کد خبر: 14260
1403/11/27 - 17:39


مسائل پیش روی فرودگاه زنجان و دلایل عدم تمایل سرمایه‌گذاران در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بررسی شد؛

فُرود مشکلات در باند بی‌برنامه‌ریزی‌ها

مدیر فردگاه زنجان: نبود پروازها در مسیرهای پر تقاضا و عدم تمایل شرکت‌های ارائه دهنده خدمات به سرمایه‌گذاری از مشکلات فرودگاه زنجان است/نماینده ایجرود و ماهنشان در مجلس: فرودگاه زنجان؛ در ردیف فرودگاه‌های زیان‌ده کشور/استاندار زنجان: کارگروه افزایش پرواز و توسعه فرودگاه در استان زنجان تشکیل شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: نبود پروازها در مسیرهای پر تقاضا از جمله مسیر تهران-زنجان-تهران و همچنین پروازهای خارجی عتبات عالیات و پروازهای حج عمره و تمتع استانبول-زنجان-استانبول، نیمه کاره ماندن توسعه ترمینال فرودگاه با پیشرفت کمتر از ۲۰ درصد، نارضایتی مقامات دولتی هنگام ورود و خروج از فرودگاه به دلیل نبود سالن تشریفات دولت که برابر قوانین موجود توسط استان در فرودگاه احداث می‌شود و عدم تمایل شرکت‌های ارائه دهنده خدمات به سرمایه‌گذاری؛ از جمله مشکلات فرودگاه زنجان است که از سوی مدیر فرودگاه شهدای زنجان در جمع مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی مطرح شد.

محمدجواد یگانه، مدیر فرودگاه شهدای زنجان در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان که در محل اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد (27 بهمن ماه 1403) با بیان اینکه فرودگاه شهدای زنجان تنها فرودگاه استان زنجان است که عملیات احداث آن در سال ۱۳۶۹ بنا به نیازهای موجود در استان شروع و پس از تقریبا ۱۰ سال و در سال ۱۳۷۹ افتتاح شد، اضافه کرد: این فرودگاه با ماموریت ارایه خدمات فرودگاهی، ناوبری و هوانوردی جهت پذیرش انواع پروازها و به منظور حمل و نقل هوایی طراحی و احداث شده است کلیه امور عملیات هوانوردی فرودگاه زنجان بر اساس ضوابط انکس‌های ۱۹گانه سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری  ICAO و مقرارت سازمان هواپیمایی کشوری ایران CAO انجام میگردد و کلیه شرکت‌های هواپیمایی و ارگان‌های نظامی و غیرنظامی که در امور هوانوردی فعالیت دارند ملزم به رعایت ضوابط فوق الذکر می‌باشند در حال حاضر فرودگاه زنجان زیر مجموعه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است.

یگانه ادامه داد: فرودگاه زنجان در ابتدا در زمینی به وسعت ۳۶۰ هکتار در ۸ مایلی شمال غرب شهر زنجان (15 کیلومتری) ساخته شد و در ادامه و در جهت توسعه سطوح پروازی برای پذیرش هواپیماهای سنگینتر و افزایش طول باند به میزان ۶۰۰ متر ( ۳۰۰۰ متر طول اولیه که با انجام فاز اول توسعه طول باند به ۳۳۰۰ افزایش یافته است) ۴۰ هکتار دیگر به زمینهای موجود افزوده گردید.

نارضایتی مردم استان از نبود پروازها در مسیرهای پر تقاضا

مدیر فرودگاه شهدای زنجان؛ این فرودگاه را از مجهزترین فرودگاه‌های جدید الاحداث همسطح خود دانست که کلیه مجموعه‌های مورد نیاز یک فرودگاه مرز هوایی اعم از واحد های عملیاتی مراقبت پرواز ارتباطات و ناوبری ، ایمنی و آتشنشانی نیروهای نظامی و انتظامی، هواشناسی سوخت گیری ، گمرک ، گذر نامه و .... با تمامی تجهیزات مربوطه در آن مستقر است.

