کد خبر: 1784
1399/02/13 - 15:15


مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خبر داد:

وام به ازای هر کارگر برای واحدهای تولیدی

محمدرضا یوسفی، مدیرکل تعاون، کار و رفا اجتماعی استان زنجان در ویدئو کنفرانس خبری اظهار کرد: هم‌زمان با روز جهانی کارگر، پنجم تا یازدهم اردیبهشت ماه هر سال برای بزرگداشت نیروی کارگر برنامه‌های متعددی در کشور اجرا می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی- محمدرضا یوسفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در ویدئو کنفرانس خبری اظهار کرد: هم‌زمان با روز جهانی کارگر، پنجم تا یازدهم اردیبهشت ماه هر سال برای بزرگداشت نیروی کارگر برنامه‌های متعددی در کشور اجرا میشود.

یوسفی با بیان اینکه از ابتدای سال 99 ستاد مبارزه با کرونا با محوریت علوم پزشکی تصمیماتی در راستای تعطیلی واحدها گرفت که برای همین ممکن بود تعدادی از کارگران تحت تاثیر کرونا بر حسب ماهیت شغل‌شان به لحاظ تجمع و تردد در بحث کرونا بیکار شوند، ادامه داد: از اواخر سال ۹۸ دولت سامانه بیمه بیکاری را برای حمایت از افراد بیکار شده را طراحی کرد که همزمان با آن در استان زنجان نیز راه اندازی شد.

وی کفت: از ابتدای اجرای این طرح، 6 هزار و 700 نفر در این سامانه در بخش‌های مختلف ثبت‌نام کردند و در صورت دارا بودن شرایط این سامانه، از مزایای بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.

امکان ثبت‌نام در بیمه بیکاری وجود دارد

این مسئول با بیان اینکه هم اکنون نیز امکان ثبت‌نام در این سامانه وجود دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون یک هزار و ۷۰۰ نفر از افراد واجد شرایط به تامین اجتماعی استان معرفی شده‌اند که منتظر نتایج آن هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت برای بیمه بیکاری افراد بیکار متاثر از کرونا 5 هزار میلیارد تومان اختصاص داده است، گفت: امیدواریم کارگرانی که کار خود را از دست داده‌اند به محیط کاری خود برگردند.

کمک معیشتی 200 تا 600 هزار تومانی

یوسفی در ادامه به حمایت معیشتی 200 تا 600 هزارتومانی در ایام کرونایی اشاره کرد و گفت: برای حمایت از افراد فاقد درآمد که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند کمک بلاعوض 200 تا 600 هزارتومانی ارائه شد که مشخصات آنها در سامانه رفاه ایرانیان ثبت شده است.

وی گفت: تاکنون 3 ملیون نفر که حدود یک تا یک و نیم میلیون خانوار را در بر می‌گیرند این کمک بلاعوض را دریافت کرده‌اند.

به‌گفته این مسئول دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد جامعه تسهیلات یک میلیون تومانی با باز پرداخت 27 ماهه با 3 ماه دوره تنفس برای 17 میلیون 700 هزار خانوار پرداخت کرده است.

حمایت از واحدهای خسارت دیده

وی در رابطه با حمایتهای دولت از از کسب‌وکارهای آسیب دیده در ایام کرونایی، اظهار کرد: دولت به مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از واحدهای تولیدی که در ایام کرونایی دچار خسارت و آسیب شدهاند اختصاص داده که در هفته سوم اردیبهشت ماه امسال دستور آن ابلاغ می‌شود و در آخرین هفته اردیبهشت‌ماه امکان ثبت‌نام واحدهای تولیدی متضرر از کرونا در سامانه کارا امکان‌پذیر می‌شود.

