کد خبر: 1564
1398/11/27 - 10:8


رییس انجمن موسیقی استان درباره سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در استان اذعان کرد:

جشنواره موسیقی امسال رقابتی نیست

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر استان از ۲۴ تا ۲۷ بهمن ماه در زنجان برگزار می‌شود. در این رویداد ۹ گروه از شهرهای زنجان، ابهر، زنجان– تهران و تربت جام حضور دارند. این در حالی است که نشست پژوهشی موسیقی عاشیقی و کارگاه آموزشی ارکستراسیون نیز در این دوره از جشنواره برگزار خواهد شد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر استان از ۲۴ تا ۲۷ بهمن ماه در زنجان برگزار می‌شود. در این رویداد ۹ گروه از شهرهای زنجان، ابهر، زنجان تهران و تربت جام حضور دارند. این در حالی است که نشست پژوهشی موسیقی عاشیقی و کارگاه آموزشی ارکستراسیون نیز در این دوره از جشنواره برگزار خواهد شد.

مراسم افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر استان ساعت ۱۶ روز پنجشنبه ۲۴ بهمن برگزار شد و گروه «فردای جام» به سرپرستی حسینعلی مردانشاهی روز پنجشنبه ۲۴ بهمن، «خاطره گل‌ها» به سرپرستی مجتبی شکیب و «کوبان ریتم» به سرپرستی اسماعیل اسدی روز جمعه ۲۵ بهمن، «پارلا» به سرپرستی جلال نظری و «آرزیلار» به سرپرستی ایرج محمدی روز شنبه ۲۶ بهمن در تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی (ره) زنجان برنامه اجرا می‌کنند.

نشست پژوهشی «موسیقی عاشیقی» هم با حضور ۳۰ نفر از استادان موسیقی عاشیقی روز جمعه ۲۵ بهمن و کارگاه آموزشی «ارکستراسیون» توسط کیارش میرمحمد رضایی روز شنبه ۲۶ بهمن از برنامه‌های جشنواره موسیقی فجر در استان بود.

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در استان با اجرای گروه‌های موسیقی ارغوان و ارهان ۲۷ بهمن ماه در فرهنگسرای شبکه سبز زنجان برگزار شد.

در این خصوص کیارش میر محمدرضایی، رییس انجمن موسیقی استان با اشاره به اینکه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر امسال در قالب رقابتی نیست و بیشتر به صورت یک فستیوال برگزار می‌شود، گفت: پس از اینکه آثار گروه‌ها مورد بازبینی‌ها قرار گرفت گروه‌های برگزیده اقدام به اجرای کنسرت می‌کنند و  امسال این جشنواره حالت رقابتی نخواهد داشت و بیشتر به صورت یک فستیوال خواهد بود.

وی ادامه داد: از 9 گروه شرکت کننده 5 تا 6 گروه را انتخاب کردیم که دو گروه آن از استانهای دیگر در این جشنواره شرکت کرده‌اند که یکی از این گروه‌ها از تهران و دیگری تربت جام خواستار شرکت در این جشنواره بودند که به دلیل تعداد بالای اعضای گروه تهران متاسفانه حضور آنها محقق نشد و تنها گروه تربت جام پس از مراسم افتتاحیه به اجرای کنسرت خود پرداختند که مورد استقبال مردم قرار گرفت.

این مسئول افزود: به طور کلی می‌توان اذعان کرد که جشنواره‌ها یکی از زمینه‌های ایجاد فرصت برای حضور گره‌های موسیقی و بررسی آثار آن‌ها  استکه این امر را می‌توان در قالب برنامه‌های دیگر نیز انجام داد. ضمن اینکه جشنواره‌های با کیفیت و بزرگ در سطح کشور کم نیستند و در واقع می‌توانند به بهترین وجه این رویه را در این موضوع در این جشنواره‌ها دید.

میرمحمد رضایی با اشاره به اینکه در واقع هدف جشنواره موسیقی فجر به نوعی ترویج و اشاعه هنر موسیقی در میان مردم به ویژه در شهرستان‌ها است، اظهار کرد: نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که برخی از استان‌ها در این راستا به سراغ گروه‌های موسیقی مشهور پاپ می‌روند و از این گروه‌ها برای شرکت در این جشنواره دعوت می‌کنند که به نظر من این حرکت، حرکت بزرگی نیست و رسالت و هدف جشنواره‌ها در این جشنواره‌ها این است که فضا را برای گروه‌های بومی ایجاد کنیم.

وی افزود: بلیت‌های این‌ جشنواره 15 هزار تومنی بود و در واقع هدف همین است که عموم مردم توانایی شرکت در این جشنواره را داشته باشند چرا که با کاهش هزینه‌ها در واقع به دنبال جذب مخاطب بوده‌ایم و اینکه تمام اقشار جامعه بتوانند  از موسیقی لذت ببرند.

