دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: سهروردی بنیانگذار فلسفهای است که میتوان آن را فلسفه علمالانوار نامید
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی:
همایش ملی شیخ شهاب الدین سهروردی چهارشنبه هستم مردادماه ۱۴۰۴ در سهرورد زنجان
برگزار شد.
عبدالحسین خسرو پناه دبیر
شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم همایش ملی شیخ شهابالدین سهروردی بر ضرورت
تقویت جایگاه تمدنی و معرفتی شهر سهرورد تأکید و اظهار کرد: برگزاری چنین مراسمهایی
در بزرگداشت مفاخر علمی و فرهنگی کشور، نقش بسزایی در تمدنسازی ایران اسلامی
دارد.
شیخ
شهید، بنیانگذار مکتب حکمت اشراق است
دبیر شورای عالی انقلاب
فرهنگی با اشاره به جایگاه جهانی شیخ اشراق گفت: نوجوانان و جوانان حاضر در این
جلسه باید بدانند که شیخ شهید، بنیانگذار مکتب حکمت اشراق، یکی از شخصیتهای
شناختهشده فلسفی در شرق و غرب عالم است.
خسروپناه با بیان اینکه
چهره برجسته فلسفه اسلامی با وجود عمر کوتاه خود، تأثیری ماندگار بر جهان معرفت بر
جای گذاشته است، بیان کرد: شهر سهرورد، علاوه بر سابقه تاریخی و علمی، دارای ظرفیتهای
کمنظیر در حوزه طبیعت، گردشگری، صنایعدستی، و آثار تمدنی است.
دبیر شورای عالی انقلاب
فرهنگی با اشاره به اینکه پیشنهاد میشود نخست تدوین و تصویب سند گردشگری برای
استان زنجان با محوریت شهر سهرورد و تکمیل پروژه مهم «اتوبان حکمت» از سهرورد به
همدان است، افزود: تأسیس «بنیاد ملی و بینالمللی شیخ اشراق» با مشارکت فرهیختگان
و خیرین، و با تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز انجام شود.
وی با بیان اینکه این بنیاد
نباید دولتی باشد، بلکه باید مردمی و نخبگانی اداره شود، تصریح کرد: نقش تسهیلگر
آن در معرفی حکمت اسلامی و جریانسازی فرهنگی در سطح ملی و بینالمللی بسیار مهم
است.
وی با رد شبهات نسبتدادهشده
به مکتب اشراق اظهار کرد: شیخ اشراق نهتنها فیلسوفی تلفیقی نبوده، بلکه صاحب یک
مکتب مستقل و عمیق فلسفی است.
وی با بیان اینکه وی پیش از
۴۰ سالگی به چنین مرتبهای رسید، گفت: این نشاندهنده نبوغ بینظیر اوست؛ همانگونه
که امروز نیز شاهد ظهور نخبگان جوانی هستیم که پیش از چهلسالگی به درجه استاد
تمامی رسیدند.
دبیر شورای عالی انقلاب
فرهنگی با بیان اینکه ایران اسلامی همواره مهد پرورش نوابغ در عرصه علم و حکمت
بوده است، و وظیفه ما در قبال این میراث گرانسنگ، حمایت، ترویج و نهادینهسازی آن
برای نسلهای آینده است، ادامه داد: شیخ اشراق، شهابالدین یحیی سهروردی، حکیمی
است که در فضای فکری خاصی رشد یافت.
وی، افزود: وی از نوجوانی به مطالعه آثار افلاطونیان و
حکمای یونان توجه داشت، اما تمرکز اصلیاش بر حکمت مشاء بود.
خسروپناه با بیان اینکه آنچه
سهروردی را متمایز میسازد، متدولوژی فلسفی مبتنی بر «علم حضوری» و تبدیل آن به
«علم حصولی» است، بیان کرد: این رویکرد، ستون فکری حکمت اشراق را شکل میدهد،
فلسفه او، فلسفهای نورانی است، او بهراستی، بنیانگذار فلسفهای است که میتوان
آن را فلسفه علمالانوار نامید.
وی با بیان اینکه سهروردی
در عصری میزیست که با چالشهای متعددی روبهرو بود، گفت: تعارض فلسفه با کلام،
چالش فلسفه و عرفان، و... از جمله چالشها بود.
خسروپناه با بیان سهروردی
با شهادت در جوانی، راهی را گشود که قرنها بعد، حکمایی چون علامه طباطبایی آن را
ادامه دادند، تصریح کرد: شیخ اشراق با تأسیس حکمت اشراق، نهفقط مکتبی فلسفی، بلکه
نظامی تمدنی بنا نهاد؛ نظامی که هم متکی به میراث ایرانزمین بود، هم به حقیقت وحی
و قرآن، و هم به مکاشفه و تأمل. این هنر بزرگ اوست که توانست سه حوزه اندیشهای
عرفان، فلسفه، و کلام، و نیز دو قلمرو تمدنی اسلام و ایران را در نقطهای مشترک
جمع کند.
مشکلات
منطقه خدابنده رفع شود
احمد بیگدلی، نماینده مردم
خدابنده در مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم همایش ملی شیخ شهابالدین سهروردی با
تجلیل از مقام علمی و فکری شیخ اشراق، بر ضرورت توجه جدی به توسعه و رفع مشکلات
شهر سهرورد تأکید و اظهار کرد: شیخ سهروردی از مفاخر بینظیر ایران اسلامی و از
اندیشمندان برجسته جهان اسلام است که با گذشت بیش از هشت قرن، همچنان نام و یادش
مایه افتخار ایرانیان، بهویژه مردم زنجان و شهرستان خدابنده است.