وی با اشاره به جزییات این حمایت توضیح داد: در این طرح واحدهای تولیدی که به طور موقت تعطیل و یا متضرر شده‌اند به ازای هر کارگر 12 میلیون و برای واحدهایی که دولت بنا به دستور دولت، کار خود را متوقف کرده بودند 16 میلیون تومان به ازای هر کارگر تسهیلات ارزان قیمت با نرخ 12 درصد و بازپرداخت 24 ماهه ارائه می‌شود که امیدواریم در سریعترین زمان به حساب کارفرمایان واریز شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: معاونت تعاون وزارت کار در ارتباط با تعاونی‌های تولیدکننده و یا توزیع مواد بهداشتی و ضدعفونی که همکاری داشته‌اند کمک بلاعوض و تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا کرده است که در این راستا تعدادی از تعاونی‌های استان نیز از این امتیازها برخوردار شدند.

پروتکل‌های بهداشتی در واحدهای تولید نظارت می‌شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در ادامه با بیان اینکه تمامی واحدهای تولیدی در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی بازرسی و نظارت می‌شوند، تصریح کرد: از سوم فرورین ماه برنامه عملیاتی برای بازرسی و تمامی واحدهای تولیدی ابلاغ شده و تیم‌های بازرسی متشکل از معاونت دانشگاه علوم پزشکی و سازمان صمت استان در این زمینه تشکیل شده است.

وی ادامه داد: تیم‌های بازرسی به صورت مرتب گزارش نظارتها و کارگران مبتلا به ویروس کرونا را رصد می‌کنند و هر دو روز یکبار این گزارش به استانداری و علوم پزشکی استان ارسال می‌شود.

این مسئول یادآور شد: در روزهای آغازین شیوع کرونا در استان با همکاری شرکت شهرک های صنعتی، بسیج کارگری و جنگ‌های نوین سپاه استان تمامی شهرک‌های صنعتی استان ضدعفونی گردیده و آموزش‌های لازم از طریق مراکز خانه بهداشت کارگری و رابطین و بحث فاصله گذاری اجتماعی در واحدها ایجاد شده است.

برنامه‌های اداره کار در هفته کارگر

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های اداره کار در هفته کارگر اظهار کرد: پنجم تا یازدهم اردیبهشت ماه هر سال مصادف با هفته کارگر برنامه‌های متعددی در این زمینه اجرا می‌شود، که تجلیل از منتخبان کارگر، گروه کارگران نمونه، کارگران ورزشکار که در عرصه جهانی مقام کسب کرده‌اند و کارفرمایانی که با توجه به شرایط کرونایی در رعایت پروتکل بهداشتی پیشرو بودند از جمله برنامه‌های اداره کار استان است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه فاصله اجتماعی در بین کارگران فصلی در میادین شهری رعایت نمیشود، ابراز کرد: نهادهای صنفی کارگران ساختمان و فصلی و همچنین شرکت تعاونی سازماندهی کارگران ساختمانی متولی نظارت بر این قشر هستند.

وی با تایید اینکه در بین کارگران فصلی فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود، اظهار کرد: با وجود اینکه برای پیشگیری از شیوع کرونا تاکنون چندین مرتبه ماسک و دستکش به این افراد عرضه شده ولی گاها شاهد عدم رعایت بهداشت توسط این قشر هستیم.

توزیع بسته‌های معیشتی

یوسفی با اشاره به طرح مومنانه در استان تصریح کرد: در این رزمایش طرح مومنانه با کمک نهادهای همکار از قبیل سپاه پاسداران، بسیج کارگر و خیران حدود 30 هزار بسته معیشتی شامل اساسی از قبیل برنج، گوشت، مرغ و گوشت و اقلام بهداشتی به ارزش 300 تا 350 هزار تومان عرضه شده و علاوه بر آن ۵ میلیون بسته معیشتی تا انتهای نیمه اول ماه رمضان به کارگران فصلی و افراد نیازمند شناسایی شده عرضه می‌شود.

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجاناداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجانروز جهانی کارگرسامانه بیمه بیکاری
sedayezanjannews.ir/nx1784


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»