امیدحسین ابیانه نظری: در کشورهای همسایه، سهم اقتصاد لجستیک بالاتر است و تا ۲۱ درصد هم می رسد اما متاسفانه این بخش در اقتصاد کشور مغفول مانده است
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: پیش از این فکر میکردیم چون موقعیت جغرافیایی ایران خاص و
ژئوپلتیک است و به آبهای آزاد دسترسی داریم، کشورهای دیگر باید پشت مرزهای ما
منتظر بمانند تا ما کالای آنها را حمل کنیم، که همین امر موجب شده است تحرکات ما
در حوزه لجستیک کاهش یابد! مصداق این جمله، اظهارات مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی
و خدمات گمرکی ایران است که سهم ایران از لجستیک در مقایسه با سایر کشورها را
ناچیز دانسته و از مغفول ماندش ابراز تاسف میکند.
همایش
«پتانسیلها و بسترهای ترانزیت و هاب لجستیکی در ایران و استان زنجان» (6 اردیبهشت
ماه 1404)در سالن جلسات اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد.
لجستیک
برای هرگونه تولید، صنعت و تجارتی، زیرساخت محسوب میشود، اما طبق اظهارات مسئولان
حاضر در نشست مذکور ظاهرا اقتصاد لجستیک در کشور ما مغفول مانده است.
سهم
اقتصاد لجستیک در تولید ناخالص داخلی کشور هشت درصد است
امیدحسین
ابیانه نظری، مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در این همایش گفت:
سهم اقتصاد لجستیک در تولید ناخالص داخلی کشور هشت درصد است که بخشی از آن مربوط
به حمل و نقل و بخشی هم شامل فعالیت جواری آن همچون نگهداری، بسته بندی، ارسال و
رهگیری کالاها میشود.
این
مسئول افزود: در کشورهای همسایه، سهم اقتصاد لجستیک خیلی بالاتر است و تا ۲۱ درصد
هم می رسد و متاسفانه این بخش در اقتصاد کشور مغفول مانده است.
وی بر
لزوم بهره گیری از توان بخش خصوصی در اقتصاد لجستیک تاکید کرد و ادامه داد:
متاسفانه بخش خصوصی در کشور ورود قابل توجهی به این حوزه نداشته است و از طرفی از
سمت دولت نیز این تمایل چندان وجود ندارد ولی اکنون این تمنا برای ورود بخش خصوصی
و نقش آفرینی آن در اقتصاد لجستیک وجود دارد.
ابیانه
نظری با بیان اینکه لجستیک فقط حمل و نقل نیست بلکه حمل و نقل بخشی از مجموعه بزرگ
لجستیک محسوب می شود، اظهار کرد: شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در زمان
حاضر در ۸۸ نقطه کشور شعبه های فعال دارد که بخشی از این مراکز به عنوان هاب های
لجستیک هستند و یا قسمت های عمده یک هاب لجستیک را دارند.
مدیرعامل
شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران گفت: ایران با این موقعیت استراتژیک، ظرفیت
قابل توجهی برای کسب عایدی از اقتصاد لجستیک دارد.
وی با
بیان اینکه افزایش سهم اقتصاد لجستیک در تولید ناخالص داخلی کشور نیازمند مشارکت
بخش خصوصی است، گفت: بخش خصوصی باید نسبت به سرمایه گذاری در این حوزه توجه داشته
باشد.
ابیانه
نظری در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت های استان زنجان برای تبدیل به هاب لجستیکی
منطقه شمالغرب کشور اشاره کرد و افزود: این استان از لحاظ موقعیت و شرایط، این ظرفیت
را دارد.
مدیرعامل
شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به ظرفیت نگهداری ۱۰ میلیون تن کالا در
انبارهای این شرکت در کشور اشاره کرد و گفت: این ظرفیت با ورود بخش خصوصی نیازمند
توسعه است.
وی با
بیان اینکه در حوزه لجستیک نیازمند کارهای نوینی هستیم، اظهار کرد: در این زمینه
با بهره گیری از امکانات جدید و هوش مصنوعی می توان حرکت های خوبی انجام داد.
