کد خبر: 5276
1399/11/30 - 16:49


صدای زنجان پس‌لرزه‌های تجمع مقابل اداره کار زنجان به‌خاطر مشکلات تعاونی مسکن علوم پزشکی را بررسی می‌کند؛

گره کور یک تعاونی

ذی‌نفعان پروژه: در قبال انتقال امتیازها پول پرداخت کردیم، پس صاحب امتیازیم و عضو شرکت!/ کارشناس عالی تعاون استان: اساسنامه شرکت اصلاح هم شود، باز مشکل حل نمی‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نارضایتی ذی‌نفعان شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان نسبت به تحویل نگرفتن آپارتمان‌ها پس از 19 سال و عدم نظارت بر نقل‌وانتقالات حق امتیاز توسط شرکت تعاونی مربوطه همچنان ادامه دارد.

کارشناس عالی تعاون استان می‌گوید: حتی اگر اساسنامه شرکت اصلاح هم شود تا افراد صاحب امتیاز بتوانند عضو شرکت باشند، این مشکل به علت مسائل حقوقی که شرکت با پیمانکار دارد و برخی از اراضی نیز در خارج از محدوده قرار دارند باز هم حل‌شدنی نیست!

اظهارات روز سه‌شنبه 28 بهمن‌ماه محمدرضا یوسفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان درست یک روز پس از تجمع اعضای شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان سبب شد تا تعدادی از این افراد در تماس با صدای زنجان با اشاره به دریافت مبالغ مربوط به حق نقل‌وانتقال امتیازها از سوی شرکت عنوان کنند که چرا مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جای اقدام قانونی علیه این شرکت طی 19 سال با بیان اظهاراتی عجیب اعلام می‌کنند که «اغلب واحدهای تعاونی علوم پزشکی آماده تحویل است، متاسفانه تعدادی که عضو این شرکت تعاونی نبودند نیز واحد دریافت کرده‌اند و شرکت تعاونی هیچ تعهدی نسبت به آن‌ها ندارد، این افراد با اهداف نامعلوم تجمعات اعتراضی را مدیریت می‌کنند؟»

ماجرا از این قرار است، تعدادی از ذی‌نفعان زمین و آپارتمان‌های تعاونی مسکن علوم پزشکی واقع در گلشهر روز دوشنبه 27 بهمن‌ماه با تجمع مقابل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، خواهان تعیین تکلیف وضعیتشان پس از گذشت حدود 19 سال شدند.

هدف دیگری نداریم

یکی از ذی‌نفعان پروژه در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه سه‌شنبه 7 بهمن ماه سال جاری نیز تعدادی از اعضای شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان برای پیگیری زمان اسکان در واحدهای فاز یک و تحویل واحدهای فاز دوم و سوم در محل پروژه تجمع کرده بودند، عنوان می‌کند: در این روز کسی از هیئت مدیره برای پاسخگویی حضور نداشت اما با آمدن سرپرست امور تعاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همه چیز تغییر کرد و رئیس هیئت مدیره نیز در محل حاضر شده بود.

وی با بیان اینکه این پروژه از حدود ۱۹ سال قبل آغاز شده است، می‌گوید: اعضا می‌توانستند ۱۹ سال قبل، با پول هر یک از این واحدها، دو قطعه زمین در منطقه گلشهر کاظمیه خریداری کنند ولی هم اکنون با گذشت این مدت هنوز امکان اسکان برای اعضا وجود ندارد. ما روز دوشنبه 27 بهمن نیز به دنبال پیگیری حق 19 ساله‌مان بودیم نه چیز دیگر!

تعدادی از افراد که عضو تعاونی نبودند با اهداف نامعلوم، تجمعات اعتراضی را مدیریت می‌کنند

این در حالی است که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان شامگاه سه شنبه 28 بهمن‌ماه در جلسه شورای مسکن استان زنجان گفت: اغلب واحدهای تعاونی علوم پزشکی آماده تحویل است، متاسفانه تعدادی که عضو این شرکت تعاونی نبودند نیز واحد دریافت کرده‌اند و شرکت تعاونی هیچ تعهدی نسبت به آن‌ها ندارد، این افراد با اهداف نامعلوم تجمعات اعتراضی را مدیریت می‌کنند.

