کد خبر: 1609
1398/12/19 - 8:43


در گفت‌وگو با مدیرکل اداره میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری استان زنجان مطرح شد؛

برنامه‌های نوروزی منوط به مجوز دانشگاه علوم‌پزشکی است

نوروز امسال (سال 98) با بحران سیل و حوادث ناشی از آن شروع شد و شعار به سفر نروید. با شیوع کرونا به نظر میرسد که سال جدید بار دیگر این شعار ادامه داشته باشد و بسیاری از علاقه مندان به سفر و گردش را این بار برای جلوگیری از اپیدمی شدن ویروس جدید کرونا خانه نشین کند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- امسال نیز مشابه سال گذشته نوروز با اتفاقات نه چندان خوب در حال آمدن و نو شدن است تا بار دیگر زمین به دور خود بچرخد و 365 روز بر ما بگذرد.

نوروز امسال (سال 98) با بحران سیل و حوادث ناشی از آن شروع شد و شعار به سفر نروید. با شیوع کرونا به نظر میرسد که سال جدید بار دیگر این شعار  ادامه داشته باشد و بسیاری از علاقه مندان به سفر و گردش را  این بار برای جلوگیری از اپیدمی شدن ویروس جدید کرونا خانه نشین کند.

همین مساله باعث شده است که بازار گردشگری ایران امسال نیز مشابه سال گذشته با چالش‌های بسیاری رو به رو و کساد شود. درگیر بودن 26 استان کشور با این بیماری و احتمال گسترش و اوج یافتن آن مواردی است که باعث می‌شود بسیاری از مسئولان از سفر نرفتن دم بزنند و از مردم بخواهند که در خانه‌هایشان بمانند تا این بیماری فروکش کند. این بحران بار دیگر صنعت گردشگری و تمام کسانی که تمام سال منتظرند تا سال جدید شروع شود و از این فرصت نهایت بهره را ببرند هدف قرار داده است و موجب بی رنگ و بو شدن اقتصاد گردشگری شده است.

شرکت‌های مسافربری با انبوه لغو بلیت و ممنوعیت پرواز رو به رو شدند و هتلها نیز که تمام سال منتظر مسافران نوروزی بودند بار دیگر این فرصت را از دست دادند . این سوای خرده مشاغلی است که به واسطه کرونا و شیوع آن در ایام نوروز آسیب می‌بینند.

در این خصوص امیرارجمند، مدیرکل اداره میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اینکه طبق سال‌های گذشته دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر را اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی به عهده دارد و با توجه به اینکه دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی در خصوص خدمات سفر به اداره کل ارسال شده است کارهای خود را بابت نوروز شروع کرده‌ایم، گفت: در این زمینه دو جلسه رسمی ستاد خدمات سفر برگزار شده است و تمامی کمیته‌های مربوط به سفرهای نوروزی کارها و اقدامات خود را شروع کرده‌اند و در کنار این موضوع، بحث شیوع ویروس کرونا را داریم که متاسفانه کشور را درگیر کرده است و آیین‌نامه و شیوه‌نامه‌هایی در این زمینه توسط وزارت‌خانه به این اداره ارسال شده است که بر این اساس با توجه به اطلاع رسانی‌هایی که ستاد کنترل کرونا دارد کلیه دفاتر خدمات مسافرتی متعهد شدند که تور خارجی و داخلی برگزار نکنند و برگزاری این تورها برای آنها ممنوع شده است، همچنین تورهای طبیعت‌گردی نیز ممنوع شده است و به تمام دفاتر مسافرتی و تاسیساتی‌مان اعلام کردیم که اجازه برگزاری این نوع تورها را نیز به هیچ عنوان ندارند.

وی ادامه داد: همچنین هر نوع برنامه‌ای که منجر به ایجاد تجمع شود در تاسیسات گردشگری ممنوع شده است. رعایت مسائل بهداشتی در تاسیسات گردشگری مخصوصا فضاهای اقامتی و پذیرایی طبق دستورالعمل‌های دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد و نظارت‌ها در این ایام به شدت تشدید یافته است و مدیران و مسئولین تاسیسات گردشگری موظف شده‌اند که آموزش‌های لازم را در خصوص این موضوع با توجه به اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی، انجام بدهند تا مشکلی پیش نیاید.همچنین عرضه قلیان در اماکن پذیرایی تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی ممنوع شده است و نظارت‌ها تشدید یافته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: مدیران تاسیسات اقامتی موظف شدند که مسافرانی که ازخارج از کشور و یا قم به تاسیسات گردشگری مراجعه می‌کنند، به مراکز بهداشت معرفی کنند و بر اساس آیین‌نامه‌هایی که وزارت بهداشت ارسال می‌کند، اقدام نمایند تا مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

