کد خبر: 1560
1398/11/26 - 1:0


صدای زنجان ره‌آورد برگزاری جشنواره مد و لباس در زنجان را بررسی می‌کند

ضیافت مدها

چندی پیش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بهترین سلاح در شرایط جنگ اقتصادی و جنگ رسانه‌ای، نوع پوشش است و در این رابطه همه باید دست به دست هم دهند، گفته بود: دومین نیاز مردم پس از خوراک، پوشاک است؛ در حالی که در حوزه لباس رقم ۲.۷ میلیارد دلاری قاچاق وجود دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- چندی پیش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بهترین سلاح در شرایط جنگ اقتصادی و جنگ رسانه‌ای، نوع پوشش است و در این رابطه همه باید دست به دست هم دهند، گفته بود: دومین نیاز مردم پس از خوراک، پوشاک است؛ در حالی که در حوزه لباس رقم ۲.۷ میلیارد دلاری قاچاق وجود دارد.

 در این میان نیز برخی از نمایندگان مجلس با بیان اینکه صنعت پوشاک امروز به کارخانه تکثیر آثار خارجی تبدیل شده است و این امر موجب کم بودن ارتباط بین تولید کنندگان و طراحان، قیمت بالای پوشاک ایرانی-اسلامی شده است؛ خواستار هم‌افزایی، انسجام و گسترش میان دستگاه‌ها برای برگزاری نمایشگاه‌ها و آکادمی‌های مد و لباس شدند.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز  با بیان اینکه بحث حوزه پوشاک مد و لباس از چند منظر اقتصادی فرهنگی و اجتماعی مورد اهمیت است، گفته بود: جامعه انتظار دارد نیازهای خود را به راحتی برآورده کند ولی در شرایط فعلی یا کم برآورده می‌شود یا ارزان برآورده نمی‌شود یا هر دو با هم.

 وی تاکید کرده بود: حوزه مد و لباس یک مسئله در هم تنیده و چندبعدی است که به اعتبار وجه فرهنگی، دبیرخانه آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و البته در آن کارگروه، مجموعه‌ای از دستگاه‌ها حضور دارند.

صالحی در سخنان خود به لزوم توجه به نوخواهی جامعه و حرکت به سمت نوآوری در حوزه مد و لباس و رقابت با پوشاک خارجی تاکید کرده و افزوده بود: باید ظرفیت خود را در حوزه طراحی بالا و به این سمت برویم که طراحان را جدی بگیریم زیرا آنها کانون مرکزی این حرکت هستند.

صالحی با اشاره به اینکه باید خط ارتباطی بین طراحان و تولیدکنندگان ایجاد شود، گفته بود: تلاش شده تا در این زمینه فعال‌تر عمل کنیم و باید هم‌فکری شود تا این کار شتاب بیشتری گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از لباس اقوام ایرانی به عنوان یک ظرفیت مناسب در حوزه پوشاک نام برده و بر لزوم وسیع‌تر شدن و گسترش آن تاکید کرده بود.

وی با بیان اینکه دولت در این حوزه صرفاً تسهیل کننده است، ادامه داده بود: باید نگاه حمایتی و تشویقی و توجه به گسترش تشکل‌های صنفی وجود داشته باشند و جریان خصوصی حوزه مد و لباس نیز تقویت شود.

صالحی گفته بود: حوزه مد و لباس در سه شاخصه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی گسترده است و وزارت فرهنگ، صرفا در حوزه اختیارات خود می‌تواند ورود کند و تصدی بخش محدودی را برعهده دارد.

از همین رو و در راستای سیاست‌های تبیین شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدتی پیش جشنواره مد و لباس «یک مانتو، یک تجربه» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جهاد دانشگاهی در استان برگزار شد که این جشنواره اگر چه جشنواره‌ای به مراتب قابل توجهی در حوزه مد و لباس بود و حاکی از نگاه خاص مسئولین به موضوع مد و لباس داشت اما کم و کاستی‌هایی در این جشنواره دیده می‌شد که در صورت توجه به آن می‌توان گام‌های موثری در حوزه مد و لباس و طراحی لباس مطابق فرهنگ اسلامی در استان برداشت.

در این خصوص محمود علیمحمدی، معاون هنری و سینمایی ادراه کل فرهنگ و ارشاد استان با اشاره به اینکه نمایشگاه «یک مانتو، یک تجربه» برگزیدگان خود را در برنامه‌ای که در روز زن برگزار می‌شود، معرفی خواهد کرد، گفت: امیدواریم که بتوانیم برنامه‌ای در خور و شایسته برگزیدگان این نمایشگاه برگزار کنیم و در روز زن از برگزیدگان این نمایشگاه و پویش تقدیر به عمل بیاوریم و اختتامیه خوبی برای این کار داشته باشیم.

