کد خبر: 1622
1398/12/21 - 9:36


پیشنهاد صدای زنجان برای روزهای قرنطینه خانگی؛

روی خط قرنطینه

هر تهدیدی با نگاه حکیمانه و منطقی می‌تواند به فرصت تبدیل شود، انسان عاقل به‌جای لجاجت‌های بی‌مورد و ترس بچه‌گانه از موقعیت‌های جدید و خاص، می‌تواند با درک صحیح شرایط و پذیرش مواردی که به وقوع پیوسته و زمان تغییر آن مشخص نیست، بهره‌برداری خوبی از موقعیت‌های ویژه داشته باشد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- هر تهدیدی با نگاه حکیمانه و منطقی می‌تواند به فرصت تبدیل شود، انسان عاقل به‌جای لجاجت‌های بی‌مورد و ترس بچه‌گانه از موقعیت‌های جدید و خاص، می‌تواند با درک صحیح شرایط و پذیرش مواردی که به وقوع پیوسته و زمان تغییر آن مشخص نیست، بهره‌برداری خوبی از موقعیت‌های ویژه داشته باشد.

در شرایطی که تمام فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری در کشور و به تبع آن در استان به دلیل شیوع ویروش کرونا لغو و کنسل شده است و معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلانی استان زنجان، در گفتگو با ایسنا اظهار می‌کند که همه برنامه‌های هنری و سینمایی تا پایان سال لغو شده است وادامه می‌دهد که طبق صدور اطلاعیه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور رعایت توصیه‌های بهداشتی در جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا همه برنامه‌های هنری و سینمایی تا پایان سال لغو شده است. به نظر می‌رسد ماندن در خانه و قرنطینه خانگی بهترین جواب برای حل این دسته از مسائل باشد.

پیش از این امیر ارجمند، مدیرکل اداره میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه اجرای تمام برنامه‌های نوروزی منوط به مجوز دانشگاه علوم‌پزشکی خواهد بود،اظهار کرده بود: با توجه به اطلاع رسانی‌هایی که ستاد کنترل کرونا دارد کلیه دفاتر خدمات مسافرتی متعهد شدند که تور خارجی و داخلی برگزار نکنند و برگزاری این تورها برای آنها ممنوع شده است، همچنین تورهای طبیعت‌گردی نیز ممنوع شده است و به تمام دفاتر مسافرتی و تاسیساتی‌مان اعلام کرده‌ایم که اجازه برگزاری این نوع تورها را نیز به هیچ عنوان ندارند.

امیر علی نیکبخش، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان نیز با اشاره به اینکه بنا به تصمیمات کمیته پیشگیری از کرونا در جهت پیشگیری و کنترل شیوع هر چه بیشتر کرونا کتابخانه های استان در ایام تعطیلات نوروزی تعطیل خواهد بود، گفت: تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها وکلیه بخش‌ها و مراکز فرهنگی و گردشگری و ارگانها بر اساس تصمیمات ستاد کنترل بیماری کرونا است و به تبع آن به جهت حفظ سلامت افراد جامعه موظف به تعطیل کردن کتابخانه‌ها در ایام عید خواهیم بود.

در چنین شرایطی است که بیشتر مردم در قرنطینه خانگی هستند و جز برای موارد ضروری از خانه خارج نمی‌شوند. این قرنطینه و خانه نشینی را می توان نوعی مسئولیت پذیری اجتماعی دانست چرا که افراد نه فقط در برابر خودشان، که در برابر اطرافیان و همه مردم مسئول هستند و نباید بی‌مبالاتی برخی، جان دیگران را به خطر اندازد.

با این وجود به نظر می‌رسد سپری کردن روزهای طولانی در خانه بدون برنامه‌های تفریحی خاص، افراد را دچار کسلی‌ و بی‌حوصلگی کند. با یک برنامه درست می‌توان این روزها را حتی مفیدتر از گذشته سپری کرد. سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی هستند که برای این مدت می توانند بهترین اتفاق باشند.

استفاده مفید از اوقات فراغت و خانه نشینی می تواند حتی موجب افزایش انگیزه و خلاقیت شما باشد. احساس مفید بودن با افزایش سطح رضایتمندی از خود، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند. این زمان فرصت خوبی است تا استعدادهای خود را کشف کنید و تجربه‌‌های جدیدی به دست آورید.

برنامه‌ریزی کنید

 یکی از اولین کارهایی که باید در این روزها انجام بدهید این است که تعریف مشخصی از کار مفید داشته باشید. برای هر تصمیمی ابتدا لازم است فکر کنید و گزینه‌ها را پیدا کنید. لازم است واضح و شفاف موارد مختلف را بنویسید. مدتی را با خود خلوت کنید. کارهایی که هنوز در لیست انتظار هستند به یاد بیاورید و اولویت‌بندی کنید. برنامه ریزی می‌تواند تاثیر عمیقی در بهره‌وری شما داشته باشد. با برنامه‌ریزی و مشغول شدن به کارهای لذت بخش، می‌توانید ذهن آرام‌تری داشته باشید و به این ترتیب بدن شما هم در شرایط بهتری به لحاظ ایمنی قرار می‌گیرد.