یگانه عنوان کرد: در سال‌های اخیر با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راستای توسعه و افزایش ظرفیت پذیرش پرواز نیز اقدامات ذیل انجام شده که خرید و تجهیز کامل ۳ دستگاه خودرو آتش نشانی جدید، خرید یک دستگاه خودرو اوره پاش و سه دستگاه تیغه برف روب مخصوص فرودگاهی، توسعه فضای ترمینال به مساحت ۸۰۰ مترمربع و بهره برداری از تجهیزات انجام پروازهای برون مرزی، احداث ساختمان CCTV مرکز کنترل ، نظارت برای دوربینهای مدار بسته از آن خرید و نصب تجهیزات روشنایی باند برای ۳۰۰ متر طرح توسعه باند و بهره برداری، نصب تجهیزات فرود دقیق هواپیما (چراغهای اپروچ) باند۳۰ ، خط کشی کلیه سطوح پروازی فرودگاه از جمله باند تاکسی وی و پارکینگ هواپیما، تهیه و تصویب کلیات طرح جامع فرودگاه و توسعه آن با مشارکت مشاور طرح، اجرای بسترفیبر نوری فرودگاه جهت ارتباطات هوانوردی و غیر هوانوردی از جمله این موارد است.

یگانه در بخش دیگری از اظهارات خود خلاصه‌ای از اهم فعالیتهای فرودگاه زنجان در ۱۸ ماهه گذشته جهت برقراری پروازهای برنامه‌ای با جذب بیشترین اعتبار در مدت مشابه سال‌های قبل به میزان ۵۰۰ میلیارد ریال جهت آماده نمودن زیر ساخت‌های فرودگاه برای انجام پرواز اشاره کرد.

مدیر فرودگاه شهدای زنجان با تشریح مشکلات موجود این فرودگاه افزود: نارضایتی مردم استان از نبود پروازها در مسیرهای پر تقاضا از جمله مسیر تهران-زنجان-تهران و همچنین پروازهای خارجی عتبات عالیات و پروازهای حج عمره و تمتع استانبول-زنجان-استانبول، نیمه کاره ماندن توسعه ترمینال فرودگاه با پیشرفت کمتر از ۲۰ درصد، نارضایتی مقامات دولتی هنگام ورود و خروج از فرودگاه به دلیل نبود سالن تشریفات دولت که برابر قوانین موجود توسط استان در فرودگاه احداث می‌شود از جمله مشکلات است.

 نبود تجهیزات کامل خدمات زمینی فرودگاهی (هندلینگ)

وی همچنین نبود تجهیزات کامل خدمات زمینی فرودگاهی (هندلینگ) را از مشکلات فرودگاه زنجان دانست و ادامه داد: تجهیزات مورد نیاز جهت ارائه خدمات زمینی برابر قانون توسط شرکت خصوصی در فرودگاه‌ها باید انجام شود و فرودگاه در انجام این فعالیت منع گردیده است. در سنوات قبل توسط استانداری زنجان ملزومات اولیه جهت انجام تعداد محدود پرواز در فرودگاه آماده شده ولی با افزایش پرواز نیاز به تکمیل تجهیزات برابر CAD6009 سازمان هواپیمایی کشوری می بایست که می‌بایست آماده گردد.

عدم تمایل شرکت‌های ارائه دهنده خدمات فرودگاهی به سرمایه‌گذاری در فرودگاه زنجان

به گفته یگانه؛ در حال حاضر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات فرودگاهی تمایلی به سرمایه‌گذاری در این فرودگاه به دلیل تعداد کم پرواز ندارند. با محاسبه تجهیزات موجود در فرودگاه نیاز سرمایه‌گذاری بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد ریالی تجهیزات با تعداد ۲۰ نفر پرسنل آموزش دیده میباشد که برای شرکت خصوصی مقرون بصرفه نیست و ضروری است فرودگاه زنجان در این زمینه سرمایه گذاری کند.

مدیر فرودگاه شهدای زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود به برقراری پروازهای کیش زنجان- کیش اشاره کرد و گفت: این خط پروازی بعد از بازدید بازرسین هواپیمایی کشوری و نمایندگاه عملیات شرکت هواپیمایی کیش ایر مبنی بر عدم تجهیزات کامل زمینی هندلینگ به تاخیر افتاد که با ورود مسئولین ارشد استان به ویژه استاندار موضوع در دست قرار گرفت و خوشبختانه عنایت‌های ویژه‌ای به آن شد.

