کد خبر: 1570
1398/11/28 - 0:26


پیگیری‌های صدای زنجان از وضعیت نامعلوم منطقه گاوازنگ ادامه دارد؛

گاوازنگ؛ رویای بلاتکلیف

در دهه ۷۰ مجموعه گاوازنگ به منظور ایجاد بستر گردشگری، تفریحی با درخواست سازمان همیاری شهرداری‌های استان و موافقت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و پس از تأیید نقشه و اطلاعات در سال ۹۴ به مساحت ۷۵ هکتار در 14 قطعه و با تعیین اجاره سالانه به سازمان همیاری شهرداری‌ها واگذار شده است و اکنون مدت این قرارداد به پایان رسیده است

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- در دهه ۷۰ مجموعه گاوازنگ به منظور ایجاد بستر گردشگری، تفریحی با درخواست سازمان همیاری شهرداری‌های استان و موافقت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و پس از تأیید نقشه و اطلاعات در سال ۹۴ به مساحت ۷۵ هکتار در 14 قطعه و با تعیین اجاره سالانه به سازمان همیاری شهرداری‌ها واگذار شده است و اکنون مدت این قرارداد به پایان رسیده است.

در این مدت یعنی حدود 20 سال قبل، 60 درصد یعنی 211 نفر از ساکنان گاوازنگ طبق معامله‌ای که با همیاری شهرداری زنجان انجام دادند ملک خود را با درخواست مکتوب سازمان همیاری شهرداری‌های استان، معاون عمرانی وقت استاندار و مسئولان دولتی به مجری پروژه در ازای دریافت زمین تحت عنوان شهرک مسکونی باغ ایرانی واقع در مجاورت سد گاوازنگ واگذار و اسناد مالکیت خود را به نام سازمان همیاری زدند و حالا بنا بر اظهارات اهالی منطقه، مشخص شده که سازمان همیاری شهرداری‌های زنجان در منطقه یاد شده اصلاً زمینی ندارد و تمامی عرصه متعلق به اداره کل منابع طبیعی است.

 ساکنان از سرگردانی 20 ساله خود معترض بوده و بر این باورند که پول، ملک و سند مالکیت شش دانگ خود را از دست داده‌اند، آیا نباید حق‌شان را در مراجع قانونی و اداری پیگیری کنند؟ هم اکنون 40 درصد ساکنان نیز که عمدتاً قطعات زمین‌شان کوچک است برای عدم تکرار سرنوشت ساکنانی که چند سال قبل زمین‌شان را معامله کردند هیچ علاقه‌ای برای معامله با مسئولان و واگذاری ملک و اراضی خود ندارند.

پروژه گردشگری گاوازنگ قرار بود در دو بخش اجرایی ‌شود بخش نخست شامل عرصه 75 هکتاری مشتمل بر 14 قطعه با کاربری مختلف از جمله احداث انواع رستوران‌ها، کافی شاپ و اماکن تفرجگاهی است. بخش دوم نیز مربوط به عرصه 327 هکتاری است که عموما مناطق کوهستانی و قسمت بالای سد را در بر می‌گیرد. در این بخش انواع اقامتگاه‌ها و مراکز خدماتی و رفاهی، سکونتگاه‌ها و اماکن تفرجگاهی مستقر می‌شوند.

سرمایه‌گذاری یک هزار و 956 میلیارد ریالی با برآورد مالی سال 96

بنا بر گزارش ارائه شده از سوی مدیرعامل سازمان همیاری و معاون عمرانی استاندار در جلسه علنی شورای شهر زنجان، در منطقه گردشگری و تفریحی گاوازنگ پروژه‌های سرمایهگذاری مشارکتی از قبیل مجتمع تجاری و تفریحی گاوازنگ، هتل چهار ستاره، مجتمع تجاری، تفریحی و خدماتی، رستوران گردان، کافه جنگلی، کافه دوچرخه، شهربازی مدرن و سرپوشیده، پارکینگ طبقاتی و رستوران ایل شن با مجموع سرمایهگذاری یک هزار و 956 میلیارد ریال با برآوردهای مالی سال  96 تعریف شده بود که به قول یکی از ساکنان این منطقه  تنها کاری که در طول این چند سال انجام شده جدول‌گذاری و جاگذاری تیربرق در محل بوده  و از سه سال پیش هیچ اقدام عملیاتی دیگری در پروژه انجام نشده است.

