کد خبر: 1889
1399/02/17 - 15:52


بازار بی‌ در و پیکر لوازم خانگی

به نظر می‌رسد تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی سال ۹۹ را با افزایش غیر رسمی ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت کالاهای خود آغاز کردند و در ادامه باید منتظر اعلام رسمی میزان افزایش قیمت کالاهای داخلی ماند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به نظر می‌رسد تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی سال ۹۹ را با افزایش غیر رسمی ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت کالاهای خود آغاز کردند و در ادامه باید منتظر اعلام رسمی میزان افزایش قیمت کالاهای داخلی ماند.

به گزارش آنا، آمارهای منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۸ نشان می‌دهد که واحدهای تولیدی لوازم خانگی در این سال با رونق تولید همراه بودند. براساس آمارهای وزارت صمت انواع یخچال فریزر با رشد ۷/۸ درصدی، تلویزیون ۶/۳، ماشین لباسشویی ۳۲ درصد و کولر آبی ۶/۳ روبرو بوده است. با این حال بررسی قیمت‌های برخی کالاهای لوازم خانگی در بازار نشان می‌دهد نظارتی بر تغییر قیمت آن‌ها وجود ندارد.

در بازار انواع تلویزیون‌های LED از ابتدای اسفند ۹۸ تا ۱۵ اردیبهشت ۹۹ قیمت انواع محصولات داخلی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است. تلویزیون‌ LED غیر هوشمند ۴۹ اینچ اسنوا در روزهای ابتدایی اسفند در محدوده قیمتی چهار میلیون و ۹۰۰  هزار تومان فروخته می‌شد اما آخرین قیمت‌های این برند به محدوده  شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده که نشان دهنده افزایش قیمت ۲۷ درصدی این کالای صوتی و تصویری است. قیمت همین برند در اندازه ۴۳ اینچ نیز در ماه بهمن و ابتدای اسفند ۹۸ در محدوده قیمتی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار داشت که افزایش قیمت آن از روزهای پایانی اسفند ماه آغاز شد و قیمت‌ این کالا هم اکنون به بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده که حاکی افزایش ۳۰ درصدی قیمت آن دارد. تلویزیون‌های LED شرکت ایکس ویژن  نیز در اندازه‌های مختلف با افزایش قیمت همراه بوده است. LED ۴۹ اینچ هوشمند این برند داخلی از محدوده قیمت ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در روزهای پایانی بهمن ۹۸ به محدوده ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در نیمه اردیبهشت ۹۹ رسیده است که نشان دهنده افزایش تقریبا ۵۵ درصدی قیمت این محصول داخلی است.

قیمت‌های مصوب موجود در پایگاه ۱۲۴ که متعلق به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز افزایش قیمت موجود در بازار را تایید می‌کند. هم اکنون قیمت‌ LED در این پایگاه در محدوده ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار دارد.

افزایش قیمت در بازار یخچال فریزر

قیمت انواع برندهای یخچال فریزر نیز از نیمه بهمن ۹۸ روند صعودی داشته است. یخچال فریزرهای دو قلو شرکت هیمالیا از محدود ۱۲ میلیون و  ۵۰۰ هزار تومان در هفته‌های ابتدایی اسفند به محدوده ۱۴ میلیون ۵۰۰ هزار تومان در نیمه اردیبهشت ماه رسیده است. همچنین انواع مختلف تولیدات شرکت اسنوا نیز با ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت همراه بوده است. قیمت برندهای مختلف تولیدات شرکت الکترو استیل نیز بین ۲۰ تا ۳۵ درصد  افزایش قیمت داشته است. همچنین  قیمت‌های سامانه ۱۲۴ نیز قیمت‌های موجود در بازار را تایید می‌کند.

افزایش غیر رسمی قیمت لوازم خانگی

بررسی بازار سایر کالاهای لوازم خانگی نشان دهنده افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت محصولات داخلی است. این افزایش قیمت‌ها در حالی رخ می‌دهد که در ماه‌های ابتدایی سال ۹۸ قیمت لوازم خانگی به صورت رسمی افزایش یافته و از این زمان تاکنون متغیرهای اصلی اثرگذار بر  قیمت این کالاها، مانند قیمت ارز تغییر محسوسی نداشته است. البته بخشی از افزایش قیمت مربوط به کاهش عرضه لوازم خانگی در ماه اسفند و فروردین است. بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل شیوع کرونا مجبور به تعطیلی یا کاهش تولید شده‌اند. همچنین شیوع کرونا موجب کاهش عرضه برندهای خارجی نیز شده که به افزایش قیمت محصولات داخلی دامن زده است.

با این حال به نظر می‌رسد از اواسط بهمن ماه ۹۸ روند غیر منطقی افزایش قیمت در بازار تولیدات داخلی آغاز شده بود. حتی در هفته‌های پایانی سال برخی از نمایندگی‌های رسمی برندهای داخلی عرضه محصولات خود را کاهش دادند و برخی فروشگاه از فروش کالا، خودداری کردند که این موضوع افزایش قیمت کالاهای داخلی را تشدید کرد. باید دید نهادهای نظارتی در این زمینه چه اقدامات را اجرایی می‌کنند؟ اما آنچه به نظر می‌رسد تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی سال ۹۹ را با افزایش غیر رسمی ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت کالاهای خود آغاز کردند و در ادامه  باید منتظر اعلام رسمی میزان افزایش قیمت کالاهای داخلی ماند./ انتهای پیام


صدای زنجانبازار لوازم خانگیقیمت لوازم خانگی
sedayezanjannews.ir/nx1889


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»