کارهای جدید و خلاقانه انجام بدهید

شاید فعالیت‌هایی باشند که به ذهنتان نرسیده و یا با آن‌ها آشنایی ندارید. بنابراین بیشتر جستجو کنید و کمی ماجراجو و کنجکاو باشید. حتما ایده‌های جدید خواهید یافت. در قرنطینه خانگی، به اندازه کافی زمان خواهید داشت تا سرچ کنید. ‌مثلا گلدوزی و یا خیاطی برای خانم‌ها و تعمیر وسایل خراب شده و یا رسیدن به باغچه خانه برای آقایان از مواردی است که می‌شود به شما پیشنهاد داد.

کتاب بخوانید؛ فیلم ببیند و از موسیقی لذت ببرید

مطالعه و دیدن فیلم و گوش دادن به موزیک و کارهایی از این دست، برای شروع بسیار خوب است. لیستی از کتاب‌ها و فیلم‌هایی که نخوانده و یا ندیده‌اید تهیه کنید و خودتان را موظف کنید در طی این روزها حتما ساعتی را برای مطالعه و دیدن فیلم و یا گوش دادن آهنگ و موسیقی سپری کنید. با سرچ کردن در اینترنت می‌توانید به لیستی از کتاب‌های «پی دی اف»‌ و یا فیلم‌های روز دنیا دست یابید و پس از دانلود به مطالعه و یا تماشای آنها بنشینید.

از شر وسایل اضافی خلاص شوید

این مدت، زمان خوبی برای جمع و جور کردن و خلوت کردن خانه است. وسایل اضافی را بیرون بریزید و برای همیشه از دستشان راحت شوید. اکنون همان زمان موعود است برای مرتب کردن و نظم دادن به وسایلتان. این فرصت را از دست ندهید. با توجه به این که نزدیک عید نوروز است و زمان خانه تکانی، این موضوع را هم در میان کارهایی که باید انجام شود قرار دهید. اگر در میان وسایل غیر ضروری خود، چیزهایی یافتید که سالم و قابل استفاده هستند، کنار بگذارید تا سر فرصت به افرادی که می توانند از آن ها استفاده کنند بدهید.

آشپزی کنید

آشپزی از جمله فعالیت‌های خوشایندی است که بر روحیه شما تاثیر مثبت می‌گذارد. سرگرم شدن با خوراکی‌ها و ادویه‌های رنگارنگ، موجب می‌شود برای مدتی از استرس‌ها و نگرانی‌هایتان فاصله بگیرید و با انواع طعم‌ها و مزه‌ها مشغول شوید.

ورزش کنید

تحرک داشتن حتی در داخل خانه هم می‌تواند تاثیرات مثبت فراوانی بر روی جسم و روان شما داشته باشد. می‌توانید از اپلیکیشن‌ها و ویدئوهایی که برای این موضوع در دسترس هستند استفاده کنید. رقصیدن و حرکات موزون هم فعالیت مفرح دیگری است که موجب می‌شود خوش روحیه‌تر و شاداب‌تر باشید. بنابراین از تحرک غافل نشوید

بازی کنید

بازی کردن همیشه راهی بوده برای فرار از استرس. به ویژه اگر بازی جمعی باشد تاثیر مثبت بیشتری بر آرامش شما خواهد داشت. سعی کنید با اعضای خانواده خود بازی کنید. به این ترتیب روحیه جمعی‌تان هم بهبود خواهد یافت و شما را به هم نزدیک‌تر خواهد کرد. بازی موجب می‌شود تجربه بهتری از در کنار هم بودن به دست آورید. به ویژه اگر کودکی در منزل دارید می‌توانید به جبران روزهایی که فرصت نداشتید با آن‌ها بازی کنید، زمانی را به آن ها اختصاص دهید. کودکان سرشار از انرژی هستند و در زمان حال زندگی می‌کنند. کنارشان باشید و از حرف‌ها و حرکاتشان لذت ببرید. بازی کردن با کودکان تاثیرات مثبتی هم بر روی شما و هم بر روی کودکان دارد و ارتباط بهتری میانتان به وجود خواهد آورد.

مسلما هر کدام از افراد، بنا به سلایق و علایقش کارهای بسیاری را می‌توانند انجام بدهند، بنا به علاقمندی خود در این زمینه تصمیم بگیرید و سعی کنید روزهای خوبی را در این مدت برای خود بسازید و از این فرصت استفاده کنید.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروزهای قرنطینهسرگرمیشیوع کرونا
sedayezanjannews.ir/nx1622


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»