به گفته یکی از اهالی در حال حاضر مسئولان وجود معارض برای زمین‌های مذکور را بهانه‌ای برای توقف پروژه عنوان میکنند در حالی که برخلاف ادعاها معارضان محلی و مشکلات مربوط به مالکیت مانع اجرای پروژه گردشگری گاوازنگ نیستند، در این منطقه بخشی از اراضی ملی و بخشی نیز مربوط به مستثنیات بوده که در حال حاضر در اختیار مردم است. ساکنان منطقه گاوازنگ ادعا نمی‌کنند که برای زمین‌شان سند دارند اما ما نسق زراعی داریم و متولی و مجری طرح به هیچ عنوان نمی‌تواند منکر مالکیت ما شود.

مسئولان به قول خود عمل کنند ساکنان مشکلی در واگذاری مالکیت ندارند

وی با بیان این‌که از سال 90 تا به امروز مسئولان، متولی پروژه را مشخص نکرده‌اند، ابراز کرد: 60 درصد ساکنان گاوازنگ به منظور پیشبرد اهداف پروژه در حدود سال 80 به درخواست سازمان همیاری شهرداری‌های استان از اهالی مبنی بر مشارکت در اجرای سریع طرح پاسخ مثبت دادند و حالا نیز اگر مسئولان به قول خود وفا کنند 100 درصد ساکنان گاوازنگ با واگذاری مالکیت خود به مجریان پروژه مشکلی ندارند.

این شهروند به اقدام دولتی‌ها برای فشار آوردن به 40 درصد ساکنان منطقه اشاره کرد و افزود: متأسفانه مسئولان مردم را از دریافت هرگونه امکانات نظیر گاز، آب و غیره محروم می‌کنند تا ساکنان را مجبور به ترک محل زندگی‌شان کنند. بسیاری از مردم ملک‌شان را فروخته‌اند، خریداران افراد فرصت‌طلبی هستند که مشخص نیست چه برنامه‌ای دارند. اگر مسئولان اقدام نکنند به طور قطع در تملک اراضی باقیمانده دچار مشکلات جدی می‌شوند.

وی با اشاره به استقرار برخی اماکن در منطقه گردشگری گاوازنگ و ایجاد مشکلات بهداشتی و ناامنی اجتماعی تصریح کرد: متأسفانه دستگاه‌های اجرایی استان به این موضوع بی‌تفاوت هستند و به بهانه این‌که دستور قضایی ندارند از انجام وظیفه قانونی خود سرباز می‌زنند.

این شهروند ضمن گلایه از توقف اجرای پروژه گردشگری گاوازنگ از دو سه سال پیش گفت: اگر هشت سال پیش تخلفی در واگذاری‌ها صورت گرفته نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و نظارتی کجا بودند؟ چرا به موقع وارد میدان نشدند؟ الان می‌گویند واگذاری‌ها درست نبوده و تخلفاتی صورت گرفته است! دود تخلفات پروژه گردشگری به چشم مردم رفته است نه مسئولان.

سکوت سازمان همیاری در پاسخ به اهالی

وی به نتایج پیگیری‌های‌شان از نهادهای مختلف برای گرفتن حق پایمال شده‌شان اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه سازمان همیاری هیچ پاسخی به ما نمی‌دهد و مدیرعامل این سازمان عنوان کرده که بنا به دستور دادستانی هیچ اقدامی در پروژه گاوازنگ نباید صورت گیرد در حالی که با مراجعه به دادستانی ایشان عنوان کردند که موضوع واگذاری زمین‌ها به اهالی و مطالبه آنان ربطی به پرونده تشکیل شده برای گاوازنگ ندارد و اهالی اینموضوع را که چه دادند و چه باید بگیرند را از دستگاه‌های اجرایی، استانداری و سازمان همیاری پیگیر باشند.

