کد خبر: 1655
1399/01/15 - 14:2


صدای زنجان نرخ تضمینی 2500 تومانی برای خرید گندم را بررسی می‌کند

خوشه‌های زرد

گندمکاران زنجانی: به خاطر مشکلات‌ سال قبل، با ترس بذر گندم را کاشته‌ایم/ دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران کشور: این نرخ‌گذاری، بدون در نظر گرفتن افزایش نرخ بنزین است/ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان: نرخ قطعی شده، باید به فکر مدیریت تولید گندم به نفع کشاورز باشیم/ کارشناس کشاورزی: به نظرم نرخ خرید تضمینی گندم منطقی و کارشناسی‌شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- چند وقت پیش دولت نرخ خرید تضمینی گندم به میزان 2 هزار و 500 تومان را اعلام کرد که با واکنش مسئولان بنیاد ملی گندمکاران کشور مواجه شد. بسیاری از کارشناسان اقدام دولت در تعیین این نرخ را گامی در راستای حمایت جدی از بخش کشاورزی در سال جهش تولید می‌دانند اما برخی دیگر معتقدند این نرخ بدون در نظر گرفتن اوضاع و شرایط کشور پس از گرانی بنزین و شیوع کرونا بوده و لازم است، مسئولان نسبت به اصلاح قیمت و رساندن آن به 2 هزار و 800 تومان اقدام کنند.

با تصویب هیئت وزیران درهفته نخست فروردین‌ماه، قیمت تضمینی خرید گندم به ازای هر کیلوگرم، مبلغ ۲۵ هزار ریال تعیین و با اختصاص تسهیلات برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال ۹۹ موافقت شد.

بسیاری از کارشناسان اقدام دولت در تعیین نرخ 2 هزار و 500 تومانی برای خرید تضمینی گندم را گامی در راستای حمایت جدی از بخش کشاورزی در سال جهش تولید می‌دانند اما برخی دیگر معتقدند این نرخ بدون در نظر گرفتن اوضاع و شرایط کشور پس از گرانی بنزین و شیوع کرونا بوده و لازم است، مسئولان امر نسبت به اصلاح قیمت و رساندن آن به 2 هزار و 800 تومان اقدام کنند.

افزایش هزینه های تولید گندم

یکی از گندمکاران خدابنده‌ای در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به مشکلات کشاورزان در فروش گندم و اعتراض آن‌ها نسبت به نرخ مصوب دولتی در خرید تضمینی گندم در سال 98 تصریح کرد: بسیاری از کشاورزان به دلیل مشکلات اقتصادی برخلاف میل باطنی و از روی ناچاری نسبت به فروش آن اقدام کردند، حتی عده‌ای هم که ترجیح دادند در انبارهای خود ذخیره کنند، پس از گذشت چند ماه آن را به واسطه‌ها فروختند. برخی‌ها هم برای مصارف شخصی، تولیداتشان را انبار کردند.

وی با بیان اینکه به دلیل مشکلات‌مان در سال قبل، با ترس و لرز بذر گندم را کاشته‌ایم، ابراز کرد: امیدوارم نرخ 2 هزار و 500 تومانی بتواند باری از مشکلات مالی ما را بردارد. در شرایط کنونی کشور که پس از بنزین همه اجناس چندین برابر شده است، فقط به خدا توکل کرده‌ایم چون چاره دیگری نداریم.

چند وقت پیش علی‌قلی ایمانی، نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در واکنش به مصوبه هیئت وزیران مبنی بر افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از 2 هزار و 200 تومان به 2 هزار و 500 تومان اظهار کرد: اواخر شهریورماه سال 98، بنیاد ملی گندم کاران برآورد قیمت هر کیلوگرم خرید تضمینی گندم را 2 هزار و 500 تومان اعلام کرده بود اما باید توجه داشت که هزینه های تولید در این مدت تغییر کرده است. در این مدت نرخ بنزین افزایش یافته و این مهم منجر به افزایش هزینه های تولید گندم از جمله خدمات مصرفی، مواد اولیه تولید و هزینه های کارگری شده است.

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها ادامه داد: قیمت تراکتور در سال 98 چند مرتبه افزایش یافته و در حال حاضر نیز سایت فروش این محصول بسته شده است. برآورد شده که قیمت این محصول در سال 99 نیز دوباره افزایش یابد، این افزایش نرخ‌ها منجر به افزایش قیمت دیگر ادوات مورد نیاز کشاورزی از جمله دنباله‌بندها خواهد شد که به تبع آن سبب بالا رفتن هزینه‌های جانبی تولید گندم می‌شود که متاسفانه در مصوبه هیئت وزیران توجهی به این افزایش هزینه ها نشده است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت 300 تومانی گندم می‌توانند بخشی از هزینه های تولید را جبران کند و به خاطر همین افزایش قیمت نیز باید از دولت قدردانی کرد گفت: گندمکاران به مدت یک سال برای تولید زحمت می‌کشند و از این تولید خود انتظار  سود حداقلی 15 درصدی دارند که با قیمت 2 هزار و 500 تومان جبران نخواهد شد.

