کد خبر: 1715
1399/02/03 - 8:52


صدای زنجان اعتراض فعالان صنعت استخراج رمزارز در استان را بررسی می‌کند

هجرت ماینرها

مدیرفروش خدمات مشترکان شرکت توزیع برق استان: از اواخر سال گذشته تاکنون دو فقره مجوز فعالیت در صنعت ماینینگ استان صادر شده است/ رئیس زنجانی کمیسیون بلاک‌چین نصر کشور: تا زمانی که تعرفه اصلاح نشده، صنعت ماینینگ در استان و کشور پا نمی‌گیرد

پایگاه خبری صدای زنجان

چالش بین وزارت نیرو و فعالان صنعت ماینینگ پس از مصوبه مردادماه سال 98 دولت در تعرفه‌گذاری برق مصرفی واحدهای استخراج‌کننده رمزارز بر اساس متوسط نرخ صادراتی برطرف نشده است. صنعتگران حوزه ماینینگ معتقدند اگر دولت استخراج رمزارز را به عنوان صنعت قبول کرده پس نباید در بهره‌مندی فعالان این حوزه با سایر صنایع، تبعیض قائل شود و تعرفه برق آن‌ها را نیز همانند صنایع دیگر محاسبه کند نه صادراتی!

به گزارش روزنامه صدای زنجان سال قبل بود که به طور مشخص، ارز دیجیتال و به‌طور خاص بیت‌کوین این‌بار نه به‌دلیل تازگی و جذابیت بلکه به‌دلیل مصرف برقی که دارد مورد توجه مسئولان دولت به ویژه وزارت نیرو قرار گرفت.

چند ماهی است که استخراج ارز دیجیتال در ایران به‌دلیل ارزان بودن نرخ برق رواج بسیاری پیدا کرده است. به اعتقاد بخشی از کارشناسان مالی در شرایطی که اقتصاد ایران با کاهش درآمدهای ارزی مواجه شده است ارز دیجیتال می‌تواند راه مناسبی برای افزایش درآمدهای ارزی باشد، کما اینکه برخی از کشورها نظیر ونزوئلا در شرایط سخت تحریم‌های آمریکا بخشی از بدهی کشورشان را با ارز دیجیتال پرداخت کردند.

سال گذشته به دنبال شدت گرفتن بین موافقان و مخالفان استخراج بیت‌کوین، فعالان و نمایندگان این عرصه اعلام کردند: برخی می‌گویند استخراج بیت‌کوین هزینه‌ها و مصرف بالای برق را به دنبال دارد و باعث می‌شود در روزهای گرم تابستان با کمبود برق مواجه شویم. ما با خاموش کردن دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال در ساعات پیک مصرف برق، هم به عبور از روزهای گرم سال کمک می‌کنیم و هم بهانه از کسانی که با فناوری‌های جدید بیگانه بوده و ماینرها را مقصر افزایش مصرف برق معرفی کرده‌اند، گرفته شود.

صدور مجوز 2 واحد استخراج‌کننده رمزارز در استان

13 مردادماه سال 98 هیئت وزیران طی مصوبه‌ای، استخراج رمزارز را به عنوان صنعت جدید پذیرفت و وزارت صنعت و معدن را متولی صدور مجوز برای متقاضیان فعالیت در این صنعت اعلام کرد.

بر این اساس از 22 آبان‌ماه همان سال، مصوبه تعرفه برق ویژه رمزارز برای این صنعت به تمامی شرکت‌های برق سراسر کشور ابلاغ شد.

طیب نیکخواه‌بهرامی، مدیرفروش خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان در این رابطه به مراجعه متقاضیان برای فعالیت در صنعت ماینینگ پس از صدور مصوبه دولت اشاره می‌کند که از این میزان دو نفر از مراجعه‌کنندگان (ابهر و زنجان) که مجوز سازمان صمت را دریافت کرده بودند جهت دریافت تعرفه ویژه رمز ارز، انشعاب برق را هم دریافت کردند تا در این صنعت به عنوان قانونی مشغول شوند.  

وی با بیان اینکه اماکن مربوط جهت استخراج رمزارز باید در شهرک‌های صنعتی یا محل‌های موردنظر وزارت صمت مستقر باشند تا مجوز مربوطه نیز صادر شود، اضافه می‌کند: طبق بند ۷-۱-۶ دستورالعمل شماره ۵۰۰۷ وزارت صمت صدور جواز تاسیس برای متقاضیانی که جمع توان برق مصرفی تجهیزات استخراج رمز ارز آنها کمتر از ۲۵۰ کیلووات باشد ممنوع است.

