کد خبر: 2302
1399/03/03 - 8:49


آفت سن، در کمین اراضی گندم

معاون جهاد کشاورزی استان زنجان: امسال تراکم آفت سن مادر در مزارع بالا است و ضروری است تا در شهرستان‌های استان به ویژه ابهر، سلطانیه، زنجان و بخش‌هایی از خدابنده کشاورزان نسبت به عملیات مبارزه اقدام کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به تهدید مزارع گندم توسط آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز گفت: امسال تراکم آفت سن مادر در مزارع بالا است در نتیجه ضروری است تا در  شهرستان‌های استان به ویژه ابهر، سلطانیه، زنجان و بخش‌هایی از خدابنده کشاورزان نسبت به عملیات مبارزه اقدام کنند.

ربابه شب‌خیز، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان، اظهار کرد: آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز از جمله عوامل خسارت‌زایی هستند که همه ساله در سراسر جهان مقادیر زیادی از مزارع و باغات کشاورزی را دچار آسیب و خسارت کرده باعث از بین رفتن میزان قابل توجهی از محصولات کشاورزی می‌شوند. از جمله آفت‌های شایع در کشور، سن غلات است که در استان زنجان همزمان با آغاز فصل بهار به مزارع گندم و جو هجوم برده و در صورت عدم مبارزه و کنترل در مزارع آلوده می‌توانند صد درصدخسارت ایجاد کند.

سن حشره‌ای بسیار مقاوم به سرما و گرما و تنش‌های محیطی است که تنها یک نسل در هر سال دارد این آفت خطرناک و آسیب‌زا پس از تغذیه کافی و ذخیره کردن چربی لازم، برای گذراندن فصول پاییز و زمستان به ارتفاعات رفته و در زیر بوته‌هایی مانند گون با استفاده از انرژی ذخیره شده در بدن خود فصول سرد سال را سپری کرده و با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا که فصل رشد رویشی مجدد گندم وجو است مجدداً به مزارع برگشته و پس از تغذیه و رسیدن به مرحله باروری اقدام به تخم گذاری می‌کند.

وی با بیان اینکه پوره یا همان سن‌های جوان، سرنوشت والدین خود را دارند و سال بعد عهده‌دار تخم ریزی و فراهم کردن بقای نسل این حشره مرموز در طبیعت هستند، عنوان کرد: در این چرخه‌‌، تخمک‌ریزی حدود 100 عدد توسط هر سن ماده در فصل تخم‌ریزی است و این به آن معنی است که در صورت تکثیر این آفت و عدم کنترل و مبارزه با آن، امکان تولید گندم وجو به عنوان دو ماده غذایی اساسی مورد نیاز جوامع با تهدید جدی مواجه می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه امسال در استان زنجان 18 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت گندم آبی و 291 هزار هکتار دیم رفته ‌و هدف‌گذاری برای تولید گندم بیش از 500 هزار تن است، افزود: کشاورزان با راهنمائی مدیران و کارشناسان باید همت بیش‌تری در راستای مبارزه با آفت سن و تولید محصولی با کیفیت بهتر داشته باشند.

وی با اشاره به این که این استان بارش‌های مناسبی را در سال زراعی جاری دریافت کرده است، اظهار کرد: مزارع گندم دارای شرایط بسیار مطلوبی هستند و انتظار عملکرد مناسب وجود دارد.

شب‌خیز با اشاره به تهدید مزارع گندم توسط آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز گفت: امسال تراکم آفت سن مادر در مزارع بالا است در نتیجه ضروری است تا در شهرستان‌های استان به ویژه ابهر، سلطانیه، زنجان و بخش‌هایی از خدابنده کشاورزان نسبت به عملیات مبارزه اقدام کنند./ ل.م

انتهای پیام

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجانسازمان جهاد کشاورزی استان زنجانآفت سن
sedayezanjannews.ir/nx2302


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»