این مسئول با اشاره به اینکه این جشنواره در دو بخش و در دو زمان مجزا برگزار شد، افزود: در حال حاضر بخش گروه‌نوازی این جشنواره در حال برگزاری است که در سه روز متوالی برنامه دارند. همچنین در حاشیه این کنسرت‌ها نیز فوق برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود که امید است مورد توجه علاقه‌مندان آن قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در این دوره از موسیقی تاکنون گروه‌های فردای جام و خاطره گل‌ها و کوبان ریتم به اجرای برنامه پرداخته‌اند، اظهار کرد: یک گروه کوبه‌ای و یک گروه مربوط به چند نوازنده آشیقی روز شنبه به اجرای برنامه خواهند پرداخت که امید است مورد استقبال عموم مردم قرار گیرند.

میرمحمد رضایی با اشاره به اینکه یک نکته برجسته‌ای که در این زمینه وجود دارد، این است که فعالیت‌های امسال ما بیشتر سمت و سوی توجه به موسیقی سنتی استان را دارد، گفت: تنها ژانری که مناطق ترک نشین  از گذشته های دور به آن پرداخته‌اند، موسیقی آشیقی است که چندان به آن پرداخت نشده است که استان زنجان در این زمینه 30 هاوا یا کلام ریتیمیک دارد که تحقیق و پژوهش در این زمینه از رسالتهای موسیقیدانان ما است.

وی افزود: وظیفه اصلی ما به عنوان انجمن موسیقی استان که هم اکنون در قالب طرحی در حال اجرا است این است که نواهایی که در موسیقی عاشیقی استان وجود دارد را ثبت و ضبط کنیم که این طرح هم اکنون در حال اجرا است و این طرح در قالب نشستهایی با اساتید بزرگ آشیقی برگزار می شود و آلبوم‌های صوتی از این نشست‌ها تهیه می شود که امیدواریم تا تابستان سال پیش رو بتوانیم این پروژه را به سرانجام برسانیم و هاواهای موجود در سطح استان را ثبت و ضبط کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره موسیقی فجر موسیقی پاپ کمرنگ‌تر است، افزود: برای سال آینده برنامه‌ای در جهت دیده شدن این بخش از موسیقی در جشنواره خواهیم داشت. از طرفی به دلیل حوادث اخیری که در سطح کشور اتفاق افتاده است یک سری از گروه‌های موسیقی متاثر این حوادث شدند و این موضوع به صورت ناخودآگاه بر روی هنرمندان و این حوزه تاثیر گذاشته است.

وی در پاسخ به سوال اینکه «چگونه می‌توان موسیقی آشیقی را که به عنوان یک میراث گرانبها شناخته می‌شود با موسیقی مدرن خود تلفیق کرد تا بتوان به شکل امروزی از این موسیقی بهره برد؟» گفت: این موسیقی به عنوان یک میراث از گذشتگانمان به ما ارث رسیده است و باید قدر این موسیقی را بدانیم به خصوص جوانان که غالبا نسبت به سنت چندان پایبند نیستند. از طرفی ثبت و ضبط کردن این میراث باید در دستور کار ما قرار بگیرد و در شرایطی که به مرور موسیقی‌های محلی و سنتی ما دارند کمرنگ می‌شوند، بسیار ضروری است که به عنوان اولین گام در حال حاضر به دنبال ثبت و ضبط کردن درست و اصولی این موسیقی هستیم تا در مراحل بعدی به سمت مدرن کردن این موسیقی و گام‌هایی از این دست حرکت کنیم.

داستان‌های آشیقی ایران با محوریت زنجان، برای اولین‌بار گردآوری و ثبت ملی شده و توسط کمیته تخصصی میراث ناملموس کشور به ثبت چند ملیتی پیشنهاد داده شده است. ثبت پنج آشیق داستان‌گوی زنجانی به نام‌های آشیق گلابعلی داوودبیگی، آشیق ستار خدایی، آشیق محمد نجفی، آشیق حسین ابراهیمی و آشیق یارمحمد عیسی‌بیگلو به‌عنوان مفاخران حامل میراث ناملموس نیز از دیگر فعالیت‌های انجام شده در جهت حفظ این میراث بوده است. پرونده پنج آشیق داستان‌گوی زنجانی به ‌عنوان مفاخران حامل میراث ناملموس، پس از بررسی و تایید دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران در شهریورماه امسال‌ با حضور معاون سازمان میراث‌فرهنگی و مدیرکل دفتر ثبت آثار و داوران کمیته تخصصی میراث ناملموس در فهرست مفاخران حامل میراث ناملموس ایران ثبت شد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجشنواره موسیقی فجرفرهنگ و ارشاد زنجانانجمن موسیقی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1564


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»