لجستیک
به انتقال استراتژیک کالاها و خدمات از یک مکان به مکان دیگر اشاره دارد. این
اصطلاح در ابتدا برای توصیف حملونقل تجهیزات نظامی به سربازان استفاده میشد اما
با ظهور تجارت الکترونیک و خرید آنلاین، امروزه لجستیک بهعنوان بخشی از فرایند
زنجیره تامین جهانی شامل تهیه، ذخیرهسازی، خرید و توزیع موادی که اقتصاد را تقویت
میکند، شناخته میشود.
لزوم ورود هوش مصنوعی به بخش حمل و نقل
صمد یوسفی
اصل افزود: چنین همایشهایی فرصتی را برای هم اندیشی جهت توسعه حمل و نقل که اساس
همه کسب و کارها محسوب می شود، فراهم می کند.
وی
خاطرنشان کرد: اگر برای توسعه صنعت حمل و نقل چاره اندیشی نکنیم در آینده با مشکل
روبرو خواهیم شد.
یوسفی
اصل به پیشرو بودن زنجانی ها در حوزه فناوری اطلاعات و آی تی اشاره کرد و گفت: از
این ظرفیت باید در حوزه تجهیز حمل و نقل به تکنولوژی روز دنیا بهره گرفت.
رییس
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان گفت: مشکلی که در تمام صنایع داریم
وابستگی به نیروی انسانی است که این موضوع در صنعت حمل و نقل عدد بالایی است، باید
به سمت هوش مصنوعی در این حوزه حرکت کنیم.
وی
خاطرنشان کرد: بهره گیری از فناوری های جدید را در حمل و نقل باید جدی بگیریم و از
ظرفیت های موجود در این زمینه بهره بگیریم.
امسال
شهرک صنعتی «اشراق» به شبکه ریلی متصل میشود
نرگس
مرادخانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان هم با بیان اینکه طرح اتصال
شبکه راه آهن زنجان به شهرک صنعتی شماره یک (اشراق) این استان امسال به سرانجام میرسد،
ابراز کرد: لجستیک حمل و نقل جزو اقدامات اولویت دار استان است.
وی به
همسایگی استان زنجان با هفت استان کشور اشاره کرد و ادامه داد: ۵۰ درصد جمعیت کشور
در شعاع ۳۰۰ کیلومتری استان زنجان و این ظرفیت قابل توجهی در توسعه صنعت حمل و نقل
با محوریت زنجان است.
مرادخانی
اظهار کرد: استان زنجان در کریدور اصلی شرق و غرب چه در حوزه جاده ای و چه ریلی
قرار دارد و به راحتی می توانیم محل ترانزیت کشورهای اروپایی باشیم.حمل و نقل پشتیبان
بخش های اقتصادی است، سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار استانی و ۶۰۰ میلیارد
تومان اعتبار ملی برای حوزه حمل و نقل اختصاص یافت.
وی با
بیان اینکه حمل و نقل جزو بخش های گران است، خاطر نشان کرد: درسال جاری هدف ما تکمیل
پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان قزوین و توسعه خدمات فرودگاهی است.
مرادخانی
به لزوم افزایش کیفیت زیرساخت ها در حمل و نقل تاکید کرد و گفت: امسال شبکه راه
آهن زنجان به شهرک صنعتی شماره یک متصل خواهد شد.
وی به
لزوم بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه خدمات فرودگاهی تاکید کرد و گفت: در
بخشی دولتی اعتبار کافی نداریم و نیازمند توانمندی های بخش خصوصی هستیم.
مرادخانی
به فعالیت یک شرکت حمل و نقل بین الملی در استان اشاره کرد و گفت: این موضوع
پاسخگوی نیاز استان نیست و نیازمند توسعه در این حوزه هستیم.
وی به
رویکرد مدیریت استان در توسعه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: مکانیسم تامین مالی برای
توسعه حمل و نقل در برنامه هفتم پیش بینی شده که می توان از این ظرفیت برای حمایت
از بخش خصوصی بهره گرفت.
انتهای
پیام/