان، سرنشینان در حین سوخت‌گیری خودرو ابراز کرد: رانندگان توجه داشته باشند که هنگام مراجعه به جایگاه سوختCNG باید پیش از سوخت‌گیری تمامی سرنشینان را از خودرو پیاده کرده و به محل‌هایی تعیین شده در نقاط ایمن جایگاه هدایت کنند.

تشدید نظارت‌ها

بابک اباذرنژاد، رئیس واحد CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان نیز با بیان اینکه در استان سه مرکز مجاز وابسته به اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته فعالیت می‌کند، افزود: از این سه مورد دو مرکز در خدابنده و یک مرکز نیز در سلطانیه واقع شده است.

اباذرنژاد فعالیت دو مرکز مربوط به ثبت‌نام و نصب مخزن CNG در شهر زنجان را غیرمجاز اعلام کرد و گفت: به صورت مکتوب از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درخواست کرده‌ایم که به این موضوع ورود کند.

این مسئول ضمن تاکید بر لزوم پلمپ مراکز غیرمجاز نصب مخزن ابراز کرد: در شهر زنجان مرکز نصب مخزن CNG وجود ندارد و پیگیری‌های مربوط به استقرار آن نیز باید توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انجام گیرد.

داود کارگرزاده، مدیرکل استاندارد استان با اشاره به اینکه نصب مخزن خودروها صرفا توسط خودروساز انجام می‌شود، عنوان کرد: البته قبلا نصب مخزن CNG در کارگاه‌های داخل استان انجام می‌گرفت اما تا آنجایی که من اطلاع دارم در حال حاضر هیچ کارگاهی مجوز نصب مخزن در سطح استان را ندارد و اگر هم وجود داشته باشد کاملا غیرقانونی است.

کارگرزاده در مورد وظیفه اداره کل استاندارد در قبال بازرسی کیفی از مخازن CNG تصریح کرد: سازمان استاندارد در محل تولید مخزن نظارت کافی دارد و اگر کالا وارداتی است در مبادی ورودی کشور نسبت به بازرسی آن اقدام می‌کند.

مدیرکل استاندارد استان با اشاره به حضور فعال بازرسان این دستگاه در معاینات فنی خودرو ابراز کرد: طی دو سال اخیر هشت آزمایشگاه فنی در بخش تست فشار هیدرواستاتیک مخازن CNG در سطح استان فعالیت می‌کنند، انجام این تست هر پنج سال یکبار برای خودرو لازم و ضروری است.

کارگرزاده با اشاره به استقرار شرکت‌های بازرسی جهت کنترل مراحل باز و نصب مخازن در محل آزمایشگاه‌های فنی زیرمجموعه اداره کل استاندارد افزود: هر 6 ماه یکبار نیز تیم ارزیاب اداره کل، این داده‌های مربوط به کنترل کیفی و بازرسی از مخازن CNG خودروها را ارزیابی کرده و در صورت عدم انطباق نسبت به تعلیق و ابطال فعالیت واحدهای نامبرده اقدام می‌کند.

به گفته اسماعیل مسلمی، معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تا پنج سال اخیر به دلیل عدم اختلاف قیمت بین بنزین و سی.ان.جی رانندگان بنزین را به گاز ترجیح دادند در آن زمان پنج کارگاه‌ مجاز و استاندارد نصب CNG در سطح استان فعال بودند که سه مورد آن مربوط به شهر زنجان بود.این مراکز از یارانه دولتی برای نصب هر مخزن بهره‌مند می‌شدند به بیانی دیگر این فعالیت برای فعالان مراکز صرفه اقتصادی داشت اما پس از عدم  استقبال مردم به تدریج تقاضا برای استفاده از CNG کاهش یافت و هر پنج مرکز را به تعطیلی کشاند و پس از آن هیچ کارگاه مجازی که مورد تائید شرکت پخش فرآورده‌های نفتی باشد در استان وجود ندارد.

مسلمی با بیان اینکه هرگونه تبلیغ در مورد فعالیت مراکز مجاز نصب مخزن CNG در استان تخلف بوده و مربوط به کارگاه‌های زیرزمینی و غیرقانونی است، تاکید کرد: مخازن باید در کارگاه‌های مجاز و تحت نظر متخصص امر نصب و تست‌های مربوطه از آن انجام گیرد.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با تاکید بر اینکه هیچ کارگاه نصب مخزن CNG به لحاظ ایمنی مورد تائید سازمان صمت نیست، عنوان کرد: در سال‌های اخیر با همکاری اتحادیه مکانیسین‌های اتومبیل حداقل 4 مورد پلمپ و تعطیل شدند و در حال حاضر کسی به صورت آشکار این کار را نمی‌کند، البته ممکن است برخی‌ها با هماهنگی‌های زیرزمینی در پارکینگ‌ها و منازل و به دور از چشم دستگاه‌های نظارتی نسبت به نصب مخازن CNG اقدام کنند.

مسلمی با اشاره به فعالیت کارگاه‌های مجاز فعال در حوزه معاینه فنی سالیانه، تعمیر قطعات، بازسازی و تعویض مخازنCNGتصریح کرد: در این مراکز بازرسان فنی تمامی مراحل مربوط به مخازن را بر عهده دارند.

این مسئول به رانندگان هشدار داد تا از طریق مراکز قانونی و به شیوه استاندارد و اصولی نسبت به نصب مخزن CNG خودروی خود اقدام کنند و در جریان باشند که هیچ شرکت رسمی و فعال در استان در این زمینه وجود ندارد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاندوگانه سوز کردن خودروسی.ان.جیشرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1422


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»