وی با اشاره برگزاری دوباره این نمایشگاه در روز زن در مجتمع روشا سنتر گفت: طی روزهای گذشته این نمایشگاه به کار خود پایان داد و هیئت داوران بیانیه خود را باید ارائه کنند و به امید خدا در 26 بهمن ماه اختتامیه این جشنواره برگزار می‌شود که در حاشیه آن نیز بار دیگر لباس‌ها در معرض دید عموم قرار می‌گیرند تا در پایان شاهد اعلام برگزیدگان این پویش باشیم.

وی با اشاره به اینکه تمام داوران این پویش از اساتید دانشگاه‌های معتبر کشور انتخاب شده‌اند، گفت: برخی از داوران این جشنواره عبارتند از: خانم همتیان که از اساتید دانشگاه قائم هستند و در حوزه طراحی دوخت داوری این جشنواره را بر عهده داشتند و خانم علیپور از اساتید دانشگاه زنجان که در حوزه بازاریابی این جشنواره را داوری کردند.

این مسئول با اشاره به اینکه استقبال از این پویش بسیار عالی بود، افزود: تعداد شرکت کنندگان این جشنواره بسیار خوب بود و لباس‌ها در زنجان طراحی شده بودند. همچنین امیدوارم که این جشنواره در سالهای آتی به صورت مداوم و با کمک بخش خصوصی برگزار شود چرا که تجربه نشان داده است که عملا کارهایی که در بخش دولتی صورت می‌گیرد رنگ و بوی نمایشی دارد تا اجرایی. و این کار از معدود کارهایی است که اگر با همت بخش خصوصی ادامه یابد مسلما می‌تواند برای آینده عملیاتی شود.

وی ادامه داد:تشویق طراحان به ارائه طرح و الگوهای به‌روز و نوآورانه، کمک به ارتقای سطح حوزه طراحی با الهام از نمادهای هنر ایرانی و بالفعل کردن استعدادهای بالقوه از اهداف برگزاری این جشنواره بود. این جشنواره با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان، جهاددانشگاهی استان، بنیاد ملی مد و لباس ملی ایران و امور بانوان و خانواده استانداری زنجان  برگزار شد.

وی با اشاره به تعداد آثار شرکت‌کننده در این جشنواره افزود: در بخش طراحی حدود ۱۰ طراح، در بخش مسابقه ۵۵ طراح و بخش مشارکت افراد نیز حدود پنج گروه طراح حضور دارند.

در ادامه محمدعلی افشاری، رییس اتحادیه خیاطان استان با اشاره به اینکه بحث مد و لباس در صنعت پوشاک بسیار ارزشمند است، گفت: این مساله در صنعت مد همواره پیگیری می‌شود و به مخاطبین خود این اختیار را می‌دهیم تا با هر سلیقه‌ای که دارند لباس خود را انتخاب کنند و در موارد معمول، معمولا از مخاطبین خواسته می‌شود تا پارچه مورد نظر خود را تهیه کنند و با استفاده ازژورنال‌های موجود مد و طرح لباسی که می‌پسندند را انتخاب کنند تا لباسی که مد نظر خودشان هست دوخته شود.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس در استان افزود: برگزاری این نمایشگاه‌ها در استان آن‌گونه که باید برگزار شود نیست، چرا که هم درآمد حاصل از این نمایشگاه‌ها بسیار ضعیف است و معمولا در غالب برگزاری این نمایشگاه‌ها هزینه‌ای از خیاطان برای غرفه می‌گیرند که خیاطان حالا چیزی بفروشند یا نفروشند که معمولا هم ضرر می‌کنند و خیاطان نیز این توان را ندارند که بروند نمایشگاه و هزینه‌ای بدهند.

افشاری با اشاره به اینکه مساله مد و طراحی لباس در تولیدی‌ها و شخصی‌دوزها متفاوت است، گفت: تولیدی‌ها معمولا یک مدل را در تعداد بالایی تولید می‌کنند و وارد بازار می‌کنند ولی در شخصی‌دوزها افراد طرح و مدل لباسی که تنها مدنظر مخاطب هست می‌دوزند و در واقع به سلیقه مخاطب توجه بیشتری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تولیدی‌ها معمولا از روی الگوهای خاصی که در بازار موجود است، لباس را می‌دوزند، گفت: این لباس‌ها بر اساس سایز بندی‌ها است که ده نفر می‌پوشند اما تنها یک نفر می‌پسندد و آن را می‌خرد اما شخصی‌دوزها به اندازه یک فرد را در نظر می‌گیرند و تمام ویژگی‌ها فیزیکی و ایرادات اندام‌های فرد را در نظر می‌گیرند تا لباسی در خور او بدوزند و شخصی دوزها می‌توانند این را در بیاورند در حالی که تولیدی‌ها نمی‌توانند این را دربیاورند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننمایشگاه مد و لباسفرهنگ و ارشاد زنجاننمایشگاه «یک مانتو، یک تجربه»
sedayezanjannews.ir/nx1560


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»