کد خبر: 1518
1398/11/03 - 9:49


صدای زنجان آخرین وضعیت اکران فیلم‌های جشنواره بین‌المللی فجر در استان را بررسی می‌کند

سی‌وهشتمین سیمرغ در آسمان زنجان

هر دو سینمای زنجان کاندید اکران فیلم‌های فجر هستند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌ خانی- پنج سالی است که فیلم‌های جشنواره فجر همزمان با تهران در شهرستان‌ها نیز اکران می‌شود و همین موضوع باعث داغ شدن بازار اکران‌های سینمایی در شهرستان‌ها شده است. برخی معتقدند این اتفاق در واقع قدمی برای برقراری عدالت فرهنگی در شهرستان‌هاست و برخی ضمن اینکه این اتفاق را یک فرصت برای شهرستان‌ها می‌دانند از اکران فیلم‌های ضعیف‌تر این جشنواره در شهرستان‌ها گلایه دارند.

جشنواره فیلم فجر در واقع ویترین سینمای ایران است. به همین خاطر تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها تلاش می‌کنند تا هر سال فیلم‌های خود را به این جشنواره برسانند. طبیعی است که قرار گرفتن در جو پرهیاهوی جشنواره فجر، حتی به فروش فیلم‌ها در زمان اکران‌شان نیز کمک زیادی می‌کند.

امسال 115 فیلم برای حضور در جشنواره ثبت‌نام کرده بودند که هیئت انتخاب کنندگان 85 فیلم را مورد بازبینی قرار دادند و در نهایت، 22 فیلم به بخش اصلی یعنی سودای سیمرغ راه یافتند.

گفتنی است که در این میان، جای خالی فیلم‌های مهمی مانند «مجبوریم» رضا درمیشیان، «عنکبوت» ابراهیم ایرج‌زاد و «قاتل وحشی» حمید نعمت الله حس‌ می‌شود.

از نکات جالب جشنواره امسال می‌توان به حضور فیلمسازان باسابقه و مطرح سینمای ایران اشاره کرد. افرادی چون مجید مجیدی، مسعود کیمیایی و ابراهیم حاتمی کیا در جشنواره امسال با فیلم‌های جدید خود حاضر هستند. همچنین جواد عزتی یکی از پرکارترین بازیگران امسال است و با پنج فیلمی که در بخش اصلی جشنواره دارد، می‌توان گفت که شانس زیادی هم برای کسب جایزه خواهد داشت.

این جشنواره از 12 تا 22 بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد. همچنین اعلام شده که امسال یک جایزه ویژه به نام «تندیس سردار شهید سلیمانی» به بهترین فیلم با مضمون جهاد و مقاومت اهدا می‌شود. در این میان باید دید که از 115 فیلم حاضر در حاضر در سی و هشتمین جشنواره فجر  چه فیلمهایی سهم استان زنجان و برای اکران در استان زنجان انتخاب می‌شوند؟

 در این خصوص «محمود علیمحمدی»، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه آخرین اقدامات انجام شده در زمینه اکران فیلمهای جشنواره فجر در استان این است که سینماهای کاندید استان برای اکران فیلمها در استان انتخاب شده است، گفت: هر دو سینمای موجود استان یعنی «سینما بهمن» و سینما «روشا» در این زمینه به  دبیرخانه جشنواره فجرامسال معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: دبیرخانه جشنواره هر سال جدول فیلمهای اکران و فیلمهای مورد نظر برای اکران در هر استان را ارسال می کند که در این زمینه هنوز ابلاغی از سوی این دبیرخانه صورت نگرفته است. همچنین دبیرخانه این جشنواره در حال حاضر در حال آماده سازی پوستر اکران فیلم‌ها در شهرستان‌ها است و به محض آماده سازی و ارسال این پوستر به اداره فرهنگ و ارشاد استان اطلاعات این پوستر در اختیار همشهریان قرار خواهد گرفت.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: سیاست کلی این دبیرخانه امسال بر این بوده است که هر استان تنها یک سینما برای اکران فیلمهای فجر را به این جشنواره معرفی کند ولی ما به جهت اینکه هر دو سینمای استان در این زمینه حاضر به همکاری هستند پیگیر این موضوع بودیم که هر دو سینما جهت اکران فیلمهای فجر در نظر گرفته شوند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطرنشان کرد: امسال با توجه به سالگرد افتتاح سینما روشا به دنبال این هستیم که در این سینما فیلمهای جشنواره فجر اکران شود همچنین به جهت اینکه سینما بهمن همواره در اکران فیلم‌های فجر در چند سال گذشته یار و یاور استان بوده است پیگیر این هستیم که هر دو سینما بتوانند در اکران فیلمهای فجر در استان سهیم باشند.

 وی در پاسخ به سوال اینکه «چه تعداد فیلم و در چند سانس به استان اختصاص خواهد یافت، اظهار کرد: هنوز هیچ اطلاعات رسمی در این زمینه ارائه نداده است ولی بر اساس اطلاعات غیر رسمی موجود به نظر میرسد که برای استان زنجانحدود 21  زمان اکران در نظر گرفته شده است و امیدواری در این زمینه هر چه سریع تر  اطلاعات در اختیارمان قرار گیرد تا بتوانیم شرایط را برای اکران هر چه بهتر این فیلم‌ها فراهم آوریم.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پاسخ به این سوال که «آیا امسال از گروه‌های سینمایی استان جهت  تماشای ویژه این فیلم‌ها حمایتی صورت خواهد گرفت؟» خاطرنشان کرد: در این زمینه به طور معمول پس از اینکه فیلم‌های مورد اکران از سوی دبیرخانه اعلام شوند جلساتی را با مسئولین این حوزه خواهیم داشت تا سیاست‌های مورد نظر در این حوزه مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر سه سال است که جشنواره فیلمهای فجر در شهرستان‌ها نیز برگزار می‌شود، افزود: امسال چهارمین سالی است که این فیلمها در استان اکران خواهد شد و این امر در واقع یکی از سیاست‌های اداره فرهنگ و ارشاد  در راستای ایجاد عدالت فرهنگی است .

علیمحمدی خاطر نشان کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد همواره بر این شعار که ایران تنها تهران نیست اشاره دارند و به دنبال این موضوع هستند که عدالت فرهنگی را در سطح کشور پیاده کنند و از همین رو است که اکران فیلمهای فجر در استان‌ها صورت گرفت .

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بایستی صنعت سینما در استان‌ها نیز مورد توجه و حمایت مسئولین قرار گیرد این سیاستها  باید به گونه ای باشد که شرایط برای اکران این فیلمها در شهرستانها نیز  فراهم آید و فیلم‌های جشنواره فجر نیز جهت بهره مندی تمام اقشار در استان اکران شوند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: به نظر می‌رسد اکران فیلمهای فجر رویکرد خوبی در استان زنجان ایجاد کرده است از همین رو می‌طلبد که در جهت تداوم این سیاستگذاری‌ مورد توجه و عنایت مردم و دوستداران سینما قرار گیرد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجشنواره فیلم فجرمعاون هنری و سینمایی ارشاد زنجانسینماهای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1518


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»