کد خبر: 1429
1398/09/25 - 9:26


صدای زنجان از پیگیری 11 ساله اهالی روستای سرخ‌آباد طارم برای داشتن راه روستایی ایمن گزارش می‌دهد

فرماندار طارم: پول نداریم

اهالی روستا: می‌خواهیم آقای استاندار در این مسیر تردد کند/ رئیس شورای روستای سرخ‌آباد: محرومیت روستا را نمی‌بینند/ رئيس راه و شهرسازی طارم: راه فعلی به لحاظ دسترسی مشکلی ندارد/ رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طارم: با اعتبارات فعلی، حل مشکل این روستا محال است

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- سرخ‌آباد با جمعیت حدود ۳۰۰ نفر، از روستاهای شهرستان طارم است که به دلیل صعب‌العبور بودن و عدم توجه به روکش آسفالت مسیر منتهی به آن، امکان سوخت‌رسانی و امدادرسانی به ساکنان منطقه به این آسانی‌ها نیست. اهالی می‌گویند: با وجود تمامی سختی‌هایی که متحمل شده‌اند هنوز پس از گذشت 11 سال کسی به مطالبه آنان پاسخ درستی نداده و هر کاری انجام شده صرفا موضعی بوده و دردی از آنان دوا نکرده است.

سرخ‌آباد با 85 خانوار و دارای جمعیت حدود ۳۰۰ نفر، از روستاهای شهرستان طارم محسوب می‌شود. این روستا ۳۱ کیلومتر از جاده اصلی فاصله داشته و ۱۴ کیلومتر از راه اصلی منتهی به این روستا خاکی و صعب‌العبور است.

به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه، امکان گازرسانی به روستای سرخ‌آباد وجود نداشته و علاوه بر این عملیات سوخت‌رسانی به این منطقه تا حدودی دشوار است چرا که در فصل سرد سال با کمترین بارش راه اصلی به این روستا بسته می‌شود.

مردم این روستا که به دلیل نامناسب بودن راه ارتباطی، بخش اعظمی از اراضی زراعی مرغوب و حاصل‌خیزشان لم‌یزرع مانده چندین سال است متقاضی راه مناسب و استاندارد هستند.

حدود ۳ سال پیش با محوریت فرمانداری و مشارکت اداره راه و شهرسازی و خودیاری مردم (جمع‌آوری ۴۰ میلیون تومان) و پیمانکار مربوطه راه جدید روستای سرخ‌آباد بازگشایی شد. این پروژه از حاشیه رودخانه در ارتفاع پایین‌تری نسبت به مسیر كوهستانی قرار دارد.

کوهی از مشکلات

علی محمدی، رئیس شورای روستای سرخ‌آباد طارم می‌گوید بیش از 11 سال است که روستائیان خواهان احداث مسیر مناسب هستند اما مسئولان تنها کاری که برای حل این مشکل کرده‌اند بازگشایی مسیر در حدود ۳ سال اخیر بوده است.

محمدی با اشاره به مشکلات ساکنان در تردد در این مسیر و جابه‌جایی بیماران و زنان باردار عنوان می‌کند: تاکنون بیش از سه نفر از اهالی این روستا که به خدمات درمانی اضطراری نیاز داشتند در میانه راه و به علت صعب‌العبور بودن مسیر جان‌شان را از دست داده‌اند.

رئیس شورای روستای سرخ‌آباد طارم با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در منزل یکی از ساکنان این روستا تاکید می‌کند: نیروی انتظامی نخستین ارگانی بود که خود را از درام به روستا رساند و در محل حادثه حاضر شد. متاسفانه دستگاه‌های خدمات‌رسان نظیر آتش‌نشانی بعد از 4 ساعت در محل حادثه حضور پیدا کردند یعنی درست وقتی که همه چیز پودر شده بود!

محمدی ضمن انتقاد از بی‌تفاوتی مسئولان و نیروهای امدادی در امر خدمات‌رسانی اضافه می‌کند: نیروهای امدادی آتش‌نشانی که حضورشان پس از نابودی خانه به حال ساکنان فرقی نداشت هم پس از تماس فرماندار طارم در محل حضور یافتند یعنی اگر ورود فرماندار به موضوع نبود آنان حال حرکت به سرخ‌آباد را هم نداشتند.

