کد خبر: 1499
1398/10/25 - 16:24


در نشست خبری مدیرستاد هماهنگی کانون مساجد استان با اصحاب رسانه مطرح شد؛

ثبت نام ۱۰هزار کانونی در رویداد ملی «فهما»

رویداد ملی فهما یک جریان جامع مسجدی است و کارشناسان فرهنگی و هنری ستاد استانی در این طرح با نمایش اسلاید‌های آموزشی و ابلاغی ستاد عالی، رابطان را با سامانه بچه‌های مسجد بیشتر آشنا می‌کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی رویداد ملی فهما یک جریان جامع مسجدی است و کارشناسان فرهنگی و هنری ستاد استانی در این طرح با نمایش اسلاید‌های آموزشی و ابلاغی ستاد عالی، رابطان را با سامانه بچه‌های مسجد بیشتر آشنا می‌کنند. سامانه فهما(فرهنگی و هنری مساجد ایران) با همت ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور راه‌اندازی شده است و در راستای ثبت‌نام اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری، ثبت فعالیت‌ها و رویدادهای کانون‌های فرهنگی وهنری سطح کشور فعالیت می‌کند. بر اساس این طرح، برترین کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و همچنین برترین ستاد استانی با بررسی‌های انجام‌شده از طریق سامانه مربوطه معرفی و مورد تجلیل قرار خواهند گرفت. مسئولان و رابطان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نقش مهمی در راستای ثبت اطلاعات و تشویق و ترغیب اعضا برای اقدام به ثبت‌نام در سامانه فهما دارند و باید با تعامل و مشارکت و همچنین ارتباط ویژه خود، نسبت به ثبت اطلاعات مربوطه اقدام و کانون خود را در معرض رقابت طرح ملی فهما قرار دهند. استفاده از فهما هر کانونی می‌تواند از وضع خود مطلع شود و فعالیت‌های خود را با دیگر کانون‌های شهری، استانی و کشوری مقایسه کند. فهما فضای جدیدی برای تلاش مضاعف در مساجد است و باید یاد بگیریم اقدامات و فعالیت‌های خود را ثبت کنیم.

 در این خصوص حجت‌الاسلام نقی یارمحمدی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان زنجان، در نشست خبری با اصحاب رسانه، در پیرامون طرح «فهما» با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سال ۷۱ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد، اظهار کرد: سال گذشته در راستای دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه‌های فرهنگی، اساسنامه این کانون‌ها توسط این شورا و رئیس جمهور مصوب شد.

وی ادامه داد: این کانونها ۹ عضو دارند که نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، مدیرکل تبلیغات اسلامی، شهردار مرکز استان، فرمانده بسیج، مدیرکل اوقاف و امور خیریه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان، مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری استان و نماینده مدیر مرکز حوزه‌های علمیه اعضای آن را تشکیل می‌دهند.

این مقام مسئول هدف از تشکیل این شورا را هماهنگی و هم افزایی دستگاه‌های مرتبط با امور مساجد دانست و گفت: با این اقدام موازی کاری در مساجد به حداقل می‌رسد.

مدیرستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان زنجان به سند تحول راهبردی کانون‌های مساجد اشاره کرد و گفت: برهمین اساس چارچوبی تعیین شده است که کانون‌ها فعالیت های خود را در این راستا ادامه دهند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان زنجان با اشاره به اینکه این کانون به هماهنگی بیشتر نهادهایی که در حوزه مسجد فعال هستند کمک می‌کنند، اظهار کرد: سند تحول راهبردی کانون‌ها به همه ستادهای استانی تحویل داده شده که چارچوب فعالیت کانون‌ها را مشخص می‌کند.

وی از برگزاری نخستین رویداد ملی «فهما» (فرهنگی، هنری مساجد ایران) خبر داد و گفت: در سالروز ولادت حضرت زهرا(س) اولین پایتخت فرهنگی و هنری مساجد ایران انتخاب می‌شود. همچنین یک شهرستان برتر، یک روستای برتر و ۱۸ باب کانون برتر در سطح کشور برای رویداد فهما انتخاب و تجلیل می‌شوند.

حجت الاسلام یارمحمدی، افزود: رویداد ملی فهما بستری برای رقابت سالم بین کانون‌های مساجد ایجاد می‌کند و همین رویداد شبکه ملی بین کانون‌های مساجد در کشور را فراهم کرده است.

وی آشنایی بچه‌های مسجد با فعالیت دیگر کانون‌ها، ایجاد یک شبکه ملی مساجد و رقابت سالم بین کانون‌ها را از مزایای راه‌اندازی سایت کانون‌های مساجد و طرح فهما دانست و افزود: استان‌هایی که بالاترین امتیاز را در سایت بچه‌های مسجد از لحاظ کمی و کیفی کسب کنند، به عنوان برترین کانون انتخاب می‌شود.

 این مسئول با اشاره به اینکه رویداد ملی فهما ۸ شاخص دارد، گفت: ارتقای فعالیت‌های قرآنی، شبکه‌سازی و ساماندهی، ارتقای فعالیت‌های ادبی و هنری، ارتقای فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی غنی‌سازی اوقات فراغت، پاسداشت مناسب‌های ملی و مذهبی، فضای مجازی و رسانه و خلاقیت و نوآوری شاخص‌های آن است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان زنجان تعداد کانون‌های شهری و روستایی فعال در استان را ۳۵۷ باب برشمرد و گفت: ۶۰ درصد کانون‌ها روستایی هستند و ۴۰ درصد معادل ۱۴۲ باب شهری است. ۳۷ باب امسال به این کانون‌ها اضافه می‌شود و هر کانونی که بیشترین فعالیت را در سایت بچه‌های مسجد داشته باشند سال آینده بیشتر مورد حمایت ستاد قرار می‌گیرد.

این مسئول طرح تلاوت نور، مسابقات مدهامتان، مسابقات تفسیر کوتاه، برنامه‌های اوقات فراغت و تشکیل گروه‌های سرود و تئاتر را دیگر محورهای فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری و مساجد دانست و گفت: شنبه‌های کتاب در برخی مساجد شروع شده و هر هفته یک کتاب خوب توسط امام جماعت، مسئول کانون یا اعضای کتاب‌خوان مسجد معرفی می‌کنند و اگر امکان داشته باشند تخفیف برای خرید آن درنظر می‌گیرند.

حجت الاسلام یارمحمدی از ثبت نام 10 هزار عضو کانونی در سامانه فهما خبر داد و گفت: از کانون های مساجد زنجان 5284 نفر، طارم 491 نفر، خدابنده 2046، ماهنشان 187 نفر، خرمدره 902 نفر، سلطانیه 99 نفر، ابهر 690 نفر و ایجرود 60 نفر ثبت نام کردند.

مدیرستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان زنجان از تمدید مهلت ثبت نام کانون‌های مساجد در رویداد فهما به مدت 10 روز خبر داد و گفت: طرح های مختلف در قالب مسابقات فرهنگی و هنری و کتاب‌خوانی برای استفاده تمام بچه‌های کانونی در این سامانه بارگذاری می شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان زنجانحجت‌الاسلام نقی یارمحمدیرویداد ملی «فهما»
sedayezanjannews.ir/nx1499


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»