کد خبر: 1661
1399/01/18 - 16:41


گزارشی از وضعیت کمپ‌های ترک اعتیاد در روزهای کرونایی؛

کمپ‌ها کرونایی ندارند

با وجود این‌که مراکز ترک اعتیاد به‌خاطر تجمع افرادی که با برخی بیماری‌های زمینه‌ای ریه به دلیل استعمال دخانیات دست و پنجه نرم می‌کنند، کارشناسان آن را محیط مناسبی برای شیوع ویروس کرونا می‌دانند که نباید اجازه داد بهبودیافتگان و افراد حاضر در این مکان‌ها پس از یک دوره طاقت‌فرسای مبارزه با اعتیاد این بار در دامان کرونا اسیر شوند، از همین رو معتقدند مراکز کمپ‌های اختیاری باید در مدت بحران شیوع کرونا تعطیل می‌شدند ولی مسئولان تنها راهکار را در قرنطینه کردن معتادان حاضر در کمپ دانستند و معتقدند تاکنون بعد از گذشت بیش از یک ماه از شیوع کرونا ویروس تاکنون هیچ مورد مبتلا و مشکوکی از کروناویروس در کمپ‌های ترک اعتیاد استان گزارش نشده است

پایگاه خبری صدای زنجان

ایرج رفیعی-  با وجود این‌که مراکز ترک اعتیاد به‌خاطر تجمع افرادی که با برخی بیماری‌های زمینه‌ای ریه به دلیل استعمال دخانیات دست و پنجه نرم می‌کنند، کارشناسان آن را محیط مناسبی برای شیوع ویروس کرونا می‌دانند که نباید اجازه داد بهبودیافتگان و افراد حاضر در این مکان‌ها پس از یک دوره طاقت‌فرسای مبارزه با اعتیاد این بار در دامان کرونا اسیر شوند، از همین رو معتقدند مراکز کمپ‌های اختیاری باید در مدت بحران شیوع  کرونا تعطیل می‌شدند ولی مسئولان تنها راهکار را در قرنطینه کردن معتادان حاضر در کمپ دانستند و معتقدند تاکنون بعد از گذشت بیش از یک ماه از شیوع  کرونا ویروس تاکنون هیچ مورد مبتلا و مشکوکی از کروناویروس در کمپ‌های ترک اعتیاد استان  گزارش نشده است.

یک پژوهش‌گر و درمان‌گر اعتیاد بر این عقیده است که پایین بودن سیستم ایمنی بدن معتادان سبب می‌شود آن‌ها در برابر بیماری‌های عفونی نسبت به افراد عادی آسیب‌پذیرتر باشند از همین رو به معتادان توصیه کرد با توجه به این‌که از سیستم‌ ایمنی بسیار ضعیفی برخوردارند علاوه بر شستشوی مداوم دست‌ها، تماس‌های خود را با یکدیگر به شدت کاهش دهند.

درصد احتمال ابتلای معتادان به کرونا بیش‌تر است

رادفر ضمن تأکید بر این مطلب که تمامی معتادان به دلیل مصرف مواد مخدر از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند که البته ضعیف بودن سیستم ایمنی در معتادان تزریقی بیشتر از دیگر معتادان است، اما به طور کلی پایین بودن سیستم ایمنی بدن این قشر سبب شده آن‌ها در برابر بیماری‌های عفونی نسبت به افراد عادی به شدت آسیب‌پذیرتر باشند. به طور مثال بیماری عفونی مانند سل که سرعت انتقال و مسری بودن آن به مراتب از ویروس کرونا و ویروس‌های تنفسی دیگر کمتر است، میان مصرف‌کنندگان مواد مخدر بیشتر از افراد عادی است.

به گفته این پژوهش‌گر اگرچه معتادان از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند و بروز عوارض و علائم در آن‌ها بیش‌تر است، اما با این وجود آن‌ها دسترسی مطلوبی به خدمات بهداشتی و مراقبتی ندارند و در صورتی که به کرونا ویروس مبتلا شوند، میزان مرگ و میر در آن‌ها به مراتب بالاتر از جمعیت عادی می‌شود، در این میان معتادانی که در گرمخانه‌ها و کمپ‌ها و سایر محیط‌های تجمعی سکونت دارند  نیز احتمال انتقال کرونا ویروس در میان آن‌ها بیش‌تر می‌شود.