مدیرفروش خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان ادامه می‌دهد: تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها مشروط به ارائه مجوز یا پروانه معتبر از وزارت صمت بوده و شرکت توزیع برق زنجان هیچ مشکل و محدودیتی برای تامین برق این مراکز ندارد.

بسته‌های تشویقی شرکت برق استان به فعالان صنعت ماینینگ

این مسئول سه ماهه تابستان را به دلیل ورود کولرهای گازی و سایر تجهیزات سرمایشی به مدار مصرف مشترکان برق، ایام پیک مصرف اعلام می‌کند و با دعوت از متقاضیان صنعت ماینینگ می‌گوید: شبکه، قدرت تامین برق مصرفی صنعت ماینینگ را داشته و شرکت توزیع نیروی برق برای رونق و آبادانی استان دست فعالان این صنعت را به گرمی می‌فشرد. حتی در ایام غیرپیک مصرف تعرفه برق استخراج رمز ارز این صنعت نیز یک‌د‌وم محاسبه می‌شود.

بنا به گفته مدیرفروش خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان عمده محل‌های استخراج بیت‌کوین شناسایی شده در سال گذشته مربوط به واحدهای راکد و حتی فعال در بخش صنعت بود و تعداد محدودی از آن‌ها مربوط به منازل و مشتریان خانگی که به لحاظ اقتصادی به صرفه هم نیست، بوده است.

نیکخواه‌بهرامی با تاکید بر اینکه از اواخر سال 98 و یک ماهه نخست سال جاری گزارشی مبنی بر شناسایی واحدهای استخراج بیت‌کوین وصول نشده است، عنوان می‌کند: شرکت توزیع نیروی برق وضعیت مصرف برق مشترکان در تمامی بخش‌ها را 24 ساعته رصد می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه مشترکان مشکوک بر اساس منحنی و مصرف بار شناسایی می‌شوند در مورد اقدامات بعدی شرکت پس از شناسایی مشترکان استخراج‌کننده رمزارز می‌گوید: شرکت توزیع نیروی برق این مشترکان را به هیچ عنوان جریمه نمی‌کند و صرفا میزان مصرف برق را بر اساس مصوبه هیئت وزیران محاسبه می‌کند.

درخواست برای اصلاح مصوبه دولت

با این وجود در استان و کشور، بسیاری از فعالان صنعت ماینینگ در اعتراض به تعرفه‌گذاری برق مصرفی در این صنعت، یا برای ادامه کار کشور را ترک کردند تعدادی هم برای همیشه دست از کار کشیده‌اند و برخی نیز کار را تا اصلاح این مصوبه به حالت تعلیق درآوردند!

افشین آشوری در گفت‌وگو با صدای زنجان معتقد است تعرفه‌گذاری اقدامی غیرکارشناسی و غیرتخصصی بوده و تا زمانی که این تعرفه اصلاح نشده، صنعت ماینینگ در کشور پا نمی‌گیرد.

وی با اشاره به خروج فعالان صنعت ماینیگ از کشور به دنبال عدم حمایت و سختگیری‌های دولت تصریح می‌کند: بسیاری از فعالان این صنعت کارشان را تعطیل و به مقصد گرجستان، روسیه، چین و حتی کانادا، ایران را ترک کردند، تمامی مستندات و قراردادهایشان نیز موجود است. عده‌ای هم ماینرها (دستگاه استخراج‌کننده رمزارز) را فروختند، عده‌ای هم که در ایران مانده‌اند، خانه‌نشین شده‌اند که تجهیزاتشان در حال تبدیل شدن به آهن قراضه است! چرا که استخراج بیت‌کوین با این شرایط دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

آشوری با اشاره به نظر مثبت تعدادی از مسئولان بلند پایه دولتی به صنعت ماینینگ امیدوار است تا طی روزهای آینده مصوبه مربوط به تعرفه برق استخراج رمزارز دولت در مردادماه سال 98 مجددا اصلاح شود.

فرصت محدود ماینرهای ایرانی

وی با بیان اینکه بسیاری از فعالان صنعت ماینینگ تا تعیین تکلیف این مصوبه کار را تعطیل کرده‌اند با اشاره به نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین در 25 شهریورماه 99 و فرصت کم فعالان ایرانی برای رسیدن به سود می‌گوید: ماینینگ (استخراج رمزارز)، صنعتی است که بر اساس کنترل تورم هر 4 سال یکبار، تعداد استخراج بیت کوین نصف می‌شود، 25 شهریورماه زمان روی دادن این اتفاق است. از سوی دیگر با توجه به افزایش اتصال دستگاه‌های ماینر به شبکه بیت‌کوین و بالا رفتن تعداد استخراج رمزارز، سختی شبکه (Difficulty) بالا می‌رود. این صنعت به عنوان یکی از صنایع استراتژیک با کمک به جلوگیری از تحریم‌ها می‌تواند در این دوران تحریم و کرونا و پساکرونا نقش‌آفرینی کند.