این شهروند به پیگیری مطالباتشان از استانداری و بی‌توجهی این دستگاه نسبت به پیگیری حقوق اهالی گاوازنگ اشاره کرد و افزود: دیگر اتاقی در استانداری نمانده که برای درخواست دیدار با استاندار به آنجا مراجعه نکرده باشیم. چهار ماه است اجازه نمی‌دهند با استاندار دیداری داشته باشیم. درخواست مکتوب دادیم  و با مسئول حراست و بازرسی نیز ملاقات کردیم ولی نظرشان بر این نیست که ما با استاندار دیدار داشته باشیم.

وی در ادامه این‌گونه عنوان کرد: تعجب می‌کنم تمامی طبقات استانداری پر شده از اتاق‌های حراست و نظارت، تمامی افراد هم پشت میزنشین هستند. بهتر بود دو کارشناس اجرایی هم در استانداری استخدام می‌شدند تا کارهای میدانی می‌کردند، مشخص است وقتی متولیان همگی پشت میز نشسته‌اند از روند اجرای پروژه‌ها در شهر بی‌خبر می‌مانند.

پروژه متوقف نشد

در حالی ساکنان منطقه از توقف پروژه گله‌مند هستند که مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان معتقد است در طول 20 سال اخیر روند اجرا متوقف نبوده و اقداماتی نظیر بازگشایی مسیر، احداث پارک ائل داغی، احداث سد خاکی گاوازنگ، بازسازی پارک ائل داغی، استقرار فوت کورت‌ها در طول دو سال اخیر و ایجاد زمینه برای فعالیت چندین رستوران و شهربازی از جمله اقدامات انجام گرفته در راستای اجرای پروژه گردشگری گاوازنگ بود.

هر چند سعید امیدی از پیشرفت فیزیکی حدود 40 درصدی پروژه گاوازنگ خبر می‌دهد ولی به صراحت از عقب‌ماندگی  این پروژه از اهداف تعیین شده خبر می‌دهد.

مشکلات جدی پروژه گاوازنگ

با وجود تماس‌های مکرر با مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان در زمینه درخواست‌های اهالی و نیز ارائه توضیحاتی از وضعیت پروژه گردشگری گاوازنگ در نهایت موفق به مصاحبه نشدیم ولی این مسئول چندی پیش در در بازدید از پروژه باراجین قزوین در جمع رسانه‌ها و برخی از اهالی منطقه گاوازنگ عدم وجود سند مالکیت برای مجری پروژه، نبود زیرساخت‌های گاز و آب، انحراف در واگذاری اراضی، عدم تعریف منابع مالی را چهار مشکل اصلی و حساس پروژه گردشگری گاوازنگ اعلام کرده و عدم وجود سند مالکیت برای مجری پروژه را یکی از مشکلات جدی دانسته است.

منابع طبیعی باید سند مالکیت صادر کند

به گفته این مسئول از 75 هکتار که در قالب 14 قطعه تعریف شده، سند مالکیتی وجود ندارد این به آن مفهوم است که مجری  پروژه باید نسبت به انجام آن اقدام کرده و اداره کل منابع طبیعی پس از سال‌ها سند مالکیت را فارغ از این‌که مجری پروژه هر که هست  باید با رعایت ضوابط  و قوانین صادر کند تا مالک نسبت به جذب منابع از طریق بخش خصوصی اقدام کند.

امیدی ایجاد زیرساخت نظیر شبکه گازرسانی و آب شرب لوله‌کشی را از الزامات پروژه گردشگری گاوازنگ عنوان کرد و گفت: گاز و آب شرب از مولفه‌های مهم در ایجاد هتل، کافی‌شاپ، رستوران و غیره است که متأسفانه با گذشت نزدیک به 20 سال به آن توجهی نشده است.

وی با اشاره به انحراف در واگذاری اراضی بین بازه زمانی 89 تا 92 خاطرنشان کرد: شاید در برخی موارد بدون کسب مجوز از سوی ارگان‌های ذیربط از جمله جهاد کشاورزی و منابع طبیعی فرآیند واگذاری انجام شده که این مسئله موجب شد تا نهادهای مربوطه روند اجرای پروژه را کند و در برخی موارد متوقف کرده‌اند.