رادفر با اشاره  به این‌که  گرمخانه‌ها، کمپ‌ها و شلترها باید به طور جداگانه بخش‌های قرنطینه‌ای در نظر بگیرند تا افراد مشکوک به کرونا ویروس در این بخش‌ها نگهداری شوند، بیان کرد: همچنین گرمخانه‌ها و کمپ‌ها و سایر مراکز نگهداری معتادان لازم است به منظور کاهش انتقال بیماری‌ها مواد ضدعفونی کننده‌ای را در اختیار معتادان قرار دهند و شناسایی زودرس و تفکیک بیمار مشکوک و نگهداری آن‌ها در فضاهایی با شرایط مطلوب را در دستور کار خود قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که معتادان از سیستم‌ ایمنی ضعیفی برخوردارند علاوه بر شستشوی  مداوم دست‌ها، توصیه می‌شود که تماس‌های خود را با یکدیگر به شدتی استان نیز در پاسخ به صدای زنجان در بیان وضعیت کمپ‌های ترک اعتیاد استان یکی از تصمیمات اتخاذ شده برای مصون ماندن افراد تحت پوشش این نهاد در مراکز خود را منع پذیرش هر مراجعه‌کننده‌ای خارج از کمپ عنوان کرد و گفت: افراد در این مراکز به نوعی قرنطینه شده‌اند و به هیچ عنوان پذیرشی انجام نمی‌شود مگر در شرایط خاص  افراد حاضر در این مراکز است، گفت: تا به این لحظه مورد مشکوکی از ابتلا به ویروس کرونا در مراکز تحت نظارت  بهزیستی از جمله کمپ‌های ترک اعتیاد گزارش نشده است.

وی با اشاره به این‌که افراد در کمپ‌های ترک اعتیاد ماده 15، خود معرف بوده و به صورت اختیاری در این مراکز حضور پیدا کردند، بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا برخی افراد به خواست خود در این مراکز ماندند ولی افرادی که بیرون از کمپ و یا در منازل‌شان بودند از ورودشان به داخل کمپ ترک اعتیاد و پذیرش‌شان ممانعت می‌شود.

به گفته این مسئول یکی از مقررات اتخاذ شده در وضعیت فعلی برای تمامی مراکز بهزیستی از جمله برای کمپ‌های ترک اعتیاد این است که افراد به هر دلیلی تقاضای خروج از کمپ و مرخصی را داشته باشند امکان برگشت‌شان در شرایط فعلی و تا زمانی که وضعیت به حالت عادی برگردد، وجود ندارد.

محمدی به قوانین پیشگیرانه اتخاذ شده برای کارکنان و افراد حاضر در کمپ‌های ترک اعتیاد اشاره کرد و گفت: آموزش‌های لازم به کارکنان در مراکز تحت نظارت و حمایت بهزیستی در حوزه روش‌های  نگهداری  از افراد حاضر در این مکان‌ها ارائه شده است.

به گفته این مسئول به تبع تصمیمات اتخاذ شده در سازمان بهزیستی کشور، زنجان نیز اقدامات پیشگیرانه‌ای را در کمپ‌های ترک اعتیاد استان انجام داده است و حدود 25 بهمن ماه جلوتر از سایر ادارات کمیته‌هایی را تشکیل داد و دستورالعمل‌هایی برای کارکنان و مراکز تحت پوشش بهزیستی صادر شد که از جمله آن مراکز سالمندان، بیماران اعصاب و روان، عقب ماندگان ذهنی، مراکز ایتام، کمپ‌های ترک اعتیاد و غیره بود.

محمدی با بیان این مطلب که سلامتی همه افراد حاضر در مراکز تحت نظارت و حمایت بهزیستی برایمان مهم است، خاطرنشان کرد: در این بین مراقبت از سالمندان و بیماران روانی مزمن که سیستم ایمنی ضعیفی دارند برای جلوگیری از احتمال ابتلای آنان به ویروس کرونا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

وی به ضرورت کمک خیران به سازمان‌های تحت نظارت و حمایت بهزیستی در شرایط  فعلی اشاره کرد و گفت: با وجود این‌که سازمان بهزیستی کشور در حد توان به همه مراکز کمک‌هایی را در نظر گرفته است ولی در شرایط فعلی نیازمند کمک‌های بیش‌تری هستیم به همین دلیل بهزیستی استان آمادگی دریافت کمک‌های خیران برای ایمن نگهداشتن همه مراکز است.

موردی از اقدام به فرار در کمپ اجباری نداشتیم

فاطمه رضایی، دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز به وضعیت مطلوب کمپ‌های ترک اعتیاد استان در وضعیت فعلی شیوع کرونا ویروس اشاره کرد و گفت: تمامی مسائل بهداشتی در این کمپ‌ها رعایت شده و تذکرات لازم نیز صادر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون موردی از اقدام به فرار در کمپ اجباری ماده 16 بوده یا خیر، افزود: تاکنون هیچ مورد اقدام به فراری در کمپ اجباری نداشتیم.

