کد خبر: 1629
1398/12/24 - 1:12


صدای زنجان دلیل نبود اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا در اغلب داروخانه‌های استان را بررسی می‌کند؛

دواخانه‌های بی‌حال

متصدی یکی از داروخانه‌های شهر: بازرسان سازمان صنعت رفتار توهین‌آمیزی با داروخانه‌ها دارند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی- با شیوع کرونا ویروس در کشور رییس سازمان غذا و داروی کشور در بخشنامه‌ای دستور داد که شرکت‌های پخش گزارش روزانه دریافتی توزیع و فروش خود را به اداره کل دارو ارسال کنند، این درحالیست که برخی از مسئولان داروخانه های سطح شهر مایل به سفارش و دریافت مواد ضدعفونی به ویژه الکل نیستند زیرا معتقدند که بازرسان رفتار مناسبی با داروخانه ها ندارند.

یکی از مسئولان این داروخانه‌ها در گفت‌وگو با صدای زنجان می گوید: بازرسان رفتار توهین آمیزی با ما دارند و لوازم بهداشتی که ویژه کارکنان داروخانه  است را احتکار می دانند این درحالیست که دستکش‌های مکشوفه متعلق به استفاده دو روزه کارکنان داروخانه بوده است.

وی با بیان اینکه برای برخی از داروخانه‌ها سهمیه الکل در نظرگرفته شده است، توضیح می دهد:  الکل ضدعفونی در برخی از داروخانه های شبانه روزی توزیع می شد ولی با رفتار بازرسان داروخانههای مورد نظر مایل به سفارش الکل برای توزیع نیستند و تنها در تعداد اندکی از داروخانه های شبانه روزی الکل توزیع می شود و سهمیه های الکل و مواد ضدعفونی زنجان به استانهای مجاور به ویژه قزوین ارسال می‌شود.

وی ادامه می دهد: این موضوع با فرماندار زنجان نیز مطرح شده ولی تاکنون هیچ اقدامی در رابطه با آن انجام نشده است.

وی اظهار می کند: بیشتر داروخانه های سطح شهر با این مشکل مواجه هستند که بازرسان بدون همکاری با کارشناس مربوطه به داروخانه ها نظارت داشته و رفتار نامناسب با داروخانه ها دارند و اگر توزیع الکل به همه داروخانه  ها ابلاغ شود به طور قطع بیشتر داروخانه ها موافقت نمی کنند.

وی با ابراز اینکه احتکار ماسک و دستکش اقدامی ناپسند و غیر انسانی در این شرایط است، اذعان می کند: هم اکنون کادر بهداشت در خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا ویروس قرار دارند و این رفتار نامناسب شایسته داروخانه ها نیست.

برای پیگیری این موضوع با اداره‌کل تعزیرات استان تماس داشتیم که عظیمی، مسئول روابط عمومی این اداره با بیان اینکه تعزیرات حکومتی هیچ دخالتی در این موضوع ندارد، ادامه می دهد: تعزیرات حکومتی بازرسی در این زمینه ندارد و نظارت و بازرسی از داروخانه ها در این ایام بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است.

با تماسهایی که با رئیس اداره بازرسی سازمان صمت داشتیم، اسماعیل مسلمی حاضر به مصاحبه با خبرنگار صدای زنجان نشد. 

تولیدات کجا می‌رود؟

از سویی دیگر برخی شهروندان، می گویند، از یک طرف گفته می شود کارخانجات با ظرفیت بالایی مشغول تولید ماسک، محلول های ضدعفونی و دستکش یکبار مصرف هستند و از طرف دیگر وقتی به داروخانه ها و مراکز فروش اقلام بهداشتی، آرایشی و تجهیزات پزشکی مراجعه می کنی خبری از این اقلام نیست.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان در زمان حاضر دانشگاه علوم پزشکی با همکاری استانداری تولید و توزیع محصولات بهداشتی را پیگیری می کند و توزیع به صورت سازماندهی شده در حال انجام است و بر اساس برنامه‌ریزی ها امور به تدریج بهبود خواهد یافت.