این مسئول عدم تعریف منابع مالی برای اجرای پروژه را از دیگر مشکلات پروژه گاوازنگ اعلام کرد و گفت: در زنجان منابع مالی برای این پروژه تعریف نشده، حتی هیچ راهی برای تامین منابع مالی آن وجود ندارد. این موارد باید در قالب کارگروه‌های تخصصی پیگیری و موضوعات حقوقی یاد شد نیز باید تعیین تکلیف شوند.

انجام عملیات شهرک‌سازی در گاوازنگ آسانترین بخش پروژه است

امیدی ضمن اشاره به موضوع معامله انجام شده با برخی از اهالی گاوازنگ با اشاره به این‌که در ابتدای سال 90 اقدامات مربوط  به تملک بخشی از اراضی در محل هدف انجام  و مقرر شد به اهالی در ازای واگذاری زمین‌های خود، شهرک مسکونی در مجاورت سد  گاوازنگ برای اسکان روستائیان اختصاص یابد، اضافه کرد: پس از سال 92 این روند متوقف شده است به نظرم این بخش یکی از آسان‌ترین بخش پروژه گاوازنگ است و مسئولان باید به سرعت نسبت به تعیین تکلیف زمین‌ها و آغاز عملیات شهرک‌سازی در منطقه هدف اقدام کرده و نسبت به فنس‌کشی در اطراف محوطه پروژه اقدام کند البته در این زمینه با نهادهای نظارتی در حال هماهنگی هستیم.

مشکل حقوقی داریم

این مسئول معتقد است که مشکلات فعلی پروژه مذکور مربوط  به روند اجرایی نیست. برای این مشکل می‌توان زمانی را تعیین کرد اما در حال حاضر مشکل حقوقی وجود دارد که ضروری است کارگروهی با حضور شرکت‌های خدمات‌رسان، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و استانداری تشکیل و مباحث حقوقی در آن بررسی و پیگیری شود.

امیدی با بیان این‌که طولانی شدن زمان اجرا و تحویل پروژه کار را پیچیده‌تر کرده است، عنوان کرد: عدم تعریف منبع مالی روشن و یا شیوه اختصاص منابع مالی برای پروژه بزرگترین اشکال است که در اجرای کند پروژه نقش تأثیرگذاری دارد.

به گفته امیدی تاکنون هیچ اعتباری برای پروژه تعریف نشده است از همین رو در زمینه میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه نیز بدون احتساب مبالغ مربوط به سرمایه‌گذاری‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز برای استقرار واحدهای مدنظر آن‌ها، سالانه حداقل باید 200 میلیارد ریال اعتبار به این پروژه گردشگری تزریق شود تا متولیان طی 5 سال کار را پیش ببرند.

دستگاه متولی به جای شکایت رسماً نامه می‌نویسد که شکایت را پس بگیرد

رئیس کل دادگستری استان در آخرین اظهارنظر خود در مورد پروژه گاوازنگ بر این باور است که موضوع واگذاری گاوازنگ به صورتی انجام شده که اکنون مجموعه‌ای از منابع طبیعی را تصرف کرده‌اند و دستگاه متولی به جای شکایت رسماً نامه می‌نویسد که شکایت را پس بگیرد.

حجت‌الاسلام نیارکی اذعان کرد: اکنون ارزش اراضی فروخته شده بالغ بر ۱۲۰ میلیارد است که این عدد مربوط به آن زمان است و اکنون بیش از اینهاست و در دیوان محاسبات نیز دارای پرونده است.

منابع طبیعی ادعایی برای این زمین‌ها ندارد

در وضعیتی که مسئولان مشکل غیرقانونی بودن واگذاری زمین‌های منابع طبیعی در منطقه گاوازنگ به همیاری شهرداریها را مطرح می‌کنند که خلیل آقاجانلو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در پاسخ به صدای زنجان بر این باور است که این زمین‌ها سال‌ها قبل واگذار شده و دارای پرونده بوده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و توسط مرجع ذی‌ربط مراحل واگذاری انجام شده و دارای قرارداد بوده و خارج از قرارداد نیست.

