کد خبر: 1491
1398/10/24 - 11:56


گفت‌وگو با کارگردان فیلم کوتاه «سرباز و شعبده باز»؛

سینمایی مختص فیلم کوتاه می‌خواهیم

«ابوالفضل گلفام» با اشاره به اینکه فیلم «سرباز و شعبده‌باز» در واقع فیلمی است که در سال 91 ساخته شده است، گفت: مدت زمان فیلم کوتاه «سرباز و شعبده‌باز» 20 دقیقه و موضوع و محتوای آن نیز تهاجم فرهنگی است

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- «ابوالفضل گلفام» با اشاره به اینکه فیلم «سرباز و شعبده‌باز» در واقع فیلمی است که در سال 91 ساخته شده است، گفت: مدت زمان فیلم کوتاه «سرباز و شعبده‌باز» 20 دقیقه و موضوع و محتوای آن نیز تهاجم فرهنگی است.

کارگردان فیلم کوتاه «سرباز و شعبده باز» ادامه داد: این فیلم به نوعی به تهاجم فرهنگی اشاره دارد و این موضوع را به تصویر می‌کشد که اگر ما یک بار «باجی» را در هر عرصه‌ای از قبیل سیاسی، فرهنگی و غیره به کسی بدهیم بایستی تا آخر به این روش ادامه بدهیم و در وضعیت کنونی می‌توان این موضوع را به موارد مختلف نسبت داد چه در مساله برجام و چه مسائل دیگر. ضمن اینکه هر مخاطب بایستی حرفی که این فیلم می‌زند را با تماشای این فیلم به دست بیاورد و در واقع هر کارگردان مفاهیمی که مدنظر دارد در فیلم خود می‌گنجاند.

گلفام افزود: آنچه که مد نظر من است این است که اگر می‌خواهیم به شخصی، نهادی و یا کشوری باج بدهیم باید چشممان را باز کنیم و دربیابیم که طرف مخاطب ما چه کسی است. چرا که ممکن است افرادی در ظاهر دوستی وارد شوند و پس از اینکه برخی از دارایی خود را در اختیارشان قرار می‌دهی، ضمن اینکه هیچ نفعی به شما نمی‌رساند همان دارایی که خود دارید را  نیز از دستتان خارج می‌کند.

این کارگردان افزود: پیام دیگری که من سعی کرده‌ام در این فیلم بگنجانم؛ ارتباطی است که انسان‌ها در تقابل با هم به دست می‌آورند و سربازی که در این فیلم است یک سرباز تنهایی است که شعبده بازی که می‌خواهد به او نزدیک شود فرد نابابی است که مخاطب می‌تواند تفاسیر مختلفی در این زمینه با دیدن فیلم به دست بیاورد.

گلفام با اشاره به اینکه در زمینه فیلمسازی در استان مشکلات زیادی وجود دارد، گفت: این مشکلات از نگارش فیلمنامه و آموزش فیلمنامه شروع می‌شود و تا ساخت و تولید فیلم پیش می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: زنجان هم مشابه بسیاری از شهرهای دیگر در این زمینه مشکل دارد که اگر حمایت و کمک‌هایی از سوی نهادها و ارگان‌ها صوت نگیرد، نمی‌تواند در این حوزه پیشرفت داشته باشد.

گلفام افزود: اگر یک کارگردان بخواهد فیلم خود را به صورت شخصی بسازد این امر به هیچ عنوان برای او مقرون به صرفه نیست و حمایت‌ها در این حوزه بسیار ضعیف صورت می‌گیرد و هر زمان به ادارات مراجعه کنیم می‌گویند که برای این امر بودجه‌ای نداریم.

این کارگردان با اشاره به اینکه در استان متاسفانه متولی که بتواند کارها را پیش ببرد نداریم، افزود: زمانی که فیلم سرباز و شعبده باز ساخته شد در جشنواره فیلم کوتاه تهران کاندید شد و مقام‌هایی را هم از آن خود کرد اما ما چون پشتیبان نداشتیم و حمایتی از این فیلم نشد نتوانست چنان که باید دیده شود تا کسی یا کسانی تصمیم بگیرند کاری را به من محول کنند. در واقع می توان اذعان کرد که حمایتی در این زمینه انجام نشد و حمایتهای صورت گرفته  اندک بود.

وی با بیان اینکه دلیل اینکه فیلمسازی در استان چنان که باید و شاید پیشرفت ندارد این است که از فیلمسازان حمایتی صورت نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: عدم حمایت‌ها موجب می‌شود تا فرد برای پیشرفت از زنجان مهاجرت کند و حتی زمانی هم که فیلمی ساخته می‌شود و کسی از فیلمسازانی که فیلم خوبی هم ساخته‌اند، حمایت نمی‌کند تا این فیلم به جشنواره‌های خارجی شرکت داده شوند و همین مسائل می‌تواند باعث دلسردی فیلمسازان در استان شود.

وی افزود: یکی از دغدغه‌هایی که پیش روی یک کارگردان می‌تواند وجود داشته باشد این است که فیلم‌هایی که ساخته می‌شود اکران نمی‌شود و یا در تعداد دفعات کم به نمایش گذاشته می‌شود و متاسفانه ما نیازمندیم که سینمایی که به طور خاص به اکران فیلم‌های کوتاه دست بزنند و این فیلم‌ها پر رنگ شوند و مخاطبین خود را به دست بیاورند.

این کارگردان با اشاره به اینکه ما در تولید فیلم هم دچار ضعف‌های زیادی هستیم، گفت: اینکه فکر کنیم فیلم کوتاه فقط قشر خاصی را در بر می‌گیرد تفکر اشتباهی است و این نوع تفکر به خاطر ضعفی است که در مدیریت پخش این فیلم‌های کوتاه وجود دارد است وگرنه در بسیاری از جاهای دنیا سینماهای مخصوصی وجود دارد که مردم می‌روند و بلیط می‌خرند و این فیلم‌ها را نگاه می‌کنند و میل به تماشای فیلم‌های کوتاه در سراسر جهان بیشتر از میل به تماشای فیلم‌های بلند است چراکه در زمان کمتری مطلب را به راحتی می‌گیرند و فیلم‌هایی که تولید می‌شوند، می‌تواند در کمترین زمان پیام‌های بزرگی را برسانند.

شایان ذکر است در این فیلم کوتاه، علیرضا مهران و بهزاد دودانگه به نقش‌آفرینی پرداختند. تصویربرداری و تدوین این اثر بر عهده پویان آقابابایی بوده است.

ابوالفضل گلفام پیش از این فیلم‌های «دوباره رویش»، «بازی آخر»، «دوباره زندگی» و «تعزیه بدون ثمر» را جلوی دوربین برده است.

گفتنی است این فیلم دیروز در هفتمین نشست کارگاه نمایش فیلم حوزه هنری استان زنجان به نقد گذاشته ‌شد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانابوالفضل گلفامسرباز و شعبده بازحوزه هنری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1491


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»