آقای مدیرکل! چرا بین تجمع‌کنندگان حاضر نشدید

اما یکی از ذی‌نفعان پروژه در واکنش به این اظهارات می‌گوید: مسئولان اداره کار می‌گویند «متاسفانه تعدادی که عضو این شرکت تعاونی نبودند نیز واحد دریافت کرده‌اند و شرکت تعاونی هیچ تعهدی نسبت به آن‌ها ندارد، این افراد با اهداف نامعلوم تجمعات اعتراضی را مدیریت می‌کنند.» من این اظهارات را از بیخ و بن تکذیب می‌کنم این حرف مشخصا حرف یکی از مجریان پروژه تعاونی مسکن علوم پزشکی است. تمامی افراد حاضر در تجمع صاحب امتیاز بودند. آقای مدیرکل! چرا این حرف را در همان روز مطرح نکردید، خب بین اعضا حاضر می‌شدید و این حرف‌ها را می‌گفتید؟

چرا اداره کار به موقع به بحث نقل و انتقال فیش‌ها وارد نشد؟

وی با تاکید بر اینکه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و حتی شرکت تعاونی علوم پزشکی در قبال دارندگان حق امتیاز مسئول هستند، تصریح می‌کند: اداره کار ناظر عالی بر تعاونی‌ها است. زمانی که مسئولان شرکت‌های تعاونی که به صورت آشکارا اقدام به نقل و انتقال فیش‌ها می‌کردند چرا اداره کار کاری نکرده است؟

یکی دیگر از ذی‌نفعان نیز با انتقاد از اظهارات مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان اعلام می‌کند: ما تجمع‌کنندگان بیکار نیستیم، دست‌مان هم خالی نیست. از مسئولان ارشد استانی و دستگاه‌های نظارتی می‌خواهیم علل عدم تحویل آپارتمان‌ها پس از 19 سال را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه ما در ازای پرداخت پول، صاحب امتیاز شده‌ایم، می‌گوید: ما به دنبال حق‌مان هستیم و هدفی غیر از آن نداریم، همین‌که آپارتمان‌هایمان را تعیین تکلیف کنید برای ما کافیست.

اداره کار و شرکت تعاونی علوم پزشکی باید پاسخگو باشند

به دنبال ابهامات ایجاد شده در رابطه با پروژه مسکونی شرکت تعاونی علوم پزشکی زنجان، حمید دنیایی، کارشناس عالی تعاون استان در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت تعاونی و اداره کار در قبال ذی‌نفعان پروژه علوم پزشکی که در ازای انتقال حق امتیاز به نام خود، مبالغی را پرداخت کرده‌اند هیچ مسئولیتی ندارند به صدای زنجان می‌گوید: بخشی از اظهارات درست است و بخشی دیگر نه! ذی‌نفعان پروژه طبق اساسنامه، عضو تعاونی نیستند اما وقتی کارت امتیاز توسط شرکت تعاونی به نام فرد جدید انتقال یافته است یعنی تعاونی آن شخص را عضو شناخته است و هیئت مدیره شرکت تعاونی باید پاسخگو باشد که چرا برخلاف بند 4 ماده 37 قانون و ماده 12 اساسنامه اقدام نموده است و هم اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز بابت اقدام غیرقانونی هیئت مدیره باید پاسخگو باشند.

کارشناس عالی تعاون استان زنجان با اشاره به ماده 12 اساسنامه تعاونی که شرایط عمومی و اختصاصی عضویت در تعاونی را تعریف کرده است،  می‌گوید: طبق ماده 12 اساسنامه تعاونی، اعضای شرکت تعاونی مسکن متشکل از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی است. با این اوصاف تعاونی از یک سو، پروژه‌ای را تعریف و طبق آن در ابتدای امر از بین اعضا عضوگیری و یا جهت تکمیل ظرفیت پروژه خود با تعاونی‌های دیگر مشارکت کرده است، چرا که قبلا در اساسنامه شرکت های تعاونی امکان مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی وجود داشت و این شرکت تعاونی در سنوات گذشته با شرکت‌های تعاونی مسکن دیگر در پروژه‌های خود مشارکت کرده و همچنین طی سال‌های گذشته و خصوصا طی دوسال گذشته با انعقاد قرارداد تکمیلی با ذینفعان (پروژه آپارتمان‌های موسوم به 81) به طور مستقیم که بسیاری از آن‌ها جزو کارکنان علوم پزشکی نبوده‌اند عملا متعهد به واگذاری آپارتمان شده است.

