کد خبر: 1424
1398/09/23 - 9:3


گفت‌وگو با کارگردان فیلم کوتاه اتاق سرد؛

مشکلات فیلم‌سازی زنجان قدیمی است

مستند «اتاق سرد» به سفارش معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و شبکه مستند به نویسندگی الناز مهدی‌زاده، با حضور منتقدین و هنرمندان سینمای کوتاه زنجان، در حوزه هنری زنجان اکران و نقد و بررسی شد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- مستند «اتاق سرد» به سفارش معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و شبکه مستند به نویسندگی الناز مهدی‌زاده، با حضور منتقدین و هنرمندان سینمای کوتاه زنجان، در حوزه هنری زنجان اکران و نقد و بررسی شد.

فیلم مستند کوتاه «اتاق سرد»، روایت زن مطلقه‌ای است که با وجود مشکلات بسیار در زندگی سعی بر آن دارد تا با امید به زندگی، برای فراهم کردن آینده‌ای بهتر برای فرزند خود بتواند بر مشکلات فائق آید.

این فیلم؛ با مدت زمان نمایش 20 دقیقه حول محور آسیب‌های اجتماعی با موضوع طلاق در سال‌های 97-98 مراحل ساخت آن به پایان رسیده است.

مهدی یعقوبی در بیان محاسن فیلم افزود: اینکه یک زن مطلقه در این فیلم در مقابل دوربین حاضر به بیان مشکلات و مسایل بعد از طلاق شده است، در واقع این نکته برای فیلمساز در حکم یک برد بزرگ است.

یعقوبی اظهار کرد: در واقع در این فیلم سوژه اصلی فیلم زندگی خود را از دست رفته می‌داند ولی هدفش از بیان مشکلات آگاه‌سازی زنانی است که در شرف جدایی هستند. این فیلم از منظر وی، سردی اتاقی که سوژه در آن زندگی می‌کند را به تصویر نمی‌کشد بلکه از نگرانی‌های خود برای آینده زندگی دخترش حرف می ‌زند و این سردی اتاق را در این مفهوم جستجو می‌کند.

اسماعیل کرمی تهیه‌کننده و فیلمساز و عضور شورای مستند شبکه اشراق گفت: جعفر موسوی؛ فیلمساز این اثر، با دیدگاه اجتماعی، نه کاسبکارانه نسبت به یک سوژه یا ایده به ساخت فیلم مستند کوتاه «اتاق سرد» پرداخته است.

کرمی ادامه داد: در واقع، فیلمساز در تلاش بوده تا با نگاهی اجتماعی انسانی را به تصویر بکشد که برای زندگی و زندگی کردن تلاش می‌کند و در واقع این فیلم زنان آسیب دیده از طلاق را به گوش ما می رساند.

 در ادامه جعفر موسوی در گفتگو با صدای زنجان افزود: فیلم اتاق سرد در واقع فیلمی در حوزه اجتماعی است و در خصوص مشکلات زنان مطلقه سخن می‌گوید و زندگی زنی مطلقه را به تصویر می‌کشد که از شوهرش طلاق گرفته و با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.

وی با اشاره به اینکه اتاق سرد در واقع یک مستند بیست دقیقه‌ای است، ادامه داد: کار کردن در شهرستان‌ها از جمله زنجان همواره با مشکلاتی روبه رو بوده است چرا که ارگانها همواره به مستندسازی بهای کمتری می‌دهند و ارگان‌هایی که متولی حمایت از هنرمندان هستند، حمایت چندانی از فیلمسازان ندارند.

این کارگردان با اشاره به اینکه فیلم اتاق سرد در واقع سفارش اداره کل دادگستری بود، اظهار کرد: علیرغم اینکه من یک مجوزی از این ارگان در جهت برخی امور گرفته بودم با این وجود اداره کل بهزیستی همکاری چندانی در زمینه ساخت این مستند با من نداشت و به سختی توانستم کاری را پیش ببرم.