نرخ 2500 تومانی، کارشناسی‌شده است

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در این رابطه در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به پیش‌بینی تولید 450 هزار تن گندم در سال 99 افزود: میزان بارندگی به لحاظ کمیت، مطلوب است، به لحاظ کیفیت، نیز پراکنش برای ما مهم است، اگر تا خردادماه این پراکنش‌ها به این‌گونه باشد میزان تولید گندم در استان بیش از میزان برآورد شده (450 هزار تن)، می‌شود.

تاراسی نرخ تضمینی 2 هزار و 500 تومانی گندم را کارشناسی‌شده دانست و گفت: اگر بخواهیم تک‌بعدی به این نرخ بنگریم، ممکن است این نرخ را قابل قبول ندانیم اما اگر با نگاه مدیریتی نرخ 2 هزار و 500 تومان را با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و تحریم‌های غرب در نظر بگیریم، 2 هزار و 500 تومان نرخ قابل قبول برای هر کیلو گندم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر افزایش نرخ تضمینی گندم از ابراز کرد: به نظرم دیگر موقع این بحث‌ها نیست، دولت پس از بررسی تمامی جوانب و پذیرش پیشنهادهای ارائه شده این نرخ را قطعی کرد. الان وقت مدیریت تصمیم اتخاذ شده دولت است وگرنه باز هم تنها کسی که در این بین زیان می‌بیند، فقط و فقط گندمکار است. به شخصه امیدوارم کشاورزان از نرخ تضمینی گندم در سال 99 استقبال کنند.

لطفا، تجدیدنظر کنید

اما برعکس تاراسی، علی خانمحمدی، دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران کشور که معتقد است نرخ 2 هزار و 500 هزار تومانی برای گندم به هیچ عنوان کارشناسی‌شده نیست در گفت‌وگو با صدای زنجان تصریح کرد: کارشناسان بنیاد ملی گندمکاران با در نظر گرفتن تمامی جوانب در مردادماه سال 98 این نرخ را پیشنهاد کرد. دولت این نرخ را اسفندماه ارائه کرد، یعنی پس از افزایش نرخ بنزین که به تبع آن تمامی نهاده‌ها اعم از حمل و نقل و بذر و کود و غیره! معتقدم دولت از روی ناچاری و نه کارشناسی‌شده نرخ پیشنهادی بنیاد را مصوب کرده است.

خانمحمدی ضمن قدردانی از دولت در اعلام نرخ 2 هزار و 500 تومانی خرید تضمینی گندم که تا حدودی می‌تواند هزینه‌های گندمکاران را پوشش دهد اما همه هزینه‌ها را نه، اضافه کرد: واقعیت را بگویم، این نرخ به هیچ عنوان کارشناسی‌شده نیست و شرایط کشور و جهان در حال حاضر و پس از اتمام کروناویروس در نظر گرفته نشده است. اگر این موارد را در نظر بگیریم، نرخ واقعا منصفانه نیست.

دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران کشور با اشاره به عدم توجه دولت به هشدارهای بنیاد ملی در نرخ تضمینی گندم در سال 98، تصریح کرد: بی‌توجهی دولت سبب شد تا 2 تا 3 میلیون تن گندم دست دلالان بیفتد، یا از دسترس کشاورزان خارج شود و یا کشاورز با هزار مکافات گندم‌های انبار شده خود را بفروشد.

خانمحمدی با بیان اینکه طبق بررسی‌های کارشناسان بنیاد گندمکاران این نرخ باید به 2 هزار و 800 تومان برسد، ابراز کرد: دولتی‌ها با شنیدن این نرخ، حرف ما را به خودمان برمی‌گردانند و می‌گویند خودتان گفتید. ما هم می‌گوییم این نرخ پیشنهادی ما در مردادماه سال 98 بود یعنی قبل از افزایش نرخ بنزین!

دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران کشور با تاکید بر اینکه دولت و شورای اقتصاد باید به روز و نسبت به وضعیت تولید در سال جهش تولید اقدام کنند، اضافه کرد: اگر به دنبال تحقق سال 99 هستیم، باید به دنبال برنامه‌ریزی جهت پوشش هزینه‌ها باشیم تا جهش تولید و کیفیت را داشته باشیم. وقتی گندمکار ضرر کند مطمئنا دیگر نه جهشی در تولید اتفاق می‌افتد و نه محصول تولیدی کیفیت واقعی را خواهد داشت.

خانمحمدی با بیان اینکه دولت باید از نظر اقتصادی نگاهش به فرمایشات رهبری و شعار سال 99 باشد و پس از مرگ سهراب، دنبال نوشدارو نباشد، تصریح کرد:  در حال حاضر در کشور زیر کشت گندم 6 میلیون هکتار است که پیش‌بینی می‌شود میزان تولید به 14 میلیون تن برسد که اگر محقق شود قطعا گامی در راستای جهش تولید است، به شرط آن که دولت نیز با برنامه‌ریزی و حمایت‌هایش، تولیدکنندگان را یاری کند.