تخلف شرکت تعاونی علوم پزشکی؟

دنیایی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته چندین نوبت تذکر جدی از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به شرکت‌های تعاونی از جمله تعاونی علوم پزشکی مبنی بر ممنوعیت نقل‌وانتقال امتیازهایی که به کارکنان علوم پزشکی داده شده به سایر افراد داده شده است، تصریح می‌کند: عضو اصلی که کادر دانشگاه علوم پزشکی محسوب می‌شده و از تعاونی امتیازی گرفته و اقدام به فروش حق امتیاز خود به شخص دیگری کرده است خودش مسئولیت داشته است که مال فروخته شده را تحویل خریدار بدهد، اما مشکل اصلی از آنجایی شروع می‌شود که تعاونی مسکن علوم پزشکی نسبت به انتقال  امتیاز به اشخاص جدیدی که کارمند علوم پزشکی نبوده‌اند اقدام کرده است و در اینجا شرکت تعاونی علوم پزشکی تخلف کرده است، البته متاسفانه اکثریت شرکت های تعاونی به تذکرات قانونی اداره کل توجه نکرده و این روال همچنان ادامه دارد.

ما نمی‌توانیم بگوییم خریداران فیش‌ها که شرایط عضویت ندارند، ذی‌نفع هم نیستند!

کارشناس عالی تعاون استان اضافه می‌کند که سال‌هاست (20 سال گذشته) موضوع غیرقانونی بودن انتقال حق امتیاز به افراد خارج از اساسنامه طی بخشنامه‌های مختلف به تعاونی‌های مسکن ابلاغ شده است و حتی موضوع به مشاوران املاک هم گفته شده که نسبت به خرید و فروش این امتیازها اقدام نکنند اما چون تعاونی‌ها بابت این انتقال مبالغی دریافت می‌کنند توجهی به تذکرات نکرده‌اند و هیئت مدیره تعاونی‌ها باید پاسخگو باشند که چرا تعاونی را در قبال اشخاص ثالث متعهد و برای جامعه مشکلاتی را ایجاد نموده‌اند.

متاسفانه تعداد این افراد کم هم نیست، ما نمی‌توانیم بگوییم خریداران فیش‌ها که شرایط عضویت را ندارند (افرادی که عضو اصلی تعاونی‌ها محسوب نمی‌شوند) چون عضو اصلی تعاونی نیستند پس ذی‌نفع هم نیستند! این افراد در پروژه های متعدد ذینفع هستند وقتی تعاونی به نام این افراد قرارداد داده است چطور می توان گفت که این افراد ذینفع نیستند؟ اگر تعاونی نقل و انتقال امتیازها را انجام نداده بود آن وقت می‌توانست به راحتی به این افراد (معترضان به شرکت‌های تعاونی) بگوید که چون عضو تعاونی نیستید پس نمی‌توانید مشکل را از تعاونی پیگیری کنید.

دنیایی با بیان اینکه افراد با عضویت در تعاونی‌ها از حق و حقوقی برخوردار می‌شوند که حضور در مجامع عمومی و کاندیدا شدن برای تصدی سمت هیئت مدیره شرکت نمونه‌ای از آن است، عنوان می‌کند: اشخاصی که عضو شناخته نشوند نمی‌توانند از این حقوق بهره‌مند شوند. وقتی در یک پروژه با 2 هزار نفر عضو، اعضا حق امتیاز خود در بنگاه‌ها می‌فروشند و شرکت تعاونی هم این امتیاز را به نام افراد جدید انتقال می‌دهد و در واقع تعداد اعضای تعاونی به صورت مستمر کاهش پیدا می کند و از طرفی بر اساس مقررات با فروش واحد مسکونی و یا زمین عضویت فرد از تعاونی لغو می شود و این موضوع مشکلات را پیچیده تر می‌کند.

شگرد هیئت مدیره برخی از شرکت‌های تعاونی برای بقا؟

کارشناس عالی تعاون در پاسخ به این سؤال که آیا این روش نیز می‌تواند روش کار تعدادی از شرکت‌های تعاونی باشد که در آن برخی از اعضای هیئت مدیره با محدود شدن اشخاص صاحب رای، احتمال قرارگیری‌شان در ترکیب هیئت مدیره برای سال‌های متمادی بالا می‌رود باشد و به تدریج چنین شرکت‌های تعاونی تبدیل به حیات خلوت برخی از هیئت‌مدیره‌های متخلف شود به صدای زنجان می‌گوید: بله در حال حاضر در برخی از شرکت‌های تعاونی با این روش افرادی سالیان متمادی در سمت هیئت مدیره باقی می مانند.

