کد خبر: 1634
1398/12/25 - 10:56


در دومین روز از تصمیم ستاد مبارزه با کرونای استان برای تعطیلی بازار و برخی صنوف زنجان، نه بازار و صنوف تعطیل شدند و نه از ازدحام خیابان‌ها کاسته شد

فرش قرمز زنجانی‌ها برای کرونا

عضو هیئت امنای بازار زنجان: اگر توصیه ما که قطعا در به حداقل رساندن جمعیت مردم در مراکز خرید تاثیرگذار است را نپذیرند، پشیمان می‌شوند/ رئیس اتاق اصناف استان: اتاق به استقبال تعطیلی نرفت/ فرماندار زنجان: اصناف برای حفظ سلامتی خود و مردم، واحدشان را تعطیل کنند/ مسئولان بازرسی و نظارت سازمان صمت و اتاق اصناف استان: برای برخورد با این واحدها، منتظر دستور مافوق هستیم

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- به منظور جلوگیری از هرگونه تجمع مردم در مراکز خرید و پاساژهای شهر، ستاد مبارزه با بیماری کرونای استان تصمیم به تعطیلی بازار و فعالیت‌های کلیه صنوف به استثنای واحدهای خواروبارفروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها از جمعه 23 اسفندماه گرفت. گرچه روز جمعه گذشته این بخش‌نامه به مدد تعطیل بودن روز جمعه تا حدودی اجرایی شد اما اغلب اصناف و کسبه دیروز بدون توجه به این بخشنامه کرکره‌ مغازه‌های خود را بالا زدند.

آن‌ها می‌گویند: تمامی اصول بهداشتی برای پیشگیری از کرونا را رعایت می‌کنند اما دوست ندارند، شب عیدی از کار و کاسبی افتاده و تعداد چک‌های برگشتی‌شان را بشمارند!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و دبیر ستاد مدیریت و مبارزه با کرونای استان پنجشنبه، 22 اسفندماه در خصوص تاکید بر جلوگیری از هر گونه تجمع مردم در مراکز خرید، بازار و پاساژهای شهر که عمدتا باعث شیوع بیش‌تر بیماری خواهد شد، خطاب به فرمانداری زنجان اعلام کرد: در صورت ادامه این روند و عدم رعایت موضوع با شیوع وسیع بیماری در ایام عید مواجه می‌شویم. در نتیجه با عنایت به تصمیم ستاد کرونای استان مقتضی است دستور فرمائید جهت قطع زنجیره انتقال ویروس، کلیه صنوف و اماکن عمومی و مراکز خرید به استثنای واحدهای خواروبارفروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها تا اطلاع ثانوی را تعطیل کنند.

بر همین اساس فرمانداری زنجان با امضای رضا عسگری با استناد به این نامه از رئیس اتاق اصناف کتبا خواست که بنا به درخواست دانشگاه علوم پزشکی و تصویب ستاد مدیریت و مبارزه با کرونای استان، بازار زنجان و اصناف به غیر از صنوفی که با ارزاق عمومی مردم سر و کار دارند، از روز جمعه 23 اسفندماه تعطیل شوند.

نگرانی کسبه از زیان اقتصادی

یکی از کسبه‌های منطقه سعدی وسط در گفت‌وگو با صدای زنجان با انتقاد از بخشنامه‌های یک شبه مسئولان عنوان می‌کند: من 40 روز قبل و پیش از تائید خبر شیوع کروناویروس در کشور، جنس خریدم تا شب عید بفروشم، اگر اجناس به فروش نرسد فروردین‌ماه چک‌هایی که کشیده‌ام برگشت می‌خورند.

وی با بیان اینکه با رعایت تمامی نکات بهداشتی هم می‌توانیم به کار و کاسبی بپردازیم، تصریح می‌کند: مسئولان فقط به دنبال پیچیده کردن موضوع هستند تا مردم و کسبه را خانه‌نشین کنند. بهتر است برای خرید و تولید تجهیزات پیشگیری از کرونا و برخورد با محتکران ضربتی عمل کنند تا نتیجه‌بخش باشد.