رئیس شورای روستای سرخ‌آباد طارم با بیان اینکه صعب‌العبور بودن مسیر و نبود راه روستایی استاندارد به بهانه‌ای برای برخی از دستگاه‌های خدمات‌رسان تبدیل شده است، عنوان می‌کند: اهالی سرخ‌آباد به دلیل نبود راه روستایی مناسب حادثه‌های زیادی را دیده‌اند و رنج‌های فراوانی متحمل شده‌اند. در این مدت پیگیری‌های فراوانی کرده‌ایم اما کسی گوشش هم بدهکار این حرف‌ها نبوده است، آنان حتی به درخواست‌های کتبی اهالی پاسخ هم نمی‌دهند.

بگوئید استاندار بیاید

محمدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ایجاد مسیر جدید جهت تردد روستائیان از سوی ارگان‌های ذیربط تاکید می‌کند: چه کسی گفته این مسیر مناسب است و نقاط حادثه‌خیز اصلاح شده است؟ هنوز هم اهالی در رفت‌وآمد با مشکل مواجه‌اند، مسیر آسفالت نشده است. بازرس بفرستند تا مسیر را ببیند، اصلا خود استاندار در مسیر تردد کند تا ببینند اهالی راست می‌گویند یا مسئولان! ما فقط می‌گوئیم چرا مدیران محرومیت سرخ‌آباد را نمی‌بینند؟

** دستگاه‌های خدمات‌رسان دقیقه نودی

چند روز پیش خانه‌ای مقابل چشمان 6 نفر از ساکنان آن در روستای سرخ‌آباد طارم سوخت و نابود شد، الیاس امیری، پدر این خانواده می‌گوید: نبود راه دسترسی مناسب سبب شد تا هر چه طی این مدت با کشاورزی به دست آورده بودم یک شبه نابود شود.

امیری با اشاره به تاخیر نیروهای آتش‌نشانی در حضور در منطقه آن هم بدون امکانات و تجهیزات و لباس‌های مناسب کار عنوان می‌کند: برادرم از زنجان خود را به روستا رساند، اما آتش‌نشانی نتوانست خود را از «انزر» واقع در دهستان چورزق به سرخ‌آباد برساند!

به گفته او سه دستگاه از ماشین‌آلات آتش‌نشانی که در منطقه حضور یافتند عملا به درد امداد هم نمی‌خوردند زیرا یکی از خودروی امدادرسانی آب در مخزن ذخیره آب نداشت، شیلنگ آتش‌نشانی دیگری پاره شده بود و آن سومی هم تسمه پاره کرده بود! نیروهای آتش‌نشانی هم با لباس راحتی و نه لباس کار در محل حاضر بودند که وقتی با اعتراض اهالی روبرو شدند گفتند: «به شما ربطی ندارد و به دستور مسئول‌مان به اینجا آمده‌ایم!».

امیری با بیان اینکه اگر راه دسترسی به روستا بهسازی می‌شد شاید بهانه برخی از دستگاه‌های امدادی هم کم‌تر می‌شد، به از بین رفتن بخشی از مسیر جدید روستا پس از بارش‌های ابتدای سال جاری اشاره می‌کند و می‌گوید: راهداری برای اصلاح مسیر کاری نکرده است و هر لحظه امکان خطر وجود دارد.

ستار صفری، فرماندار طارم نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه به دلیل نگرانی از سرایت آتش به خانه‌های اطراف به با مراکز آتش‌نشانی مستقر در دهیاری‌ها و شهر چورزق هماهنگی‌های لازم انجام گرفت، در مورد تاثیر عدم ایجاد مسیر دسترسی به روستا در عملیات کند امدادرسانی تصریح می‌کند: مسافت طولانی و صعب‌العبور بودن مسیر از یک سو و نیاز به آسفالت نیز از سوی دیگر سبب ایجاد مشکلاتی شد.

صفری با اشاره به خسارات سنگین مالی وارده به صاحب خانه در مورد کمبود تجیهیزات آتش‌نشانی به صدای زنجان می‌گوید: تامین ماشین آتش‌نشانی به این راحتی‌ها نیست و ما به سختی توانسته‌ایم برای شهرستان ماشین امدادی جدید را خریداری و برخی را نیز تعمیر کنیم.

به گفته فرماندار طارم در حال حاضر هشت دستگاه ماشین‌آلات آتش‌نشانی در شهرستان مستقر است که دو دستگاه آن در پایگاه آببر و مناطق چورزق، درام، شیت، دستجرده، هزاررود سفلی و گیلوان هر کدام دارای یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی هستند.

