کد خبر: 1546
1398/11/16 - 9:0


صدای زنجان فیلم‌های سی و هشتمین جشنواره فجر در زنجان را بررسی می‌کند؛

7 روز با سیمرغ

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری همزمان با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده برگزار می‌شود. در این دوره جشنواره، ۱۱۵ فیلم سینمایی به همراه ۳۶ فیلم مستند فرم ثبت‌نام جشنواره را تکمیل کرده‌اند که در میان فیلم‌های سینمایی، ۳۷ اثر به فیلمسازان اول اختصاص دارد. سهم استان از این میان 14 فیلم است که از 15 تا 21 بهمن ماه در استان اکران خواهند شد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری همزمان با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده برگزار می‌شود. در این دوره جشنواره، ۱۱۵ فیلم سینمایی به همراه ۳۶ فیلم مستند فرم ثبت‌نام جشنواره را تکمیل کرده‌اند که در میان فیلم‌های سینمایی، ۳۷ اثر به فیلمسازان اول اختصاص دارد. سهم استان از این میان 14 فیلم است که از 15 تا 21 بهمن ماه در استان اکران خواهند شد.

این فیلمها در هر دو سینمای استان روشا و بهمن به صورت همزماه پخش می شوند که علاقه‌مندان جهت تماشای این فیلمها می توانند بلیت این فیلمها را از سینما تیکت یا به صورت حضوری از گیشه سینما تهیه کنند.

فیلمهای «خوب، بدو جلف 2»، «پوست»، «دشمن»، «مغز استخوان»، «روز بلوا»، «من می‌ترسم»، «روز صفر»، «آتاپای»، «سه کام حبس»، «آن شب»، «قصیده گاو سفید»، «تومان»، «کشتار‌گاه»، «لباس شخصی» از جمله فیلمهایی هستند که در طی این هفت روز به نمایش گذاشته خواهند شدکه در زیر به بررسی هر یک از این فیلمها می‌پردازیم.

«خوب، بد، جلف »2

خوب، بد، جلف ۲(ارتش سری) فیلمی در ژانر کمدی به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی و تهیه‌کنندگی محسن چگینی محصول سال ۱۳۹۸ است. این فیلم ادامه قسمت اول خوب، بد، جلف است. وی بار دیگر برای این فیلم سینمایی به سراغ زوج سینمایی پژمان جمشیدی و سام درخشانی رفته است، زوجی که از سریال «پژمان» با یکدیگر همراه شدند و این همراهی موفقیت آمیز را در فیلم‌هایی همچون «خوب بد جلف» و «تگزاس» تکرار کردند.

از مهمترین اتفاقات نسخه دوم فیلم سینمایی «خوب بد جلف» می‌توان به نقش آفرینی حامد کمیلی به عنوان یکی از نقش‌های اصلی اثر اشاره کرد، حضور حامد کمیلی در این فیلم در حالی رقم می‌خورد که حمید فرخ‌نژاد، بازیگر نسخه اول فیلم در پروژه حضور ندارد، کمیلی پیش از این نیز تجربیات موفقی در عرصه سینمای کمدی را تجربه کرده است.

نسخه اول «خوب بد جلف» در زمان اکران به عنوان دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران شناخته شد، این فیلم پس از پایان زمان اکران خود به فروش نزدیک به 17 میلیارد تومان دست یافت تا به عنوان نخستین تجربه کارگردانی برای پیمان قاسم‌خانی اتفاقی مثبت در گیشه را نیز برای وی رقم زند.

پیمان قاسم‌خانی پیش از این توانایی خود در نوشتن آثار طنز را ثابت کرده و داشتن آثاری همچون «طبقه حساس»، «مارمولک» و «سن پطرزبورگ» در کارنامه سینمایی‌اش گواهی واضح بر این صحبت است. اما این بار او با چالش ساختن نسخه دوم یک اثر موفق مواجه شده و این اتفاق کمی به عنوان نویسنده برای قاسمخانی دغدغه برانگیز بوده است.

«پوست»

فیلم سینمایی «پوست» با کارگردانی و نویسندگی بهمن ارک و بهرام ارک و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح محصول سال ۱۳۹۷ است. پس از چند فیلم ویدیویی، این نخستین فیلم ترکی سینمای ایران است که به صورت حرفه‌ای تولید و اکران می‌شود.

فیلم پوست نخستین اثر بلند سینمایی برادران ارک است. سال ۱۳۹۶ نیز فیلم کوتاه «حیوان» با کارگردانی این دو برادر، جوایز متعدد جهانی و ملی ایران از جمله جایزه سینه فونداسیون فستیوال کن و سیمرغ بلورین جشنواره فجر را از آن خود کرده‌ است. موضوع این فیلم عشق، جادو و خرافه پرستی است و دربارهٔ مادر و پسری است که زندگی آن‌ها به دلیلی دچار مشکل می‌شود. فیلم‌برداری این فیلم، در روستای باویل شهرستان اسکو انجام گرفته است.