به مسئولان گفتیم، پشیمان می‌شوند

سیدمحمد علویون، عضو هیئت امنای بازار زنجان نیز با تاکید بر اینکه دولت موظف است در شرایط خاص کشور نظیر مبارزه با کرونا یک سری ضوابط را اجرایی کند، معتقد است: مسئولان نباید تمامی صنوف را تعطیل می‌کردند. هیئت امنای بازار حدود ۱۰ روز قبل پیشنهاد دادند تا متولیان امر از جمله فرمانداری، اتاق اصناف، هیئت امنای بازار و دانشگاه علوم پزشکی به اصناف توصیه کنند تا برای حفظ سلامتی خود و شهروندان نسبت به تعطیلی واحدشان اقدام کنند. حتی پیشنهاد دادیم اگر قرار به تعطیلی است صنوفی نظیر طلافروش‌ها که درگیر مسائل خدماتی نیستند تعطیل کنند نه همه اصناف، اما مسئولان قبول نکردند و روز پنجشنبه تصمیم به تعطیلی کلیه صنوف و مراکز خرید و بازار گرفتند.

عضو هیئت امنای بازار زنجان با بیان اینکه به شخصه با این بخشنامه مخالفم، تاکید می‌کند: این تصمیم ستاد مدیریت و مبارزه با کرونای استان قابلیت اجرایی ندارد. ما هم می‌گفتیم تعطیل شود اما شیوه تعطیلی ما و مسئولان با یکدیگر تفاوت داشت. حتی چهار روز قبل از صدور این بخشنامه به مسئولان گفتم اگر توصیه ما که قطعا در به حداقل رساندن جمعیت مردم در مراکز خرید تاثیرگذار است را نپذیرند، پشیمان می‌شوند.

علویون با اشاره به مشکلات کسبه به دلیل شیوع کروناویروس اضافه می‌کند: هم اکنون بسیاری از اجناس خریدای شده در مغازه‌ها دپو شده است. برخی کسبه فرصت دارند تا اجناس خود را در طی چند روز باقی مانده از سال بفرشند. مشخص است که این اصناف تن به تعطیلی نمی‌دهند.

عضو هیئت امنای بازار زنجان با اشاره به ضرر و زیان کسبه و صاحبان کسب و کار به علت شیوع ویروس کرونا تاکید می‌کند: دولت باید در حوزه مالیات، کمک مالی بلاعوض، اعطای تسهیلات با بهره کم و غیره جهت جلوگیری از زیان جبران ناپذیر به کسبه تمهیداتی بیاندیشد.

دولتی‌ها گفتند وگرنه ما از تعطیلی اصناف استقبال نکردیم

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف استان نیز با بیان اینکه قبل از صدور این بخشنامه و در روزهای ابتدایی شیوع کروناویروس در شهر، برخی از صنوف خدماتی از جمله رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها به دلیل به صفر رسیدن میزان مراجعات مردمی، تعطیلی واحد خود را تا اطلاعات ثانوی اعلام کردند، اضافه می‌کند: در همین رابطه نیز اتاق اصناف به منظور پیشگیری از ابتلا به کروناویروس و در راستای حفظ سلامتی عموم با همکاری اداره اماکن نسبت به تعطیلی و پلمب قهوه‌خانه و قلیان‌سراها اقدام کرد.

موسوی با تاکید بر اینکه «اگر مردم اقلام موجود در واحدها را نخرند قطعا واحدهای صنفی و مراکز خرید به خودی خود تعطیل می‌شوند»، اضافه می‌کند: برخی از کسبه چاره‌ای جز فعالیت ندارند و فرصت کوتاهی برای فروش اجناس خود دارند، آن‌ها باید ظرف 5 روز باقی مانده از سال نسبت به عرضه اقلام موجود در مغازه‌شان اقدام کنند. ما هم این روزهای سخت را درک می‌کنیم اما از اصناف می‌خواهیم اگر فکر می‌کنند با تعطیلی واحدشان خسارت آنچنانی نمی‌بینند برای سلامتی خود و مردم، مغازه‌شان را تعطیل کنند.

رئیس اتاق اصناف استان با بیان اینکه اتاق از تعطیلی اصناف و کسبه استقبال نکرده و صرفا در مقابل این بخشنامه و دستور مسئولان دولتی تمکین کرده است، می‌گوید: اتاق اصناف توانایی برای تعطیلی تمامی اصناف سطح شهر را ندارد و بخشنامه تعطیلی مراکز خرید و بازار و پاساژهای سطح شهر از سوی مسئولان رده بالای به اتاق اصناف ابلاغ شده است.