موسوی خاطرنشان کرد: علاقه من در جهت ساخت مستند به صورت شخصی بالا است اما امروزه فیلم ساختن پول می‌خواهد و با توجه به اینکه فیلم‌سازی جزو شغلهای پرهزینه است و افراد به صورت شخصی نمی‌توانند هزینه ساخت فیلم را تامین کنند. ضمن اینکه حمایت ارگانها نیز برای ساخت فیلم به سختی صورت می‌گیرد و استان زنجان نیز مشکلات خودش را برای فیلم‌سازی دارد و در تهران بسیار راحت‌تر می‌توان دست به کار ساختن فیلم کوتاه زد.

این کارگردان افزود: متاسفانه از دیگر مشکلاتی که فیلمسازان را همواره در شهرستان‌ها تحت فشار قرار می‌دهد این است که عوامل ساخت فیلم در شهرستان‌ها نیز همین میزان که در تهران دریافتی داند، هزینه می گیرند این در حالی است که ارگانها نسبت به تهران حمایت چندانی در این زمینه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در تهران اگر بخواهید یک فیلم را بسازید با شما قراردادی می‌بندند که حول و حوش 20 تا 30 میلیون برای ساخت فیلم هزینه می‌کنند ولی در شهرستانها پنج تا شش میلیون بیشتر به فیلمساز نمی‌پردازند.

موسوی با اشاره به اینکه کمتر پیش آمده است که در خصوص طلاق فیلمی ساخته شود و پرداختن به این موضوع سخت است، افزود: فیلمساز باید یک میزان آینده‌نگر باشد و مشکلاتی که در جامعه قرار است تا پیش بیاید را در ذهنش پیش‌بینی کند.

این کارگردان گفت: مشکلات در شهرهای مختلف متفاوت است و مستندساز نباید سطحی به مسائل نگاه کند و حتما بایستی باید به مساله جوری نگاه کند که دیگران نمی‌بینند.

موسوی افزود: فیلم زمانی که بومی است مطمئنا بیانگر روحیات آن قشر از جامعه خواهد بود و همانطور که با دیدن فیلم‌های خارجی، با فرهنگ و آداب آنها بآشنا می‌شویم، آنها نیز با دیدن فیلمهای ما نسبت به فرهنگ ما اشنایی پیدا می‌کنند و مسلما فرهنگ ما نیز برای آنها جالب خواهد بود و به نظر من می‌توان از هر فرهنگی فیلمی ساخت تا مخاطب در هر گوشه از دنیا با دیدن آن فیلم از آن لذت ببرد و تنها این مهم است که ما بتوانیم فیلم خوبی بسازیم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: در مستندسازی مشکل اصلی این است که فیلمهای ساخته شده داستان ندارند و غالبا فردی در قاب دوربین تنها به بیان مشکلات خود می‌پردازد ولی آنچه اهمیت دارد این است که فیلمساز باید داستانی را در فیلم خود بیان کند که به جذاب شدن آن کمک کند و مخاطب پای فیلم بتواند مواردی را در آن کشف کند که این مهم ترین اتفاق است.

موسوی با اشاره به اینکه مخاطب فیلم کوتاه به یک میزان خاص‌تر است، تصریح کرد: فیلم کوتاه داستانی و فیلم بلند داستانی با هم تفاوت دارند و جدا از هم هستند و همواره فیلم کوتاه هنری مخاطب خاص‌تری دارد اما فیلم بلند ژانرهایش غالبا تجاری و عامه‌پسندتر است اما به نظر می‌رسد در مستند، کوتاه و یا بلند بودن اثر چندان اهمیت نداشته باشد. یک فیلم مستند ممکن است از یک دقیقه شروع شود تا یک ساعت و دو ساعت کش پیدا کند ولی در فیلم مستند یک دقیقه بودن و یک ساعت بودن آن چندان فرقی ندارد و باید تنها کشش لازم را برای جذب مخاطب داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه زنجان در زمینه ساخت فیلم کوتاه و مستند پتانسیل‌های بالای انسانی دارد، ادامه داد: متاسفانه مشکلی که وجود دارد تجهیزات لازم برای فیلمسازی در استان که غالبا بسیار قدیمی هستند. ضمن اینکه کسی که در شهرستان کار می کند سفارش ساخت فیلم کمتری نسبت به پایتخت دریافت می کند و همین عامل گاها موجب می شود تا فیلمساز برای امرار معاش دست به مهاجرت بزند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتاق سردجعفر موسویفیلم کوتاه زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1424


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»