وی همچنین به برنامه‌های آینده فرودگاه زنجان اشاره کرد و گفت: توسعه زیرساختها و تجهیزات فرودگاه به سیستم‌های جدید و به روز، ارائه خدمات با کیفیت به مسافران و دریافت‌کنندگان خدمات فرودگاهی، پیگیری افزایش و برقراری پروازها از طریق مسئولین ارشد استان و مقامات کشوری و شرکت‌های هواپیمایی، تشکیل کارگروه افزایش پرواز و توسعه فرودگاه در استان با مدیریت و نظارت استاندار، دعوت از سرمایه گذاران جهت سرمایه‌گذاری و تاسیس شرکت هواپیمایی بومی در استان مدنظر است.

به گفته مدیر فرودگاه زنجان؛ در حال حاضر پروازهای این فرودگاه به وسیله دو شرکت هواپیمایی ماهان وکیش ایر در دو مسیر مشهد -زنجان-مشهد با ۶ پرواز نشست و برخاست و مسیر کیش - زنجان -کیش با ۴ نشست و برخاست در هفته فعالیت دارد. علاوه بر آن؛ ماهانه بطور میانگین ۵۶ پروازهای آموزشی نظامی و امداد و نجات انجام می‌شود.

یگانه افزود: این فرودگاه در حال حاضر به انواع پروازهای مسافربری، آموزشی تفریحی، نظامی و غیر نظامی و امدادی سرویس ارائه می‌دهد. فرودگاه زنجان این آمادگی را دارد که در صورت درخواست به انواع پروازهای مسافربری و غیرمسافربری تا رده پهن پیگیری سرویس ایمن ارائه کند.

 تشکیل کارگروه افزایش پرواز و توسعه فرودگاه در استان زنجان

محسن صادقی، استاندار زنجان نیز درخواست مدیر فرودگاه زنجان مبنی بر تشکیل کارگروه افزایش پرواز و توسعه فرودگاه در استان را پذیرفت و افزود: در توسعه حمل و نقل مسافری در فرودگاه زنجان حداقل برای ۱۰ کشور و ۶ استان در زمان حاضر ظرفیت داریم.

صادقی گفت: در دوره های مختلفی اقداماتی برای توسعه پروازها در فرودگاه زنجان انجام شده ولی متاسفانه استمرار نداشته است و بستری که باید سودآور باشد، زیان ده شده است.

وی خاطرنشان کرد: باید از حداکثر ظرفیت های قانونی برای حمایت از بخش خصوصی با اولویت سرمایه گذاران بومی استان برای تشکیل یک کنسرسیوم جهت سرمایه گذاری در حوزه فرودگاه زنجان بهره بگیریم.

صادقی گفت: فرودگاه شاخص اصلی در توسعه استان است و اولویت ویژه‌ای را در نگاه توسعه محور بر موضوع فرودگاه و راه آهن قائل هستیم.

وی با بیان اینکه وظیفه دولت تسهیلگری، حمایت، راهبری، هدفگذاری و همسوسازی امکانات برای تحقق برنامه هاست، اظهار کرد: دولت ها تصدیگر خوبی نیستند و باید مدیریت های غیر حاکمیتی را به بخش خصوصی واگذار کنیم. رویکرد دولت چهاردهم کاهش تصدیگری و واگذاری امور غیر حاکمیتی است.

وی خاطر نشان کرد: اگر به تاریخچه پرغصه فرودگاه زنجان برگردیم، با یکسری مسائل رو به رو می شویم که موجب شده نتیجه مطلوب از آن حاصل نشود.

فرودگاه زنجان؛ در ردیف فرودگاه‌های زیان‌ده کشور

سیدجمال موسوی، نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس گفت: فرودگاه زنجان از جایگاه واقعی خود در حمل و نقل و شبکه هوایی کشور فاصله دارد.

وی با اشاره به عدم تعادل درآمد هزینه‌ای فرودگاه‌های کشور از جمله فرودگاه زنجان ابراز کرد: این نقیصه سبب شده تا فرودگاه زنجان در ردیف فرودگاه های زیان‌ده کشور قرار گیرد. نبود راهبرد جامع برای افزایش راهبرد عملیاتی سبب شده تا اهداف اقتصادی تجاری فرودگاه زنجان با وجود ظرفیت بالا محقق نشود.