دکتر پرویز قزلباش افزود: نکته مهم در مورد توزیع اقلام بهداشتی ازجمله ماسک این است که اگر چند برابر موجودی هم توزیع شود بازهم کمبود وجود دارد، ولی باید متوجه بود که همه افراد نیاز به استفاده از ماسک ندارند در حالی که کارکرد ماسک ایجاد مانع برای پخش قطرات بزاقی فرد مبتلا است و به دیگر موارد پیشگیری کمک نمی‌کند.

وی اظهار داشت: بر اساس سیاستی که پیش از این بوده و هم‌اکنون نیز پابرجاست همچنان ماسک از طریق داروخانه ها در اختیار عموم قرار خواهد گرفت و در این میان دستورالعمل تهیه این نوع وسیله بهداشتی وجود دارد که درست کردن آن در خانه بسیار به صرفه و به لحاظ بهداشتی هم بهتر است، چرا که مدت زمان استفاده از ماسک‌های معمولی فقط ۲ ساعت است.

این مسؤول ادامه داد: تاکنون حدود ۵۰۰ هزار ماسک در سطح استان توزیع شده که این اقلام در بخشی از روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و مراکز خدمات جامع سلامت توزیع شده و در این میان نظارت‌هایی بر نحوه توزیع اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها انجام می‌شود، که هر فرد می‌تواند پنج عدد ماسک دریافت کند.

وی اضافه کرد: قطع زنجیره انتقال و رعایت بهداشت فردی بزرگترین رسالت هر فردی در زمان حاضر است که به این منظور مردم باید در خانه بمانند و در اجتماعات کمتر ظاهر شوند.

قزلباش خاطرنشان کرد: حضور در اجتماعات و مراکز خرید به طور قطع خطراتی را به دنبال دارد و همه مردم و کادر درمانی را گرفتار می‌کند و در این میان هر فردی که مبتلا بوده و در جامعه حضور دارد می‌تواند حداقل چهار نفر را گرفتار کند.

مواجهه داروسازان با رفتارهای ناشایست

رییس انجمن داروسازان استان زنجان نیز در این ارتباط ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا جامعه داروسازان این استان طبق وظیفه حرفه ای و انسانی خود اقلام دارویی و تجهیزات مصرفی موجود جهت پیشگیری از این بیماری از قبیل ماسک، ژل و محلول های ضدعفونی کننده، دستکش و سایر ملزومات را از طریق داروخانه ها در معرض عرضه قرار داده اند و به محض اختصاص سهمیه مجدد اقلام این رویه خدمت رسانی ادامه داشته است.

مهدی بیگدلی افزود: متاسفانه در ساعات و ایامی که محصولات یاد شده در سطح داروخانه ها به اتمام می رسند، داروسازان با رفتارهای ناشایست، توهین، افترا و فحاشی برخی از مراجعان مواجه می شوند که موجب لطمه به حیثیت و آبروی شخص و حرفه داروسازی می شود.

وی اضافه کرد: از طرفی نشر  اخبار غلط و یا ناقص برخی رسانه ها که گاهی بدون هماهنگی با مسؤولان مطلع امر انجام می گیرد، مزید بر علت شعله ور کننده این نوع برخوردهای تند شهروندان است و به رغم خویشتن داری و سعه صدر داروسازان وقایعی تلخی در سطح چند داروخانه استان از قبیل تهدید، شکستن شیشه ها و حتی زخمی شدن چند پرسنل داروخانه آرامش و امنیت این مراکز را به جد، به مخاطره انداخته است و به این علت جامعه داروسازان به این مساله معترض هستند.

بیگدلی گفت: از متولیان حوزه سلامت انتظار می رود در حوزه سلامت و از طریق ارتباط با اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی ضمن تبیین نقش و عملکرد داروسازان در پیشگیری از بیماری کرونا، کمبودهای مقطعی و واقعی اقلام را در سطح داروخانه ها به شهروندان یادآوری کنند.