«دشمنان»

«دشمنان»، به کارگردانی علی درخشنده و بازی رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه در جشنواره فجر امسال حضور دارد. علی درخشنده پیش از این به عنوان دستیار کارگردان و برنامه‌ریز فعالیت داشته و فیلم‌های کوتاهی همچون «آماس»، «محاق»، «به‌همین سادگی»، «صبور باش» را در کارنامه خود دارد.

رویا افشار بازیگر سینما و تئاتر، ایفاگر نقش اصلی این فیلم است و از دیگر بازیگران «دشمنان» می‌توان به ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی‌غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند اشاره کرد.

در این فیلم بهروز بادروج (مدیر فیلمبرداری)، لیلا نقدی‌پری (طراح صحنه و لباس)، زهره صمدی(طراح چهره‌پردازی)، وحید رضویان (صدابردار)، میلاد موحدی (آهنگساز) و غیره همکاری دارند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «آدم فکر می‌کنه هر چی سن و سالش بالاتر میره قوی‌تر میشه اما نه، ما هر روز حساس‌تر می‌شیم؛ حتی بیشتر از وقتی که جوان بودیم تنهایی و غم و شادمانی رو حس می‌کنیم با یه فرق کوچیک، می‌دونی که منظورم چیه؟ و هر دو سکوت کردند»

«مغزِ استخوان»

فیلم سینمایی «مغزِ استخوان» به کارگردانی حمیدرضا قربانی و تهیه‌کنندگی حسین پورمحمدی است واین فیلم آماده حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است.

در این فیلم پریناز ایزدیار، بابک حمیدیان، بهروز شعیبی، نوید پورفرج و جواد عزتی به بازیگری پرداخته‌اند.

«مغزِ استخوان» دومین فیلم سینمایی حمیدرضا قربانی در مقام کارگردان است که با فیلمنامه‌ای از علی زرنگار با مضمونی اجتماعی آماده و پیش‌بینی می‌شود که اولین نمایش آن در جشنواره فجر ۳۸ باشد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «الان مسئله‌ شما چیه!؟ می‌خواین بگین قانونی نیست!؟ یعنی اینجا همه‌چی همیشه قانونی اتفاق می‌افته!؟ هممون درستیم!؟ هیچکی هیچ غلطی نکرده تا حالا؟»

«روز بلوا»

«روز بلوا» فیلمی به کارگردانی بهروز شعیبی و نویسندگی مهران کاشانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان محصول سال ۱۳۹۸ است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

بابک حمیدیان، لیلا زارع، محمد علیمحمدی، مسعود دلخواه، زکیه بهبهانی، ساغر قناعت، پاشا جمالی و داریوش ارجمند بازیگران اصلی تازه‌ترین اثر بهروز شعیبی است.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: عماد استاد دانشگاهی خوشنام و یک چهره تلویزیونی مورد توجه است، او ناگهان توسط پلیس با اتهام‌هایی جدی مواجه می‌شود که خود و خانواده‌اش را در موقعیت پیچیده‌ای قرار می‌دهد.

«روز بلوا» چهارمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی پس از «دهلیز»، «سیانور» و «دارکوب» در مقام کارگردان است.

«من می‌ترسم»

«من می‌ترسم» فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی بهنام بهزادی محصول سال ۱۳۹۷ است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

در خلاصه داستان، چهارمین فیلم بلند سینمایی بهنام بهزادی، آمده است: «بدیش اینه من وسط کلی شک‌ام که می‌خوام برم یا نه، ولی بدترش اینه که صد برابرش مطمئنم نمی‌تونم بمونم»

«بازیگران» این فیلم عبارتند از: الناز شاکردوست، پوریا رحیمی‌سام، امیرجعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی، پیام یزدانی، مجید جعفری.

«روز صفر»

«روز صفر» عنوان فیلمی به کارگردانی سعید ملکان و نویسندگی سعید ملکان و بهرام توکلی و به تهیه‌کنندگی سعید ملکان محصول سال ۱۳۹۸ است. این فیلم در بخش نگاه نو سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

فیلمنامه «روزصفر» را سعید ملکان و بهرام توکلی به‌طور مشترک نوشته‌اند. بعد از همکاری در دو پروژه «تنگه ابوقریب» و «تختی»، سومین همکاری ملکان و توکلی در ژانر تریلر خواهد بود. اولین تجربه سعید ملکان در مقام کارگردان که به عملیات مهم دستگیری تروریست معدوم عبدالمالک ریگی می‌پردازد.