دنیایی با بیان اینکه در رابطه با نقل و انتقال امتیازها در شرکت‌های تعاونی از جمله علوم پزشکی چه هیئت مدیره فعلی و چه هیئت مدیره قبلی تخلف کرده‌اند، عنوان می‌کند: خریداران این امتیازها در واقع عضو ذینفع در تعاونی هستند اما اساسنامه شرکت اجازه عضویت آن‌ها را نمی‌دهد. اعضای هیئت مدیره یا باید اساسنامه را طوری اصلاح کنند تا اعضای ذینفع  فعلی هم  شرایط عضویت را در شرکت داشته باشند یا یا راهکار قانونی دیگری اندیشیده شود تا افرادی که نسبت به خرید امتیاز ها که گاهی به قیمت‌های بالا هم بوده اقدام نموده‌اند بتوانند بر پروژه هایی که سهیم هستند و بر عملکرد هیئت مدیره نظارت داشته باشند و به نظر من راهکارهایی هم وجود دارد.

کارشناس عالی تعاون استان زنجان اضافه می‌کند: به نظرم هیئت مدیره شرکت تعاونی علوم پزشکی اگر واقعا به دنبال حل مشکل هستند باید با اخذ راهنمایی از کارشناسان مطلع دنبال راهکار مناسبی برای موضوع باشند. البته به جز این مسئله مشکلات دیگری وجود دارد زیرا تعاونی با پیمانکار پروژه آپارتمانی 81 به مشکل برخورده و ظاهرا در مراجع قضایی پرونده مربوطه (آپارتمان‌های 81) نیز تشکیل شده است و پیمانکار پروژه بابت طلب خود برخی از پروژه های تعاونی را توقیف کرده است. البته مشکل دیگر این است که بخشی از زمین‌های تحت تملک تعاونی خارج از محدوده است.

این موضوع را روز سه‌شنبه 28 بهمن ماه نیز محمدرضا یوسفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز با تاکید بر اینکه پروژه تعاونی مسکن علوم پزشکی در حال اتمام است، اعلام کرد.

یوسفی در این جلسه با بیان اینکه هرگونه واگذاری زمین به شرکت‌های تعاونی مسکن ممنوع است اما تعدادی از تعاونی‌های استان در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ زمین‌هایی خارج از محدوده را خریده‌ و امروز با مشکل قانونی مواجه شده‌اند که بخشی از این زمین‌ها نیز مربوط به تعاونی علوم پزشکی است، ابراز کرد: بر این اساس افراد فرصت طلب به دنبال این هستند که این زمین ها را در اختیار آنها بگذاریم و در این خصوص جلساتی تشکیل شده و به این افراد و تعاونی گفته شده که زمین‌ها قابلیت واگذاری ندارند و اگر در تعاونی کشاورزی ثبت شوند شاید قابل واگذاری باشند که در زمان حاضر چنین امکانی میسر نیست.

بی‌توجهی به اساسنامه

البته حمید دنیایی، کارشناس عالی تعاون استان در این رابطه معتقد است که قوانین و مقررات به تدریج  طی سالهای گذشته تکمیل شده است و زمانی که زمین‌ها ارزش بالای فعلی را نداشتند، روال خریداری زمین اینگونه بودکه تعاونیها برای تامین زمین برای اعضای خود،اراضی مجاور وچسبیده به شهر را خریداری میکردند. این اراضی عمدتا خارج ازمحدوده و قطعا فاقدکاربری مسکونی بودند. حالا گ راراضی داخل محدوده بود کاربری آن را به مسکونی تغییر می‌دادند و تفکیک و یا واحد مسکونی می‌ساختند واگر زمین خارج ازمحدوده بود به دنبال الحاق زمین به داخل محدوده و تغییر کاربری آن می‌رفتند وبا این روش  در صورت موفقیت عملا محدوده شهر افزایش مییافت که نمونه آن «گلشهر کاظمیه» است.