به گفته این مسئول در منطقه گاوازنگ دو بخش وجود دارد که یکی منطقه واگذار شده و دیگری پارک است، زمین‌های پارک، مجموعه درختکاری شده و سد است که متعلق به منابع طبیعی بوده و دیگری زمین واگذار شده به سازمان همیاری است.

وی عنوان کرد که زمین واگذار شده به امور اراضی تحویل داده شده و در حال حاضر قرارداد واگذاری این زمین‌ها بین امور اراضی و سازمان همیاری شهرداری‌ها انجام می‌شود.

آقاجانلو متذکر شد که منابع طبیعی برای زمین‌های واگذار شده که قرارداد برای آن‌ها منعقد شده است ادعایی ندارد.

امروز که دستگاه‌های نظارتی استان بعد از سال‌ها متوجه شده‌اند که در مباحث واگذاری اراضی تخلفاتی صورت گرفته است اجرای پروژه گردشگری گاوازنگ که روند لاک‌پشتی از سال 77 آغاز کرده را عملاً متوقف کرده‌اند اهالی گاوازنگ که زمانی به امید خانه‌دار شدن در این زمین‌ها معامله‌ای کرده‌اند سال‌ها چشم‌انتظاری به امید اقدامی از سوی مسئولان برایشان راهگشا نبوده و شکایت خود را به نهادهای نظارتی مختلفی بردند و سوالشان این است که کی تکلیف زمین‌های آنان مشخص می‌شود؟ تا کی باید در انتظار گرفتن سرمایه‌ای باشند که روزی دو دستی آن را تقدیم سازمان همیاری کردند؟

رئیس قوه قضاییه چند ماه پیش در آخرین سفر خود به زنجان در جلسه‌ای با حضور مسئولان  فرصت یک ماهه برای را پیگیری و تعیین تکلیف موضوعات زمین‌خواری در استان را در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال داده و تأکید بر تشکیل جلسات کارگروه در این زمینه کردند.

این مسئول اضافه کرد: اگر طرحی پشتوانه قانونی داشته باشد و مصوب دستگاه‌های مربوطه باشد و به همه جوانب آن پرداخته شده باشد به طوری که محیط زیست در این قضیه مدعی نباشد، منابع طبیعی، محیط زیست و جهاد کشاورزی موافق آن باشند و همه جوانب رعایت و سنجیده شود ما نیز حامی طرحی هستیم که در جهت توسعه گردشگری استان است، چرا که این موضوع می‌تواند به منابع مالی کمک کند و ما مخالف آن نیستیم منتها باید همه ابعاد قضیه کامل شود.

تخلف شده، قانون نادیده گرفته شده است

دادستان زنجان نیز در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اظهارنظر خود در مورد محدوده گاوازنگ این‌گونه عنوان کرده که « قطعه دوم خارج از محدوه جانمایی بوده و خارج از محدوده است این‌که سرقفلی فروخته شده، تخلف است و تخلف دیگر آن که با آن بخشنامه قانون نادیده گرفته شده است.»

به گفته دادستان زنجان گران‌ترین قسمت این واگذاری متری بیش از ۳۰ میلیون تومان است از همین رو تخلفات هم جرم و هم غیر قابل اغماض است.

دادستان تأکید کرده که سال گذشته بار دیگر به بهانه طرح گردشگری اقدام به ایجاد فود کورت می‌کنند که اساساً انحراف است.

واگذاری مجموعه گاوازنگ به سازمان همیاری شهرداری‌ها اقدام غلطی بود

شهریور ماه امسال، استاندار زنجان نیز در آخرین اظهارنظر خود در مورد مجموعه تفریحی ائل‌داغی (گاوازنگ) زنجان دستور داد تا معاونت عمرانی استانداری طی جلسه‌ای با حضور مسئولان سازمان امور اراضی کشور و دستگاه‌های نظارتی و قضایی استان و با ارائه پیشنهادهای عملی، ظرف دو هفته آینده موضوع را تعیین تکلیف کنند و معتقد بود در صورتی که هر فرد و مقامی در هر دوره‌ای نسبت به این موضوع، تخلف کرده باشد باید برخورد قانونی با وی انجام شود.