وی با اشاره به موقعیت زنجان به لحاظ شرایط آب و هوایی و رتبه برتر استان در تولید گندم که در خودکفایی کشور در این محصول نقش مهمی ایفا می‌کند، افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها میزان تولید گندم در سال جاری بیش از 400 هزار تن است که قطعا به 500 هزار تن خواهد رسید. در حال حاضر کشاورزان زنجانی با کمبود کود سرک برای استفاده در مزارع گندم مواجه‌اند. نبود این کود قطعا تاثیر منفی در پر شدن دانه و تولید گندم دارد که باید مورد توجه مسئولان امر باشد.

به طور کلی گندم در مراحل رشد جوانه زنی، پنجه دهی، ساقه رفتن و ظهور خوشه و دانه به ازت نیاز دارد. بیشترین نیاز گندم به ازت در مراحل پنجه دهی و ظهور خوشه و دانه بوده که مدیریت صحیح مصرف و تقسیط کود سرک ازت بر افزایش عملکرد و پروتئین دانه یعنی افزایش کمیت و کیفیت محصول اثر مستقیم دارد.

در تغذیه گندم آبی مصرف کود ازت بهتر است در 3 تا 4 مرحله، قبل از کشت، پنجه دهی، شروع ساقه رفتن، ظهور خوشه و دانه صورت گیرد و بهتر است کود دهی با توجه به میزان ازت مورد نیاز گیاه که طبق آزمون خاک و نوع بافت خاک میزان آن برآورد شود، صورت گیرد.

بهترین تقسیط مصرف کود ازت تقسیط 2 تا 3 مرحله ای است که شامل قبل از کاشت، پنجه دهی و یا ساقه دهی و شروع خوشه دهی می‌شود.در مزارع گندم دیم، کوددهی به بارندگی های مناسب از نظر زمان ،میزان و پراکنش باران بستگی داشته که مدیریت صحیح تقسیط کود ازت در مزارع دیم را با مشکل مواجه می‌کند.

مشکلی در تامین کود سرک در استان وجود ندارد

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در واکنش به اظهارات دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران کشور  با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در تامین کود سرک ازت برای گندم آبی و دیم وجود ندارد، عنوان کرد: نیاز گندم دیم به این کود در کل استان حدود 14 هزار تن است که بیش از نیاز استان و به میزان 17 هزار تن تامین شده است. حدود 80 درصد کود موردنیاز کشاورزان قبل از عید تحویل داده شده و مابقی قبل از پانزدهم فروردین‌ماه تحویل آن‌ها می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در مورد میزان کود سرک ازت موردنیاز گندم آبی استان نیز گفت: در تامین کود موردنیاز گندم آبی استان فعلا زمان داریم و به کشاورزان اطمینان می‌دهیم در اسرع وقت کودها در اختیارشان قرار می‌گیرد.

دیدگاه کارشناسان دولت در رابطه با نیاز اراضی به کودشیمیایی و نرخ تضمینی گندم منطقی‌تر است

علی محمدی، کارشناس ارشد کشاورزی نیز با اشاره به ارقام ارائه شده از سوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی در مورد نیاز کود سرک ازت اراضی دیم و آبی گندم عنوان کرد: کارشناس سازمان جهاد کشاورزی بر اساس پایش میدانی و آمارهای در دسترس، میزان نیاز کود سرک را اعلام می‌کند اما کشاورز اعتقاد دارد، کود بیشتری باید به زمین و گیاه کشت شده بدهد که چندان کارشناسی‌شده نیست. زمین و گیاه هر چقدر کود از سوی کشاورز تزریق شود را می‌پذیرد اما پس از گذشت زمان، ممکن است دچار مسمومیت و بیماری شود، کارشناس با احتساب تمامی این شرایط نیاز کودی اراضی را در نظر می‌گیرد پس نباید اظهارات مربوط به کمبود کود سرک برای گندم را جدی گرفت.

این کارشناس در مورد نرخ تضمینی گندم به میزان 2 هزار و 500 تومان و اختلافات بین کارشناسان و صاحبنظران نیز گفت: برخی‌ها هزینه تولید را بر اساس نرخ پایه تورم، افزایش قیمت مواد لبنی، آرایشی و صنعتی و غیره حساب کرده و می‌گویند نرخ تضمینی گندم مثلا باید 4 هزار و 500 تومان باشد. اما برخی دیگر معتقدند نرخ تضمینی گندم باید بر اساس قیمت تمام‌شده نهاده و زمین و سطحی عمومی دستمزدها باشد که بر اساس دیدگاه آن‌ها این نرخ 2 هزار و 500 و حداکثر 2 هزار و 700 تومان می‌شود. به نظرم دیدگاه دوم کارشناسی‌شده است و نرخ تضمینی گندم به میزان 2 هزار و 500 تومان منطقی‌ است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننرخ تضمینی گندمگندم‌کاران زنجانجهاد کشاورزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1655


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»