کد خبر: 7809
1400/05/05 - 16:19


واکنش بازاریان به فرصت 72 ساعته استاندار برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و احتمال تعطیلی بازار:

بازار نای تعطیلی ندارد!

کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان: مهلت امروز تمام شده، با بررسی شرایط تصمیم می‌گیریم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- فتح‌اله حقیقی، استاندار زنجان پنج روز پیش در جلسه ستاد فوق‌العاده پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا مهلت ۷۲ ساعته به بازار و پاساژهای زنجان داد و در مورد نحوه فعالیت پاساژها و بازار شهر زنجان در شرایط قرمز کرونایی گفت: بر این مبنا بازار مسقف شهر و پاساژهای شهری زنجان برای در امان ماندن از تعطیلی کرونایی ۷۲ ساعت فرصت دارند، نسبت به رعایت جدی پروتکل های بهداشتی مبادرت کنند، در غیر اینصورت تعطیل می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه مسئول هیئت امنای بازار و همچنین متولی امر در پاساژها باید نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی متعهد باشند تا از تعطیلی جلوگیری شود، در این خصوص نظارت‌ها جدی می‌شود.

حقیقی با بیان اینکه طبق شرایط قرمز کرونایی بازارها و پاساژها باید تعطیل شوند، افزود: این استان برای رفاه کسبه شاخص رعایت کامل پروتکل های بهداشتی را مورد توجه قرار داده که لزوم توجه به این موضوع ضروری است.

در این خصوص یکی از کسبه به صدای زنجان گفت: بارها و بارها بازار را به بهانه‌های مختلف تعطیل و وضعیت را برای کسبه دشوار کرده‌اند! مگر همه نهادها و ارگان‌ها پروتکل‌ها را 100 درصد رعایت می‌کنند؟ تا وقتی بانک‌ها تعطیل نشوند چرا باید بازار تعطیل شود؟

وی ادامه داد: ما که تعطیل می‌شویم بانک برای چک برگشتی تماس می‌گیرد و ما در بانک‌ها با آن جمعیت اشباع در حال چانه‌زدن برای برگشت‌نزدن چک هستیم، عملا شرایط چندان متفاوت نیست، چه در مغازه خود باشیم چه در بانک‌ها!

کسبه دیگر تحمل تعطیلی را ندارند

 در این خصوص اما، سیدمحمد علویون، عضو هیئت امنای بازار در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه اکثر بازاریان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، اظهار کرد: مشکلی در این زمینه وجود ندارد و در حال حاضر  تنها نامه‌ای ‌ابلاغ شده است که کسبه و مغازه‌داران را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ملزم می‌کند‌.

وی با اشاره به اینکه کسبه دیگر تحمل تعطیلی را ندارند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد فشارهای اقتصادی و مشکلات مالی موجب می‌شود که کسبه دیگر کشش تعطیل‌شدن مغازه‌های خود را نداشته باشند و  مسئولان باید به فکر دیگری برای کنترل بیماری باشند. برای مقابله با بیماری به نظر می‌رسد که واکسیناسیون بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه را برطرف خواهد کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه بازار در حال حاضر کساد است، اظهار کرد‌: کسبه در دوران این تعطیلی‌ها مشکلات عدیده پیدا کرده‌اند و از همین جهت دیگر تحمل تعطیلی دیگری را ندارند.

با مشخص‌شدن میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طریق ستاد کرونا تصمیم‌گیری می‌شود

 در ادامه جلیل نصیری، کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان درگفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه در رابطه با آن 7 گروهی که الزام به تعطیلی داشتند، گروه بازارها و پاساژهای سرپوشیده طبق دستور استاندار برای اجرای کامل پروتکل‌ها فرصتی داده شد تا در مراحل بعدی  در صورت رعایت نکردن پروتکل‌ها نسبت به تعطیلی آنها اقدام شود، گفت: با توجه به شرایطی که وجود دارد و مشکلات اقتصادی تصمیم بر این بود که با آرامش در این زمینه ورود پیدا کنیم چرا که  تعطیل کردن  بازار می‌تواند مشکلات اجتماعی دیگری نیز در پیش داشته باشد و مطمئنا نه ما به عنوان مسئولین حوزه بهداشت محیط و نه مسئولین استانی دلمان می‌خواهد که بازار تعطیل باشد اما موضوعی که وجود دارد، این است که مساله سلامت مردم بر همه مسائل الویت دارد و از همین رو بنا است که در این زمینه با فراغ بال بیشتری تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در این زمینه اختیاراتی داریم و می‌توانیم در زمینه تعطیل کردن مکانی اقدام کنیم با این وجود تلاش ما این است که وضعیت اقتصادی و شرایط موجود جامعه را در نظر بگیریم. ضمن اینکه هیچ جریمه و قانونی در زمینه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد و  متاسفانه شاهد هستیم که مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند.

نصیری با اشاره به اینکه از نظر ما پروتکل‌ها چنان که باید و شاید رعایت نمی‌شوند، افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط افراد یک شاخص کیفی است و بنا به زمان و موقعیتی که یک بازرس ممکن است به مکان رجوع کند، نسبت به این مساله تصمیم‌گیری می‌شود و این مسائل یک میزان مشکل آفرین است. هر چند شاخص‌های رعایت پروتکلگهای بهداشتی در اختیار ما هست و ما می‌توانیم بگوییم که در پاساژ اشراق رعایت پروتکل‌ها تا چه میزان است و در بازار سر پوشیده زنجان چه میزان! اما تعیین کلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی یک مساله کیفی است و باید در این زمینه دقت داشت.

به گفته این مسئول امروز مهلت داده شده به بازار تمام شده است و با مشخص‌شدن میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طریق ستاد کرونا در این زمینه تصمیم‌گیری‌ها صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعطیلی بازارکروناپاساژهای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7809


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»