وی افزود: در کنار این اقدامات برنامه‌های ستاد خدمات سفر را نیز پیگیر هستیم که اگر بنا به برگزاری برنامه‌ای باشد از ماجرا عقب نمانیم. ضمن اینکه هر برنامه‌ای که بنا باشد این ارگان اجرایی کند از دانشگاه علوم پزشکی مجوز لازم را باید بگیرد و بدون مجوز دانشگاه علوم پزشکی استان ما در ایام نوروز برنامه‌ای را اجرا نخواهیم کرد. ضمن اینکه در حال حاضر کلیه فعالیت‌های گروهی در تاسیسات گردشگری ممنوع است و در حال حاضر موزه‌های استان به هیچ وجه بازدیدکننده گروهی را قبول نمی‌کند.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری استان زنجان افزود: در کنار این امر کلیه فعالیت مربوط به ستاد خدمات سفر در حال اقدام است و کمیته‌هایمان در این زمینه تشکیل شده است ودر صورتی که وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مجوز دهد ما برنامه‌های نوروزی‌مان را استارت خواهیم زد و در قالب همین ستاد خدمات سفر، برنامه نوروزگاه را داریم و اگر مشکلی نداشته باشد در اماکن تاریخی گنبد سلطانیه، کتله خور و ابهر و میدان پیر و عمارت ذوالفقاری و رختشویخانه مراسم نوروز‌گاه و آیینی و سنتی را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه اجرای تمام برنامه‌هایمان منوط به مجوز دانشگاه علوم پزشکی خواهد بود، گفت: در سطح 8 شهرستان برنامه‌هایمان را شروع کردیم و بیلبوردهایی را برای هفته آخر اسفند ماه به منظور معرفی مکان‌های دیدنی و تاریخی در نظر گرفته‌ایم که نصب خواهیم کرد. همچنین در حوزه بازاریابی و تبلیغات نقشه‌های استانی را تهیه خاهیم کرد که در اختیار مسافران قرار می‌دهیم و تمام تاسیسات گردشگری‌ در حال آماده شدن هستند تا در صورت اعلام علوم پزشکی بالافاصله آماده خدمات‌دهی به مسافران باشیم و تمام اقامتگاه‌های موجودمان نظیر اقامتگاه‌های سنتی و هتل‌ها و غذاخوری‌ها و رستوران‌ها همگی آماده‌اند که به استقبال بهار و مسافران نوروزی برویم.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه بنا به دستور استاندار نیز یک کتابچه سفر یکپارچه توسط همه کمیته‌ها در حال طراحی است که به زودی چاپ خواهد شد،گفت: نقشه و بروشور استان و شهرستان‌ها در حال آماده سازی است. بر اساس تجربه‌های احصا شده ما در سالیان مختلف مردم به نقشه‌هایی که به صورت چاپی هستند، بیشتر نیاز پیدا می‌کنند.ضمن اینکه ما سایت و کانال‌ها و اپلیکشین‌هایی در این زمینه داریم که می‌توانند مقاصد گردشگری را به خوبی نشان بدهند و تمام اطلاعات بناهای تاریخی از طریق این نرم افزارها در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اگر به دلیل مشکلات موجود دانشگاه علوم‌پزشکی، مجوزهای لازم را ندهد، در این صورت مسافرت به شدت کاهش خواهد یافت، گفت: در این شرایط مردم شهر زنجان نیز مسافرت نخواهند کرد و در این مرحله ما تلاش خود را مبنی بر اینکه برنامه‌هایی مختص شهروندان زنجانی اجرا کنیم،خواهیم کرد تا نشاط را در داخل استان برقرار کنیم و خدمات را به همشهریان زنجانی ارائه دهیم که در این زمینه یکی از برنامه‌هایمان این است خود مردم زنجان بیایند موزه‌ها و اماکن تاریخی را ببینند و در این خصوص داریم برای خود مردم برنامه ریزی می‌کنیم و برنامه‌هایمان را طوری برنامه‌ریزی می‌کنیم که اگر کرونا فروکش نکرد و ویروس همچنان وجود داشت مردم بتوانند از برنامه‌های نوروز‌گاهی که در نظر گرفته شده است بهره ببرند.

وی در خصوص مشکل تعطیلی بازار در ایام نوروز، افزود: به واسطه اینکه هیئت امنای بازار نیز جزو ستاد خدمات سفر است با آنها نیز صحبت شده است که در صورت استقبال مردم، بازار زنجان نیز به ویژه مناطقی که در خصوص صنایع دستی فعال هستند، باز باشد تا در صورتی که گردشگری وجود داشته باشد و استقبال وجود داشته باشد مشکلی بروز پیدا نکند.

وی افزود: در حدود 242 تاسیسات گردشگری در استان آماده خدمت‌رسانی هستند که در غالب اقامتگاه بوم‌گردی و اقامتگاه سنتی و مجموعه اقامتی و پذیرایی و هتل و مهماپذیر وخانه‌مسافر و غذاخوری بین‌راهی و مجموعه گردشگری آماده خدمت‌رسانی به همه مسافران هستند. همچنین بازارچه صنایع دستی مجاور مجموعه رختشویخانه را داریم که در ایام نوروز در سطح استان خدمترسانی خواهد کرد و همچنین بازار چه صنایع دستی مجاور گنبد سلطانیه و غار کتله خور نیز در این ایام مشغول فعالیت خواهند بود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمیراث فرهنگی زنجانحمید ارجمندفرسفر به زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1609


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»