کد خبر: 1683
1399/01/27 - 9:28


در گفت‌وگو با مدیر مسئول آموزشگاه تئاتر «پوپک»؛

کرونا بر روی صحنه

مدیر مسئول آموزشگاه تئاتر «پوپک» اظهار کرد: هنرمندان جزو آسیب‌پذیرترین اقشار هستند

پایگاه خبری صدای زنجان

بسیاری از هنرمندان تئاتر نه کارمند و نه عضو موسسه‌ای هستند تا حقوقی دریافت کنند، شیوع کرونا شکست مالی و اقتصادی برای هنرمندان تئاتر کشور است. در نتیجه این شکست اقتصادی، بسیاری از هنرمندان با مشکلات معیشتی رو به رو می‌شوند که حتی نمی‌توانند احتیاج‌های اولیه خود را رفع کنند، بنابراین باید ضرر و زیان آن‌ها توسط دولت دیده و جبران شود. این شکست، شکست اقتصادی فرهنگ است، گاهی گفته می‌شود بازار و فروش کالا خوب نیست اما در حوزه فرهنگ و هنر شاهد شکست اقتصادی فرهنگ و هنر هستیم زیرا سرمایه اهالی فرهنگ و هنر، فکر و معرفت است، این شکست اقتصادی باید از سوی دولت جبران شود.

به گزارش روزنامه صدای زنجان تمام سرمایه این هنرمندان از لحاظ معیشتی و کاری از طریق پروژه‌های مقطعی و قراردادها است حال این قراردادها حذف شده، پس چه کسی باید از این هنرمندان حمایت کند؟

هنرمندان جزو آسیب‌پذیرترین اقشار هستند

 در این خصوص حمیدرضا قزلباش، مدیر مسئول آموزشگاه تئاتر پوپک با اشاره به اینکه شرایط خاصی که شیوع بیماری کرونا در جهان و کشور ایجاد کرده است، بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها را نشان داد، گفت: این موضوع که هنرمندان جزو آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه هستند، کاملا نمایان شد و متاسفانه در این دوران هم دستشان به جایی بند نیست و حتی حقوق ناچیزی که این هنرمندان پیش از این به دست می‌آورند و به امیدی در این وادی فعالیت داشتند، در این چند ماه این آب باریکه هم بسته شده است و اکثر هنرمندان خانه‌نشین شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هنرمند خاصیتش فعال بودن است، گفت: وقتی هنرمند با این شرایط مخصوصا اجتماعی و اقتصادی مواجه می‌شود دچار آسیب‌های روانی می‌شود که امید است این آسیب‌ها پس از این بحران خودشان را بروز ندهند.

بیمه هنرمندان هیچ منفعتی برای آنها ندارد

این هنرمند حوزه تئاتر با اشاره به برخی از مشکلات حوزه تئاتر در این بحران گفت: متاسفانه بیمه‌ای که برخی از هنرمندان تحت عنوان بیمه هنرمندان دارند، چندان سودمند نیست و هیچ منفعتی از این بیمه نمی‌برند، ضمن اینکه خیلی از هنرمندان نیز از این بیمه برخوردار نیستند و یا بیمه آن‌ها شامل بیمه بیکاری نیست.

قزلباش خاطرنشان کرد: چند روز پیش عنوان شد که هنرمندان تئاتر می‌توانند بیمه بیکاری بگیرند و من به عنوان مدیر مسئول موسسه آموزشی تئاتر پوپک پیگیر که شدم، چیزی دستم را نگرفت. از آنجا که بالغ بر 8 ماه است که آموزشگاه پوپک راه‌اندازی شده است و در این مدت بیشتر دنبال این بودیم که آزمون و خطا و تجربه کسب تجربه کنیم تا سراغ بیمه کردن این آموزشگاه برویم. وقتی که پیگیر بیمه بیکاری شدم گفتن که بیمه به این مرکز تعلق نمی‌گیرد.

