کد خبر: 187
1396/06/26 - 19:46


مرد اولینها

گفت‌وگوی صدای زنجان با محمود نظرعلیان برنده تندیس ایسفا

پایگاه خبری صدای زنجان

سیما خان‌محمدی- محمود نظرعلیان، پدر سینمای جوان، شانزدهم شهریور ماه تندیس بهترین بازیگری ایسفا را برای بازی در فیلم "آرا" دریافت کرد.

تندیس ایسفا از طرف انجمن فیلم کوتاه ایران(ایسفا)که هرساله جشن مستقل فیلم کوتاه را با همکاری خانه سینما برگزار میکند، به این هنرمند زنجانی اهدا شد.

تندیس ایسفا، امسال برای اولین بار در هشتمین جشن مستقل فیلم کوتاه رونمایی شده است و در دورههای قبلی این جشنواره جوایز دیگری به شرکتکنندگان برگزیده اهدا میشد. هم چنین بخش بازیگری نیز امسال برای اولینبار به بخشهای مختلف جشنواره اضافه شده و پیش از این از فیلمسازان فقط در بخشهای کارگردانی، فیلمنامهنویسی، تدوین، صداگذاری، فیلمبرداری و... تقدیر میشد.

محمود نظرعلیان که بنیانگذار انجمن سینمای جوانان زنجان است، امسال در هفت فیلم کوتاه به ایفای نقش پرداخته است که به گفته خودش از بین این هفت فیلم سه فیلم به نامهای "نیستم" ، " دریازدگی" و" آرا" به هشتمین جشن مستقل فیلم کوتاه راه پیدا کرد. او برای دو فیلم " دریازدگی" به کارگردانی حامد اصلانی و "آرا" به کارگردانی یوسف کارگر نامزد دریافت تندیس ایسفا برای بهترین بازیگری شد و در نهایت تندیس ایسفا را برای فیلم " آرا " دریافت کرد.

نظرعلیان در گفتگو با صدای زنجان درباره فیلم "آرا" میگوید: این فیلم یک فیلم متفاوت است که به کارگردانی   یوسف کارگر، فیلمساز ارومیهای ساخته شده است. کارگر پیش از این برای اولین فیلم کوتاهش "آغی" جوایز بسیاری را در سطح بینالمللی کسب کرده و اکنون فیلم "آرا" را به هشتمین جشن مستقل فیلم کوتاه ارائه نموده است.

به گفته نظرعلیان، نام این فیلم از یک کلمه ترکی گرفته شده است. " آرا " داستان زندگی پدر و مادری را روایت می‌کند که پسرشان برای کار کردن به یکی از کشورهای خارجی رفته است. این فیلم به  زندگی کسانی می‌پردازد که به امید آینده بهتر به کشورهای خارجی پناه می‌برند غافل از اینکه ممکن است آینده‌ای تاریک در انتظارشان باشد. کسانی که اگر در شهر و دیار خود می‌ماندند، داستانی روشن‌تر برای زندگی شان رقم می‌خورد.

نظرعلیان درباره بازی خودش در فیلم " آرا " نظر نمی‌دهد و می‌گوید: من کار خودم را به عنوان بازیگر برای این فیلم انجام دادم و پس از آن داوران باید درباره بازی من نظر بدهند.

او درباره هشتمین جشن مستقل فیلم کوتاه می‌گوید: آیین اختتامیه این جشن در سالن روباز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار و فیلم‌های کوتاه شرکت‌کننده در جشنواره در خانه سینما نمایش داده شد.

او به انجمن فیلم کوتاه ایران و خانه سینما به عنوان برگزار‌کنندگان این جشن  اشاره می‌کند و می‌گوید: این نوع سینما یک سینمای کاملا مستقل بوده و دولتی نیست.

نظرعلیان اضافه شدن بخش بازیگری و طراحی تندیس جشنواره را به عنوان  تفاوت‌های جشنواره امسال با جشنواره‌های دوره‌های گذشته معرفی می‌کند و هم چنین درباره داوری می‌گوید: داوری جشنواره امسال توسط گروه‌های مختلف داوری که تعداد آنها به 50 نفر می‌رسید، انجام شد.

محمود نظرعلیان که اکنون رئیس خانه هنرمندان زنجان است، دیدار دوست و همکار قدیمی خود، شهاب رضویان را پس از 30 سال از اتفاقات جالب و خوشایند هشتمین جشن مستقل فیلم کوتاه عنوان کرده و می‌گوید:  شهاب رضویان از دوستان و همکاران قدیمی من بود که در گذشته باهم کار می‌کردیم و الان کارگردان برجسته‌ای در سینمای ایران شده. نکته جالب این دیدار این بود که من تندیس ایسفا را از دستان او دریافت کردم .

رئیس خانه هنرمندان زنجان به سخنان خود در جشنواره درباره محروم بودن شهرستان‌ها و مناطق دورافتاده از تماشای فیلم‌های ارایه شده در جشنواره‌های تهران اشاره کرده و می‌گوید: با توجه به اینکه مکان تعریف شده‌ای برای نمایش فیلم‌های کوتاه وجود ندارد، من در هشتمین جشن فیلم کوتاه از برگزار‌کنندگان جشنواره درخواست کردم که با به کارگیری طرح و اندیشه‌ای مناسب  امکان تماشای فیلم‌ها را برای کسانی که در مراکز استان‌ها علاقمند به سینما و تماشای فیلم‌های کوتاه هستند فراهم کنند.

