کد خبر: 2358
1399/03/06 - 13:35


کمین گسل‌ها

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان: 28درصد از 153 روستای روی گسل‌ها مقاوم هستند/ مدیرکل مدیریت بحران استان: دولت تسهیلات ارائه می‌دهد، مردم باید استقبال کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی- ایران از جمله کشورهایی است که گسل‌های فراوانی را تجربه کرده و تاکنون نیز 330 گسل فعال در سطح کشور شناسایی شده که بیانگر زلزله‌خیز بودن ایران است. که مستلزم داشتن خانه های مقاوم در برابر زلزله است زیرا که خانه های قدیمی و قدمت بالا نمی توانند در برابر بی تابی های متعدد زمین دوام آورند و باید با بهره گیری از دانش فنی روز و استفاده از مشاوره مهندسان توانمند و متخصص تصمیماتی برای مقاوم سازی و یا نوسازی آنها گرفته شود.

مدیر کل بحران استان در این زمینه می گوید: هم اکنون 11 گسل زیر پای استان قرار دارد و کسی از زمان فعال شدن و قدرت آنها اطلاعی ندارد و ممکن است هر لحظه فعال شوند.

به گفته صفی اله کرامتی،  گسل شمال زنجان که از پارک ارم شروع و تا فرودگاه ادامه دارد، گسل گیلان به رودبار که سبب ایجاد زلزله 7.3 ریشتری در سال 69 در منطقه طارم شد و خسارتهای جانی و مالی زیادی به استان و کشور وارد کرد، پهنه گسل ماهنشان، سهرین، کناوند در جنوب شهرستان زنجان، گسل مشمپا، دیوانک در جنوب ابهر، گسل اشراق و مروارید که متصل به گسل سلطانیه بوده از جمله گسلهای استان هستند.

وی در ادامه خاطر نشان می کند: در بخشهای شمال شرقی استان که کوههای طارم بخش کوچکی از دامنه های البرز غربی را تشکیل می دهند و همچنین گستره وسیعی از نواحی مرکزی و جنوبی استان به زون ایران مرکزی (قدیمی ترین واحد دگرگون شده تا آتشفشان فعال و نیمه فعال امروزی وجود دارد) به هم متصل هستند و طبق شواهد این دو پهنه از دشتهای قزوین و ابهر عبور می کنند.

این مسئول با ابراز اینکه همه گسل‌ها می‌توانند خطرناک باشند، اظهار می کند: در گذشته تعدادی از 11 گسل استان ناشناخته بودند و در سال‌های اخیر مطالعاتی که دانشگاه علوم پایه استان در این زمینه داشت این گسلها شناسایی شدند.

مقاوم‌سازی تنها راه جلوگیری از خسارات

وی با بیان اینکه دولت تسهیلات متنوعی در راستای مقاوم سازی خانه های شهری و روستایی در نظر گرفته است، ادامه می دهد: اگر مردم از این تسهیلات برای بازسازی و مقاوم سازی خانه های خود در برابر زلزله استفاده کنند به طور قطع شاهد کمترین خسارتها در برابر زلزله خواهیم بود.

کرامتی با عنوان اینکه تاکنون در ایران زلزله ای با قدرت بالای 7.5 ریشتر رخ نداده است، اعتقاد دارد: ساختمان‌هایی که بعد از سال 1380 ساخته شده و مطابق با اصول مهندسی کشور هستند، می‌تواند زلزله هایی تا قدرت 7.5 تا 8 ریشتر را تحمل کنند.

وی بهره مندی استان از تسهیلات ملی در راستای مقاوم سازی خانه ها را مناسب عنوان می کند و ادامه می دهد: در بافت‌های فرسوده احتمال آسیب و خسارت بالایی وجود دارد و این تسهیلاتی که دولت اعطا می‌کند فرصتی برای بازسازی خانه های قدیمی و فرسوده است. هم اکنون نیز با همکاری هم استانی‌ها در این طرح حدود 62 درصد ساختمان‌های مسکونی استان در برابر زلزله و حوادث غیرمترقبه مقاوم‌سازی شده است.

18 هزار واحد مسکونی روستایی روی گسل

در زمان وقوع زلزله بیشترین خسارتهای جانی و مالی در مناطق روستایی اتفاق می‌افتد و با وجود اینکه اقدامات خوبی در راستای مقاوم سازی خانه ها در این مناطق انجام شده ولی بارها شاهد اخبار ناگواری از زیر آوار ماندن کودکان و کهنسالان در این خانه های سست و ناایمن کشور بودیم.

در حال حاضر 153 روستای استان با 18 هزار و 734 واحد مسکونی در محدوده گسل وجود دارد که به گفته مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان از این تعداد بالغ بر 5 هزار و 259 واحد یعنی 28 درصدشان مقاوم سازی شده است.

رضا خواجه ای معتقد است: در سطح استان 92 هزار و 678 واحد مسکونی روستایی شناسایی شده که تاکنون 53 درصد از این  واحدهای مسکونی روستایی استان معادل 49 هزار و 582  واحد در مقابل زلزله مقاوم سازی شده است که امیدواریم با ترویج فرهنگ مقاوم سازی ساخت و سازها در مناطق روستایی، این میزان افزایش یابد.

خواجه ای اظهار می کند: بنیاد مسکن استان برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی، عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونت گاههای آسیب‌پذیر روستایی و همچنین بازسازی مناطق سانحه ‌دیده پس از وقوع سانحه را همواره در دستور کار خود قرار داده است.

ارائه تسهیلات با نرخ بهره 5 درصد

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن استان، با ارائه تسهیلات مقاوم سازی و بهسازی مسکن هم سو با اهدافی چون احداث مسکن مقاوم و با دوام روستایی، تلاش در حفظ هویت معماری بومی مسکن روستایی و تامین مسکن متناسب با نیاز روستاییان و همچنین حفظ هویت و سیمای عمومی روستاها را دنبال می کند، می گوید: در راستای نوسازی و مقاوم سازی خانه های روستایی استان تسهیلاتی با کارمزد 5 درصد و تا سقف 40 میلیون تومان به روستاییان پرداخت می شود.

53 درصد واحدهای مسکونی استان مقاوم هستند

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با بیان اینکه میانگین مقاوم سازی در روستاهای استان بالاتر از میانگین کشوری است، ابراز می کند: در حال حاضر میانگین مقاوم سازی واحدهای مسکونی مناطق روستایی در سطح کشور 42 و در استان زنجان 53  درصد است.

وی تعداد كل واحدهای مسکونی شهرهای زیر 25 هزار نفر در استان را 25 هزار و 506 واحد عنوان می کند و می گوید: تاکنون از این تعداد واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات طرح ویژه و مسکن مهر 9 هزار و 694 واحد مسکونی مقاوم سازی شده است.

انتهای پیام

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجاناداره کل بحران استان زنجاناداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجانگسل
sedayezanjannews.ir/nx2358


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»