این مسئول به نظارت‌های مستمر بر رعایت نکات بهداشتی و انجام سم‌پاشی و ضدعفونی‌های لازم در کمپ‌های ترک اعتیاد استان به ویژه کمپ ماده 16 (اجباری) اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه  تاکنون موردی از ابتلا به ویروس کرونا در این کمپ‌ها گزارش نشده است.

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به این‌که از زمان اعلام شیوع کرونا ویروس در کشور با رعایت مسائل بهداشتی در کمپ‌ها قرنطینه شدند و تا اعلام ستاد کرونا ورود و خروج در این مراکز ممنوع شده است، بیان کرد: افراد حاضر در کمپ‌ها فرقی با دیگر افراد جامعه نداشته و سلامتی‌شان برای ما مهم است به همین دلیل سعی بر تهیه مواد ضدعفونی و بهداشتی مورد نیاز این مراکز داشتیم.

خروج 50 معتاد از کمپ با شیوع کرونا ویروس

ابراهیم‌ نژاد، جانشین مسئول کمپ ترک اعتیاد اجباری نوای آرامش (ماده 16)  نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان به خروج حدود 50 نفر از معتادان این کمپ با شیوع ویروس کرونا به درخواست خانواده‌های‌شان اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر 90 نفر در کمپ ترک اعتیاد ماده 16 حضور دارند.

وی با اشاره به این‌که باید افرادی که وارد کمپ می‌شوند نامه سلامت از سوی پزشک عفونی و دستور مقام قضایی باید به همراه داشته باشند، گفت: در طول یک ماه گذشته فقط دو نفر در کمپ ترک اعتیاد نوای آرامش پذیرش شدند که دارای نامه سلامت بودند.

به گفته این مسئول از آنجایی که این کمپ از سوی دادستانی قرنطینه سبز (فاقد بیمار کرونایی) اعلام شده است و هرگونه ملاقات با بستگان درجه یک و تردد ممنوع بوده، برخی از خانواده‌ها درخواست ماندن معتادشان در این مکان را در وضعیت فعلی داشتند و حضور آنان در این کمپ را بهتر از خانواده و جامعه می‌دانستند.

در تهیه مواد ضدعفونی‌کننده محدودیت داریم

ابراهیم‌‌نژاد با تأکید بر این‌که سلامتی افراد حاضر در کمپ ترک اعتیاد به صورت روزانه توسط پزشک مورد بررسی قرار گرفته و ارزیابی علائم اولیه بیماری کرونا انجام می‌شود، افزود: از آنجایی که ضوابط بهداشتی در این مکان شدیداً رعایت شده و پذیرشی از بیرون به داخل کمپ هم نداریم مگر با داشتن نامه سلامت، به همین دلیل تاکنون با مشکلی مواجه نبودیم.

وی در بیان محدودیت‌های موجود  به  تهیه مواد ضدعفونی‌کننده  توسط  عوامل مجموعه کمپ اشاره کرد و گفت: در کمپ نوای آرامش مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده به صورت شخصی تهیه شده و از سوی هیچ اداره‌ای برای کمپ تأمین نمی‌شود هر چند صحبتی در این زمینه شده بود که اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده را خودمان تهیه کنیم و بهزیستی هم به میزان 700 هزار تومان مساعدت مالی ‌کند.

این مسئول با تأکید بر این‌که تاکنون هیچ حمایت ریالی از سوی هیچ ارگانی به کمپ ترک اعتیاد نوای آرامش (ماده 16) ارائه نشده است، افزود: اختصاص اعتبار 50 میلیون تومانی برای ارائه بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های مددجویان  و غیره از سوی بهزیستی پیش‌بینی شده ولی هنوز اختصاص پیدا نکرده است.

وی با اشاره به این‌که در حاضر سم‌پاشی انجام شده توسط پرسنل کمپ انجام می‌شود، گفت: از سوی پویش‌ مردمی و بسیج چهاذ بار برای سم‌پاشی و ضدعفونی  کمپ آمدند.

ابراهیم‌‌نژاد با بیان این‌که  کمبود ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده‌ای که حساسیت ریوی ایجاد نکند نیز همانند همه افراد جامعه دغدغه ما هم هست، افزود: مواد ضدعفونی ‌کننده‌ای که فاقد متانول باشد در بازار موجود نیست و در صورت وجود  نیز هزینه بالایی دارد که امکان خرید آن را نداریم.

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجانکمپ ترک اعتیادکرونا
sedayezanjannews.ir/nx1661


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»