حقیقی واگذاری مجموعه گاوازنگ به سازمان همیاری شهرداری‌ها در گذشته را اقدامی اشتباه خواند و گفت: با تشکیل کمیته‌ای پیگیر این هستیم که تمام مجموعه به‌عنوان یک منطقه شهری به شهرداری زنجان واگذار شود تا مدیریت و نظارت بر مجموعه بر عهده شهرداری باشد.

راهکار واگذاری به شهرداری است

به منظور دریافت پاسخ شفاف برای سوال اهالی گاوازنگ و نیز آگاهی از تدابیری که مسئولان استان برای این گره کور گاوازنگ در نظر گرفته‌اند به سراغ معاون عمرانی استاندار زنجان رفتیم که در پاسخ این‌گونه عنوان کردند: «بنده توصیه به کسی نمی‌کنم ولی تلاش ما به عنوان مدیر استانی این است که پروژه گاوازنگ به شهرداری واگذار شده و این نهاد با توجه به منابع و ابزارهایی که در اختیار دارد مدیریت آن را به دست گیرد تا برای دستیابی به منافع مشکلات آن را حل کند. ما در تلاشیم تا این واگذاری انجام شود چرا که به نفع مجموعه و نیز افرادی است که در آنجا سرمایه‌گذاری کردند.»

مهرداد سلطانی در واکنش به این بخش از صحبت‌های اهالی گاوازنگ که سازمان همیاری عنوان کرده در حال حاضر آغاز همه فعالیت‌های این پروژه وابسته به دستور مستقیم استاندار است گفت: « در گاوازنگ پروژه خاصی قرار نیست آغاز شود و همان پروژه مستمری است که از سال‌ها پیش وجود داشته و ادامه‌دار است ولی در حال حاضر روند حقوقی در پروژه مذکور مشکلاتی را به بار آورده که امکان واگذاری زمین‌هایی که پیش از این از سوی همیاری داده شده بود به هر ترتیبی فعلاً وجود ندارد و موضوع متوقف شده است.»

به گفته این مسئول از آنجایی که سازمان همیاری شهرداری‌ها در حال حاضر منابع مالی جدیدی برای انجام ادامه طرح ندارد از همین رو بهترین راهکار واگذاری کل پروژه گاوازنگ به شهرداری زنجان است چرا که شهرداری هم ابزار و امکان توسعه و ادامه پروژه را دارد و هم قانوناً متولی محدوده قانونی حریم شهری است.

وی معتقد است برای بخشی از پروژه گاوازنگ که در محدوده حریم شهری است امکان واگذاری به شهرداری وجود داشته تا بتواند این پروژه را در راستای خدمت‌دهی به شهروندان حتی تبدیل به پروژه درآمدزا کند.

کتباً به شهرداری اعلام کردم

سلطانی با بیان این مطلب که بنده در شورای شهر با حضور مسئولان شهرداری موضوع واگذاری پروژه گاوازنگ به شهرداری را مطرح و تشریح کرده و به صورت کتبی نیز این موضوعات را ارائه دادم تا در دستور کار قرار گیرد.

وی معتقد است بهترین راهکار برون‌رفت از شرایط فعلی گاوازنگ به دست گرفتن پروژه توسط شهرداری است چون ابزار انجام این پروژه در دست این نهاد است.

معاون عمرانی استانداری بر این باور است که در سال‌های گذشته اراده‌ای برای واگذاری پروژه گاوازنگ به شهرداری وجود نداشته ولی امروز این عزم وجود دارد؛ که امیدواریم این اتفاق رخ داده تا مشکلات برطرف شود.

وی در پاسخ به این سوال که شهرداری ادعا می‌کند در این زمینه از سوی استانداری کتباً چیزی اعلام نشده است، گفت: بنده پیش از این حضوراً این موضوع واگذاری مدیریت پروژه گاوازنگ را مطرح کردم و اخیراً نیز به صورت کتبی به شهرداری اعلام شده است.