ساعد سهیلی و امیر جدیدی دو بازیگر اصلی این فیلم معرفی شدند. طبق شنیده‌ها، ساعد سهیلی در نقش عبدالمالک ریگی و امیر جدیدی در نقش مامور امنیتی خواهند بود.

بخش عمده سکانس‌های «روز صفر» در شهرک سینمایی دفاع مقدس فیلمبرداری شده و همانطور که پیش‌بینی می‌شد، این فیلم به لحاظ تولیدی و جلوه‌های ویژه احتمالا یکی از آثار مهم جشنواره خواهد بود.

«سه کام حبس»

فیلم سینمایی «سه کام حبس» به نویسندگی و کارگردانی سامان سالور و تهیه کنندگی ساسان سالور که از اواخر تیرماه در تهران آغاز شد و حال بعد از اعلام فهرست متقاضیان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر یکی از شانس‌های اصلی حضور در جشنواره محسوب می‌شود.

«ساکنین سرزمین سکوت»، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین»، «ترانه تنهایی تهران»، «آمین خواهیم گفت»، «سیزده ۵۹» و «تمشک» از ساخته‌های پیشین سامان سالور است.

ایزدیار در سه کام حبس با بازیگرانی همچون محسن تنابنده، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران همبازی شده است.

«شب»

فیلم «شب» نخستین فیلم بلند کوروش آهاری که فیلمنامه‌ی آن توسط کوروش آهاری و میلاد جرموز نوشته شده است، درباره‌ی یک زوج ایرانی در آمریکاست که در یک هتل محبوس شده‌اند در حالی که نیروهای بیگانه‌ای آن‌ها را وادار می‌کند که با رازهایی که از هم پنهان کرده‌اند روبه رو شوند.

«شب» فیلمی از کمپانی ماموت پیکچرز است که با همکاری کمپانی سون اسکای اینترتینمنت صورت گرفته است.

الکس بروتو به همراه جفری الارد(سرمایه گذار فیلم کشتار با اره برقی در تگزاس) و شریل استارولاکیس(فیلم نگهبان شب) تهیه کنندگی این فیلم را برعهده دارند.

تری جرج (برنده جایزه اسکار) مشاور تهیه‌کننده‌ی فیلم است. محمد درمنش تهیه کننده‌ی ایرانی این فیلم است. فیلم شب در حال پرداختن به شروع فیلم برداری در آمریکا در سپتامبر است. ‌شب مشخصا اولین فیلم شهاب حسینی در آمریکاست. کوروش آهاری و شهاب حسینی در حال حاضر هیچ مدیر برنامه‌ای در آمریکا ندارند.

«قصیده گاو سفید»

بهتاش صناعی‌ها امسال با فیلم سینمایی «قصیده گاو سفید» پس از پنج سال به جشنواره فیلم فجر برگشت. او پیش از این در سال 1393 با فیلم سینمایی «احتمال باران اسیدی» در جشنواره فیلم فجر حضور داشته که موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه شد.

«قصیده گاو سفید» دومین اثر سینمایی این کارگردان به حساب می‌آید. صناعی‌ها پیش از این با فیلم‌های مستند و داستانی‌اش در جشنواره‌های متعدد دنیا از جمله «کلمبو»، «پراگ» و «نتپگ» مورد تحسین قرار گرفته و حال باید دید آیا این فیلمساز در تجربه دوم سینمایی خود می‌تواند توجهات را به خود جلب کند یا خیر.

مریم مقدم که پیش‌تر در ساخت مستند «دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری» با صناعی‌ها همکاری داشته، در این فیلم ایفاگر نقش اصلی زن است. دیگر مورد جالب درباره بازیگران «قصیده گاو سفید» این است که پیش‌تر قرار بود شهاب حسینی نقش اصلی فیلم را بازی کند اما صناعی‌ها در نهایت علیرضا ثانی‌فر را جایگزین انتخاب اولش کرد.

این فیلم که از فیلم‌های کنجکاو‌کننده جشنواره امسال است داستان ‌زنی را روایت می‌کند که پس از قصاص شوهرش متوجه بی‌گناهی او می‌شود.

«آتابای»

فیلم سینمایی «آتابای» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی «نیکی‌کریمی» و نویسندگی هادی حجازی‌فر بر اساس طرحی از کریمی است. هادی حجازی‌فر، سحر دولتشاهی، جواد عزتی، دانیال نوروش، یوسفعلی دریادل و مه‌لقا می‌نوش ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

«آتابای» که نام طایفه‌ای از ترکمانان ساکن ایران است، پنجمین ساخته سینمایی نیکی کریمی پس از فیلم‌های «یک‌شب، چند روز بعد، سوت پایان و شیفت شب» است که تابستان امسال در خوی جلوی دوربین رفت و قرار است نخستین‌بار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اکران شود.