تندیس ایسفا تنها نشانی نیست که این بازیگر برای شهر زنجان به ارمغان آورده. او که پیش از این در فیلم‌هایی چون "آبا جان" ، "سگ‌ها و آدم‌ها" ، "ترنج" و "تمشک" بازی کرده و جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد را برای بازی در فیلم "زیر نور ماه" ساخته رضا میرکریمی در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دریافت کرده تمام هنر و تجربه خود را به این شهر ارزانی داشته است. وی انجمن سینمای جوانان زنجان را تاسیس کرده و سال‌ها آموخته‌های خود را در اختیار هنرجویان انجمن سینمای جوان  قرار داده. نظرعلیان بنیانگذار خانه هنرمندان زنجان بوده و بسیاری از فعالیت‌ها و جشنواره‌های سینمایی را برای اولین بار در این شهر پایه‌گذاری کرده است .

علاوه بر زنجان، راه‌اندازی  انجمن سینمای جوانان تبریز و اردبیل هم از کارهای به یاد ماندنی  اوست. به همین دلیل در شمال‌غرب کشور "پدر سینمای جوان" لقب گرفته است. همچنین چون بسیاری از اقدامات هنری و سینمایی را برای اولین‌بار پایه‌گذاری کرده، در میان کسانی که او را می‌شناسند به "مرد اولین‌ها" شهرت دارد.

پدر سینمای جوان، فرزند اردبیل است اما چون بیش از 4 دهه در زنجان زندگی کرده، خود را یک زنجانی می‌داند. در هفتمین روز از هفتمین ماه سال 1329 در اردبیل به دنیا آمد. دوران تحصیل خود را تا دیپلم در اردبیل گذراند. کار هنری‌اش را از همان زمان در زمینه  بازیگری تئاتر، نویسندگی و کارگردانی شروع کرد. سپس برای ادامه تحصیل به تبریز رفت. در دوران دانشجویی نیز فعالیت‌های هنری خود را ادامه داد و با اجرای نمایش‌هایی از نویسندگان معروف ایرانی از جمله غلامحسین ساعدی، بهرام بیضایی و محمود دولت‌آبادی به عنوان بازیگر تئاتر مطرح شد. در تبریز انجمن سینمای جوانان را راه‌اندازی کرد. نظرعلیان که در رشته ماشین‌آلات کشاورزی تحصیل کرده می‌گوید: قرار بود معلم شوم، در آموزش و پرورش. معلم شدم اما نه در آموزش و پرورش که در انجمن سینمای جوانان. او در سال 1354 به زنجان آمد و انجمن سینمای جوانان زنجان را بنا نهاد. می‌‌گوید وقتی به زنجان آمدم طرح راه‌اندازی کلاس‌های فیلمسازی را به مدیر وقت اداره فرهنگ و هنر دادم و خوشبختانه مدیر وقت این پیشنهاد را پذیرفت. پس از آن مشغول تدریس و کلاس داری شدم. نظرعلیان تاکنون کلاس های کارگردانی، فیلمنامه نویسی، تدوین، عکاسی و فیلمبرداری و ... را در زنجان برگزار کرده است. به گفته نظرعلیان ماحصل انجمن سینمای جوانان زنجان هنرمندان و فیلمسازانی است که در سطح ملی و حتی برون مرزی فعالیت دارند که رضا میرکریمی یکی از آنهاست. محمود نظرعلیان با وجود موقعیت‌های زیادی که برایش پیش آمده بود، در زنجان ماند. او می‌گوید: بیشتر کسانی که در انجمن سینمای جوان زنجان فعال بودند، زنجان را ترک کرده و به تهران رفتند تا راه برای فعالیت آنها هموارتر شود ولی من احساس کردم که برای اداره اتفاقات سینمایی و فرهنگی این شهر یک نفر باید باقی بماند. من ماندم تا با استفاده از داشته‌ها و دانسته‌های خود فکرها و ایده‌هایی را که سال‌ها در ذهنم بود به مرحله اجرا در آورم. تاسیس خانه هنرمندان زنجان یکی دیگر از ایده‌هایی است که مرد اولین‌ها دو سال قبل به آن جامه عمل پوشاند.

محمود نظرعلیان که انجمن سینمای جوانان اردبیل را بعد از زنجان پایه‌گذاری کرد، پس از مدتی کار خود را در عرصه بازیگری سینما ادامه داد و با وجود اینکه تعدادی فیلم هم ساخته  اکنون در سینمای حرفه‌ای به عنوان بازیگر شناخته می‌شود. از فیلم‌هایی که به کارگردانی او ساخته شده می‌توان به فیلم کوتاه " جای پا" اشاره کرد. این فیلم جوایز متعددی را در سال 1365 دریافت کرده است. نظرعلیان که تاکنون بیشتر در فیلم‌های سینمایی ایفای نقش کرده می‌گوید: نقش‌هایی که تاکنون بازی کرده‌ام متفاوت هست. من سریال خیلی کم کار کرده‌ام و فیلم‌هایی که در آن بازی می‌کنم را خودم انتخاب می‌کنم. او که دارای مدرک درجه یک هنری(دکتری) است و دیپلم افتخار دانشکده هنرهای دراماتیک را در کارنامه خود دارد، بعدها تجربیات چندین ساله خود را با تالیف کتاب‌هایی در زمینه سینما در اختیار هنرجویان سینما قرار داد. وی کتاب‌های " سینما از آغاز " ،  "شناخت سینما"، " آزمایشگاه سینما "، "چگونه فیلم تجربی بسازیم " و " سینمای تجربی در ایران و اروپا "  را تالیف کرده است.

مرد اولین‌ها اخیرا نامزد بخش بازیگری جشنواره شانگهای چین برای بازی در فیلم "سگ‌ها و آدم‌ها" به کارگردانی "علی محمد قاسمی" شده بود که در این جشنواره نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

 

# روزنامه صدای زنجان،فرهنگ و هنر، تندیس ایسفا،محمود نظر علیان

 

 

 

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx187


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»