سلطانی در واکنش به این گفته شهرداری که با توجه به مشکلات حقوقی و وجود معارض‌هایی در این پروژه چند سالی طول می‌کشد تا خدمات‌رسانی انجام شود، افزود: بله این‌گونه مشکلات وجود دارد ولی از سوی شهرداری این مشکلات به راحتی قابل حل است چرا که ابزار و منابع حل مشکلات را دارد.

سازمان همیاری توان حل مشکل گاوازنگ را ندارد

به گفته این مسئول  این پروژه منافعی برای شهرداری در پی دارد و این نهاد برای دستیابی به آن باید مشکلات را برطرف کند، سازمان همیاری امروزه با توجه به نداشتن منابع توان حل این مشکلات را ندارد.

وی در واکنش به صحبت‌های اهالی مبنی بر این‌که دادستانی به آنان عنوان کرده که زمین‌هایی که در عوض زمین‌هایشان باید از سوی همیاری شهرداری بگیرند ربطی به پروژه این پروژه در مراجع قضایی نداشته و آنان می‌توانند برای مطالبه زمین‎‌هایشان از دستگاه اجرایی که با آنان قرارداد بسته اقدام کنند از سوی دیگر همیاری نیز معتقد بوده که این اقدام صرفاً با دستور مستقیم استاندار قابل حل است، افزود: « در اینجا ابهاماتی وجود دارد این‌ها بحث‌هایی است که امثال بنده مطرح می‌کنیم در حالی که ممکن است کتبی نشده باشد و واقعاً هم درست بوده و نظر دادستانی نیز به جاست ولی سازمان همیاری نیز از سوی دیگر نگرانی‌هایی دارد که چقدر می‌تواند واگذاری‌ها را انجام دهد چون این موارد تبدیل به صورتجلسه نشده است.»

پیگیر تمدید قراردادیم

این مسئول در واکنش به صحبت‌های انجام شده از سوی منابع طبیعی مبنی بر واگذاری قانونی این زمین‌ها به همیاری شهرداری گفت: در این بخش بحث اصلی بر تمدید قرارداد است که مجدداً با ابهامات حقوقی مواجه است و در حال حاضر به دنبال تمدید این قرارداد هستیم.

وی در بیان این‌که آیا با توجه به وضعیت فعلی، پروژه گاوازنگ همچنان باید بلاتکلیف بماند، یادآور شد: ما نشست‌هایی با حضور دستگاه‌های نظارتی برگزار کردیم به نقطه نظراتی نیز رسیدیم و منتظر خروجی این نقطه نظرات هستیم.

با وجود اظهارات معاون عمرانی استاندار، اسماعیل دویران، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر زنجان اما بر این باور است که تاکنون موضوع در محدوده قرار گرفتن منطقه گاوازنگ به صورت کتبی به شهرداری ارسال نشده است.

حرف زیاد زده شده ولی اقدام عملی هیچ

کمیسیون عمران شورای شهر زنجان در واکنش به این‌که صحبت‌هایی مبنی بر واگذاری منطقه گاوازنگ به شهرداری زنجان مطرح است، گفت: نه صحبت‌ها در این زمینه زیاد است ولی هنوز هیچ کار عملی و اجرایی انجام نشده است فقط حدود 5 هفته پیش کلیاتی در جلسات مطرح  شده است.

به گفته این عضو شورا « فعلاً حساب و کتاب نشده است که منطقه گاوازنگ چی دارد چی ندارد و برآوردی در مورد هزینه و منفعت آن انجام نشده است و جزئیات در دست شورا و شهرداری نیست.»

دویران با تأکید بر این‌که این موضوع نیاز به مصوبه شورا داشته و در صورت تأییدیه شورا نیزعملیاتی شدن موضوع زمانبر است، خاطرنشان کرد: در صورت واگذاری منطقه به شهرداری بیش از 6 ماه طول می‌کشد تا اقدامات اولیه در آن منطقه انجام شود ولی فک نکنم به این زودی‌ها اتفاق خاصی در این زمینه بیافتد چرا که موضوع زمانبر است.

