کد خبر: 1501
1398/10/25 - 23:47


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان عنوان کرد:

موج افزایش سرطان نگران‌کننده است

هر سال بیش از هزار سرطان جدید در استان بوجود می آید

پایگاه خبری صدای زنجان

فوزیه مهدیون- نشست مطبوعاتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۹۸ با موضوع بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه و برنامه پویش ملی مبارزه با سرطان برگزار شد.

 محمدرضا صائینی در این نشست با تاکید بر اهمیت لزوم آموزش همگانی تغذیه به منظور مبارزه با سرطان گفت: ۸۰ درصد بیماری های قلبی، سکته ها و دیابت نوع ۲ و نیز ۳۰ درصد سرطان های شایع با اصلاح الگوی غذایی و افزایش تحرک بدنی قابل پیشگیری است.

وی رژیم غذایی نامطلوب با مصرف بالای قند، نمک وچربی ، پرفشاری خون، چاقی، تحرک ناکافی، سیگار، دیابت، آلودگی‌هوا، کلسترول بالا ،خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر  را۱۰ عامل خطر اول در ایران عنوان کرد وافزود:

با اقداماتی مانند برگزاری نشست های  آموزشی واجرای برنامه های  خود مراقبتی در سازمانها،حذف نمکدان از  سفره ها وسلف سرویس ها ،سرو نکردن نوشابه های گازدار،اصلاح نوع روغن مصرفی از جامد به مایع  می توان  برنامه های  الگوی تغذیه ای را اصلاح کرد.

دکترصائینی با اظهار تاسف از افزایش هر ساله ی  موج سرطان افزود:

شوربختانه در کشور سوء تغذیه زیاد است و مصرف میوه ، سبزی و پروتئین بسیار کم و یا اصلا وجود ندارد.

وی  گفت: مصرف میوه و سبزی ما را در مقابل بیماری سرطان ایمن می کند.

با رفتار  درست تغذیه ای  سلامت ما تضمین می شود نه با معجزه

معاون بهداشت دانشگاه با تاکید بر اینکه دودی که در کبابی ها بلند می شود  سرطان زاست افزود: ما با رفتارهای درست تغذیه ای به سلامت می رسیم و هرگز نباید انتظار معجزه داشته باشیم.

صائینی با تاکید بر اینکه میزان سبوس گیری آرد سنگک باید زیر ۱۰درصد باشد گفت: شوربختانه در مصرف سنگک با رنگ تیره در استان مقاومت وجود دارد.

وی گفت: یادمان باشد کسی که نان سنگک مصرف می‌کند دنبال نان سالم است و آنکس که دنبال نان لواش است به دنبال مصرف نان سفید است که مفید نبوده و ناسالم است.

این مسئول افزود: تنها در چند نقطه از شهر زنجان نانوایی ها اقدام به پخت نان سنگک سالم و کامل می کنند.

صائینی با تاکید بر اینکه سبوسی که هنگام پخت روی سنگک می پاشند کار نادرست و ممنوع است افزود: این سبوس حین پخت می سوزد و ایجاد سرطان می کند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه های گوناگونی درباره پیشگیری و کنترل سرطان انجام می شود یادآور شد: خوشبختانه امروزه با ثبت درست سرطان به نتایج دقیق تری در این باره دست پیدا کرده ایم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اظهار تاسف از به وجود آمدن سرطان های جدید در هر سال گفت: هر سال تعداد هزار تا یک هزار و 500  سرطان جدید در استان بوجود می آید و  موج سرطان هر ساله رو به افزایش است.

صائینی در ادامه با بیان اینکه پویش ملی سرطان در هفته اول بهمن اجرا می شود، گفت: این پویش با شعار «سرطان با خود مراقبتی و امید قابل پیشگیری است» اجرا می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: در پویش ملی مبارزه با سرطان، ۱۰ گام برای پیشگیری از سرطان تعریف شده است که لزوم توجه به آنها ایمنی در مقابل سرطان را به ارمغان می آورد.

وی به لزوم توجه به این ۱۰گام تاکید کرد و گفت: عدم مصرف سیگار و قلیان وقرار نگرفتن در معرض دود، مصرف روزانه ۵ وعده میوه و سبزی، کاهش مصرف قند، نمک و چربی، از آن جمله هستند.

صائینی افزود: مدیریت و کنترل وزن، مراقبت از پوست با مصرف کرم های ضد آفتاب، حفاظت از خود در مقابل آلاینده های سرطان زا، شناسایی علائم هشدار دهنده سرطان و مراجعه به موقع به پزشک، دوری از مصرف مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی از دیگر مواردی هستند که برای ایمن شدن در برابر سرطان باید به آنها توجه کرد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحمدرضا صائینیمعاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجانموج افزایش سرطان
sedayezanjannews.ir/nx1501


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»