کد خبر: 2023
1399/02/23 - 9:32


صدای زنجان موضوع برگزاری دومین جشنواره یاشماق را پیگیری می‌کند؛

«یاشماق» به روز می‌شود

یاشماق در معنا چارقدی است که زنان ترک سر و نیمه زیرین صورت خود را با آن می‌پوشانند. لچکی که بر زنخ بندند. چانه بند

پایگاه خبری صدای زنجان

یاشماق در معنا چارقدی است که زنان ترک سر و نیمه  زیرین صورت خود را با آن می‌پوشانند. لچکی که بر زنخ بندند. چانه بند.

به گزارش روزنامه صدای زنجان اما در واقع یاشماق به معنای پوشاندن است. رو گرفتن عروس از بزرگتر‌های داماد که به نوعی احترام گذاشتن تلقی می‌شده است، سنتی دیرینه در میان همه‌ی طوایف موجود  در ایران که گاه تفاوت‌هایی در نوع یاشماق بستن در بین آنها دیده می‌شود.

یاشماق به معنای تحمل و سکوت است و گفته‌اند سکوت عروس هر چه بیشتر باشد نشان دهنده‌ی نجابت بیشترعروس و احترام او در بین اقوام همسر افزون می‌یابد.

به عبارت دیگر گلین (عروس) نباید فراموش کند که یاشماق بر اساس فلسفه‌ای در طی قرن‌ها د‌ر فرهنگمان ریشه داشته است.

امروز با تکیه بر همان فلسفه و هدف که مبنای هرگونه کرامت و نجابت و عزت بوده است باید به یاشماق نگاه کرد.

جشنواره یاشماق امسال دومین سالی است که در استان زنجان برگزار می‌شود و به دنبال این است که لباس قدیمی مادر بزرگ‌ها را به شکل امروزی خود در آورد و مطابق سلیقه جوان امروزی آن را سر و سامان دهد و آن عفت و حیایی که در پوشش مادر بزرگ‌ها بوده است را در قالب لباس جوان امروز در آورد و آن را به تن جوانان بپوشاند.

جشنواره «یاشماق» به صورت مجازی برگزار می‌شود

در این خصوص محمود علیمحمدی، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان با اشاره به اینکه جشنواره یاشماق آخرین مراحل خود را طی می‌کند، گفت: پیش از این بنا بود که این مسابقه به عنوان یک مسابقه حضوری برگزار شود، یعنی افراد بیایند و آثار تولیدی خود را درمحل جشنواره طراحی و اجرا و ارائه کنند و داوران بر اساس آثاری که به دستشان رسیده داوری را انجام دهند؛ منتهی با شرایط فعلی غالب بر کشور و مشکلاتی که در زمینه شیوع کرونا وجود دارد؛ بنا شد که این جشنواره به صورت مجازی برگزار شود.

وی ادامه داد: فعالیت و طراحی لباس‌ها توسط مخاطبین شرکت‌کننده در منزل صورت می‌گیرد و ارسال آثار از طریق فضای مجازی خواهد بود و دبیرخانه بر اساس آثار رسیده داوری‌ها را انجام می‌دهد.

تست دیجیتالی راهکاری برای تائید طراحی و دوخت آثار ارائه شده

این مسئول خاطرنشان کرد: در صورتی که شکی مبنی بر اینکه کسی کار ارائه شده را خود طراحی و اجرا نکرده باشد از او یک تست دیجیتالی گرفته می‌شود که مشکلی در این زمینه نباشد و نهایتا نفرات برتر توسط هیئت داوران مشخص می‌شوند.

جشنواره یاشماق در غالب یک نمایشگاه مجازی خواهد بود

وی با اشاره به اینکه این جشنواره تنها به صورت یک نمایشگاه لباس و در قالب جشنواره خواهد بود، گفت: در غالب این جشنواره در حال حاضر فروشی نخواهیم داشت و بیشتر سعی می‌شود تا لباس‌های طراحی شده از لباس‌های سنتی الگو بگیرند و به نوعی طراحی لباس‌های سنتی به روز شوند و چه در سربندها (روسری و شال) و چه در لباس‌های سنتی و یاشماق( روبنده‌ای که  در گذشته خانم‌ها استفاده می‌کردند) تلاش بر این است که کارهای جدید و به روزی، مطابق سلیقه امروزی اراده شود.