به گفته این عضو شورا، تا زمانی که مشکلات مالکیت و معارضان زمین‌ها و هزینه و منفعت آن به طور شفاف مشخص نشده و مشکلات برطرف نشود نمی‌توانیم چیزی تحویل بگیریم همه این موارد باید شسته رفته بر روی کاغذ قید شود.

قبل از واگذاری به شهرداری باید سرنوشت طرح روشن شود

علیرضا اورنگی، رئیس سازمان امور اراضی کشور نیز با توجه به اظهارات خود در مورد مجموعه گاوازنگ در جلسه بررسی مشکلات حوزه امور اراضی استان به نوعی سخنان معاون استاندار و عضو شورای شهر را تأیید کرده و می‌گوید: «تصمیم مدیریت ارشد استان در زمینه واگذاری مجموعه گاوازنگ به شهرداری زنجان تصمیمی درست است از سوی دیگر برخورد با متخلفان احتمالی این مجموعه در زمینه واگذاری و اجاره هم ضروری است اما سرنوشت طرح نیز باید روشن و مشخص باشد.»

اورنگی تأکید کرده که تخلف احتمالی صورت گرفته در زمینه انتقال بخش قطعه‌بندی شده مجموعه گاوازنگ به روستاییان ساکن در این منطقه نیز باید احراز و مشخص شود.

وی ادامه داد: در صورتی که قطعه‌بندی با اجازه موجر (دولت) نبوده، طرح به صورت یکپارچه اجاره داده شود تا پس از واگذاری نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در پیشنهاد دیگر خود گفته: مجموعه فرهنگی و تفریحی ائل‌داغی (گاوازنگ) طی یک ضابطه تعریف‌شده به عنوان ناحیه منفصل شهری نیز می‌تواند به شهرداری واگذار شود که حداقل مزیت آن این است که سرمایه‌گذاری در آن نظام‌یافته می‌شود.

این مسئول با بیان این مطلب که سازمان موافق واگذاری مجموعه فرهنگی و تفریحی ائل‌داغی (گاوازنگ) به شهرداری زنجان است، گفت: این موضوع باید از طریق کمیسیون مستندسازی دولت صورت پذیرد زیرا مزیت آن این است که واگذاری با تأیید، نظارت و کنترل دولت بوده و هرگونه واگذاری و فروش در آینده نیز از طریق دولت انجام می‌شود.

با وجود درخواست‌های مکرر اهالی منطقه گاوازنگ بر گرفتن حق‌شان و پیگیری آن از نهادهای مختلف و با نگاهی به اظهارنظرهای مسئولان باید گفت این قصه سر دراز داشته و به این زودی‌ها نمی‌توان شاهد اقدام عملی در این منطقه شد چرا که با نگاه خوشبینانه با روشن شدن سرنوشت طرح و حل ابهامات موجود، محدوده گاوازنگ به شهرداری واگذار شود با این وضعیتی که شهرداری و شورای شهر دارد فعلاً اولویت اصلی بهبود وضعیت درون سازمانی این دو نهاد بوده و حالا حالاها به نظر نمی‌رسد از این مسئولان آبی برای اهالی گاوازنگ گرم شود.

اندر خم یک کوچه‌ایم

پروژه مشابه گاوازنگ زنجان، پروژه باراجین قزوین است که در مسیر اتوبان قزوین- تهران قرار داشته و در سال 78 و حدود یک سال پس از پروژه گردشگری گاوازنگ آغاز شد. مساحت پروژه گردشگری قزوینی‌ها یک هزار و 400 هکتار است یعنی 3 برابر پروژه گاوازنگ! اما با این وجود میزان پیشرفت فیزیکی این دو پروژه گردشگری در زنجان و قزوین به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

6 سال قبل فاز نخست پروژه باراجین در مساحتی به سطح هفت هکتار به پایان رسید. فاز دو نیز که تا به امروز 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، از دو سال پیش در دستور کار مجریان قرار گرفت اما در زنجان ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم!

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگاوازنگ زنجانسازمان همیاری شهرداری های زنجانمنابع طبیعی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1570


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»