وی با اشاره به اینکه برخی
افراد بهواسطه نبوغ، ایمان، و تلاشهایشان در حافظه تاریخی ماندگار هستند، گفت:
شیخ سهروردی یکی از این چهرههای منحصربهفرد است که خداوند متعال به او عطای فکر
و اندیشهای عمیق بخشیده بود.
بیگدلی در ادامه با اشاره
به مسائل و چالشهای شهر سهرورد عنوان کرد: تکمیل ورودی شهر سهرورد که سالهاست
نیمهتمام باقی مانده است، رسیدگی به وضعیت فضاهای آموزشی شهر، تعیین تکلیف ساختوسازهای
مسکونی خارج از محدوده شهری، بررسی و رفع مشکلات مربوط به آب شرب و پروژه سازهای
در دست احداث توسط منابع طبیعی از جمله مطالبات مردم این منطقه است.
یادمانی
برای شیخ اشراق ساخته میشود
کاوه خورابه، معاون علمی و
پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ظهر
نیز در همایش ملی شیخ شهابالدین سهروردی با تاکید بر لزوم بازشناسی و ترویج
اندیشههای حکمت اشراق اظهار کرد: هنوز بسیاری از ابعاد ناشناخته و ناگفتههای
مربوط به شخصیت و آثار سهروردی به طور جدی مورد پژوهش قرار نگرفتهاند و لازم است
این خلأ علمی جبران شود.
معاون علمی و پژوهشی انجمن
آثار و مفاخر فرهنگی با بیان اینکه سهروردی گذرگاهی برای آشتی جریانهای فکری
گوناگون با سنتهای فکری ایران باستان، هند، یونان و دیگر تمدنها است، افزود:
وقتی از ایران سخن میگوییم، از خرد و اندیشهای صحبت میکنیم که تا امروز جاری
است و در لحظات حساس فرهنگی، سیاسی و هنری نقشآفرین بوده است.
وی «نور» را مفهومی بنیادین
در اندیشه سهروردی خواند و تصریح کرد: این مفهوم در سه دوره مهم، یعنی دوران
زرتشتی، مهرپرستی و اسلامی، حضور برجستهای دارد و در نهایت در حکمت اشراق، به اوج
خود میرسد. وی با بیان اینکه سهروردی در برابر تاریکیها و انحطاطهای فکری
زمانه، نور حقیقت و خردورزی را احیا کرد، ادامه داد: وی مسیری نوین در تاریخ
اندیشه گشود.
خورابه با اشاره به تلاشهای
پژوهشگران برجسته از جمله هانری کربن و استاد نجفقلی حبیبی در حوزه سهروردیپژوهی،
گفت: هرچند این پژوهشها ارزشمند بودهاند، اما کافی نیستند، چراکه مسیر اندیشهورزی،
پایانی ندارد.
معاون انجمن آثار و مفاخر
فرهنگی با تاکید بر ضرورت مواجههای نوین با اندیشههای سهروردی، گفت: لازم است
این سنت فکری را با شرایط امروز، از جمله فضای مجازی، هوش مصنوعی و فناوریهای
نوین تطبیق دهیم.
وی همچنین از تلاش انجمن
آثار و مفاخر فرهنگی برای فراهم آوردن مقدمات ساخت بنای یادمانی شیخ اشراق در شهر
سهرورد خبر داد و اعلام کرد: این طرح با همکاری موسسه پژوهشی حکمت سهروردی، شورای
شهر سهرورد، فرمانداری خدابنده و با حمایت سازمان برنامه و بودجه در دست پیگیری
است.
سهم
خدابنده در گردشگری بسیار ناچیز است
سید محمد اسماعیل اعلایی،
فرماندار شهرستان خدابنده نیز در این مراسم ضمن اشاره به جایگاه تاریخی و فرهنگی
این منطقه، از لزوم توجه جدیتر به ظرفیتهای متنوع گردشگری در شهرستان بهویژه در
بخش گردشگری فرهنگی تاکید کرد. فرماندار شهرستان خدابنده با بیان اینکه خدابنده حدود نیمی از استان زنجان و بخش قابل
توجهی از کشور را دربر میگیرد، متأسفانه سهم آن از گردشگری، بهویژه گردشگری
فرهنگی، بسیار ناچیز است،
وی با اشاره به اماکن
تاریخی و طبیعی شهرستان خاطرنشان کرد: مسجد جامع تاریخی، بقعه قیدار نبی، مجموعه
غار کتلهخور، باغات سهرورد و غیره، تنها نمونههایی از جاذبههای طبیعی و تاریخی
این شهرستان هستند که میتوانند در سطح ملی و حتی بینالمللی مطرح شوند.
فرماندار شهرستان خدابنده گفت: مفاخر فرهنگی،
سرمایههای اجتماعی آینده و عاملی مؤثر در اقتصاد، سیاست و دیپلماسی فرهنگی کشور
به شمار میروند و پاسداشت آنان، نقش کلیدی در حفظ هویت و توسعه فرهنگی و اجتماعی
استان دارد.
وی در ادامه با اشاره به
جایگاه علمی و فلسفی شهر سهرورد گفت: پیشنهاد میشود با توجه به پیشینه ارزشمند
این شهر و نقش برجسته آن در فلسفه و حکمت اسلامی، روز بزرگداشت زنجان، بهعنوان
روز «حکمت» در شهر سهرورد نامگذاری شود و این شهر بهعنوان «دیار حکمت و فلسفه»
شناخته شود.
انتهای پیام