وی افزود: روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز می تواند با همکاری معاونت غذا و دارو و انجمن دارو سازان مبادرت به تهیه برنامه های تصویری نقش ویژه داروسازان در مقوله حفظ و ارتقای سلامت به ویژه در موضوع بیماری کرونا انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که امنیت داروخانه ها برقرار نشود و یا مراجع انتظامی و قضایی پیگیر اهانت، توهین و اعمال خشونت برخی مراجعان به این مراکز نشوند، جامعه داروسازان دلسرد شده و هیچگونه تمایلی برای تداوم ارائه خدمات را نخواهند داشت که بروز این مساله مشکلات عدیده ای  را بوجود می آورد.

شهروندان صبور باشند، اقلام بهداشتی در راه است

اما مدیرعامل شرکت تعاونی داروسازان استان زنجان نیز در ارتباط با آخرین وضعیت توزیع اقلام بهداشتی کرونا گفت: با کارهای انجام گرفته و طی هفته گذشته بیش از ۷۳ هزار عدد ژل ضدعفونی کننده در سطح داروخانه های استان توزیع شده که طی ۲ روز  آینده نیز بیش ۳۰ هزار عدد دیگر نیز به دست این مراکز خواهد رسید.

دکتر محمدباقر آیت‌اللهی افزود: طی مدت یاد شده نیز ۵۰ هزار عدد محلول الکلی به همراه بطری های یک لیتری نیز در سطح داروخانه های این استان توزیع و در دسترس عموم قرار گرفته که این وضعیت تا رسیدن به ثبات همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه طی هفته گذشته فقط یکبار به ماسک در داروخانه های استان توزیع شده است، اضافه کرد: بر این اساس ۲۵۰ هزار ماسک به این مراکز توزیع  و به هر داروخانه سهمیه ۲ هزار تایی و برای هر فرد نیز پنج ماسک در نظر گرفته شد.

این مسؤول با اشاره به اینکه هم اکنون ماسک توسط خط تولید یک کارخانه تولید می شود، ادامه داد: طبق رایزنی انجام شده تا ۲ روز آینده ۲۵۰ هزار ماسک دیگر از این طریق نیز به داروخانه ها توزیع تا مشکلات بوجود امده برطرف شود.

وی اظهار داشت: اولویت توزیع و تامین ماسک و دیگر اقلام بهداشتی با مراکز درمانی و بهداشتی است که این مهم توسط دانشگاه علوم پزشکی استان انجام گرفته و مازاد نیز با توجه به برنامه ریزی ها انجام می گیرد.

آیت اللهی در ارتباط با نارضایتی شهروندان از نحوه توزیع اقلام بهداشتی و مسائل بوجود  آمده نیز افزود:  ۱۰۰ درصد اقلام طی هفته گذشته توسط داروخانه ها و بصورت عادلانه در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت ها امکان تولید همه نیازها با توجه به شرایط کنونی امکان پذیر نیست، اما این اقلام به تدریج در حال توزیع بوده  که همکاری شهروندان بسیار اثر گذار است.

این مسئول ادامه داد: همکاری بین بخشی در استان موجب  شده این استان از آغاز شیوع بیماری کرونا با دقت و نظم بیشتری اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم را توزیع کند و در واقع می توان گفت عملکرد خوبی داشته است.

آیت اللهی خاطرنشان کرد: هر چند توزیع اقلام بهداشتی پیشگیری کرونا به ویژه ماسک جوابگوی نیازهای شهروندان نیست، اما بکارگیری نکات بهداشتی و اجتناب در مراکز  تجمعی می تواند بسیار اثر گذار باشد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانداروخانه های زنجانکمبود مواد ضدعفونی کنندهشرکت تعاونی داروسازان استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1629


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»