تبعیض

 آشوری با بیان اینکه صنعت ماینینگ هیچ تفاوتی با صنایع فولاد، سیمان، مس، سرب، روی و شیشه و دیگر صنایع آلاینده محیط زیست ندارد در نتیجه دولت نباید در بهره‌مندی صنایع از حامل‌های انرژی نظیر برق و گاز تبعیض قائل شود، تاکید می‌کند: متاسفانه وزارت نفت، 70 درصد قیمت صادراتی گاز را برای ماینرها در نظر گرفته است. بر این اساس میزان استفاده از هر مترمکعب گاز برای صنعت ماینینگ 2 هزار و 80 تومان اعلام شده در حالی که این میزان برای سایر صنایع، 120 تومان است! برق مصرفی صنعت ماینینگ هم باید طبق تعرفه صنعتی محاسبه شود، زیرا استخراج رمزارز از سوی دولت به عنوان یک صنعت پذیرفته شده است، ماینیگ همانند سایر صنایع اشتغال‌زایی و ارزآوری دارد پس چه لزومی دارد در بهره‌مندی از حامل‌های انرژی از دیگر صنایع جدا شود؟

آشوری با اشاره به نظر مثبت تعدادی از مسئولان بلند پایه دولتی به صنعت ماینینگ ابراز امیدواری کرد تا طی روزهای آینده مصوبه مربوط به تعرفه برق استخراج رمزارز دولت در مردادماه سال 98 مجددا اصلاح شود.

رئیس کمیسیون رمزارز ( بلاک چین) نصر کشور میزان استهلاک دستگاه‌های ماینر در دنیا را زیر یک سال اعلام می‌کند که فعالان آن در ایران برای رسیدن به سود خالص باید حدود 2 سال به صورت مداوم در این حوزه کار کنند.

از بین رفتن 2 میلیارد دلار درآمد و بیکاری 10 هزار نفر در صنعت ماینینگ

آشوری با اشاره به سنگ‌اندازی‌ وزارت نیرو و خسارت چندین هزار میلیاردی مسئولان این وزارتخانه به صنعت ماینینگ تصریح می‌کند: تجهیزات ماینینگ همانند یخی بود که بین وقت‌کشی‌ مسئولان وزارتخانه نیرو آب شد به طوری که حدود دو میلیارد دلار معادل 30 هزار میلیارد تومان از درآمد صنعت ماینینگ به دلیل این اقدامات غیرکارشناسی از بین رفت و 10 هزار نفر که می‌توانستند در این صنعت مشغول به کار شوند بیکار شدند. به شخصه بیش از 500 ساعت در جلسات مربوط به پیگیری مشکلات صنعت ماینینگ حضور داشته‌ام، نمی‌گویم نتایجی نداشت اما این نتایج بسیار کُند و سخت بود!

این مسئول با اشاره به توان برقی استان، بالا بودن تعداد فعالان حوزه فناوری اطلاعات را مزیت دیگر زنجان دانسته و خاطرنشان می‌کند: برق تولیدی این استان در ۹ ماه از سال، مازاد مصرف مورد نیاز بوده و به دلیل اینکه نیروگاه‌های برق باید فعال باشد، مشاهده شده که برخی مواقع، چراغ‌ آزادراه‌ها در روزها نیز روشن می‌شود در حالی که از همین انرژی می‌توان برای ماینینگ (استخراج ارز دیجیتال) استفاده کرد.

آشوری با بیان اینکه حدود ۳ ماه از سال که اوج مصرف برق در کل کشور وجود دارد، اضافه می‌کند: در ۹ ماه باقی مانده از سال میزان برق مصرفی در کشور از جمله زنجان مازاد بر نیاز است، آیا بهتر نیست برای جلوگیری از خروح ارز، دور زدن تحریم‌ها، رونق تولید، اشتغالزایی و جلوگیری از سفر نخبگان به قزاقستان و گرجستان و سایر کشورها به صنعت استخراج رمزارز بها دهیم و تعرفه برق مصرفی این صنعت را همانند سایر صنایع محاسبه کنیم؟


صدای زنجاناستخراج رمزارزکمیسیون رمزارز ( بلاک چین) نصر کشورشرکت توزیع نیروی برق زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1715


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»