موسوی به محدودیت‌های حاکم بر جلب پروازهای تجاری در فرودگاه زنجان اشاره کرد و افزود: یکی از مزایای واگذاری فرودگاه‌ها به بخش خصوصی، ارتقای بهره وری و تامین درآمد برای نوسازی و تقویت زیرساخت های فرودگاهی است.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که دولت با محدودیت های منابع مواجه بوده، واگذاری فرودگاه‌ها به بخش خصوصی اجتناب ناپذیر است.

موسوی اظهار کرد: فرودگاه های غیر کلانشهرها همواره به دلیل محدودیت پروازهای تجاری با زیان عملیاتی مواجه اند و به دلیل ساختار درآمدیشان زیان ده محسوب می شوند که استمرار این شرایط منطقی نیست.

توسعه خدمات فرودگاهی مصداق بارز تامین حقوق عامه است

بهروز عباسی، دادستان عمومی و انقلاب زنجان نیز در این جلسه بر تلاش برای رونق فرودگاه زنجان تاکید کرد و گفت: توسعه خدمات فرودگاهی مصداق بارز تامین حقوق عامه است، زیبنده استان زنجان نیست که تجهیزات مورد نیاز در فرودگاه اجاره‌‌ای باشد. برای سرمایه‌گذاری «مپنا» در زنجان همه باید دست به دست دهیم.

عباسی افزود: دستگاه قضایی استان آماده همکاری برای تسهیلگری در خصوص رونق فرودگاه زنجان است و امیدواریم شاهد پروازهای شبانه روزی در این فرودگاه باشیم.

توسعه فرودگاه زنجان نیازمند همکاری دولت و بخش خصوصی است

صمد یوسفی‌اصل، رئیس اتاق بازرگانی زنجان نیز با بیان اینکه برای خرید ایرلاین نیازمند همراهی بخش خصوصی و دولتی هستیم، اعلام کرد: جهت تامین نیازهای مالی از محل صندوق توسعه ملی قول‌هایی گرفته‌ایم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با ارائه گزارشی از رتبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ ابراز کرد: شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ ارتقا داشته است. زنجان رتبه هفتم را در بین ۳۱ استان کسب نموده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ پله ارتقا داشته است.

وی با بیان اینکه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان در سال ۱۴۰۱، رتبه ۲۶ را داشت ولی با استقرار تیم جدید از این وضعیت روز به روز رو به بهبود کرده است، اظهار کرد: استان زنجان بخش بزرگی از جمعیت کشور را در شعاع ۴۰۰ کیلومتری خود دارد که همین مهم یک ظرفیت ویژه در توسعه اقتصادی استان محسوب می شود که البته باید هنر بهره مندی از چنین ظرفیتی را هم داشته باشیم.

وی تصریح کرد: استان زنجان در چند بخش از صنعت در زمره قطب‌های تولیدی کشور است و ظرفیت‌های خوبی برای توسعه روابط اقتصادی با سایر کشورها دارد، با وجود کارخانجات بزرگ از جمله در حوزه برق و تجهیزات استان بسیار توانمند است، صنعت نساجی نیز از دیرباز در استان زنجان دارای کارخانجات بزرگی بوده همچنین زنجان علاوه بر اینکه در حوزه مس به عنوان قطب کشور محسوب می‌شود، تولیدکننده میزان قابل توجهی از فلز روی کشور نیز هست، در حوزه معدن نیز از جایگاه مهمی در بین استان ها برخوردار است.

رییس اتاق بازرگانی زنجان گفت: این اتاق تلاش می کند تا کار در حوزه بین‌المللی را به صورت تخصصی و با نیروهای متخصص پیش ببرد چراکه به دلیل وجود مشکلات و نقص در سازوکارهای اقتصادی به خوبی نتوانسته‌ایم جایگاه اصلی خود را در بازارهای جهانی پیدا کنیم و اگر این مشکلات نبود، رتبه‌های بالایی را در زمینه تولید و تجارت در دنیا داشتیم.

یوسفی‌اصل اظهار کرد: در این راستا برای توسعه تجارت خارجی و همچنین جذب سرمایه گذاری، برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت داریم، دعوت از سفیران کشورها و حضور آنان در زنجان از جمله این برنامه‌هاست.

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: مسئول تحریریه

صدای زنجانپروازفرودگاهلیلا محمدی
sedayezanjannews.ir/nx14260


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»