مراکز عرضه اقلام اساسی در ایام عید هم فعال‌اند، مردم نگران نباشند

موسوی با اشاره به نگرانی مردم از تعطیلی برخی صنوف نظیر نانوایی، قصابی و مراکز عرضه گوشت مرغ، سوپرمارکت‌ها و هجوم آن‌ها به این مراکز می‌گوید: نگرانی مردم و هجوم مردم به این مراکز سبب افزایش سه برابری میزان فروش اقلام اساسی و ضروری سطح شهر شده است. اما به شهروندان اطمینان می‌دهیم مراکز عرضه کالاهاس اساسی خانوارها در ایام عید نیز کشیک بوده و به هیچ عنوان تعطیل نمی‌شوند.

رئیس اتاق اصناف استان ادامه می‌دهد: صنوف خدماتی نظیر مکانیکی‌ها، تعویض روغنی، پنچرگیری‌ها نیز در ایام عید مشغول به خدمات به مردم بوده و تعطیل نیستند.

بررسی‌های میدانی از سطح شهر نشان می‌دهد هم فعالان صنفی، کسبه و بازاریان و هم مردم  بخشنامه ستاد مدیریت و مبارزه با کرونا را پس از دو روز هنوز جدی نگرفته‌اند. اما فرماندار می‌گوید: مسئولان امر در اجرای این مصوبه برای حفظ سلامتی عموم جدی هستند. قرار هست دستورالعمل برخورد با صنوف بی‌اعتنا به بخشنامه از جمله پلمب یا جریمه نقدی نیز به زودی به بازرسان اتاق اصناف، صمت و اداره کل تعزیرات حکومتی ابلاغ شود.

کرکره‌ها را پائین بیاورید

رضا عسگری، فرماندار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه همگی دستگاه‌ها و ارگان‌ها در مبارزه با کرونا مسئول‌اند، تعطیلی اصناف و مراکز خرید و بازار را تصمیم ستاد مدیریت و مبارزه با کرونا اعلام می‌کند و می‌گوید: فرمانداری طبق قانون باید این تصمیم را به متولیان امر ابلاغ می‌کرد که وظیفه خود را انجام داد، دستگاه‌های مربوطه نیز باید بر اساس وظایفی که دارند برای اجرای هر چه بهتر این بخشنامه ورود پیدا کنند.

فرماندار زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه برخورد با کسبه بی‌اعتنا به بخشنامه ستاد مبارزه با کرونای استان تصریح می‌کند: سازمان صمت، اماکن و اتاق اصناف (به عنوان متولی صنوف) در این حوزه ضمانت اجرایی دارند که باید سؤال خود را از متولیان امر پیگیری کنید. البته به مسئولان ذیربط گفته شده که از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای اجرای این بخشنامه استفاده کنند.

منتظر دستور هستیم

رضا محمدی، مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان نیز در این رابطه در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه برای برخورد با صنوفی که به بخشنامه ستاد مدیریت و مبارزه با کرونا بی‌توجهی کرده و نسبت به تعطیلی کسب و کار خود اقدام کرده‌اند، هیچ دستوری از مافوق‌مان نظیر شورای تامین و فرمانداری دریافت نکرده‌ایم و منتظر دستور مسئولان امر هستیم.

محمدی اضافه می‌کند: به منظور پیشگیری از ابتلا به کروناویروس به کلیه رؤسای صنوف اعلام کرده‌ایم حتی‌الامکان نسبت به تعطیلی واحد صنفی خود اقدام کنند. همچنین درخواست‌های مکتوب برای تعطیلی مغازه‌ها و واحدهای تجاری به هیئت امناهای پاساژهای سطح شهر ارسال شده است.

محمد قربانلو، مدیر روابط عمومی سازمان صمت استان نیز با بیان اینکه بر اساس اظهارات مسئولان ذیربط در بازرسی و نظارت سازمان، تا به امروز (شنبه 24 اسفندماه) هیچ دستوری برای برخورد اعم از پلمب یا جریمه از سوی متولیان امر دریافت نشده است.

مدیر روابط عمومی سازمان صمت استان با اشاره به اینکه در مرحله نخست برای تعطیلی صنوف و واحدهای عرضه کننده این سازمان به وظیفه خود عمل کرده و از صاحبان کسب و کار خواسته تا نسبت به تعطیلی خود اقدام کنند، اضافه می‌کند: دستور نحوه برخورد با واحدهای بی‌اعتنا به بخشنامه ستاد مدیریت و مبارزه با کرونای استان به احتمال قوی امشب یا حداکثر تا روز دوشنبه (26 اسفندماه) ابلاغ می‌شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعطیلی بازار زنجاناتاق اصناف زنجانستاد مبارزه با کرونای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1634


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»