حجتالاسلام خسروپناه: شیخ اشراق با احیای حکمت خسروانی و پیوند آن با حکمت قرآنی، توانست آموزههایی را که از نور و ظلمت، توحید، معنویت و علم حضوری سخن میگویند
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی:
آیین بزرگداشت شیخ شهابالدین سهروردی و روز زنجان چهارشنبه هشتم مردادماه 1404 با
حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار و آیین رونمایی از کتاب «وزین سهروردی و حکمت
خسروانی» برگزار شد.
حجتالاسلام عبدالحسین
خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن گرامیداشت یاد شهدای گرانقدر، بهویژه
شهدای جنگ 12 روزه بر نقش بنیادین شیخ اشراق در وحدتبخشی حکمت ایرانی و قرآنی تأکید
کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب
فرهنگی با بیان اینکه نشست نخبگانی امروز در سهرورد، بهلحاظ سطح علمی، در تراز ملی
برگزار شد، اظهار کرد: حکیم سهروردی نه یک گردآورنده التقاطی، بلکه یک بنیانگذار
اصیل در حکمت اسلامی است و با تبیین حکمت اشراق، توانست نزاع تاریخی میان فلسفه و
عرفان، و از آن مهمتر، شکاف میان ایرانیت و اسلامیت را به نحوی عمیق و نظری حل
کند.
وی افزود: متأسفانه هنوز
در برخی محافل، تقابل میان ایرانگرایی بدون اسلام و اسلامگرایی بدون ایران وجود
دارد اما شیخ اشراق با حکمت اشراق نشان داد که این دو نه تنها متعارض نیستند، بلکه
در پرتو حکمت میتوانند بهزیبایی در هم تنیده شوند.
دبیر شورای عالی انقلاب
فرهنگی، با اشاره به مبانی حکمت خسروانی که ریشه در ایران باستان دارد، تصریح کرد:
شیخ اشراق با احیای حکمت خسروانی و پیوند آن با حکمت قرآنی، توانست آموزههایی را
که از نور و ظلمت، توحید، معنویت و علم حضوری سخن میگویند، در منظومهای منسجم و
ناظر به معارف اسلامی ارائه دهد. او برخلاف برخی فلاسفه که تنها به استدلال عقلی
تکیه میکنند، شهود و عقل را در هم آمیخت و تعقل نابی را بنا نهاد که از جنس لبّ
قرآنی است؛ همان لبّی که اولوالالباب حامل آناند.
خسروپناه در ادامه به جایگاه
شیخ اشراق در تاریخ تفکر فلسفی و عرفانی ایران پرداخت و گفت: در اندیشه شیخ اشراق،
حکمت ایرانی به مرتبهای ارتقا یافت که دیگر نه صرفاً تاریخنگاری فلسفه است و نه
تکرار فلسفه یونان. بلکه او با الهام از آیات نور و آموزههای انبیا، حکمت ایرانی
را به حکمت قرآنی پیوند زد و معنای تازهای به عقلانیت، شهود و سلوک حکمی بخشید.
دبیر شورای عالی انقلاب
فرهنگی با بیان اینکه چهرههایی چون جاماسب، بایزید بسطامی، ابوسعید ابوالخیر و
منصور حلاج هر یک در مسیر حکمت و شهود گام نهادهاند، تأکید کرد: شیخ اشراق،
برخلاف برخی عارفان که شهود را بهتنهایی بیان میکردند، آن را در قالب حکمت و نظریه
منسجم عرضه کرد. از این منظر، حکمت اشراق، احیا و تکمیل حکمت خسروانی است با بهرهگیری
عمیق از قرآن و سنت.
وی در پایان با اشاره به
ضرورت نهادینهسازی این نوع نگاه تمدنی به حکمت، پیشنهاد تأسیس بنیاد بینالمللی
سهروردی در استان را مطرح کرد و گفت: این بنیاد میتواند با رویکردی علمی و تمدنی،
ابعاد مغفول حکمت اشراق را کاوش کند و با بهرهگیری از آن، به حل بخشی از بحرانهای
امروز بشر از جمله بحران هویت، معنویت، خانواده و محیط زیست کمک کند. من معتقدم
حکمت اشراق میتواند در کنار دیگر ظرفیتهای فرهنگیمان، بخشی از نیازهای بنیادین
انسان معاصر را پاسخ دهد.
سهروردی
حکمت ایرانی و یونانی احیا کرد
انشاء الله رحمتی رئیس بنیاد بوعلی سینای همدان نیز در
همایش گرامیداشت شیخ شهابالدین سهروردی در زنجان به بررسی و تحلیل فلسفه سهروردی،
فیلسوف ایرانی و موسس مکتب اشراق، پرداخت و اظهار کرد: سهروردی حکمت ایرانی و
یونانی را که در آن زمان در ایران رایج بود، احیا کرد که شامل حکمتهایی بود که در
میان قوم موسی و پارسیان، بر اساس حق و عدالت وجود داشت و از انحرافات و شرکها
پاک شده بود.
رحمتی به مفهوم «تصرف»
در حوزه فلسفه اشاره کرد و افزود: معتقدم سهروردی در احیای حکمت، این مفهوم را به
معنای انتقال و تداوم حیات حکمت در جان حکیم و دیگران به کار برده است.
رئیس بنیاد بوعلی سینای
همدان ادامه داد: احیا در فلسفه سهروردی، به معنای زنده کردن و استمرار حیات حکمت
است که نه تنها در فرد حکیم بلکه در جامعه و نسلهای بعدی ادامه می یابد و این کار
نیازمند درک عمیق و روحانی حکمت است.
وی گفت: فلسفه اشراق به
عنوان یک مکتب، بر این اصل استوار است که حیات حکمت در جان فرد، باعث زنده کردن و
هدایت دیگران میشود
رحمتی همچنین به مفهوم
کیمیاگری در فلسفه سهروردی اشاره کرد و گفت: این اصطلاح همان تغییر و تحول درونی
است و این تحول، از جنس زهر و تلخی است که در نهایت به طلای درونی و حقیقت منتهی
میشود.
رئیس بنیاد بوعلی سینای
همدان تأکید کرد: فلسفه اشراق در حقیقت، نوعی تفسیر و احیای حکمتهای کهن است که
با روح و جان انسانها ارتباط مستقیم دارد و این فلسفه، راهی برای رسیدن به حقیقت
و تعالی معنوی است.
ایرانیان هرگز در جنگهای
بزرگ پیشقدم نبودهاند
یک مورخ، تاریخدان و
پژوهشگر نیز درباره نقش و جایگاه ایرانیان در تاریخ و فرهنگ جهانی، گفت: ایرانیان
در طول تاریخ همواره زندگی آراسته و پرعزتی داشتهاند.
رضا شعبانی افزود: بر این باوریم که ایرانیان هرگز
در جنگهای بزرگ پیشقدم نبودهاند و تاریخ نشان میدهد که ملت ایران همواره در صلح
و سازندگی فعالیت داشته اند.
این مورخ، تاریخدان و
پژوهشگر ایرانی با تأکید بر صفات اخلاقی و فرهنگی ایرانیان مانند صداقت و صمیمیت،
قدرت و عظمت خداوند را در فرهنگ و زندگی ایرانیان برجسته عنوان کرد و گفت: معتقدیم
که این ویژگیها، هویت و عظمت ملی ایران را شکل میدهند.
انتهای پیام/