ورود به حوزه مد باید با جدیت دنبال شود

علیمحمدی با اشاره به اینکه متاسفانه در صدسال گذشته به مصرف‌کنندگان بزرگ مدهای آمریکایی تبدیل شده‌ایم، افزود: همین مسئله باعث شده است تا به صورت جدی وارد صنعت مد و لباس نشویم که همین امر باعث شده است در این زمینه عقب بیفتیم و باید در این زمینه با جدیت بیشتری ورود کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه متاسفانه هنرمندان در تمام دوران تحصیلاتشان در حوزه مد و لباس با مدهای اروپایی درگیر هستند و در آن حوزه تخصص می‌گیرند، گفت: این افراد عملا قادر نخواهند بود تا مدهایی را که بتوان لباس‌های محلی را در آن مطرح کرد، کار کنند هر چند در طی چند سال گذشته جسته و گریخته کارهایی در زمینه مطرح کردن لباس‌های محلی در سطح کشور صورت گرفته است که در این زمینه نیز در زنجان کمتر شاهد این ماجرا بوده‌ایم .

وی افزود: به دنبال این هستیم که لباس‌های اقوام زنجانی را بیرون بیاوریم و به روزرسانی کرده و مدرن‌تر شوند و تبدیل به لباس‌هایی بشوند که موردپسند جوان‌ها و خانواده‌های زنجانی قرار گیرند .

صنعت مد و لباس مستقیما جوانان ما را هدف قرار داده است

علیمحمدی با اشاره به اینکه متاسفانه در حوزه مد و لباس، لباس‌های اروپایی و آمریکایی موردپسند جوانان ما قرار گرفته است، گفت: صنعت مد و لباس مستقیما جوانان ما را هدف قرار داده است و باید در این زمینه هشیار باشیم. امیدواریم بتوان در این حوزه یک قدمی را برداریم که نهایتا آن فرهنگ اصیل ایرانی را به منصه ظهور بگذاریم.

نگاه اصلی جشنواره یاشماق به‌روزرسانی لباس‌های بومی و محلی استان زنجان

در این خصوص مریم علیگو زنجانی، دبیر جشنواره یاشماق در استان زنجان نیز گفت: نگاه اصلی جشنواره یاشماق به‌روزرسانی لباس‌های بومی و محلی استان زنجان است.

وی افزود: این جشنواره در چندین بخش برگزار می‌شود که در رابطه با این موضوع، نمایشگاهی نیز در سال گذشته برگزار شد و لباس‌های بومی و محلی زنجان از مناطق مختلف استان جمع‌آوری و در نمایشگاه قرار داده‌ شد که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

جشنواره یاشماق در چند حوزه متفاوت برگزار می‌شود

این مسئول تصریح کرد: یکی از بخش‌های جشنواره طراحی و اجرای لباس، با الهام‌گیری از لباس‌های بومی و محلی استان زنجان است. همچنین جشنواره دو سطح آماتور برای افراد تازه‌کار و حرفه‌ای مخصوص افراد حرفه‌ای داوری می‌شود.

وی افزود: بخش دیگر طراحی شال، روسری، لچک و یاشماق است که علاوه بر طراحی جدید می‌توانند در این بخش تزئین جدیدی نیز روی پوشش‌های سر با الهام‌گیری از پوشش ایرانی و لباس‌های بومی و محلی زنجان ایجاد کنند.

علیگوزنجانی گفت: در بخش تصویرگری جشنواره شرکت‌کنندگان به طراحی لباس‌های به روز بومی و محلی استان و ایرانی می‌پردازند که با توجه به شرایط جامعه، طراحی ماسک نیز به این بخش افزوده شده‌ است.

جشنواره یاشماق یک بخش پژوهشی دارد

دبیر جشنواره یاشماق در استان زنجان اظهار کرد: این جشنواره یک بخش پژوهشی نیز دارد که در این بخش علاقه‌مندان به ارائه تحقیق در رابطه با لباس‌های بومی و محلی و به‌روزرسانی آن‌ها می‌پردازند.

8 خردادماه آخرین زمان ارسال آثار به جشنواره یاشماق

این مسئول تصریح کرد: نمایشگاه مجازی هم در اینستاگرام برای نمایش آثار جدید برگزار می‌شود که آثار با نام طراح خود در آن قرار می‌گیرند و علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند تصاویر کارهای‌شان را به شماره واتساپ ۰۹۰۳۰۶۴۸۸۷۲ ارسال کنند.

وی خاطرنشان کرد: آثار ارسالی کدگذاری شده و هر اثر با کد خود، داوری می‌شود و شرکت‌کنندگان تا ۸ خردادماه امسال برای ارسال آثار خود زمان دارند که در ۱۰ خرداد آثار داوری می‌شود.


صدای زنجانجشنواره یاشماقاداره کل فرهنگ و ارشاد استان زنجانمعاون امور هنری و سینمایی
sedayezanjannews.ir/nx2023


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»