بی‌تفاوت نیستیم، پول نداریم

صفری با اشاره به محدودیت در منابع دولتی تاکید می‌کند: ما به هیچ عنوان نسبت به اوضاع و شرایط زندگی اهالی سرخ‌آباد بی‌تفاوت نبوده‌ایم. روکش آسفالت مناسب یکی از پروژه‌های مهم و اولویت‌دار شهرستان طارم است. در این مدت هم به دغدغه‌های اهالی توجه شده و عملیات اصلاح مسیر را حدود سه سال قبل از طریق حاشیه رودخانه قزل‌اوزن اجرایی شده است. مسیر قبلی با کوچکترین بارش برف و باران بسته‌ می‌شد. قبول می‌کنیم که راه جدید طولانی است اما برف‌گیر نیست، نیازمند بهسازی و روکش آسفالت است. این مهم نیز جزو پروژه‌های مهم طارم جهت اجرا است.

فرماندار طارم با باین اینکه بهمن‌ماه سال قبل مصادف با دهه فجر حدود هفت پروژه را استارت زدیم که با اولویت‌بندی اداره راه و شهرسازی اجرا کند اما به دلیل انتقال ساخت راه روستایی از راه و شهرسازی به راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در اجرای آن وقفه‌ به وجود آمد، تصریح می‌کند: پیگیری، حق مردم است، دولت هم در حد بضاعتش کمر همت برای خدمت به مردم بسته است، طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان 1400 اکثریت مردم یعنی نزدیک به 99 درصد ساکنان شهرستان از راه روستایی مناسب بهره‌مند می‌شوند.

در شرایطی که مردم روستایی سرخ‌آباد از عدم اصلاح نقاط حادثه‌خیز با گذشت بیش از هفت ماه می‌گویند، فرماندار طارم در گفت‌وگو با صدای زنجان اعلام می‌کند: نقاط حادثه‌خیزی در مسیر منتهی به روستا وجود ندارد و مردم می‌توانند نقطه حادثه‌خیز و هرگونه مشکل در مسیر جدید را به عوامل راهداری شهرستان اعلام کنند تا در اسرع وقت اقدامات لازم برای رفع مشکل انجام گیرد.

هیئت دولت مصوبه احداث راه روستایی و فرعی با هدف شکوفایی و تحول در راه های روستایی را به سازمان راهداری محول و آن را در سال 97 ابلاغ کرد. بر این اساس در سال ۹۸ احداث، نگهداری و بهره‌برداری از راه های فرعی و روستایی به سازمان راهداری سپرد.

سیدغفور شفیعی، رئيس راه و شهرسازی طارم نیز با اشاره به این بخشنامه تاکید می‌کند که مشکل آنچنانی وجود ندارد، در حال حاضر مسیر بازگشایی شده و تنها عملیات زیرسازی و آسفالت سرخ‌آباد باقی مانده است. مشکل جاده این روستا در کنار ۵ پروژه روستایی دیگر اعم از پرچینه، نوکیان، زرنی و لهنه و زده و تازه‌کند که در مجموع در قالب قرارداد ۳۸ میلیارد تومانی در دستور کار قرار گرفته است.

شفیعی اضافه می‌کند: این مسیر در راستای حل مشکلات فعلی روستائیان بازگشایی و بسیاری از مشکلات آن رفع شده است. اما تا وقتی که این پروژه توسط اداره راه و شهرسازی اجرا می‌شد هیچ قولی برای روکش آسفالت داده نشده بود.

حمیدرضا نجفی، رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طارم نیز با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه ابنیه فنی این راه به طول سه کیلومتر عنوان کرد: کندی اجرای عملیات را قبول می‌کنیم اما اینکه بیماران در این مسیر جانشان را از دست داده‌اند را به هیچ عنوان نمی‌پذیریم. مسیر فعلی اصلاح شده و برف‌گیر نیست، عوامل راهداری در مواقع اضطراری در تمامی شرایط نسبت به بازگشایی این مسیر و سایر مسیرها اقدام کرده‌اند.

وی با اشاره به عرض کم مسیر تاکید می‌کند: این مسیر استانداردهای یک جاده را ندارد و مسئولان ذیربط در تلاشند با جذب اعتبار نسبت به آسفالت‌ریزی اقدام کنند.

نجفی با بیان اینکه آسفالت ۱۵ کیلومتر از جاده منتهی به سرخ‌آباد حدود ۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تاکید کرد: با توجه به اعتبارات محدود دولتی محال است که اعتباری برای آسفالت راه روستایی سرخ‌‌آباد اختصاص داده شود، ما مشکلی برای اجرای پروژه نداریم، هر وقت پول بدهند کارمان را آغاز می‌کنیم. امیدواریم این مهم مدنظر سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و فرمانداری باشد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروستای سرخ اباد طارمفرماندار طارمجاده روستای سرخ اباد
sedayezanjannews.ir/nx1429


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»