کد خبر: 2397
1399/03/07 - 12:15


تکذیب رشد ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در سال ۹۹

متوسط رشد نقدینگی در دو ماهه ابتدایی ده سال گذشته، رقمی معادل ۲.۴ درصد بوده که با ارقام ذکر شده، فاصله بسیار زیادی دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان-  بانک مرکزی با تکذیب افزایش ۴۰۰ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی (۲۰ درصد) در دو ماه نخست امسال، اعلام کرد: متوسط رشد نقدینگی در دو ماهه ابتدایی ده سال گذشته، رقمی معادل ۲.۴ درصد بوده که با ارقام ذکر شده، فاصله بسیار زیادی دارد.

به گزارش ایرنا، به تازگی به نقل از رییس کل اسبق بانک مرکزی (محمود بهمنی)، اظهار شده است که نقدینگی در دو ماهه اول سال ۱۳۹۹ معادل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و از رقم ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان در عید نوروز به رقم ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان در پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ رسیده است که این امر به معنی رشد ۲۰ درصدی نقدینگی در دو ماهه نخست سال جاری است.

بانک مرکزی ضمن تکذیب موارد اعلام شده توسط بهمنی اعلام کرد که رقم ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی ذکر شده مربوط به تیر ماه ۱۳۹۸ (رقم تقریبی) و رقم ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی مورد اشاره نیز مربوط به اسفند ۱۳۹۸ بوده است؛ با این توضیح که رقم دقیق حجم نقدینگی در پایان اسفند ۱۳۹۸ معادل ۲۴۷۲.۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

لذا با توجه به اینکه هیچ‌گاه در تاریخ ۶۰ ‌ساله بانک مرکزی، حجم نقدینگی در طی دو ماه نخست سال چنین رشدی را تجربه نکرده است، ارقام اشاره شده صحیح نیست؛ به عنوان مثال، متوسط رشد نقدینگی در دو ماهه ابتدایی ده سال گذشته، رقمی معادل ۲.۴ درصد بوده که با ارقام ذکر شده توسط وی فاصله بسیار زیادی دارد.

بانک مرکزی اعلام کرده است به عنوان مرجع تولید و انتشار آمار کلان پولی و اعتباری، هر گونه اطلاعات مربوط به متغیرهای پولی را از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این بانک منتشر خواهد کرد.

انتهای پیام


صدای زنجانبانک مرکزیرشد نقدینگی
sedayezanjannews.ir/nx2397


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»