به گفته « کارشناس عالی تعاون استان » تعاونیهای «گلشهر کاظمیه»، «ویلاشهر 1 و 2» و «نورپران» قبل از تبدیل شدن به تعاونی به صورت هیئت‌‌امنایی تشکل یافته‌اند و زمین‌های تحت تملک آن‌ها اراضی کشاورزی بوده‌اند و زمین‌های خارج از محدوده قبل از قانون منع خریدوفروش اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن مصوب سال ۱۳۸۲ به صورت هیئت امنایی خریداری شده است. البته تعدادی از تعاونی‌ها موفق به الحاق زمین‌های خریداری شده به محدوده شهر شده و تعدادی هم تاکنون موفق به این امر نشده‌اند. در هر حال عملا این مشکلات قبل از تبدیل هیئت امناها به تعاونی وجود داشته است. البته تاکید بر خرید زمین با کاربری مسکونی قبل از تصویب قانون منع خرید و فروش زمین با کاربری غیرمسکونی برای امر مسکن در اساسنامه همه تعاونی‌های مسکن به صراحت قید شده همچنین ممنوعیت انجام نقل و انتقال بین غیر اعضاء در قانون و اساسنامه همه تعاونی‌ها از جمله تعاونی‌های مسکن از ابتدا وجود دارد.

اداره کار خسارت برخی از شرکت تعاونی‌های مسکن به اعضا را در مراجع قانونی پیگیری کند

کارشناس امور تعاون استان زنجان تصریح می‌کند: اکثریت هیئت‌امناها قبل و بعد از تغییر ماهیت تشکل خود به شرکت تعاونی بدون اینکه مطالعه‌ای و بررسی در خصوص امکان امر داشته باشند اقدام به خرید اراضی نموده‌اند که مشکلات آن همچنان دامن‌گیر اعضاء شده است، همچنین هیئت مدیره‌های وقت بدون توجه به اساسنامه و بدون اینکه مصوبه مجموع عمومی جهت خرید زمین داشته باشند، اقدام به خرید زمین کرده‌‌اند از این رو اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان می‌تواند علیه هیئت مدیره‌ای که اقدام به خرید زمین کرده و به موجب خسارت به اعضا شده است با هماهنگی دستگاه قضایی و دستگاه‌های ذیربط دست به اقدام قانونی بزند و هیئت مدیره‌های وقت باید پاسخگوی اقدامات زمان خود باشند.

قراردادهای یکطرفه؟

دنیایی ادامه می‌دهد: تعاونی مسکن علوم پزشکی مثلا در خصوص پروژه آپارتمان‌های 81 چندین بار اقدام به عقد قراردادهای متمم با اعضاء و غیراعضاء نموده که به دلیل اینکه قراردادها کاملا یکطرفه بوده‌اند لذا هیئت مدیره جدیت لازم را جهت حل مشکلات و تکمیل پروژه نداشته و احتمالا تعاونی درخصوص اخذ پروانه ساختمانی هم مشکلاتی داشته است به طور خلاصه اگر هدف حل و فصل مشکلات تعاونی باشد باید موضوع اساسی و ریشه‌ای حل شود، اولا بایستی قبل ازهر چیز مشکلات تعاونی با پیمانکار پروژه حل شود، متاسفانه مسئولین امردراداره کل کار اشرافیت و تسلط کافی و لازم به موضوع تعاونی علوم پزشکی را ندارند درنتیجه راهکار مناسبی ارائه نمی‌شود.

پیشنهاد

به اعتقاد کارشناس عالی تعاون استان زنجان، قبل از سال 1390 هیئت مدیره وقت تعیین تکلیف وضعیت پیمانکار پروژه را خیلی خوب پیش‌ برده بودند که متاسفانه با تغییر هیئت مدیره موضوع نیمه‌کاره رها شد. با توجه به وضعیت پیش آمده بایستی مسئولین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اسرع وقت اولا اشرافیت جامع و کاملی بر مشکلات تعاونی پیدا نموده و باتوجه ویژه به موضوع و جلب همکاریت مامی دستگاههای محترم ذیربط ازجمله دادگستری تصمیمات لازم را اولا درخصوص پیمانکار طلبکار و دیگرمسائل تعاونی اتخاذ نمایند و نظارت مستمر و شاید روزانه برعملکردمدیران تعاونی بایستی در دستور کارقرار گیرد. 

 

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعاونی مسکن علوم پزشکیاداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی زنجانمحمدرضا یوسفی
sedayezanjannews.ir/nx5276


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»