داستان فیلم جدید نیکی کریمی، درباره مردی ۴۰ ساله به نام «آتابای» است که در روستای پیرکندی در شهرستان خوی زندگی می‌کند. او در رشته معماری درس خوانده است اما در همان دوران دانشجویی تجربه شکست عشقی را از سر گذرانده و به دلیل تأثیرات روانی این اتفاق، ترک تحصیل کرده و به زادگاه خود برگشته است.

از نکات جالب درباره «آتابای» همکاری نیکی کریمی با هادی حجازی‌فر به عنوان نویسنده است. کریمی فیلم نامه هر چهار ساخته قبلی‌اش را خودش نوشته یا از حضور یک نویسنده دیگر در کنار خود استفاده کرده است، اما در «آتابای» نویسندگی فیلم نامه را به بازیگری مانند هادی حجازی‌فر سپرده که برای اولین بار فیلم نامه‌نویسی را در یک فیلم سینمایی تجربه می‌کند. جالب آن که زادگاه خود حجازی‌فر مانند شخصیت «آتابای» که در قصه می‌بینیم خوی است و مانند او فضای دانشگاه هنرهای زیبای تهران را البته نه در رشته معماری، بلکه در رشته نمایش عروسکی تجربه کرده است.

«تومان»

مرتضی فرشباف که دو فیلم «بهمن» و «سوگ» به کارگردانی او در گروه سینمایی هنرو تجربه اکران شده و اولی نیز با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد، امسال با اثری با نام «تومان» به جشنواره سی و هشتم می‌آید تا شانس خود را در مهمترین و بزرگترین رویداد سینمایی کشور نیز محک بزند.

این فیلم طی هشتاد روز فیلمبرداری شده و تمام لوکیشنهای فیلم در بندر ترکمن و گنبد کاووس انتخاب شده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده: داستان این فیلم درباره فردی است که از راه قمار اسب و فوتبال تلاش می‌کند یک شبه طبقه اجتماعی خود را تغییر دهد.

مجتبی پیرزاده و پردیس احمدیه بازیگران چهره این فیلم هستند که هر دو در «مجبوریم» رضا درمیشیان هم، بازی کرد‌ه‌‌اند، اما این فیلم‌ به جشنواره امسال راه پیدا نکرد، میرسعید مولویان بازیگر اصلی «تومان»، از هنرمندان تئاتر است که این فیلم از اولین تجربه‌‌های جدی او در سینما به حساب می‌‌آید‌ و از دیگر بازیگرانی که در این اثر نقش‌آفرینی می‌کنند می‌توان به ایمان صیاد برهانی، حامد نجابت، سجاد بابایی و … اشاره کرد.

بر خلاف آثار قبلی فرشباف، فیلم سینمایی «تومان» از ریتم بالایی برخوردار است و با مخاطبان عام خصوصاً قشر جوان نیز ارتباط برقرار می‌‌کند، بازیگران جوان فیلم خصوصاً مجتبی پیرزاده و پردیس احمدیه شانس زیادی دارند تا در این دوره بازی‌‌های شان در جشنواره دیده شود.

«کشتارگاه »

فیلم سینمایی«کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی در آبادان کلید خورد. درام اجتماعی «کشتارگاه» چهارمین فیلم بلند عباس امینی است که به قلم عباس امینی و حسین فرخ‌زاده نوشته شده و جواد نوروزبیگی به عنوان تهیه کننده، علی طلوعی سرمایه گذار و جانشین تهیه کننده در کنارعباس امینی قرار گرفته اند.

مانی حقیقی، باران کوثری، امیرحسین فتحی و حسن پورشیرازی نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا می‌کنند و حامد علیپور هم دیگر بازیگر این فیلم هستند.

«کشتارگاه » روایتی متفاوت از مشکلات اجتماعی این روزهای کشور است ! ” امیر چند ماهی است که از فرانسه دیپورت شده‌ است، او به خاطر پدرش شریک یک جنایت هولناک می‌ شود…

«لباس شخصی»

لباس شخصی فیلمی به کارگردانی و نویسندگی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد محصول سال ۱۳۹۸ است. این فیلم در بخش نگاه نو سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد..پیش بینی می‌شود این فیلم سینمایی یکی از آثار پر سر و صدای جشنواره فیلم فجر امسال خواهد بود.در خلاصه داستان لباس شخصی آمده است: بهترین حربه برای ضربه، دوستی است. چون پیچیدگی در سادگی اوست. به لباس شخصی‌ها بیشتر شک کن!

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجشنواره فیلم فجرسینما بهمن زنجانسینما روشا زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1546


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»