خسارات مالی بخشی از مشکلاتی است

قزلباش خاطرنشان کرد: فعالیت هنرمندان در این روزها محدود شده است و با توجه به اینکه هنرمندان این عرصه پیش از این با بردن تئاتر به روی صحنه یک عوایدی هر چند ناچیز به دست می‌آورند که در این روزها و با شیوع کرونا دیگر این امکان وجود ندارد و همین موضوع موجب مشکلات اقتصادی زیادی شده است. خود من در این شرایط  بایستی هزینه اجاره‌بهای آموزشگاه و اقساطی وامی که برای احداث این مرکز گرفته‌ام را پرداخت کنم که این هزینه به راحتی 4 میلیون تومان می‌شود و من همین مبلغ را ماهیانه متضرر می‌شوم، بی اینکه از این آموزشگاه درآمدی داشته باشم و این موضوع تنها بخشی از مشکلاتی است که در این روزها هنرمندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

این هنرمند با اشاره به اینکه طبق اعلام وزیر فرهنگ و ارشاد خسارت‌ها سنجیده شده است و میزان خسارات به صحن مجلس برده شده تا ببینند که آیا این خسارت‌ها به هنرمندان تعلق می‌گیرد یا خیر؟ و تازه اگر این‌ خسارات به هنرمندان تعلق گیرد این اعتبارات بایستی تقسیم شود و سهم هر استانی برآورد شود تا خسارات هنرمندان پرداخت گردد که خود این پروسه نیز زمان طولانی نیازمند است و به نظرم این موضوع خود یک سال به طول انجامد و این مساله هنرمندان را درگیر خود خواهد کرد که در پایان این خسارت به دستشان برسد یا خیر؟ ولی واقعیت این است که هنرمندان شهرمان به شدت از این مساله آسیب دیده‌اند و انتظار می‌رود که مسئولین محترم هوای این عزیزان را داشته باشند.

وی افزود: بسیاری از هنرمندان تئاتر هم در این زمان یا در حال تمرین بودند یا تئاتر به روی صحنه می‌بردند  و این روزها، روزهایی بود که هنرمندان در انجمن نمایش؛ نمایش‌هایشان را تمرین می‌کردند ولی در این زمان انجمن تعطیل است و جدا از خسارت‌های روحی و روانی که هنرمندان این عرصه در این زمان می‌بینند، خسارت‌های مالی آنها را نیز اذیت می‌کند. شاید واقعا اگر این خسارت‌ها را بررسی کنیم ببینیم که رقم چندانی نیست اما همین مبالغ ناچیز بالاخره یک راه تنفسی برای هنرمندان ما بود که اکنون هنرمندان احساس می‌کنند همین راه تنفس هم بسته شده است و امید به این دارند که بخشی از این مشکلات به دست مسئولین برطرف شود.

کلاس‌های آنلاین پاسخگوی آموزش هنر تئاتر نیست

قزلباش با اشاره به اینکه ذات هنر تئاتر عملی بودن آن است، گفت: آموزش تئاتر باید همواره به صورت عملی باشد و کلاس‌های آنلاین نتیجه خاصی را در زمینه آموزش تئاتر در بر نخواهد داشت ضمن اینکه ما در این خصوص که کلاس‌های آنلاین خود را راه بیاندازیم یا خیر بسیار فکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که آموزش آنلاین آن طور که باید و شاید نتیجه نخواهد داد و تنها به یک دل‌مشغولی برای افراد تبدیل خواهد شد.

مدیر مسئول آموزشگاه تئاتر پوپک افزود: طبق دستورالعمل‌ها آموزشگاه پوپک از اول اسفند ماه تعطیل است و احتمالا تا آخر اردیبهشت نیز تعطیل خواهد بود تا پس از آن ببینیم که چه شرایطی بر جامعه حاکم است و این موضوع چگونه پیش خواهد رفت.

هنر می‌تواند خوراک روحی و روانی جامعه را فراهم کند

وی در پایان اظهار کرد: در این روزها که جامعه شرایط خاص روحی و روانی را تجربه می‌کند، نباید هنر تعطیل شود چرا که در همین روزها هنر می‌تواند به داد مردم برسد و به لحاظ روحی و روانی آنها را آرام کند و امیدواریم که مسئولین تنها به لحاظ اقتصادی و معیشتی به این موضوع نگاه نکنند و به موضوع خوراک روحی و روانی که هنر می‌تواند در این زمینه نقشی ایفا بکند، اهمیت بدهند و این قضیه را سر و سامان ببخشند.


صدای زنجانتئاتر زنجانآموزشگاه تئاتر پوپکحمیدرضا قزلباش
sedayezanjannews.ir/nx1683


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»