کد خبر: 2277
1399/03/01 - 10:28


تاسیس بورس منطقه‌ای محصولات کشاورزی در زنجان

هشتمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و اقتصاد سبز اتاق بازرگانی زنجان، با حضور فعالان بخش خصوصی و نمایندگان دستگاه های دولتی در سالن جلسات شهید شهریاری اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- هشتمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و اقتصاد سبز اتاق بازرگانی زنجان، با حضور فعالان بخش خصوصی و نمایندگان دستگاه های دولتی در سالن جلسات شهید شهریاری اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد.

محورهای اصلی این جلسه موضوعاتی چون تولید محصولات کشاورزی و صادرات و اقتصاد کشاورزی در دوران شیوع و پساکرونا بود.

مهدی رنگ رونا رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به مشکلات مربوط به عرضه و فروش محصولات کشاورزی در دوران شیوع کرونا و به تبع آن كاهش فروش و صادرات، اظهار کرد: این موضوع موجب تحمیل خسارتهای سنگین به فعالان این حوزه شده است.

وی در ادامه از ارائه پیشنهاداتی از سوی كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی زنجان جهت كاهش خسارات و لطمات وارده به متولیان  امر خبر داد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه این کمیسیون برنامه‌های خود را بر اساس برنامه‌ریزی مدون از پیش تعیین شده و در موعد های مقرر پیگیری خواهد کرد: گفت: البته برخی از موارد از جمله شیوع کرونا و دیگر موارد و مشکلات مقطعی و نیز مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

رنگ رونا در ادامه با اشاره به فعالیت و نقش اساسی در رویه های عرضه و تقاضا و قیمت گذاری بورس کالاهای کشاورزی در كشورهای دیگر ، ابراز کرد: در استان زنجان امکانات مطلوب و زیرساخت های لازم از جمله پایانه صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد که این ظرفیت هنوز فعال نشده و می‌تواند در راستای ایجاد و تاسیس بورس منطقه‌ای محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان تصریح کرد: تعادل در عرضه و تقاضا  و منسجم سازی فروش، قیمت گذاری دقیق محصولات ، ایجاد بستر مناسب جهت عرضه مستقیم محصولات كشاورزی توسط تولیدكنندگان و كشاورزان منطقه به تجار ، شناسنامه دار شدن محصولات كشاوررزی و امكان پیگیری مشکلات و موارد مرتبط با كیفیت محصول و اصلاح رویه های مربوطه به تولید از طریق تولید كنندگان از عمده ترین مزایای تاسیس بورس كشاورزی منطقه ای استان می باشد، در همین راستا تاسیس و بهره بردای از بورس منطقه ای استان به عنوان یكی از اولویتهای استان درحوزه كشاورزی توسط اتاق پیگیری و بزودی با مشاركت بخش خصوصی راه اندازی خواهد شد.

وحید سالک دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان نیز در این جلسه با اشاره به بازارهای فصلی فروش، با بیان اینکه محصولات کشاورزی در طول سال دچار  نوسان‌هایی در قیمت و کیفیت می‌شود، خاطرنشان کرد: می توان از امکانات پایانه صادراتی استان در این رابطه استفاده کرد که به کنترل بازار نیز کمک می کند.

وی با بیان اینکه در کشوری چون ژاپن قیمت محصولات بر اساس آنالیز آن به فروش می رسد، ابراز کرد: بورس های محصولات کشاورزی در دیگر کشورها چون ازمیز ترکیه قدم به قدم رشد کرده و با فروش چند محصول و فروش های فصلی آغاز شده که همین شیوه را می توان در استان زنجان نیز پیاده کرد.

محسن حمیدی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان در این جلسه با بیان اینکه اقتصاد دستور بردار نیست و یکی از آفت‌هایی که گریبانگیر تولید و صنعت شده، دستوری بودن اقتصاد است، ابراز کرد: باید برنامه ها را بر اساس هدف گذاری انجام داد و قدم به قدم پیش برد تا نتیجه حاصل شود.

 وی خاطر نشان کرد: اقتصاد بازار محور در همه بخش‌ها از جمله اقتصاد کشاورزی نتیجه‌بخش خواهد بود.

در ادامه این جلسه بررسی موضوعات از جمله فعال نمودن و استفاده لازم از ظرفیت پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت.

همچنین اقتصاد کشاورزی و صادرات و تولید محصولات کشاورزی در دوران شیوع و پساکرونا نیز به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

انتهای پیام


صدای زنجاناتاق بازرگانی استان زنجانکمیسیون کشاورزی، آب و اقتصاد سبزبورس منطقه‌ای محصولات کشاورزی
sedayezanjannews.ir/nx2277


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»