کد خبر: 1961
1399/02/21 - 9:41


دبیر جشنواره گریم، چهره‌پردازی و لباس کودک و نوجوان منطقه شمال‌غرب کشور در زنجان درباره مشکلات پیش روی گریمورها مطرح کرد:

آکادمیک نبودن آموزش گریم

کودکان دوست دارند که شخصیت‌های رؤیایی داشته باشند. آنها می‌خواهند که همراه با خیال کودکانه‌ای که دارند، در قامت یک شخصیت کارتونی و یا حیوانی که برای آنها جذاب است، لحظاتی را تجربه کنند. این حس قدرتمند در هر کودکی را می‌توان همراه با بازی‌های هر روزه آنها مشاهده کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

کودکان دوست دارند که شخصیت‌های رؤیایی داشته باشند. آنها می‌خواهند که همراه با خیال کودکانه‌ای که دارند، در قامت یک شخصیت کارتونی و یا حیوانی که برای آنها جذاب است، لحظاتی را تجربه کنند. این حس قدرتمند در هر کودکی را می‌توان همراه با بازی‌های هر روزه آنها مشاهده کرد. زمانی که کودک خودش را جای انواع حیوانات تجسم می‌کند و یا آنکه در همراهی با شخصیت کارتونی یک محیط بازی برای خودش می‌سازد. حال اگر بتوان این محیط بازی را جذاب‌تر کرد، قطعاً کودک نیز لذت بیشتری خواهد برد. یکی از راه‌های جذاب‌تر کردن چنین بازی‌هایی آن است که کودک را شبیه به شخصیتی که می‌خواهد باشد، تبدیل کنیم.

به گزارش روزنامه صدای زنجان همراه با گریم کودک می‌توانیم در یک فضای امن از رنگ‌آمیزی چهره او آن شخصیت خیالی را همراه با نمود واقعی‌تر برای او تجسم کنیم. به‌این‌ترتیب کودک نیز حس واقعی‌تر از بازی خواهد گرفت. حسی که به‌مراتب باعث افزایش شور و نشاط در او خواهد شد.

البته گریم برای کودکان همراه با نکات فراوانی است و نمی‌توان از هرکسی و با هر ابزاری انتظار داشت. به‌هرحال کودکان پوست لطیفی دارند و در عین‌ حال نیازهای بهداشتی متفاوتی خواهند داشت. از این‌رو قواعد در گریم کودکان بسیار متفاوت از آن چیزی است که در افراد بزرگسال شاهد آن هستیم.

پدیده گریم یا آرایش صورت کودکان، چند وقتی است که به شکل‌های گوناگون خودنمایی می‌کند. این نوع گریم را در اکثر نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری ویژه کودکان و نوجوانان و نیز بزرگسالان، جشن‌های مدرسه‌ای، رستوران‌ها و مراکز خرید و بسیاری جاهای دیگر ملاحظه می‌کنیم. حتی برخی مراکز پیش‌دبستانی و دبستانی، این برنامه را با آب و تاب فراوان در فهرست برنامه‌های فرهنگی تربیتی خود تبلیغ و عنوان می‌کنند که در کنار برگزاری فلان برنامه فرهنگی یا تفریحی در مدرسه، از نقاش چهره شناخته شده، خانم یا آقای فلانی دعوت کرده‌ایم در آموزشگاه حضور یابد و چهره‌های فرزندان شما را به هر شکل و با هر تصویری که دوست دارید، گریم کند..

در آموزش گریم کودک، اصول ابتدایی آن است که بدانید با دنیای لطیف و بسیار حساس کودکان مواجه هستید. در چنین نیاز لطیفی اگر بخواهیم از متریال‌های آرایش بزرگ‌سالان استفاده کنیم، احتمالاً باعث بروز انواع بیماری‌های پوستی برای کودکان خواهیم شد. در گریم کودک برای آنکه هم بتوان کودک را آرایش کرد و گاهی او را نقاشی نمود و در عین‌ حال خطری متوجه پوست لطیف او نباشد، طیف گسترده‌ای از متریال‌ها تا رنگ‌های خاص تعریف ‌شده است. رنگ‌هایی که کاملاً با پوست کودکان سازگار هستند و عاری از ایجاد هرگونه بیماری‌های پوستی، به‌راحتی همراه با آب و صابون شسته می‌شوند.

در اصول ابتدایی گریم در کودکان ۲ اصل در نظر گرفته می‌شود. اینکه هنرجو بتواند روش‌های صحیح همراه با استفاده از متریال‌های استاندارد در گریم کودک را فرا بگیرد و در مرحله بالاتر هنرجو از لحاظ روحی آمادگی ارتباط برقرار کردن با کودکان را داشته باشد.

در آموزش گریم کودک همه‌چیز، کسب اطلاعات کامل و مفید از وسایل تا متریال‌های این حرفه نیست. گریم کودک یک شغل درگیر با روانشناسی کودک است. چراکه کودک باید به گریمور خود اعتماد کند، در کنار او بنشیند و در تمام مدت گریم شدن ممانعتی در کار نداشته باشد. کودکان در حالتی این‌چنین می‌شوند که بتوانند ارتباط عاطفی با هنرجوی گریمور پیدا کنند. هنرجویی که نتواند روش‌های خلق این ارتباط عاطفی را یاد بگیرد، قطعاً نمی‌تواند در این حرفه حرفی برای گفتن داشته باشد.

برگزاری جشنواره گریم، چهره‌پردازی و لباس کودک و نوجوان (منطقه شمال‌غرب کشور) در زنجان، بهانه‌ای شد تا به موضوع گریم کودک بپردازیم.

در این خصوص بهرام علی اکبری، دبیر جشنواره گریم، چهره‌پردازی و لباس کودک و نوجوان (منطقه شمال‌غرب کشور)، با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره گریم کودک و نوجوان از این جهت است که موضوع  اهمیت گریم و توجه به آن از دغدغههای ما است، گفت: متاسفانه در مهدهای کودک و شهرهای بازی و هر مکانی که مراسمی برای کودک برگزار می‌شود از مواد شیمیایی نظیر گواش و بدون توجه به مباحث روانشناسی گریم، به رنگ‌آمیزی صورت کودک می‌پردازند که این موضوع هم به لحاظ بهداشتی و هم به لحاظ روانشناسی  درست نیست و ممکن است به کودک آسیب برساند.

وی ادامه داد: در این خصوص و با توجه به شرایط موجود در این عرصه ما استانداردهایی را برای وزارت ارشاد  در خصوص گریم حرفه‌ای کودک نوشتیم و مواردی را در جهت رعایت هر چه بیشتر به اداره فرهنگ و ارشاد ارائه دادیم و سپس کارگاه مربوط به آن را برگزار کردیم که کارآموزهای این کارگاه بیشتر مربیان و معلمان مهدهای پیش‌دبستانی و یا کسانی که در مراسم‌های مختص کودک؛ کار گریم را انجام می‌دادند، بودند. خروجی این داستان رقابت استانی این کارگاه‌ها شد و جالب است که هیچ ارگانی در این زمینه  از ما حمایت نکرد.

این مسئول افزود: منتهی وقتی خروجی کار انجام گرفت و چند برند گریم هم وارد  قضیه شدند و از ما به عنوان برگزار‌کننده این جشنواره حمایت کردند، این رقابت‌ها به صورت منطقه‌ای برگزار شد.

 دبیر جشنواره گریم، چهره‌پردازی و لباس کودک و نوجوان (منطقه شمال‌غرب کشور) خاطرنشان کرد: بنا بود که  این جشنواره  در شب عید برگزار شود، منتهی مشکل ویروس کرونا جشنواره را کنسل کرد و اکنون پس از گذشت تقریبا دو ماه از زمان تعیین شده برای این جشنواره، این جشنواره به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به مشارکت 22 گروه سه نفره در این جشنواره خاطرنشان کرد: این گروه سه نفره شامل یک نفر مدل، یک نفر طراح لباس و یک نفر گریمور است.

علی اکبری با اشاره به اینکه 4 آیتم داروی برای این مسابقه در نظر گرفته شده است، گفت: این آیتم‌ها عبارتند از عکاسی، طراحی لباس و گریم و شخصیت‌پردازی که در واقع ارتباط مستقیم گریم و لباس را شامل می‌شود.

وی با اشاره به بخش‌های این جشنواره افزود: این جشنواره در دو بخش آموزش مجازی و رقابت مجازی برگزار می‌شود و رقابت‌ها در قالب طراحی گریم و چهره‌پردازی اکران، طراحی لباس و اکران و شخصیت‌پردازی در اکران و صحنه عکاسی برگزار می‌شود.

این مسئول  اهداف برگزاری این جشنواره را ارتقا سطح کیفی هنر گریم و چهره‌پردازی، استعدادیابی و معرفی طراحان گریم شمال‌غرب کشور، استانداردسازی و ترویج فرمولاسیون مواد گریم متناسب با نوع پوست کودک، حمایت از تولید‌کنندگان داخلی محصولات این هنر برشمرد.

علی‌اکبری با اشاره به اینکه، ما دو نوع گریم داریم که یکی برای «صحنه» است که در سیرک و باله و اپرا و تئاتر استفاده می‌شود و دیگری  مختص اکران است که مختص سینما، تلویزیون و عکاسی است، خاطرنشان کرد‌: پیش از این بنا بود که این جشنواره به صورت صحنه برگزار شود و گریمی که برای تئاتر استفاده می‌شود به کار گرفته شود منتهی با بروز مشکلات مربوط به کرونا و برگزار شدن این جشنواره به صورت مجازی در نظر گرفته شد تا این جشنواره به صورت «اکران» در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به عمده مشکلات پیش‌روی گریمورها در استان، افزود: گران بودن مواد و متریال گریم و شناخته نشدن جایگاه گریم در کشور و به ویژه در شهرستان‌ها و عدم پرداخت هزینه در خور گریم و پایین بودن دستمزد گریمورها از جمله مشکلات پیش روی یک گریمور است .

وی افزود: دلیل بیشتر مشکلات پیش روی گریمور و چهره‌پردازها این است که به صورت آکادمیک این مباحث آموزش داده نمی‌شود و متاسفانه در دانشگاه تهران نیز که این  رشته به صورت آکادمیک آموزش داده می‌شود به دلیل دستمزد کم اساتید دانشگاه، از مربیان سازمان فنی و حرفه‌ای تحت عنوان «مراقبت‌های زیبایی» جهت آموزش استفاده می‌شود .

وی با اشاره به اینکه جوایز این دوره از مسابقات صنایع دستی استان زنجان است، گفت: خوشبختانه این صنایع دستی را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، تهیه کرده است.


صدای زنجانجشنواره گریم، چهره‌پردازی و لباس کودک و نوجوانگریم کودک
sedayezanjannews.ir/nx1961


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»